hovslagare

Sv: hovslagare

Min hovis är välutbildad och duktig, skodde varmblodet och verkade shettisen igår. Resan delas på tre, närliggande stall. Gick på ca 850:- och då blev hon broddad oxå.:D Han är billig men bra, därför får han massor av kunder oxå och är fullbokad jämt.
 
Sv: hovslagare

De hovvårdare jag har kontakt med tar 500 kr vitt för en verkning + reseersättning.

Jag som rel. nyutb. tar 300 kr vitt + resa för verkning.

Hovslagaren som en vän använder tar 800 för en helskoning, svarta pengar. Denne är grund- och vidareutbildad. Dessutom gör h*n ett kasst jobb så skorna ryker och hovstatusen på hästarna förfaller.
 
Sv: hovslagare

Hovisar tycker om torra, rena hästar, gummimatta på stallgången, infravärme över stallgången när det är kallt, uppfostrade hästar, intresserade hästägare och ffa tycker de om KAFFE :devil:

Jag skulle vilja lägga till bra belysning och fuktiga men RENA hovar så är det perfekt. Tänk om folk fattade vilket skitgöra det är att stå utomhus i lera och verka ouppfostrade hästar. För att inte tala om hur verktygen mår av sånna omständigheter.

Fram för fler duktiga hovkunder, :bow: till er som tänker på er hovis!
 
Sv: hovslagare

Nya hovslagaren som jag fått tag på nu tar 920:- per skoning, och så bra som han skor så är det verkligen värt det. tycker det ä svårt att hitta bra hovslagare. Hade en jättebra när jag hade hästen i kungsängen för 2 år sedan. han kostade 1000:- skoningen å då var det super. men sen efter jag flyttade så har jag inte hittat en bra hovslagare förenns nu.
 
Sv: hovslagare

Jag skulle vilja lägga till bra belysning och fuktiga men RENA hovar så är det perfekt. Tänk om folk fattade vilket skitgöra det är att stå utomhus i lera och verka ouppfostrade hästar. För att inte tala om hur verktygen mår av sånna omständigheter.

Fram för fler duktiga hovkunder, :bow: till er som tänker på er hovis!


Fuktiga hovar, är det för att det blir lättare att verka då? Jag gör ju ren hovarna, tvättar av dem om det behövs, men de är ju 'torra igen' när hovis kommer.
 
Sv: hovslagare

De hovvårdare jag har kontakt med tar 500 kr vitt för en verkning + reseersättning.

Jag som rel. nyutb. tar 300 kr vitt + resa för verkning.

Hovslagaren som en vän använder tar 800 för en helskoning, svarta pengar. Denne är grund- och vidareutbildad. Dessutom gör h*n ett kasst jobb så skorna ryker och hovstatusen på hästarna förfaller.

Om den andra hovslagaren gör ett dåligt jobb borde det snabbt spridas så denna inte får så mkt jobb kan man tycka?
 
Sv: hovslagare

Jag skulle vilja lägga till bra belysning och fuktiga men RENA hovar så är det perfekt. Tänk om folk fattade vilket skitgöra det är att stå utomhus i lera och verka ouppfostrade hästar. För att inte tala om hur verktygen mår av sånna omständigheter.

Fram för fler duktiga hovkunder, :bow: till er som tänker på er hovis!

Men Migo, det är väl helt naturligt att stå utomhus i lera och verka ouppfostrade hästar. Du förespråkar ju själv "naturlig hästhållning" och då är det väl självklart att även hästarna beter sig naturligt (lite mindre hanterade) och inte är så vana vid männsklig kontakt.

Att det sedan blir lite smuts på endast en rasp och en hovkniv är väl inget att gnälla över. Gör som O.L. gå ut i leran barfota så slipper du smutsa ner "skorna":p

Tråden handlar väl om hovslagare, inte hovvårdare eller?:angel:
 
Sv: hovslagare

Fuktiga hovar, är det för att det blir lättare att verka då? Jag gör ju ren hovarna, tvättar av dem om det behövs, men de är ju 'torra igen' när hovis kommer.

Du är ett föredöme som hästägare.:bow: Tills det är dags att betala.:rofl::p
 
Senast ändrad:
Sv: hovslagare

Om den andra hovslagaren gör ett dåligt jobb borde det snabbt spridas så denna inte får så mkt jobb kan man tycka?


Läs vad som står i Migos inlägg, hovvårdaren gör ett bra jobb och redovisar vitt. Hovslagaren gör ett skitjobb och tar allt svart.

Migos inlägg är helt enkelt en liten reklamkupp för sanchp.:eek:
 
Sv: hovslagare

Du är ett föredöme som hästägare.:bow: Tills det är dags att betala.:rofl::p


*skratt* Jag är rätt snäll då med. Glöm inte att JAG aldrig har begärt/bett om rabatt. Utan jag betalar vad som begärs liksom. Och har ALDRIG pipt om 'oj vad dyrt det blev'. Och jag 'hattar' inte med att jag ska spara 5.50 där och 10 spänn där på att köpa eget material. Brodd däremot köper jag själv, men det beror enbart på att jag vill ha elitbrodd och det har inte hovis. Men nä, jag propsar inte på att inte få rabatt :devil:

Sen, ibland blir hovis mer än lovligt snäll, då protesterar jag faktiskt - kors i taket och tro det eller ej :devil: Som när donnan hade hovböld, vi trodde inte det var det utan jag såg betydligt otrevligare scenarion, men började med hovis. Som fixade in mig i sitt fulla schema genom att kika på det på sin annars lediga dag, 'om jag kunde åka dit kanske?'. Klart jag kunde. Hovböld, modell djup och stor, konstaterades. När hovis dragit av sko + sula, verkat upp, spolar ur, gjort rent, gipsat, och med nöd och näppe fått på sko + sula igen och skriver kvittot och räcker över det tycker han 'Ja, det blev ju tyvärr lite dyrt kanske'. Kvittot var på blott 500 kr! Jag konstaterade 'du, det är VÄLDIGT mycket mindre än ett klinikbesök, dvs inte dyrt alls!'.

Samt den gången då han hade bytt skosort pga leveransproblem, och de var lite större i strl 0 i det märket, så sulorna som eg hade kunnats lägga om blev lite för korta. Han tyckte att 'det kanske går, jag kan se?' och jag tyckte 'byt sulorna bara, lägg på nya så det blir som det ska, inget snack om det'. Han gör så, och tycker att 'jag kan stå för sulorna, de skulle ju egentligen inte behövts nya om jag inte bytt skosort'. Då sa jag faktiskt ifrån att 'skriv dit sulorna, de ska väl inte du stå för inte'. Men det är enda gångerna jag protesterat ja, annars brukar jag tacka snällt för rabatten och fråga om han vill ha en kopp kaffe till :devil:
 
Sv: hovslagare

*skratt* Jag är rätt snäll då med. Glöm inte att JAG aldrig har begärt/bett om rabatt. Utan jag betalar vad som begärs liksom. Och har ALDRIG pipt om 'oj vad dyrt det blev'. Och jag 'hattar' inte med att jag ska spara 5.50 där och 10 spänn där på att köpa eget material. Brodd däremot köper jag själv, men det beror enbart på att jag vill ha elitbrodd och det har inte hovis. Men nä, jag propsar inte på att inte få rabatt :devil:

Sen, ibland blir hovis mer än lovligt snäll, då protesterar jag faktiskt - kors i taket och tro det eller ej :devil: Som när donnan hade hovböld, vi trodde inte det var det utan jag såg betydligt otrevligare scenarion, men började med hovis. Som fixade in mig i sitt fulla schema genom att kika på det på sin annars lediga dag, 'om jag kunde åka dit kanske?'. Klart jag kunde. Hovböld, modell djup och stor, konstaterades. När hovis dragit av sko + sula, verkat upp, spolar ur, gjort rent, gipsat, och med nöd och näppe fått på sko + sula igen och skriver kvittot och räcker över det tycker han 'Ja, det blev ju tyvärr lite dyrt kanske'. Kvittot var på blott 500 kr! Jag konstaterade 'du, det är VÄLDIGT mycket mindre än ett klinikbesök, dvs inte dyrt alls!'.

Samt den gången då han hade bytt skosort pga leveransproblem, och de var lite större i strl 0 i det märket, så sulorna som eg hade kunnats lägga om blev lite för korta. Han tyckte att 'det kanske går, jag kan se?' och jag tyckte 'byt sulorna bara, lägg på nya så det blir som det ska, inget snack om det'. Han gör så, och tycker att 'jag kan stå för sulorna, de skulle ju egentligen inte behövts nya om jag inte bytt skosort'. Då sa jag faktiskt ifrån att 'skriv dit sulorna, de ska väl inte du stå för inte'. Men det är enda gångerna jag protesterat ja, annars brukar jag tacka snällt för rabatten och fråga om han vill ha en kopp kaffe till :devil:

Mitt tips är att hästägarna slutar tindra med ögonen när man skriver räkningen:o

Elitbrodd har jag som standard traktbrodd.:p

Nå får jag en kram nu eller är du blyg och vill att jag ger dig en???:d

Jävligt envis verkar du vara i alla fall o det gillar jag även om du långt inne uppvisar ett varmt hjärta.:cool:
 
Sv: hovslagare

har sett att det varierar väldigt vad folk betalar för hovslagar kostnader. Tycker det låter sjukt lite vad vissa betalar
ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar. Kan aldrig tänka mig att utbildade skickliga hovslagare med mångårig erfarenhet vill göra välgörenhets jobb,


JAg är så glad att jag kan sko, själv och balansera mina travare som även vunnit.

Hittintills har de ALDRIG tappat en sko under körning, vare sig det gäller träning eller tävling.

Hållt på att sko sedan 1990 och har lärt mig av min man. HAr nu 13 st och oj vad jag har tjänat pengar på att kunna detta.:banana:
 
Sv: hovslagare

Jag betalar 350 kr för en halvskoning, och 450 för helskoning.
Mycket erfaren och vita pengar!
 
Sv: hovslagare

Mitt tips är att hästägarna slutar tindra med ögonen när man skriver räkningen:o

Elitbrodd har jag som standard traktbrodd.:p

Nå får jag en kram nu eller är du blyg och vill att jag ger dig en???:d

Jävligt envis verkar du vara i alla fall o det gillar jag även om du långt inne uppvisar ett varmt hjärta.:cool:


Ni får väl sluta titta så noga när vi tindrar då? ;) (Och sluta komma med 'inviter' som middagsinbjudningar etc)

Jo jag är envis, som en röd gris ungefär. Och tämligen okramig... :devil:
 
Sv: hovslagare

Läs vad som står i Migos inlägg, hovvårdaren gör ett bra jobb och redovisar vitt. Hovslagaren gör ett skitjobb och tar allt svart.

Migos inlägg är helt enkelt en liten reklamkupp för sanchp.:eek:

Precis, ett ganska fånigt inlägg. De som arbetar svart blir vi av med genom att anmäla dem till SKV, oavsett om de kan vårda hovar eller inte.

Men hur kommer vi åt hovvårdare som förstör hästarnas hovar med deras egenpåhittade utbildningar (stämmer i mer eller mindre grad mellan de olika disciplinerna). Trots att de inte begår ekobrott, för det hör liksom inte till saken. Åtminstone skiter hästarna i det...
 
Sv: hovslagare

Precis, ett ganska fånigt inlägg. De som arbetar svart blir vi av med genom att anmäla dem till SKV, oavsett om de kan vårda hovar eller inte.

Men hur kommer vi åt hovvårdare som förstör hästarnas hovar med deras egenpåhittade utbildningar (stämmer i mer eller mindre grad mellan de olika disciplinerna). Trots att de inte begår ekobrott, för det hör liksom inte till saken. Åtminstone skiter hästarna i det...


Det kan vi ta i en annan tråd efter som det inte hör hit. Du får gärna starta en på Hästvård så ska jag komma med några förslag.
 
Sv: hovslagare

Ännu en felräkning... egenföretagare betalar inte arbetsgivaravgift. sorry
Så , jag tror hovslagare klarar sig rätt så bra med vita papper.
Dyrare är inte alltid bättre.......................:)

Jo det gör vi visst! Men för oss egen företagare kallas det istället för Egenavgifter, ett annat namn för samma pengar...Så kom igen, var så lagom kaxig.
 
Sv: hovslagare

Klart att du ska ha en ledtråd :)
Han skor alltid flera hästar hos oss (sthlmsområdet), och du brukar tillbringa en del tid hos min syster när ni är här. Min syster har, precis som ni, en hel del hundar, samt även (numera) tre hästar, varav en är skäck...
Vet du nu?

Hehe, då gissade sambon rätt. :D
 
Sv: hovslagare

Möjligen för att en människa som håller på med trav inte skor efter en häst som rids, häri är skillnaderna stora. Att sko en häst för ett fart lopp är inte samma sak som en häst som avkrävs bärighet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp