Bukefalos 28 år!

Hund i hyreshus - vad gäller?

C

cissiny

Hoppas att det är ok att skriva detta här, tycker inte direkt att det är en hundfråga egentligen utan mer om vad som gäller i hyreshus?

Vi har ingen hund, men jag hörde talas om det här och undrar litegrann...

En person klagar på att en hund skäller. Övriga grannar (vad jag känner till) är inte störda. Hunden i fråga är sällan ensam hemma, uppenbart en glad och välskött hund som dock kanske ger skall ca 3 gånger t ex när brevbäraren kommer, eller om det går folk utanför lägenheten. Dessutom händer det att han skäller när det pågår högljutt reparationsarbete i fastigheten. Närmaste grannen upplever inte att hunden skäller mycket alls (medan en annan boende i huset påstår att hunden skäller dag som natt).

Hundägaren kastrerar hunden, då det eventuellt skall göra att hunden skäller mindre, tar uppenbart den närboendes klagomål på allvar.

Jag undrar alltså vad som gäller, i ett vanligt hyreshus, utan förbud mot husdjur? Kan ett intyg från granne/grannar att hunden inte stör ha betydelse? Eller kan hyresvärden begära att hunden tas bort?

Bara funderar litegrann kring det här, vad gäller egentligen? Vet ju att det finns flera här som har rätt bra koll på det här med bestämmelser för vad som anses störande.

Mvh Cissi
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Jag vet inte om det finns några lagar eller så, men hyresvärden kan ju t ex avgöra vad som anses ok.
Kommer det dock mkt klagomål om en hyresgäst kan man få en varning för det, och skärper man sig inte kan man bli vräkt om man inte gör sig av med hunden.
En hund ses alltså som "samma" störning som om man borrar, spelar hög musik, stönar i sängen, röker, slänger soppåsarna precis vid dörrer m m.
Oftast går dessa tvister att lösa innan ens första varningen, men vissa har svårt att ge upp eller anpassa sig.

Det man måste komma ihåg är att man bor i ett stort hus med en massa andra människor, av alla slag. Tjusningen med hyreshus (höghus), speciellt om de är dåligt isolerade. Är man inte beredd på att bo nära andra och deras behov (självklart inom styrda former) SAMT hyresvärdens regler och krav kanske man måste leta efter annat boende. Eller i a f andra grannar...
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Vad jag har läst i HD (Helsingborgs dagblad) för ett tag sedan om vad man har för rättigheter, så kan man inte klaga på att en hund skäller.
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Det är vad jag har förstått med nuvarande bestämmelser näst intill omöjligt att tex vräka en hyresgäst vars hund skäller. Det finns inte vad jag vet någon lag som går att tillämpa rakt av i dessa lägen och det är därför som det är väldigt svårt att vräka en sådan hyresgäst. På gott och ont....

Tillsynslagen är som sagt den övergripande lagen när det gäller hundar. Men i ditt fall så kan man inte att det är bristande tillsyn men denna lag skulle ha kunnat tillämpas om hunden hade varit ensammen i många timmar eller att den inte hålls under kontroll.

Det som då finns kvar är 12 kap. paragraf 25 jordabalken och förordningen om miljöfarlig verksamhet. Det tredje kan vara om hyresföretaget har någon special klausuler i lägenhetskontraktet som kan tillämpas (olika vanligt beroende på vilken erfarenhet det aktuella företaget har).

Ovan nämda jordabalk säger att en hyresgäst skall se till att 'de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de skäligen bör tålas.' Samt att hyresgästen skall 'iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten'. Om man då bryter mot detta kan man förverka sin möjlighet att vara hyresgäst efter tillsägelse.

Miljöförordningen säger att hundar skall hållas på ett sådant sätt att inte oangelägenheter för människors hälsa sker.

Jag skulle tro att såvida det inte finns någon specialklaus i kontraktet så är det skällandet som du har beskrivit inte tillräckligt för en vräkning, speciellt inte om personen ifråga inte har fått en tillsägelse från värden.

Hade jag hamnat i situationen att jag vet att någon stör sig på att mina hundar skäller (vilket de inte gör peppar, peppar) och om jag då bodde i hyreslägenhet så hade jag nog försökt att förekomma istället för att förekommas. Dvs jag hade pratat med värden och tala om problemet och förklarat att vi jobbar på det. Sedan hade jag tagit till hjälp av en instruktör. Skällande går att jobba bort helt eller åtminstone minska. Speciellt när hunden inte verkar skälla av ensamhet.
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Jag tror trots allt att tråden passar bäst på Hund. Om en hund stör i ett hyreshus så är det en väldigt specifik störning. På Hund finns dessutom många som kan regelverket kring hundar väldigt väl.

mandalaki/moderator
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

När vi skulle hyra våran lägenhet som vi bodde i förr så pratade vi med hyresvärden och kollade av läget och det var lugnt för deras del så länge som hunden inte levde rövare och skällde (dvs blev en störning). Vi sa att han gav skall då det ringde på dörren och det tyckte dom var okej så länge som det inte var mitt i natten.

JAg tror det är viktigt att prata med hyresvärden och sen fråga grannarna hur stort dom upplever problemet.
 
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Vad jag har fått lära mig:
En hund som skäller högt och länge anses som störande. Men en hund som skäller till ett par tre gånger i samband med att brevbäraren kommer, ett par glada skall i samband med lek eller att det ringer på dörren anses inte vara det, dvs. det borde inte föranleda någon "reprimand". Detta regleras både i "Hälsoskyddslagen" och "Tillsynslagen".

Samtidigt måste man ju ta hänsyn till om en granne känner sig störd, och se vad man kan göra åt problemet. Min erfarenhet är att de som klagar på enstaka skall bara klagar för klagandets skull eller för att de är "hundhatare". Samma person klagar ofta inte på när tex. barn leker "hela havet stormar" så det hörs över hela gården!

Förövrigt så har ingen hyresvärd rätt att förbjuda en person att ha hund i lägenheten, så länge den inte stör eller att sanitär olägenhet uppstår. Har själv tidigare varit i kontakt med Hyresgästföreningen - och detta är lagstadgat! Vet hyresvärdar som i sitt hyreskontrakt förbjuder hyresgästen att ha katt - och detta är ett lagbrott! Den enda gången som en hyresvärd kan förbjuda en hyresgäst att ha tex. husdjur är om det är ett speciellt boende - tex. ett speciellt allergiboende. Enligt hyreslagen så kan en hyresvärd inte förbjuda en person att tex. röka, ha 20 barn eller 30 hundar i sin lägenhet - så länge det inte blir sanitär olägenhet eller att grannarna blir störda!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund i hyreshus - vad gäller?

Svarar alla på en gång:

Tack!!! (Får inte till smilisarna.... många skulle det ha varit!)

Har vidarebefordrat all info till hundägarna, som var jättetacksamma!

Vad det gäller grannen som klagar - om jag förstått det rätt, så har han klagat på annat också, t ex att en annan grannes barn leker...

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 012
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 967
Senast: vallhund
·
Övr. Hund jag fick ett brev från hyresvärden idag där de stog att grannarna har lämnat klagomål på att min hund står å skäller och ylar så att dom...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 511
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp