Bukefalos 28 år!

Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Shark

Trådstartare
Har idag röntgat min hund pga att jag misstänkte HD vilket var fallet. Grad D ansåg vet. Hon hade så lite höftskålar man kan ha utan att de hoppar ur led.
Nu undrar jag vad du gör med din hund som har HD?
Vad ger du den för foder och tillskott?
Vad gör din hund bättre tycker du?
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Men knepigt att veterinären gissar grad? Om hunden har så grund skål att leden nästan hoppar ur led låter det ju onekligen som "höggradigt"... Men att spekulera i vilken grad hunden har känns ju meningslöst, det överlåter man till experterna på skk tycker jag.

im0000011.jpg

Här är min hunds röntgenplåtar. Han har D/E-höfter.

Han äter Fodax färskfoder, men jag håller precis på att byta till torrfoder igen, mest av praktiska skäl. Jag ger honom glukosamin som extra tillskott i fodret. Gav även Omega 3 förut, men han tyckte det smakade skitäckligt och vägrade äta maten om jag hade på oljan så just nu har jag pausat det tillskottet.

Vad gäller tillskotten tycker jag inte det märks på min hund. Min sjukgymnast förklarade för mig att Omega 3-tillskottet förebygger bildningen av artros medan glukosaminen hjälper till om det redan finns inflammation i leden. Men min hund har aldrig haft problem från sina höfter (i alla fall inte som jag märkt) så han blir varken bättre eller sämre av något tillskott, utan jag ger det mest förebyggande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Självart så satte han ingen bergsäker grad. Det han sa var att min bedömning är grad D. Men jag valde att inte skicka in plåtarna till skk eftersom det inte gör någon skillnad. Jag har sett plåtarna och jag vet hur illa det är.
Sedan är det ju från hund till hund hur mkt problem de får av det.
Du har inte provat simträning? Jag tänkte boka tid på ett "rehab" center för hund och börja simma med henne där och få hjälp med hur jag ska bygga upp henne på bästa sätt. Nu är hon visserligen väldigt välmusklad som det är men vill ju givetvis hålla det så och förbättra ytterligare.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Jag simmar mycket med min som både har dåliga höfter och taskiga armbågar. Dessvärre har vi inte haft möjlighet att simmträna "på riktigt" utan vi har hållt oss till sjöar och havet så länge det är badbart (men vi hoppas på att få möjlighet till hösten). Dessutom får han joint support från specific som foder och aktiv hund tillskottet för att han ska få i sig omega 3 och glucosamin. Och ja, under den tiden han har fått tillskotten och simmat har han blivit märkbart bättre. Även om han fortfarande är lite stel vissa dagar så är han nästan som en ny hund mot hur han var förra hösten.

Jag använder även BoT täcken (samt har en BoT till honom) samt försöker värma upp ordentligt om vi ska träna eller göra något som är ansträngande.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Nej, jag hade nog inte heller skickat in faktiskt. Det är ju som sagt egentligen inte mer än en bokstav ändå, och säger egentligen lite om hur utgången kommer att bli.

Jag har provat att simträna honom på ett rehabcenter en gång, i samband med vårat första besök hos sjukgymnast. Dessvärre har jag en timme enkel resa till närmaste bassäng, så det kändes inte rimligt att påbörja simträning. Jag valde att gå och få ett hemmaträningsprogram istället, det var ett bättre alternativ för oss. Men simträning är ju jättebra och skonsamt, så om jag hade haft möjlighet så hade jag absolut gjort det!

Jag använder också BoT-täcke till min hund.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Måste fråga varför ni inte skickar in till SKK? Det är ju ganska viktigt att det kommer in för framtida avel på ev syskon och föräldrar. :confused:
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Jag har en blandras så det är inte relevant.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Min har förvisso "bara" C, men det bara på ena sidan så risken för snedbelastning ökar. Jag håller honom välmusklad, mycket simning och kontrollerad träning i kuperad terräng. Inte så mycket cyklande eller liknande statisk träning.

Var på ReDog och fick honom genomklämd med mycket bra omdöme. Nästan 20% mer muskelmassa på C-sidan, vilket tydligen är kanonbra. Inga tecken på avlastning på vågen och fin "konsistens" på musklerna.

Min kille blir tre nu, väger 22 kilo och är en hårt arbetande vallhund. Just nu under igångsättning efter senskada:(
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Måste fråga varför ni inte skickar in till SKK? Det är ju ganska viktigt att det kommer in för framtida avel på ev syskon och föräldrar. :confused:

Håller med - för hur ska annars dom som håller på med avel kunna veta vad som blir fel om ingen talar om det. Det är viktigt att resultat kommer ut på Hunddata.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Läs en gång till, TS har en blandras.

TS. Jag har ingen hund med direkt HD, men jag upplever att gå på löpband i vatten hade en väldigt god effekt på min hund när vi körde rehab, det kan jag rekommendera.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Hade tänkt starta en egen tråd till jag såg denna.

Hade funderingar över graderna. Min kille ska röntgas på torsdag, armbågar och höfter. Han är kastrerad och oreggad, så för avel osv har det ingen betydelse. Men hållbarheten?

Vilken grad bör man tänka på hundens livskvalité? Min kille är en otroligt aktiv hund. Vi satsar på tävling och träning i agillity, och han kommer även dra skidor på vintern o inlines på sommaren, klara långa promenader, som nu nästa helg en fjällsvandring.

Som sagt på torsdag ska han tönrgas och bilderna kommer skickas in till skk just därför att dom är bättre på att läsa av? Även en hälsokontroll ska göras.

Jag är lite nervös och undrar just därför vart jag ska börja tänka på hunden kvalité, om man nu tänker vad röntgenbilderna säger.

Är det en möjlig fråga att svara på ? :) :angel:
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Nej, jag tycker verkligen inte att det finns någon anledning för dig att skicka in plåtarna till skk. Graderna är ju enbart till för aveln. För oss hundägare tycker i alla fall jag att den där bokstaven egentligen är en nackdel.
Det hade egentligen räckt att veta att min hund har höftledsdysplasi.

Anledningen att jag tycker så är att vi ju egentligen aldrig kan veta hur påverkad hunden kommer att bli av sitt höftledsfel. Det finns hundar som har C-höfter som haltar och har ont medan en annan hund med kanske D eller till och med E inte visar några symtom överhuvudtaget. Därför försöker i alla fall jag (eftersom jag har en hund med D/E) inte stirra mig blind på bokstaven utan mer fokusera på att förebygga. Jag försöker så gott jag kan lära känna min hunds muskler, kropp och rörelsemönster för att jag ska kunna upptäcka om något inte står rätt till. Jag är rädd om honom men låter samtidigt inte hans höftledsbokstav vara honom till last.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Det jag tycker dy ska göra är att OM höfterna visar sig vara dåliga, be vet. gå igenom bilderna med dig. Att h*n förklarar för dig hur det bör se ut och hur det ser ut på din hund.
Då får du en mkt bättre uppfattning om vad det hela handlar om.

KL-
Tack för alla tips allihop.
Vi får se vad som sägs på genomgången av henne och hur vi ska lägga upp allt. Hon har ju visat att det besvärar henne emellanåt så ngt måste göras.
Så får vi se hur länge jag klarar ut det utan att sätta henne på smärtstillande. Det viktigaste är att hon är en extremt levnadsglad hund som älskar att jobba, då ska hon få fortsätta med det så länge det går.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Läs en gång till, TS har en blandras.

TS. Jag har ingen hund med direkt HD, men jag upplever att gå på löpband i vatten hade en väldigt god effekt på min hund när vi körde rehab, det kan jag rekommendera.

Aha - miss av mig. Trodde hon hade en renras :o
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

KL

Nu har jag en fråga till er som använder glukosamin.
Vilket märke använder ni? Jag köpte ngn liten burk på granngården men som med allt annat så lär det ju finnas bra och mindre bra produkter.
Har även beställt ett back on track nättäcke.
Tänkte köpa regntäcket först men kände att hon kan behöva ha det på sig inne med efter träning osv så beställde ist ett hurtta regntäcke att ha över BoT ute vid regn.

Hoppas dom passar min dam bara.. Det är lite svårt att hitta passande täcken och selar till henne. Är det någon som har dessa två täcken? Gott om plats i fram? Jag tog ändå en strl större än vad jag tror behövs eftersom täckena aldrig räcker till i bringan annars..
Jaja, är väl bara att skicka tillbaka annars.

Sedan undrar jag med, vart ska man dra gränsen? När ska man gå in med smärtlindring? I nuläget så har hon bra och lite sämre dagar. De sämre dagarna så är hon aningen nedsatt på koppelpromenader och hon säger ifrån om man knuffas för mkt i sängen. De bra dagarna märks inget.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

För min del är de dåliga dagarna du beskriver helt klart tillräckligt smärtsamma för att det ska vara dags att börja ge smärtstillande. Jag hade inte velat att min hund hade ont på vanliga koppelpromenader.

Jag tycker att B&T-täckena är kanonbra då de är väldigt ställbara! Så gott om plats finns det absolut :) Glukosaminet jag använder heter Glukomax. Det är 100% ren glukosaminsulfat utan andra tillsatser.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Var bor du? Har en nästan full burk glukosamin om du vill ha? Den står här efter min förra hund.

Har hunden ont så tycker jag att den ska ha smärtstillande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

KL

Nu har jag en fråga till er som använder glukosamin.
Vilket märke använder ni? Jag köpte ngn liten burk på granngården men som med allt annat så lär det ju finnas bra och mindre bra produkter.

Vår sjukgymnast på jobbet (klinik) föredrar glykoflex, det innehåller både glukosamin och grönläppad mussla, jag själv ger aktiv hund till min hund med artroser i ryggen. Aktiv hund innehåller grönläppad mussla. Ett annat alternativ är att ge foder för lederna. Håkan Kasström rekommenderar RC mobility, då behöver du oftast inte ge tillskott, eller kan ge i mindre mängd.
 
Sv: Hund med HD, hur hjälper du din hund?

Jag skulle sätta hunden på ett foder med glukosamin, tex Hills J/D eller Specific CJD.
Vara noga med uppvärmning, stretching, hålla värme med ett bra täcke (BoT eller Obtrack tex). Simträning/vattentrask om möjligt för att bygga muskler.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 297
Senast: Otherside
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 529
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Senast: Acto
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp