Hund som bitit ihjäl igelkott, någon som hört talas om liknande?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Inte_Ung - vart vill du komma?
Hundägaren har uttryckt ånger, vidtagit åtgärder och agerat utöver vad de flesta antagligen skulle gjort i samma situation.
Vad vill du uppnå?
Jag vill uppnå förståelse för och helst ett erkännande av att det är ett eget misstag och inte en opåverbar olycka.

Nu är det ju du som håller på med whataboutism.
Vad jag kan se har TS tagit sitt ansvar. Hen säger att det hädanefter blir munkorg på varje promenad och hen tog hand om igelkotten som misstänktes vara skadad och kontaktade viltvårdare.
Jag ser faktiskt mest en massa ursäkter.
Och ett sökande efter tröst.
En önskan om att andra hundägare skall släta över med "det var inte ditt fel".
Vilket de gärna verkar göra.

Jag kan dra parallellen med trafik även här.
Jag har aldrig krockat och har inte för avsikt att krocka, men ändå sätter jag på mig säkerhetsbälte varje gång som jag åker bil.
Att låta bli vore att slarva.
Trådskaparen hade naturligtvis inte för avsikt att tappa hunden men slarvade med säkerheten genom att skippa munkorgen.
Det var definitivt en säkerhetsåtgärd som gick att påverka.
På samma sätt som säkerhetsbältet.

Jag har aldrig krockat och har inte för avsikt att krocka, men ändå sätter jag på mig säkerhetsbälte varje gång som jag åker bil.
Trådskaparen hade naturligtvis inte för avsikt att tappa hunden men slarvade med säkerheten genom att skippa munkorgen.
Har du någonsin kört fortare än hastighetsgränsen på en väg?

Jag börjar alltid fundera över det när folk börjar prata om att aldrig göra något olagligt (eller också i det här fallet att slarva med saker som kan leda till risk för andra) - men jag vet inte särskilt många som har körkort men verkligen aldrig någonsin har kört för snabbt.

Jag antar att du är medveten om att du har begått både artskyddsbrott och jaktbrott.
Samt kanske även djurskyddsbrott.

Hundar är farliga djur.

Nu behöver du inte ta i så du spricker. Hundar är helt vanliga rovdjur, precis som katter och rävar. Det är inga mördarmaskiner.

Inte donerar folk stora summor så fort deras katt tagit en huggorm eller börjar yra om volontärtimmar. Jag gillar igelkottar skarpt, men något måtta får det vara. Man behöver ju inte helt överreagera.

Nu behöver du inte ta i så du spricker. Hundar är helt vanliga rovdjur, precis som katter och rävar. Det är inga mördarmaskiner.

Inte donerar folk stora summor så fort deras katt tagit en huggorm eller börjar yra om volontärtimmar. Jag gillar igelkottar skarpt, men något måtta får det vara. Man behöver ju inte helt överreagera.
Hur tänker du när du nu jämför hund och räv?

Och i trafiken så får man ta sitt ansvar när man gör fel.
Det duger faktiskt inte med att kalla det för "olycka".
Den som missar får betala för det som går sönder.
Och ibland så blir det även andra straff.

Här så verkar attityden vara att eftersom att det var en "olycka" så är allt förlåtet.
Det var ingen olycka, det var slarv.

"Jag har inte sett några igelkottar där".
Så det hade varit okej med en hare då eller kanske grannens katt?
Så i trafiken ska man alltså aldrig rapportera om trafikolyckor? Man ska hela tiden hänvisa till slarviga förare och helt stryka ordvalet "olycka"?

För egen del, om något oönskat händer, så betyder "det var en olyckshändelse" inte(!) att jag skakar det av mig. Tvärt om så tar jag åt mig mer jämfört med om det var slarv. Om det var en olycka så betyder det ju att jag var oförberedd. Vad kan göras för att det inte ska ske igen blir då den naturliga efterföljande tanken. Slarv, det är mycket lättare att skaka av sig med: "Äh, jag vet ju egentligen".

Och i trafiken så får man ta sitt ansvar när man gör fel.
Det duger faktiskt inte med att kalla det för "olycka".
Den som missar får betala för det som går sönder.
Och ibland så blir det även andra straff.

Här så verkar attityden vara att eftersom att det var en "olycka" så är allt förlåtet.
Det var ingen olycka, det var slarv.

"Jag har inte sett några igelkottar där".
Så det hade varit okej med en hare då eller kanske grannens katt?
Om det är lika illa med hare så borde inte katter vara ute, men det verkar du inte hetsa upp dig över, för det är ju inte olagligt... (Såg en katt senast häromdagen som bar en harpalt i munnen).

Vilken perfekt människa du är som aldrig någonsin gör ett misstag, det måste vara jobbigt att leva i samma värld som alla vi andra misslyckade individer, är du lika grandios IRL som du ger intryck av på nätet? Hundar är, tro det eller ej, levande varelser med egen vilja precis som katter, hästar eller t ex människor. Du har själv haft hund men jag antar att den är borta nu och att det var kadaverdisciplin bokstavligt talat som gällde, för gud nåde om den hade gjort något utan din tillåtelse?

Att du använder bilbälte i bilen betyder inte heller att du aldrig kan bli inblandad i en trafikolycka, ett bilbälte kan vara skillnaden mellan liv eller död men garanterar inte att man aldrig blir påkörd för isf hade inte jag blivit påkörd av taxin som körde rakt in i sidan på min bil. Utan bilbältet hade jag garanterat varit död utan att det var mitt fel.

Inte helt ovanligt att hundar går efter piggsvin i Amerika och det är ju som igelkott deluxe. :crazy: Att hela munnen blir full med taggar verkar inte avskräckande.
Lite så. En riktigt taggad hund biter ändå.
Terriern min blev biten i nosen av en bisamråtta och blev bara argare.
Igelkottar är dessutom inte alltid jättesnabba på att rulla ihop sig och är nog ganska lätta byten egentligen.

Om det är lika illa med hare så borde inte katter vara ute, men det verkar du inte hetsa upp dig över, för det är ju inte olagligt... (Såg en katt senast häromdagen som bar en harpalt i munnen).

Polen-med rätta- klassar katter som invasiv art. Inget beslut vidare gällande detta har tagits, vad jag känner till.
Det är bara att hoppas att Sverige går samma väg och att i det förbjuder lösa katter ute ex under barnkammartiden, för min del helst året om.

Hade någon sett en räv eller grävling ta en kotte så hade det skaffats en skytt. Hundägare har ju här andra möjligheter att avstyra kottemord. Som munkorg och då får man hålla sig till det.

Tänkte på gruppen jag är med i, vi som älskar igelkottar. Här ett inlägg från Kottebyns viltrehabilitering. Det är inte främst hundar som är kottens fiende.

1749305423016.webp

https://www.facebook.com/photo?fbid=700101162357356&set=a.122316933469118

Blir så ledsen, kommer fortfarande ihåg kottefamiljen som bodde i vårt sommarhus på Österlen och kom varje skymning och drack och fick lite mat. Och nu blir det allt färre och färre.

Tänkte på gruppen jag är med i, vi som älskar igelkottar. Här ett inlägg från Kottebyns viltrehabilitering. Det är inte främst hundar som är kottens fiende.

Visa bifogad fil 168895

https://www.facebook.com/photo?fbid=700101162357356&set=a.122316933469118

Blir så ledsen, kommer fortfarande ihåg kottefamiljen som bodde i vårt sommarhus på Österlen och kom varje skymning och drack och fick lite mat. Och nu blir det allt färre och färre.
Det HÄR är däremot inga olyckor utan ren hänsynslöshet som går att undvika genom att ställa sina förb*annade gräsklippare så de enbart klipper dagtid när igelkottarna inte är aktiva. :rage:

Fast det där är helt andra situationer och ingenting man kan döma Ts i denna tråden för. Hunden var kopplad och gick på väg. Oturen var framme. TS är ångerfull och har gjort allt hen kan för att ta ansvar för den eventuella skadan.
Jag förstår liksom inte vad mer TS skulle kunna göra nu efterhand än det de redan gjort.
Just det där att hunden var kopplad och man tog sitt ansvar tycker jag är jätteviktigt. Det finns ju inget som visar på slarv från hundägarens sida?

Just det där att hunden var kopplad och man tog sitt ansvar tycker jag är jätteviktigt. Det finns ju inget som visar på slarv från hundägarens sida?

Är det bara jag som stör mig på en del hundägares övertro koppel? Koppel=ta sitt ansvar. Jag håller inte med. Ett koppel är ett verktyg bland många, inte ansvarsbefriande. Bara för att man har hunden kopplad betyder inte det att man per automatik tagit sitt ansvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat