Bukefalos 26 år!

Hund med kronisk sjukdom

Min hund är allergisk mot det mesta, bland annat potatis, soja och ris. Har inte hittat nått allergifoder som inte innehåller nått av de grejerna eller fågelprotein alternativt fågelfett. Sen är det ju en hel del annat han inte tål heller.
Fortfarande bör ju ett hydrolyserat (risfritt) foder funka då, tex Virbac HPM Dog A2. Tål han inte sojaolja heller eller är det bara protein/hela bönor han reagerar på? Är det ok med olja har ju även RC med flera.

Senast ändrad:
Nej jag har ingen forskning på området. Vet inte om det gjorts nån oberoende forskning på att insektsfoder är bra för allergiker heller?

Jag borde varit tydligare med att jag tycker det kan vara värt att tänka på. Precis som jag brukar dela av mig om att det inte är säkert att en foderallergiker tål allergifoder. Jag har gått igenom innehållsförteckningen på 19 allergifoder, min hund kan inte äta nått av dem.
Så synd! Jag hoppades verkligen det!

Nej inte vad jag vet. Där är tanken att ett okänt protein kan fungera precis som älg, ren, hjort osv. som inte är så vanligt i hundfoder kan fungera.

Nej så är det ju tyvärr. Man får prova sig fram och har man tur hittar man något som fungerar iallafall någorlunda. Min tål inga veterinärallergifoder heller.

_Taggis_

Trådstartare
Nu är man ju färgad av att ha läst bla i den här tråden, men är det generellt vanligare med allergiproblem nu än för säg 20-40 år sedan? Är det pga avel eller vad beror det isåfall på? Någon som vet eller har en teori?

Får ofta kommentarer av "äldre hundfolk" att det är så mkt fel på hundar nuförtiden. Specialmat osv. Jag har ju ingen aning, jag har bara haft två egna varav den förra föddes 2004. Familjens och släktens tidigare hundar har jag inte direkt skött foder och vård på så där vet jag inte mkt om detaljerna men jag vill minnas att de levt på en blandning av matrester och hundmat och aldrig haft några värre krämpor.

Nu är man ju färgad av att ha läst bla i den här tråden, men är det generellt vanligare med allergiproblem nu än för säg 20-40 år sedan? Är det pga avel eller vad beror det isåfall på? Någon som vet eller har en teori?

Får ofta kommentarer av "äldre hundfolk" att det är så mkt fel på hundar nuförtiden. Specialmat osv. Jag har ju ingen aning, jag har bara haft två egna varav den förra föddes 2004. Familjens och släktens tidigare hundar har jag inte direkt skött foder och vård på så där vet jag inte mkt om detaljerna men jag vill minnas att de levt på en blandning av matrester och hundmat och aldrig haft några värre krämpor.
Veterinär Sara Molin skrev om det här för 1 år sen.
https://www.instagram.com/p/CN9Vg-DHMpS/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Tror inte det. Förr var det en individuell egenskap hos hunden att den kliade sig mycket, hade eksem, blev röd där pälsen är tunn eller fick öroninflammationer. Så länge hundarna inte kliade sig blodiga regelbundet var det normalt. Min barndoms hund hade foderallergi och fick speciell mat (ordinerad av en annan hundägare som hade samma ras), som tackochlov gjorde den besvärsfri.

Nu för tiden är kunskaperna bättre, både hos veterinärer och hundägare.

_Taggis_

Trådstartare
Inte ens om du klickar på texten under bilden?

Nope. Kanske beror det på att jag inte har insta? Ser bara följande:

"1/4: Ett ämne som aktualiserades i veckan och som även passar fint med foder som jag skrev om förra veckan var att Agnes Wold på nytt uttalade sig om att allergi ökar hos hundar. Agnes Wold, som är läkare och professor i klinisk bakteriologi, har enligt mig - tyvärr - en förmåga att uttala sig tvärsäkert om ämnen som ligger utanför hennes kompetensområde. Här kan vi kanske dock säga att det i viss mån tangerar? I podden Fråga Agnes Wold den 13 april säger hon “allergierna bland hundar och katter har ökat, precis som människoallergin ökade under 1900-talet, det är precis som med människor; mest de som bor i städerna, mest raskatter istället för bondkatter, om de äter torrfoder så har de mer allergi och så vidare.” Har hon rätt?"

Nope. Kanske beror det på att jag inte har insta? Ser bara följande:

"1/4: Ett ämne som aktualiserades i veckan och som även passar fint med foder som jag skrev om förra veckan var att Agnes Wold på nytt uttalade sig om att allergi ökar hos hundar. Agnes Wold, som är läkare och professor i klinisk bakteriologi, har enligt mig - tyvärr - en förmåga att uttala sig tvärsäkert om ämnen som ligger utanför hennes kompetensområde. Här kan vi kanske dock säga att det i viss mån tangerar? I podden Fråga Agnes Wold den 13 april säger hon “allergierna bland hundar och katter har ökat, precis som människoallergin ökade under 1900-talet, det är precis som med människor; mest de som bor i städerna, mest raskatter istället för bondkatter, om de äter torrfoder så har de mer allergi och så vidare.” Har hon rätt?"
Här är fortsättningen på den texten.

Bifogade filer

• Screenshot_20220603_204428_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20220603_204428_com.instagram.android.jpg
    248,5 KB · Visningar: 32
Tack :) Ja det låter rimligt det hon skriver :)
Verkligen! Som barn (född 72) fick jag lära mig att aldrig klia en hund bakom öronen eftersom alla hundar alltid hade öroninflammation. Jag, som var öronbarn dessutom och visste hur hemskt det är med öroninflammation, tyckte att det var fruktansvärt och undrade varför de inte fick någon hjälp. Jag bestämde mig då, som 4-5 åring, att aldrig ha hund med hängande öron eftersom de var än mer drabbade än de med stående öron. Lustigt nog har jag bara haft en hund med stående öron, resten har haft hängande. En av dem fick öroninflammation en gång i sitt liv.

I början av veckan fick han så del 1/3 av fekal transplantation. Den gick snabbt och han verkade inte ha några men, förutom att han var riktigt trött även dagen efter. Gissar att det var på grund av det lugnande de får.

Nu går vi givetvis och stirrar oss blinda på alla möjliga små upplyftande tecken. Är han inte lite extra pigg idag? Leker han inte lite mer? Gick han inte lite fortare på denna promenaden? Alltså den inbillade sjuke har vi hört om, men den inbillade friske?!
Om 14 dagar ska vi tillbaka och upprepa proceduren. Under tiden får han finna sig i att vara under lupp och hoppet är det sista som överger oss.

I början av veckan fick han så del 1/3 av fekal transplantation. Den gick snabbt och han verkade inte ha några men, förutom att han var riktigt trött även dagen efter. Gissar att det var på grund av det lugnande de får.

Nu går vi givetvis och stirrar oss blinda på alla möjliga små upplyftande tecken. Är han inte lite extra pigg idag? Leker han inte lite mer? Gick han inte lite fortare på denna promenaden? Alltså den inbillade sjuke har vi hört om, men den inbillade friske?!
Om 14 dagar ska vi tillbaka och upprepa proceduren. Under tiden får han finna sig i att vara under lupp och hoppet är det sista som överger oss.
Håller tummarna!

Idag på promenaden gick jag och tänkte. Just nu är Viktors allergi under bra kontroll, han återhämtar sig fortfarande efter pankreatiten men på det stora hela mår han väldigt bra just nu. Väldigt konstig men så klart skön känsla efter all oro som varit :heart

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 093
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
9
· Visningar
1 258
Katthälsa En kompis till mig hörde av sig nyss. Hennes britt ligger inlagd och veterinären vet inte riktigt vad som är fel. Fick tillåtelse att...
2
Svar
24
· Visningar
1 373
Hundhälsa Ni med bukspottkörtelinflammation - se hit! Min dvärgschnauzertik har sen hon varit liten varit dålig i magen till och från. Bytt...
Svar
10
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 26
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Röntga rygg