Hund eller katt människa?

Är du hund eller kattmänniska?

  • Hundmänniska

    Röster: 58 31,0%
  • Kattmänniska

    Röster: 62 33,2%
  • Tycker lika mycket om båda!

    Röster: 67 35,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    187
Jag definierar mig som djurmänniska.

Och jag definierar mig som inte djurmänniska 😅 Har till och med börjat fundera över om jag verkligen är 100 % hästmänniska. Hästlivet är 100 % jag men jag är så mycket mer bunden till just hästsjälen jag delar mitt liv med. Jag är inte alls lika intresserad av "allt" med hästar längre som förr. Inte att jag skulle kunna tänka mig ett liv utan häst när min häst inte finns mer men det är mer det specifika livet med en egen häst som känns som mer min grej.

Intressant hur det kan ändras.
 
Jag älskar katter och hundar, alla djur egentligen. Eller ja, "tycker väldigt mycket om djur generellt" är väl mer korrekt. Jag älskar mina egna hundar, men det är knappast så att jag känner att jag vill ha vilken hund som helst och jag blir inte valpsugen av att träffa valpar heller.

Enda anledningen till att jag enbart har hund och inte hund + katt är för att mitt liv passar bättre med hund. Jag vill inte ha ett djur om jag inte kan ge det ett så optimalt liv som möjligt, och tja... då blir det såhär :)

Jag tror det är det som gör att jag inte ens känner mig som en djurmänniska. Inte att jag på något vis ogillar djur men jag ser liksom inget liv tillsammans med något husdjur som något som passar mig. Jag är van vid och trivs med stallivet liksom och hemma vara helt själv utan ytterligare ansvar för något mer liv.
 
Jag tror det är det som gör att jag inte ens känner mig som en djurmänniska. Inte att jag på något vis ogillar djur men jag ser liksom inget liv tillsammans med något husdjur som något som passar mig. Jag är van vid och trivs med stallivet liksom och hemma vara helt själv utan ytterligare ansvar för något mer liv.
Det är ju inget fel på det heller, tvärtemot så tycker jag att det är bra att vara medveten om ens egna begränsningar :up:

Förutom hundar så gillar jag kaniner (fick ta hand om några när jag hade praktik i djurbutik ett tag och åh jag föll nästan pladask, ljudet av deras tugg och nose-twitching :love:) och har varit sugen på att få prova på fåglar, råttor, gerbiler och hästar..
Men jag är medveten om att deras skötsel inte passar mig, speciellt burdjur då jag fick ta hand om den skötseln också 😅, jag tycker att kattens skötsel är den enklaste och passar mig bäst.


Men en stor del av anledningen till att jag kallar mig en kattmänniska är sett till min personlighet. Jag har funderat lite på detta och tänker såhär att om någon hade förvandlat mig till en katt så hade jag levt drömmen typ :angel: jag tycker om att sova, ta tupplurar, ligga/sitta och mysa, lite osocial och vill helst själv ta kontakt först.
Medan jag tänker mig att en hundmänniska är lite mera som en typisk hund, social och vill vara ute i friska luften, röra på sig etc..
Dvs även om jag inte hade katt så kanske jag skulle ändå anse mig som en kattmänniska.

Tillägg efter lite vidare funderingar: Min mamma som äger hunden här hemma skulle nog inte kalla sig hundmänniska (då det är hennes första helt egna hund), men jag kan ändå se drag av en "hundmänniska" i henne. Hon är så social och har väldigt lätt för att prata med okända människor, och vill göra saker nästan hela tiden, att sitta stilla en längre period är nästan omöjligt för henne :D
Får fråga henne vad hon tänker om sig själv!
 
Senast ändrad:
Jag är kattmänniska men där jag bor är det förbjudet att låta katter gå utomhus oövervakat och man kan få stora böter om man 1. Inte har katten registrerad 2. Låter den "gå ut själv" 3. Blir påkommen att katten skulle ha dödat nåt djur, tex fågel.

Samma regler för hund förstås men ni hajar skillnaden här.

Jag är uppväxt med katt som fick gå in och ut som de ville. Skulle aldrig kunna ha en innekatt och hålla på med kattlådor osv.... vill heller inte "gå ut och gå" med katt i sele...


Så därför blir det hund nu
Jag är nyfiken, du hade citat tecken kring gå ut själv, hur fungerar det? Jag tycker att det där lät vettigt och blev nyfiken. Samtidigt som jag vet att jag själv brukar låta min katt följa med ut när vi är ute på uteplatsen eller trädgården, dvs hela tiden under uppsyn. Jag undrar om de gör en sådan skillnad? Kanske lite svårt att avgöra var gränsen går då dock? 🤔
 
Jag kan försöka svara! Med hundar känner jag en ovillkorlig kärlek och allra mest till min egen älskling :heart Inför katter känner jag ett starkt obehag och inga positiva känslor alls. De pissar överallt och är allmänt äckliga! Skulle heller aldrig vilja ha en äcklig kattlåda inne (som dom iofs inte använder).
Ingen av mina katter har kissat någon annanstans än i lådan (och jag har haft många 😜). Tar man dom inte för tidigt från mamman, kastrerar/steriliserar i tid osv så blir det sällan några problem.
 
@ExtraW: Under de snart 50 år jag bott med katt har de ALDRIG gjort ifrån sig där de inte ska, förutom när de inte mått bra av olika skäl. Men en normal katt som är frisk är rumsren. Att ett hushåll har katter under en längre period som inte är rumsrena säger mer om det hushållet än katterna...
 
Vi hade utekatter när jag var barn men de fick komma in på dagen om de ville, speciellt på sommaren när dörrarna stod öppna. En gång råkade en bli kvar inne när vi åkte iväg någonstans. När vi kom hem på kvällen och öppnade dörren sprang den ut som en jäkla raket för att göra sina behov, den hade hållt sig hela dagen för att den visste att man inte gör sånt inne.
 
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅
Jag gillar nog de allra flesta djur, inklusive djurslagen häst, hund och katt. Gillar de vilda djuren mycket också som finns härikring som ingen äger. Skulle aldrig ändå ens överväga att ha egen hund (men är hundvakt då och då åt dotterns hund och det är mysigt). Dels vill jag inte satsa den tid som krävs varje dag och dels tror jag inte att jag skulle vara en särskilt bra hundägare.

(Stora hundar får dessutom inte plats i huset märker man när de varit på besök. )

Har också svårt för att man ger ett helt djurslag skulden för individers beteende som uppenbarligen inte alls mår bra - i 9 av 10 fall beror det på kass och/eller okunnig ägare och i det tionde fallet beror det på kass och/eller okunnig ägare som inte tar hand om problemet genom att avliva.

Jag har nog alltid tänkt att begreppen hund- och kattmänniska varit lite skämtsamt med en grund i att man är mer benägen att tycka om det ena eller det andra, efter kunskap och gjorda erfarenheter. Inte det hat som uttrycks här i vissa inlägg.
 
Men en stor del av anledningen till att jag kallar mig en kattmänniska är sett till min personlighet. Jag har funderat lite på detta och tänker såhär att om någon hade förvandlat mig till en katt så hade jag levt drömmen typ :angel: jag tycker om att sova, ta tupplurar, ligga/sitta och mysa, lite osocial och vill helst själv ta kontakt först.
Medan jag tänker mig att en hundmänniska är lite mera som en typisk hund, social och vill vara ute i friska luften, röra på sig etc..
Dvs även om jag inte hade katt så kanske jag skulle ändå anse mig som en kattmänniska.

Tillägg efter lite vidare funderingar: Min mamma som äger hunden här hemma skulle nog inte kalla sig hundmänniska (då det är hennes första helt egna hund), men jag kan ändå se drag av en "hundmänniska" i henne. Hon är så social och har väldigt lätt för att prata med okända människor, och vill göra saker nästan hela tiden, att sitta stilla en längre period är nästan omöjligt för henne :D
Får fråga henne vad hon tänker om sig själv!
Jag gissar då att din mor inte har vinthund :D
 
Vad menar du med renlighet? I princip alla katter jag känner till (och det är många), fattar inte dethär med rumsrenhet :yuck: (inkl de katter vi hade när jag växte upp). De kissar överallt i huset och kisset har den mest vedervärdiga lukt! Nej fy fan!
Enda katten jag haft som kissat i sängen istället för lådan var sjuk. Jag minns inte så mycket pga att jag var liten, bara att hon togs till veterinär och inte blev bättre, och visade det genom att kissa i sängen 😅 Alla andra katter vi haft har gått på lådan från dag 1 och är sjukt noga med att täcka över så det inte ska lukta. Det är på nivån att jag haft katt som fått vingelsjuka och knappt kan gå men som håller sig tills den är på lådan ändå :( Kattlåda bredvid matbordet har vi haft också i perioder och det är aldrig nåt problem. Luktar inte, hamnar aldrig utanför :D Blir lite orolig för katterna du nämner faktiskt :/
 
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅
Jo det är sant! Jag är nog lite färgad av att jag är hundrädd 😂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det där är ett intressant fenomen. Det är ganska allmänt känt att om det finns en katthatare/allergiker i ett sällskap så styr katten ofelbart tassarna dit. Forskning har visat att katter har en mycket hög personlig integritet och att umgänget ska ske på deras villkor. Dvs, låt katten om den så önskar initiera umgänget, inte tvärtom. Vilket gör att katten dras till just de människorna.

Sedan finns det naturligtvis heeeej bästa kompis! Klisterexemplar. Som plötsligt befinner sig på din axel eller i knät. Och katter som är lika nöjda med att ignorera människor som människor är att ignorera dem.
Jag håller med om att det är ett intressant fenomen. Spelar liksom ingen roll hur jag gör. Dom ska vara som klister på mej oavsett, vilket inte precis gör mej gladare i dom. Det räcker om dom kommer och hälsar och sen går. Men nä, dom ska nästintill bosätta sig hos mej
 
Jag håller med om att det är ett intressant fenomen. Spelar liksom ingen roll hur jag gör. Dom ska vara som klister på mej oavsett, vilket inte precis gör mej gladare i dom. Det räcker om dom kommer och hälsar och sen går. Men nä, dom ska nästintill bosätta sig hos mej

Du får kasta dig över dom när du kommer innanför dörren. Tvångsgosa, klappa, prata babyspråk, håll fast. Då ska du se att de ger fasiken i dig efter det :D
 
Kattmänniska, helt klart. Jag är ingen människa som vill behöva ha den kontrollen man måste ha när man har hund. Jag kan önska att jag hade en hund ibland, att ta med osv är ju lättare då. Men katter är för mig enklare, både tidsmässigt och kontrollmässigt.
Jag älskar att se de olika personligheterna katter har!
Med det sagt, tycker jag inte illa om hundar. Precis som med katter (och djurägare), passar man ju ihop med olika individer.
 
Enda katten jag haft som kissat i sängen istället för lådan var sjuk. Jag minns inte så mycket pga att jag var liten, bara att hon togs till veterinär och inte blev bättre, och visade det genom att kissa i sängen 😅 Alla andra katter vi haft har gått på lådan från dag 1 och är sjukt noga med att täcka över så det inte ska lukta. Det är på nivån att jag haft katt som fått vingelsjuka och knappt kan gå men som håller sig tills den är på lådan ändå :( Kattlåda bredvid matbordet har vi haft också i perioder och det är aldrig nåt problem. Luktar inte, hamnar aldrig utanför :D Blir lite orolig för katterna du nämner faktiskt :/
Det värsta som händer här är att en bajsklutt någon gång kan hamna utanför efter alltför idogt grävande, men det inser jag ju att jag enkelt kan lösa genom att köpa en större låda. :) Han bajsar ju inte utanför.
 
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅
Kunde inte sagt det bättre själv. Tycker hela frågeställningen angående hund/katt är konstig. Varför denna jämförelse.
 
Det värsta som händer här är att en bajsklutt någon gång kan hamna utanför efter alltför idogt grävande, men det inser jag ju att jag enkelt kan lösa genom att köpa en större låda. :) Han bajsar ju inte utanför.
Ja man får nog se till om det händer ofta och medvetet eller vid enstaka tillfällen när något åtgärdbart är "fel", typ för liten låda, ostädad/snuskig låda, att dörren till rummet kattlådan står i råkar va stängd osv 👍 Sen finns det kanske individer som gör utanför upprepat trots att de är friska men det har jag inte känt några 🤔
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är tvärtom förvånad över att det verkar vara så polariserat! Särskilt på ett hästforum. Jag tänkte naivt att nästan alla som pysslar med hästar är generella djurmänniskor och gillar typ allt med fyra ben och fluff, men ack... 😅

För mig som brinner för katter, var det länge sen jag insåg att det inte är så. Lite naivt trodde jag som du, men när jag började läsa om hemlösa katter och deras öden, insåg jag att det långt ifrån alltid tas lika bra hand om stallkatten som om hästarna. Sorgligt nog.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 057
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 156
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag gissar att det är lika svårt för någon som har växt upp i ett tryggt kärleksfullt hem att föreställa sig hur det är att växa upp i...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp