Bukefalos 28 år!

Hund eller katt människa?

Är du hund eller kattmänniska?

  • Hundmänniska

    Röster: 58 31,0%
  • Kattmänniska

    Röster: 62 33,2%
  • Tycker lika mycket om båda!

    Röster: 67 35,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    187
Jag tycker inte om alla eller ens nästan alla djur utan jag tycker om en viss typ av hundar, katter och hästar.
Är det mellan en ragdoll och spets så är jag hund människa men är det mellan labrador och bengal så är jag en katt människa.
Så det beror på viken typ av hund eller katt vi pratar om.
 
100% kattmänniska! Uppskattar deras självständighet, renlighet och förmåga att arbeta och göra nytta utan att man behöver träna in det. Särskilt renligheten uppskattas mkt! Och att de inte är så påträngande, samtidigt som de uppskattar sällskap mycket och gärna går på promenad ☺️ Nackdelarna tycker jag främst är fästingar och de ofta kladdiga "gåvorna"/resterna, annars närapå ideala partners :D
Jag tycker hundar och hundträning i teorin verkar jättekul, men jag kan verkligen inte läsa av dem alls. Kan inte skilja på en glad, neutral eller aggressiv hund t.ex. och vetskapen om att de är stora duktiga rovdjur som i värsta fall kan orsaka otroligt mycket skada både på mig och alla jag håller kära hjälper tyvärr inte 😅 Finns bara en hund jag gillar någorlunda. Mest obehagligt är deras skall, särskilt kombinerat med påträngligheten. En tyst hund som jag kan ignorera och som ignorerar mig har jag ingenting emot alls ☺️ Önskar verkligen att jag kunde slappna av i närheten av hundar, skulle göra livet lättare.
 
Jag gillar ju inte katter, med undantag för min förra stallkatt som var som en hund. Men katter har en tendens att gilla mej :arghh: till och med kompisens lömska och griniga människohatande katt tycker om mej.
 
Tycker ändå det är kul att se att så många tycker om båda lika mycket! Trodde inte det var så vanligt :)
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅
 
Jag gillar ju inte katter, med undantag för min förra stallkatt som var som en hund. Men katter har en tendens att gilla mej :arghh: till och med kompisens lömska och griniga människohatande katt tycker om mej.

Det där är ett intressant fenomen. Det är ganska allmänt känt att om det finns en katthatare/allergiker i ett sällskap så styr katten ofelbart tassarna dit. Forskning har visat att katter har en mycket hög personlig integritet och att umgänget ska ske på deras villkor. Dvs, låt katten om den så önskar initiera umgänget, inte tvärtom. Vilket gör att katten dras till just de människorna.

Sedan finns det naturligtvis heeeej bästa kompis! Klisterexemplar. Som plötsligt befinner sig på din axel eller i knät. Och katter som är lika nöjda med att ignorera människor som människor är att ignorera dem.
 
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅

Jag blir alltid så förvånad när folk inte gillar katter 😅
Hundar kan jag förstå om de är stora och/eller ouppfostrade.
Men katter 😻
Jag blir liksom glad varje gång jag ser en katt 😁
 
Jag blir alltid så förvånad när folk inte gillar katter 😅
Hundar kan jag förstå om de är stora och/eller ouppfostrade.
Men katter 😻
Jag blir liksom glad varje gång jag ser en katt 😁
Fast jag tänker att då specificerar man väl "buffliga" hundar? :) Jag har inte svårt att förstå att folk ogillar utekatter som pissar överallt och ställer till med elände heller, men då tänker jag likadant att man ogillar väl inte själva djuret katt. Knepigt det här! Jag har svårt att själv sätta mig in i känslan åt endera hållet, även om jag kan förstå folks argument och att man tycker olika sådär.
 
100% kattmänniska! Uppskattar deras självständighet, renlighet och förmåga att arbeta och göra nytta utan att man behöver träna in det. Särskilt renligheten uppskattas mkt! Och att de inte är så påträngande, samtidigt som de uppskattar sällskap mycket och gärna går på promenad ☺️ Nackdelarna tycker jag främst är fästingar och de ofta kladdiga "gåvorna"/resterna, annars närapå ideala partners :D
Jag tycker hundar och hundträning i teorin verkar jättekul, men jag kan verkligen inte läsa av dem alls. Kan inte skilja på en glad, neutral eller aggressiv hund t.ex. och vetskapen om att de är stora duktiga rovdjur som i värsta fall kan orsaka otroligt mycket skada både på mig och alla jag håller kära hjälper tyvärr inte 😅 Finns bara en hund jag gillar någorlunda. Mest obehagligt är deras skall, särskilt kombinerat med påträngligheten. En tyst hund som jag kan ignorera och som ignorerar mig har jag ingenting emot alls ☺️ Önskar verkligen att jag kunde slappna av i närheten av hundar, skulle göra livet lättare.
Vad menar du med renlighet? I princip alla katter jag känner till (och det är många), fattar inte dethär med rumsrenhet :yuck: (inkl de katter vi hade när jag växte upp). De kissar överallt i huset och kisset har den mest vedervärdiga lukt! Nej fy fan!
 
Fast jag tänker att då specificerar man väl "buffliga" hundar? :) Jag har inte svårt att förstå att folk ogillar utekatter som pissar överallt och ställer till med elände heller, men då tänker jag likadant att man ogillar väl inte själva djuret katt. Knepigt det här! Jag har svårt att själv sätta mig in i känslan åt endera hållet, även om jag kan förstå folks argument och att man tycker olika sådär.
Jag kan försöka svara! Med hundar känner jag en ovillkorlig kärlek och allra mest till min egen älskling :heart Inför katter känner jag ett starkt obehag och inga positiva känslor alls. De pissar överallt och är allmänt äckliga! Skulle heller aldrig vilja ha en äcklig kattlåda inne (som dom iofs inte använder).
 
Jag är kattmänniska men där jag bor är det förbjudet att låta katter gå utomhus oövervakat och man kan få stora böter om man 1. Inte har katten registrerad 2. Låter den "gå ut själv" 3. Blir påkommen att katten skulle ha dödat nåt djur, tex fågel.

Samma regler för hund förstås men ni hajar skillnaden här.

Jag är uppväxt med katt som fick gå in och ut som de ville. Skulle aldrig kunna ha en innekatt och hålla på med kattlådor osv.... vill heller inte "gå ut och gå" med katt i sele...


Så därför blir det hund nu
 
Jag kan försöka svara! Med hundar känner jag en ovillkorlig kärlek och allra mest till min egen älskling :heart Inför katter känner jag ett starkt obehag och inga positiva känslor alls. De pissar överallt och är allmänt äckliga! Skulle heller aldrig vilja ha en äcklig kattlåda inne (som dom iofs inte använder).
Det låter som om du har dåliga erfarenheter. :) Ingen av mina katter har kissat någon annastans än kattlådan, och i övrigt är de ju rena och prydliga djur liksom. Ungefär som en whippet! :D (eller en shiba. ;) )
 
Vad menar du med renlighet? I princip alla katter jag känner till (och det är många), fattar inte dethär med rumsrenhet :yuck: (inkl de katter vi hade när jag växte upp). De kissar överallt i huset och kisset har den mest vedervärdiga lukt! Nej fy fan!

En katt som inte är rumsren är antingen sjuk, väldigt stressad eller har haft en uppväxt som varit allt annat än bra! Katter är väldigt noga med sina toalettvanor, och om de inte sköter det i sin hemmiljö är det ett extremt tecken på att något är fel.

(Om det inte gäller okastrerade hanar som hålls på fel sätt. En katt som inte går i planerad avel ska vara kastrerad för att undvika en lång rad hälsoproblem...)
 
Vad menar du med renlighet? I princip alla katter jag känner till (och det är många), fattar inte dethär med rumsrenhet :yuck: (inkl de katter vi hade när jag växte upp). De kissar överallt i huset och kisset har den mest vedervärdiga lukt! Nej fy fan!
Fast pissar katterna överallt i huset är det nästan alltid något fel i hushållet/dynamiken eller hälsan hos katten. Det är inte normalt.
 
En katt som inte är rumsren är antingen sjuk, väldigt stressad eller har haft en uppväxt som varit allt annat än bra! Katter är väldigt noga med sina toalettvanor, och om de inte sköter det i sin hemmiljö är det ett extremt tecken på att något är fel.

(Om det inte gäller okastrerade hanar som hålls på fel sätt. En katt som inte går i planerad avel ska vara kastrerad för att undvika en lång rad hälsoproblem...)
Tvåa på bollen!
 
Jag kan försöka svara! Med hundar känner jag en ovillkorlig kärlek och allra mest till min egen älskling :heart Inför katter känner jag ett starkt obehag och inga positiva känslor alls. De pissar överallt och är allmänt äckliga! Skulle heller aldrig vilja ha en äcklig kattlåda inne (som dom iofs inte använder).
Om något så är det hundar som pissar överallt, jag har aldrig haft en katt som inte varit rumsren och då har det funnits katter i mitt och mina föräldrars hem sedan 1974. Hundar däremot har jag tyvärr erfarenhet av två hannar som pissat inne, fy fan. :yuck: Jag skulle däremot aldrig sänka mig så lågt som att generalisera att alla hundar är äckliga, det säger mer om dig än vad det säger om katter. O_o
 
Fast jag tänker att då specificerar man väl "buffliga" hundar? :) Jag har inte svårt att förstå att folk ogillar utekatter som pissar överallt och ställer till med elände heller, men då tänker jag likadant att man ogillar väl inte själva djuret katt. Knepigt det här! Jag har svårt att själv sätta mig in i känslan åt endera hållet, även om jag kan förstå folks argument och att man tycker olika sådär.

Ja, jag kan tycka att stora okända hundar är läskiga men jag gillar ju hundar överlag.
Är inte överdrivet förtjust i utekatter, men det beror på oansvariga ägare, inte själva katterna 😊
 
Jag är kattmänniska men där jag bor är det förbjudet att låta katter gå utomhus oövervakat och man kan få stora böter om man 1. Inte har katten registrerad 2. Låter den "gå ut själv" 3. Blir påkommen att katten skulle ha dödat nåt djur, tex fågel.

Samma regler för hund förstås men ni hajar skillnaden här.

Jag är uppväxt med katt som fick gå in och ut som de ville. Skulle aldrig kunna ha en innekatt och hålla på med kattlådor osv.... vill heller inte "gå ut och gå" med katt i sele...


Så därför blir det hund nu

De reglerna önskar jag fanns i alla tätbebyggda områden 🙏
 
Jag kan försöka svara! Med hundar känner jag en ovillkorlig kärlek och allra mest till min egen älskling :heart Inför katter känner jag ett starkt obehag och inga positiva känslor alls. De pissar överallt och är allmänt äckliga! Skulle heller aldrig vilja ha en äcklig kattlåda inne (som dom iofs inte använder).

En katt som trivs och mår bra är väldigt renlig. Har aldrig haft en katt som pissar utanför lådan 😅
Det är inte normalt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 896
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag gissar att det är lika svårt för någon som har växt upp i ett tryggt kärleksfullt hem att föreställa sig hur det är att växa upp i...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp