Hund & Häst!

C

Crying

Hund & Häst!

Ska vovven få följa me ut på ridturerna?
Bra eller dåligt, För & nackdelar?? :)
 
Re: Hund & Häst!

Fördelar: Hunden får bra med motion. Ni gör något kul ihop.

Nackdelar: Du får inte ha hunden lös så här års om den skulle få för sig att sticka efter något djur. Hunden kan bli sparkad/trampad. Skulle någon annan hund hoppa på din har du svårt att försvara den/sära på bråkstakarna.

Det var väl vad jag kom på. Jag var väldigt dålig på att komma på fördelar tyvärr.

/Anna
 
Re: Hund & Häst!

Jag har haft med min border collie några gånger lös. Han är väldigt lydig men jag var tvungen att kolla på honom hela tiden så han inte sprang för långt bort därav blev koncentrationen på ridningen dessvärre bristfällig.
Har du en hund som följer med bra, och inte smiter efter vilt så är det ett bra sällskap :) .
 
Re: Hund & Häst!

e väl bara bra om du tar med vovven med ut när du rider..kul för den å sen blir det ju motion för den...
 
Re: Hund & Häst!

Eftersom att jag håller på med körning så är alltid en av hundarna med. Har en mjölkback i kärran som hon åker i. Hon hoppas själv i och ur när hon känner för det. Hästen är 110 % säker och bryr sig inte om hunden.
 
Re: Hund & Häst!

Fördelar: Hunden får följa med dig, vilket är väldigt viktigt egentligen. Att man spenderar tiden tillsammans. Sen är det ju bra motion och ett roligt äventyr för hunden.

Nackdelar: Om allt fungerar - dvs. hunden lyder och håller sig undan för hästen, och hästen inte bryr sig om hunden - så borde det ju inte vara några större problem. Sen beror det ju på omgivningarna. Finns det bilvägar där ni rider så finns ju chansen att hunden kommer ivägen för en bil, och träffar ni på gående människor som är hundrädda så måste du ju sitta av och koppla hunden. :crazy: Sen får man väll heller inte ha hunden lös överallt.
 
Re: Hund & Häst!

saxat från SKK ang vad koppletvång innebär:

"Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång och på vissa platser totalt hundförbud. Koppeltvång gäller alltid i naturreservat (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund). Hundförbud gäller t ex på lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!"
 
Re: Hund & Häst!

min hund följer alltid med på ridturerna, men vi bor på landet och det är bara en privatliten grusväg som det typ inte åker nå bilar på + en stoooor skog som är underbar att rida i
 
Re: Hund & Häst!

Jag hade alltid min jack russel med på ridturerna när hon var ung! Såååååååå härligt vi hade....suck.... :)

Men jag hade hästen i ett område där vi red på stora gräsfält och där fanns inga bilar i närheten. Så som jag bor nu, med vägar runt om skulle jag ALDRIG ta med hunden. Hade blivit alldeles för nervöst!!! (Sen lyder inte min nuvarande unghund så bra som min lilla jack rackare gjorde heller!)

Enromt skönt att se sin hund totalt avslappnad i soffan på kvällen efter en ridtur!
 
Re: Hund & Häst!

Är man inte 110% säker på att man kan kalla in sin hund omedelbart från hästryggen och placera den där man vill så skall man INTE ha med sig hunden.

Personligen: när jag rider så får hästen min 110% uppmärksamhet och träningen kommer i första hand, detta skulle vara omöjligt om jag hade med mig en hund.
 
Re: Hund & Häst!

Jag skulle ha me min pappas schäfer på en ridtur men d gick inte så bra då hunden föredrog att springa mellan hästens ben...som tur va så e hästen hundvan och va väldigt försiktig..men hunden har inte fått följa me nå mer...
 
Re: Hund & Häst!

Jag har haft med hundarna på ridturen tidigare men inte längre. Har börjat tänka om lite; ridturen är det enda tillfället på dygnet att umgås med hästen helt på tumanhand. Vill ägna ALL min energi och uppmärksamhet mot hästen och inte byrackorna. Tror hästen uppskattar att slippa dom håriga illaluktande sakerna ett tag och ha matte för sig själv :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 549
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
643
Senast: Milene
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 493
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp