Hund med kronisk sjukdom

Min hund är allergisk mot det mesta, bland annat potatis, soja och ris. Har inte hittat nått allergifoder som inte innehåller nått av de grejerna eller fågelprotein alternativt fågelfett. Sen är det ju en hel del annat han inte tål heller.
Fortfarande bör ju ett hydrolyserat (risfritt) foder funka då, tex Virbac HPM Dog A2. Tål han inte sojaolja heller eller är det bara protein/hela bönor han reagerar på? Är det ok med olja har ju även RC med flera.
 
Senast ändrad:
Nej jag har ingen forskning på området. Vet inte om det gjorts nån oberoende forskning på att insektsfoder är bra för allergiker heller?

Jag borde varit tydligare med att jag tycker det kan vara värt att tänka på. Precis som jag brukar dela av mig om att det inte är säkert att en foderallergiker tål allergifoder. Jag har gått igenom innehållsförteckningen på 19 allergifoder, min hund kan inte äta nått av dem.
Så synd! Jag hoppades verkligen det!

Nej inte vad jag vet. Där är tanken att ett okänt protein kan fungera precis som älg, ren, hjort osv. som inte är så vanligt i hundfoder kan fungera.

Nej så är det ju tyvärr. Man får prova sig fram och har man tur hittar man något som fungerar iallafall någorlunda. Min tål inga veterinärallergifoder heller.
 
Nu är man ju färgad av att ha läst bla i den här tråden, men är det generellt vanligare med allergiproblem nu än för säg 20-40 år sedan? Är det pga avel eller vad beror det isåfall på? Någon som vet eller har en teori?

Får ofta kommentarer av "äldre hundfolk" att det är så mkt fel på hundar nuförtiden. Specialmat osv. Jag har ju ingen aning, jag har bara haft två egna varav den förra föddes 2004. Familjens och släktens tidigare hundar har jag inte direkt skött foder och vård på så där vet jag inte mkt om detaljerna men jag vill minnas att de levt på en blandning av matrester och hundmat och aldrig haft några värre krämpor.
 
Nu är man ju färgad av att ha läst bla i den här tråden, men är det generellt vanligare med allergiproblem nu än för säg 20-40 år sedan? Är det pga avel eller vad beror det isåfall på? Någon som vet eller har en teori?

Får ofta kommentarer av "äldre hundfolk" att det är så mkt fel på hundar nuförtiden. Specialmat osv. Jag har ju ingen aning, jag har bara haft två egna varav den förra föddes 2004. Familjens och släktens tidigare hundar har jag inte direkt skött foder och vård på så där vet jag inte mkt om detaljerna men jag vill minnas att de levt på en blandning av matrester och hundmat och aldrig haft några värre krämpor.
Veterinär Sara Molin skrev om det här för 1 år sen.
https://www.instagram.com/p/CN9Vg-DHMpS/?igshid=MDJmNzVkMjY=
 
Nu är man ju färgad av att ha läst bla i den här tråden, men är det generellt vanligare med allergiproblem nu än för säg 20-40 år sedan? Är det pga avel eller vad beror det isåfall på? Någon som vet eller har en teori?

Får ofta kommentarer av "äldre hundfolk" att det är så mkt fel på hundar nuförtiden. Specialmat osv. Jag har ju ingen aning, jag har bara haft två egna varav den förra föddes 2004. Familjens och släktens tidigare hundar har jag inte direkt skött foder och vård på så där vet jag inte mkt om detaljerna men jag vill minnas att de levt på en blandning av matrester och hundmat och aldrig haft några värre krämpor.
Tror inte det. Förr var det en individuell egenskap hos hunden att den kliade sig mycket, hade eksem, blev röd där pälsen är tunn eller fick öroninflammationer. Så länge hundarna inte kliade sig blodiga regelbundet var det normalt. Min barndoms hund hade foderallergi och fick speciell mat (ordinerad av en annan hundägare som hade samma ras), som tackochlov gjorde den besvärsfri.

Nu för tiden är kunskaperna bättre, både hos veterinärer och hundägare.
 
Inte ens om du klickar på texten under bilden?

Nope. Kanske beror det på att jag inte har insta? Ser bara följande:

"1/4: Ett ämne som aktualiserades i veckan och som även passar fint med foder som jag skrev om förra veckan var att Agnes Wold på nytt uttalade sig om att allergi ökar hos hundar. Agnes Wold, som är läkare och professor i klinisk bakteriologi, har enligt mig - tyvärr - en förmåga att uttala sig tvärsäkert om ämnen som ligger utanför hennes kompetensområde. Här kan vi kanske dock säga att det i viss mån tangerar? I podden Fråga Agnes Wold den 13 april säger hon “allergierna bland hundar och katter har ökat, precis som människoallergin ökade under 1900-talet, det är precis som med människor; mest de som bor i städerna, mest raskatter istället för bondkatter, om de äter torrfoder så har de mer allergi och så vidare.” Har hon rätt?"
 
Nope. Kanske beror det på att jag inte har insta? Ser bara följande:

"1/4: Ett ämne som aktualiserades i veckan och som även passar fint med foder som jag skrev om förra veckan var att Agnes Wold på nytt uttalade sig om att allergi ökar hos hundar. Agnes Wold, som är läkare och professor i klinisk bakteriologi, har enligt mig - tyvärr - en förmåga att uttala sig tvärsäkert om ämnen som ligger utanför hennes kompetensområde. Här kan vi kanske dock säga att det i viss mån tangerar? I podden Fråga Agnes Wold den 13 april säger hon “allergierna bland hundar och katter har ökat, precis som människoallergin ökade under 1900-talet, det är precis som med människor; mest de som bor i städerna, mest raskatter istället för bondkatter, om de äter torrfoder så har de mer allergi och så vidare.” Har hon rätt?"
Här är fortsättningen på den texten.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220603_204428_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20220603_204428_com.instagram.android.jpg
    219,2 KB · Visningar: 44
Tack :) Ja det låter rimligt det hon skriver :)
Verkligen! Som barn (född 72) fick jag lära mig att aldrig klia en hund bakom öronen eftersom alla hundar alltid hade öroninflammation. Jag, som var öronbarn dessutom och visste hur hemskt det är med öroninflammation, tyckte att det var fruktansvärt och undrade varför de inte fick någon hjälp. Jag bestämde mig då, som 4-5 åring, att aldrig ha hund med hängande öron eftersom de var än mer drabbade än de med stående öron. Lustigt nog har jag bara haft en hund med stående öron, resten har haft hängande. En av dem fick öroninflammation en gång i sitt liv.
 
I början av veckan fick han så del 1/3 av fekal transplantation. Den gick snabbt och han verkade inte ha några men, förutom att han var riktigt trött även dagen efter. Gissar att det var på grund av det lugnande de får.

Nu går vi givetvis och stirrar oss blinda på alla möjliga små upplyftande tecken. Är han inte lite extra pigg idag? Leker han inte lite mer? Gick han inte lite fortare på denna promenaden? Alltså den inbillade sjuke har vi hört om, men den inbillade friske?!
Om 14 dagar ska vi tillbaka och upprepa proceduren. Under tiden får han finna sig i att vara under lupp och hoppet är det sista som överger oss.
 
I början av veckan fick han så del 1/3 av fekal transplantation. Den gick snabbt och han verkade inte ha några men, förutom att han var riktigt trött även dagen efter. Gissar att det var på grund av det lugnande de får.

Nu går vi givetvis och stirrar oss blinda på alla möjliga små upplyftande tecken. Är han inte lite extra pigg idag? Leker han inte lite mer? Gick han inte lite fortare på denna promenaden? Alltså den inbillade sjuke har vi hört om, men den inbillade friske?!
Om 14 dagar ska vi tillbaka och upprepa proceduren. Under tiden får han finna sig i att vara under lupp och hoppet är det sista som överger oss.
Håller tummarna!
 
Gossen fick sin andra omgång FMT förra veckan. Mellan första och andra behandlingen fick han 1 skov som varade i 2 dagar. Låg och ville inte leka, bara ligga för sig själv, men totalt sett tyckte vi han var piggare i alla fall.

I torsdags morse, en vecka efter andra behandlingen flög han ut i trädgården och var risig i magen. Det fortsatte hela dagen och natten, gårdagen fortsatte i samma stil även med kräkning. Satte honom på Proklorin och morotspuré. Idag verkar det ha avstannat och vi hoppas på vändning nu. Inte lätt att utvärdera hans behandling när det blir så här. Var detta en allmän magsjuka eller vad?

Samtidigt har han en uppseglande klåda och lite kladdiga ögon som har förvärrats de sista månaderna. Sista veckan/veckorna ligger han och slickar sig dagligen. Tog upp det på vårt besök förra veckan och hon tyckte vi skulle fundera på Cytopoint. Jag är mer att jag inte vill sätta in medicin utan veta mot vad. Har han en omgivningsallergi eller vad? Är det maten blir det ju väldigt kinkigt. Han äter hemlagad mat med bara 3 saker, häst, potatis och morot. Det kunde räckt gott med hans diagnos för magen. Orkar inte riktigt med att saker förvärras istället för att bli bättre när vi tycker vi gör allt vi kan :(
 
Jag har tid för vaccin och allmän koll 25e. Vet vill prova fasa ut kortison helt, men när vi talade om det blev såklart magen lös i 2 dagar så vi struntade i det då, men då hon varit stabil i 4v igen så började jag fasa ut kortisonet på gen hand för 1v sedan, jag tänker att då är det 2v när vi kommer till vet. Då borde man kunna se en förändring. Men det är svårt ocskå... ja hunden mår bra, ingen skillnad. Men så hade hon såklart brutit sig in i sopskåpet natten till igår och rivit ut kompost och alla sopor och ätit smör från ett tomt paket, äggskal och kanske annat med. Vet ej. Väntade på bomben hela dagen men den kom aldrig. Lite lös men det kan det vara ibland ändå. Oerhört svårt att utvärdera små tecken när hon gör såhär, men det är ju en hund. Den kommer ibland att få i sig saker oavset hur noga man är, och jag tänker nånstans att håller hon inte för att vara en hund och göra hyss ibland (nån gng per år) ja då kan hon inte vara hund....

Varken jag eller vet tror att hon kommer klara sig helt utan kortison, men man får väl prova nu när vi hittat ett foder som hon är stabil på. Nu får hon minidosen 0,25 tablett Prednisolon varannan dag. Hon är bara 4 år och vet vill helst inte ge livslång kortisonbehandling till en sån ungdom.
 
Gossen fick sin andra omgång FMT förra veckan. Mellan första och andra behandlingen fick han 1 skov som varade i 2 dagar. Låg och ville inte leka, bara ligga för sig själv, men totalt sett tyckte vi han var piggare i alla fall.

I torsdags morse, en vecka efter andra behandlingen flög han ut i trädgården och var risig i magen. Det fortsatte hela dagen och natten, gårdagen fortsatte i samma stil även med kräkning. Satte honom på Proklorin och morotspuré. Idag verkar det ha avstannat och vi hoppas på vändning nu. Inte lätt att utvärdera hans behandling när det blir så här. Var detta en allmän magsjuka eller vad?

Samtidigt har han en uppseglande klåda och lite kladdiga ögon som har förvärrats de sista månaderna. Sista veckan/veckorna ligger han och slickar sig dagligen. Tog upp det på vårt besök förra veckan och hon tyckte vi skulle fundera på Cytopoint. Jag är mer att jag inte vill sätta in medicin utan veta mot vad. Har han en omgivningsallergi eller vad? Är det maten blir det ju väldigt kinkigt. Han äter hemlagad mat med bara 3 saker, häst, potatis och morot. Det kunde räckt gott med hans diagnos för magen. Orkar inte riktigt med att saker förvärras istället för att bli bättre när vi tycker vi gör allt vi kan :(
Ge cytopoint. Det är verkligen ett stort lidande att ha klåda. Allt som kan lindra honom nu är värt att sätta in tycker jag med tanke på er historia och att ni till och med varit inne på avlivning. Måste det spela då stor roll vad grundorsaken till klådan är, om cytopoint hjälper?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp