hovslagare

Sv: hovslagare

Jo, hoven ser likadan ut hos alla hästar. Jag lovar att vaken hovben eller leder genomgår en drastisk biologisk förändring när travaren blir ridhäst.
 
Sv: hovslagare

Jo, hoven ser likadan ut hos alla hästar. Jag lovar att vaken hovben eller leder genomgår en drastisk biologisk förändring när travaren blir ridhäst.

Vill du ha bevis på att ingen hov ser likadan ut på ngn häst, oberoende om det är en travare eller ej.

Hästens hovform är ytterst specifik utifrån dess exteriör,ras och förutsättningar rent biologiskt sett.
 
Sv: hovslagare

Jo, hoven ser likadan ut hos alla hästar. Jag lovar att vaken hovben eller leder genomgår en drastisk biologisk förändring när travaren blir ridhäst.

Nej men helt klart hovformen, och vinklar. Det är inte alls så konstigt, det vore snudd på omöjligt för en travhäst att prestera på samma sätt om det vore skodd som en ridhäst. Viseversa är det så att ridhästen med stor sannolikhet skulle trampa av sig den skoningen relativt snabbt dessutom ger den ej heller ett stöd utifrån individens behov. När man skor en travare så görs det utifrån dags eller veckoform, det är ju som du förstår inte möjligt att göra med en ridhäst om man nu inte vill sko om den en gång varje eller varannan vecka.
 
Sv: hovslagare

så du menar att individen inte skos efter sina fysiska förutsättningar? För en hovbensvinkel ändras knappast beroende på vilken gren en häst är aktiv inom. Inte heller den biologiska varelsen med grundläggande anatomi och behov. Menar du att skoningen på olika sätt kan öka hästens prestation om man frångår den fysiskt korrekta formen?
 
Sv: hovslagare

Utifrån detta skor man hästen inom travet idag, ja. En ridhäst skos utifrån dess exteriöra förutsättningar, den skos i balans inte helt olikt en barfotaverkning faktiskt vad beträffar hovformen. (Rund för att kunna fånga upp belastning på en så stor yta som möjligt)

Har du aldrig läst ett travprogram? Kan stå t ex, tävlar oskodd, eller nästa gång så tävlar den skodd. Allt utifrån dagsformen, det är inte ovanligt att dessa hästar skos av eller på to m på tävlingsdagen för att dagsformen är sådan.
 
Sv: hovslagare

vi (mamma:angel:) betalar 950 :- för verkning + skoning runt om.
Hovslagaren är utbildad, kvitto och rubbet och vi bor i stockholm
 
Sv: hovslagare

Jag betalar nu 700:- för en hel skoning..
ink skor..
Min häst är ett varmblod som gärna går och drar bakbenen i backen i hagen och då nöts vanliga skor bort på engång, så nu har jag spec, och dom kostar 100 kr mera.! Men det betalar vi gärna för!

Jag är ganska så noga om min hovslagare är utbildad eller inte..
Han som jag har nu, har jobbat som det sedan han var 25 och han går i pansion nästa år(65 år) Jag har till och med sett hans intyg på att han är utbildad hovlsgare.!
Nu till vintern blir det väll lite dyrare skulle jag tro, eftersom man har sulor( lr vad det heter) så att dom inte får styltor. osså är det ju broddar med!

=) finns så mkt olika priser på skoningar.. beror ju lite på vart man bor med..
 
Sv: hovslagare

Jag har en utbildad hovslagare med många års erfarenhet, han tar 1000:- för varmskoning runt om, och det ger även ett kvitto direkt från hans faktureringsprogram. (Är det vanligt att hovslagare har dator/skrivare i bilen?)

Nu skor inte jag mina pållar utan jag ger istället 300:- för verkning.
 
Sv: hovslagare

850:- Här för 4 skor. Han är utbildad i skara och är medlem i hovslagarföreningen och är dessutom med i styrelsen och har gått specialkurser när det gäller sprickor m.m. (min förra häst hade problem med hovarna.) Därför valde jag honom. Men nu vill vi inte byta längre. han bruka ta 800 men eftersom att han egentligen inte skor på vårat område så tar han ut 50:- i åktid vilket är helt ok för oss eftersom att vi inte vill ha nån annan.
 
Sv: hovslagare

*KL*

Var anser de som 'kan' att gränsen går för att en hovslagare som skor vitt ska kunna 'gå runt'?

Uppskattning av någon som inte 'kan', men har en uppfattning.

Gå runt, göra ett bra jobb utan att slita ut sig på kort tid, få ROI på sin utbildningstid = minimum runt 900 kr inkl moms. Sedan beror det givetvis på 1001 andra saker som inte går att generalisera.
 
Sv: hovslagare

ni som betalar lite (under 800 per skoning) har ni rabatterade priser eller har ni outbildade hovslagare,??vet många som tar "hemmasnickrare" på sina hästar.

Min hovslagare är inte utbildad, men han har skott hästar i 35 år. I höst blir det två år sedan han började sko mina hästar, och jag är helnöjd. Vart man än kommer med hästarna är det alltid någon som undrar vem som skor, eftersom det är så snyggt gjort.
Jag betalar 500 inklusive moms för helskoning, men då köper jag skorna själv. Enbart verkning kostar 250 inklusive moms.

Immer
 
Sv: hovslagare

*KL*

Om man blandar in return on investment. Pratar vi då ekonomiskt eller bara tidskompensatoriskt? För alla har ju inte haft kostnader för sin utbildning heller, vilket då borde ge en skev bild. De som exvis är utbildade på arbetsförmedlingens bekosnad har ju inget studielån, vilket de som 'den gängse vägen' (dvs på egen hand eller hur mans ka säga) har. Bara en tanke..
 
Sv: hovslagare

Jag börjar inse att jag nog betalar ganska mycket. För en verkning och en skoning tar min hovslagare 1500;- Då ligger verkningen på ca 300 kr tror jag. Det är en ponny som han skor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp