Hund som försöker ha ihjäl flockmedlem

Jag tror inte att det går att förstå sig på henne. När det har hänt saker så har det varit pang bara och så har det hänt. Problemet här är väl att hon inte varnar. Hade hon varnat och morrat ordentligt så tror jag att konflikterna hade uteblivit, till stor del iaf.

Du skriver att man inte ska bestraffa aggressivt beteende, hur tycker du att man ska göra istället?

Jag startade ju en tråd för länge sen här, om min tik som morrade åt min pv när vi pussades. Fick där tipset om att ge henne en uppgift istället och vi valde att säga puss så att hon pussade på oss istället. Främst för att hon ÄLSKAR att pussas. En övergångsperiod på några dagar så kunde hon pussa och morra samtidigt, men sen släppte det helt. Är det något liknande du skulle föreslå? För det fungerade verkligen super! Och idag har hon inget kvar av det beteendet alls. Men det är ju givetvis innan det har eskalerat. Nåt sånt är ju för sent nu för min bekant.

Ja kanske något liknande. Exakt hur man gör det måste variera, men det som är viktigt är att man ser på vad som driver det aggressiva beteendet och gör något åt den biten - istället för att släta till ytan genom att förbjuda hur känslan tar sig uttryck. Du kan inte förbjuda en hund att tycka illa om en annan, eller vara irriterad/orolig över att den andra hunden ska få något som den första blir utan, du kan bara förbjuda att den talar om att den känner så. Om man istället jobbar på roten till problemet kan man lösa upp hela knuten - ofta, men inte alltid. En del saker handlar helt enkelt om det man så vagt kallar "personkemi", alla individer gillar inte varandra. I de lägena kan man träna dem att slippa varandra genom alternativa beteenden - alltså istället för aggression väljer de undvikande.

Straffar man aggressivitet riskerar man att bli överraskad över en senare räkning med ordentlig ränta.
 
Jag är säker på att den varnat. Men på udda sätt. Inte alla varnar genom att morra länge. Det kan vara öronvinkel, kroppsspråk. En osäker hund ser man när det ändrar glimt i ögat, då är det fara å färde.
En fråga: För flera år sedan hälsade jag på hos en kollega. Vid ett tillfälle blev jag alldeles iskall pga att hennes hund liksom stelnade till. Det handlade säkert bara om en sekund men jag kände det så tydligt. Inget morr, inget annat, bara plötslig stelhet. Kan det vara en sådan signal?
 
Jag är säker på att den varnat. Men på udda sätt. Inte alla varnar genom att morra länge. Det kan vara öronvinkel, kroppsspråk. En osäker hund ser man när det ändrar glimt i ögat, då är det fara å färde.

Sedan kan det visst gå snabbt, men aldrig har jag sett en hund som inte visat på något sätt vad som är på G.

Verkligen! De är möjligt att det existerar en hund som verkligen inte ger minsta lilla signal, men jag har aldrig sett någon (eller fått någon trovärdigt beskriven för mig av någon jag litar på i frågan). Däremot har jag sett hundar som man måste filma och spela upp filmen i slow motion för att med långsamma mänskliga reaktioner ha en chans att upptäcka signalerna.

(Som regel hundar som straffats för att ha signalerat tidigare, föga överraskande.)

Hon har hittills inte lyckats bita någon människa.

Då har hon inte avsett att bita. Hon är snabbare än någon hinner flytta på sig, hon är starkare än någon kan stoppa henne.
 
Ja kanske något liknande. Exakt hur man gör det måste variera, men det som är viktigt är att man ser på vad som driver det aggressiva beteendet och gör något åt den biten - istället för att släta till ytan genom att förbjuda hur känslan tar sig uttryck. Du kan inte förbjuda en hund att tycka illa om en annan, eller vara irriterad/orolig över att den andra hunden ska få något som den första blir utan, du kan bara förbjuda att den talar om att den känner så. Om man istället jobbar på roten till problemet kan man lösa upp hela knuten - ofta, men inte alltid. En del saker handlar helt enkelt om det man så vagt kallar "personkemi", alla individer gillar inte varandra. I de lägena kan man träna dem att slippa varandra genom alternativa beteenden - alltså istället för aggression väljer de undvikande.

Straffar man aggressivitet riskerar man att bli överraskad över en senare räkning med ordentlig ränta.

Visst kan det vara personkemi, men hon har ändå bitit en annan hund, och gjorde utfall mot en 3:e bara häromdagen. Jag funderar lite på en sak... De har börjat gå långpromenader, ca 8,5 km varje dag, något som de inte alls har gjort innan, då blev det kanske en promenad i veckan... Kan ju vara så att hon har problem med lederna på något sätt och har fått ondare = grinigare med. Jag gissar att grandisar har, som alla andra stora hundar har problem med div leder.
 
Beror på, vissa är inga problem, andra anfaller hon. Framförallt om de rör armarna eller händerna. Hur min bekanta har reagerat då kan jag inte svara på.
Hon har hittills inte lyckats bita någon människa.
Mycket i hundens fortsatta beteende hänger på hur dom hanterar det. Som någon nämnde innan... Att korregera/straffa är fel. Att straffa en osäker hund bygger upp mer osäkerhet. En husse/matte som också reagerar med osäkerhet i sådana situationer bygger också mer osäkerhet osv.
Så deras sätt att hantera hunden spelar stor roll.
 
Visst kan det vara personkemi, men hon har ändå bitit en annan hund, och gjorde utfall mot en 3:e bara häromdagen. Jag funderar lite på en sak... De har börjat gå långpromenader, ca 8,5 km varje dag, något som de inte alls har gjort innan, då blev det kanske en promenad i veckan... Kan ju vara så att hon har problem med lederna på något sätt och har fått ondare = grinigare med. Jag gissar att grandisar har, som alla andra stora hundar har problem med div leder.

Jag skrev generellt, inte specifikt om den här hunden. Som sagt vet jag för lite för att säga varken bu eller bä om vad som eventuellt borde gjorts annorlunda där.
(Att hon bitit en hund och gjort utfall är inte någon särskilt allvarlig sak enligt mig, dock. Det handlar mer om när-var-hur-vad och hur blev det sen. Hundar bits ibland, det är helt normalt.)

Grand danois har gott om hälsoproblem... Jag reagerar dock mest på att hundarna fick en promenad i veckan fram till dess! Men som sagt, varför just hon gjort just det här är nog något för personer som känner/kan se hunden irl att fundera på.
 
Mycket i hundens fortsatta beteende hänger på hur dom hanterar det. Som någon nämnde innan... Att korregera/straffa är fel. Att straffa en osäker hund bygger upp mer osäkerhet. En husse/matte som också reagerar med osäkerhet i sådana situationer bygger också mer osäkerhet osv.
Så deras sätt att hantera hunden spelar stor roll.

De kommer att straffa den, det kan jag nästan garantera. Jag har svårt att komma med lösningar med, just iomed att det går så pass fort. Jag har dessutom bara sett en situation, när hon ville ha ett ben som en annan, liten, hund hade. Då morrade hon i en sekund, så där blev det lite varning. Men jag min idiot reagerade instinktivt med att fya. Jag är inte van att behöva hålla koll på hundar på det sättet, att tänka på det sättet. Med hästarna har jag stenkoll på ett annat sätt. Mina hundar som jag har haft har varit så okomplicerade, och haft lååååååång varningssträcka, och har hittills aldrig kommit till bett, vare sig på människor eller andra hundar.

Jag tror inte att min bekanta kommer lyssna på mig tyvärr, men har ni några tips så kan jag ju göra ett försök iaf.
 
Jag tror inte att min bekanta kommer lyssna på mig tyvärr, men har ni några tips så kan jag ju göra ett försök iaf.

Säg åt dem att ta in en kompetent tränare som vet vad hen sysslar med och har utbildning och kompetens för just aggressiva beteenden.

Absolut enda chansen jag ser efter hur du beskriver situationen, och även den är en tunn liten rackare till chans...
 
Säg åt dem att ta in en kompetent tränare som vet vad hen sysslar med och har utbildning och kompetens för just aggressiva beteenden.

Absolut enda chansen jag ser efter hur du beskriver situationen, och även den är en tunn liten rackare till chans...
Förra gången den här personen hade problem så gav jag det tipset. Svaret jag fick var "Kan inte jag få ordning på dem så kan ingen".

Självinsikt är det inte alla som har, tyvärr.
 
Tja...om ägarna är av den typen som vet allt, vägrar lyssna och nyttjar idiotiska metoder så finns det inte mycket att göra. Försök övertala dom till att omplacera hunden innan den är helt körd i botten.
 
Jag gick hundkurs där läraren berättade om att hon hade en irländsk varghund och dottern en jack russel. De två var bästa polare, aldrig några problem. Så en dag hade de fått nåt att tugga på och det blev diskussion om vem som skulle ha sista biten. Den stora gjorde som den här hunden, han tog tag och skakade den lille. Den lille överlevde men de hundarna gick inte att ha ihop igen. Då var ändå ägaren utbildad, aktiv, instruktör. Hundarna tolererade inte varandra längre så de fick bo på olika våningsplan i huset.

Så nej jag hade inte släppt ihop dom igen.
 
Då tycker jag på fullt allvar att du avslutar bekantskapen där. Du kan inte göra något, det kommer att gå åt helvete, vill du verkligen vara med när det händer?

Nej det vill jag verkligen inte. Tyvärr kan jag inte säga upp bekantskapen med denna person, varför vill jag inte förklara eftersom folk då kan räkna ut vem det handlar om.


Tja...om ägarna är av den typen som vet allt, vägrar lyssna och nyttjar idiotiska metoder så finns det inte mycket att göra. Försök övertala dom till att omplacera hunden innan den är helt körd i botten.
Ja jag försökte med det, och ska ge det ett försök till. Men de tror tyvärr inte alls på den idén. Jag tycker att hunden i sig är väldigt trevlig på många sätt. Men osäker och känslig, och ska nog inte bo hos en familj som har 6 hundar. Som ensamhund skulle hon kunna bli riktigt trevlig!
 
Nej det vill jag verkligen inte. Tyvärr kan jag inte säga upp bekantskapen med denna person, varför vill jag inte förklara eftersom folk då kan räkna ut vem det handlar om.



Ja jag försökte med det, och ska ge det ett försök till. Men de tror tyvärr inte alls på den idén. Jag tycker att hunden i sig är väldigt trevlig på många sätt. Men osäker och känslig, och ska nog inte bo hos en familj som har 6 hundar. Som ensamhund skulle hon kunna bli riktigt trevlig!

Kan du förklara för dom tror du att hundens reaktioner bottnar i osäkerhet och förklara att straffar man någon som är rädd/osäker lär den inte bli mindre rädd precis. Snarare tvärt om. Dessutom kommer hunden tillslut sluta komunicera helt om sin rädsla i form av morr, markeringar och kroppsspråk eftersom den vet att den blir fyad. Den dagen blir det farligt på riktigt för då kommer inga varningssignaler alls.
Om hunden straffas för osäkerhet och ännu inte har huggit är det ingen elak hund. Den är snarare snällare mot sina människor än de är mot hunden. Tror jag iaf....
 
Kan du förklara för dom tror du att hundens reaktioner bottnar i osäkerhet och förklara att straffar man någon som är rädd/osäker lär den inte bli mindre rädd precis. Snarare tvärt om. Dessutom kommer hunden tillslut sluta komunicera helt om sin rädsla i form av morr, markeringar och kroppsspråk eftersom den vet att den blir fyad. Den dagen blir det farligt på riktigt för då kommer inga varningssignaler alls.
Om hunden straffas för osäkerhet och ännu inte har huggit är det ingen elak hund. Den är snarare snällare mot sina människor än de är mot hunden. Tror jag iaf....
Kan mycket väl vara det som redan hänt. Den har försökt hugga verkar det som dessutom
 
Kan du förklara för dom tror du att hundens reaktioner bottnar i osäkerhet och förklara att straffar man någon som är rädd/osäker lär den inte bli mindre rädd precis. Snarare tvärt om. Dessutom kommer hunden tillslut sluta komunicera helt om sin rädsla i form av morr, markeringar och kroppsspråk eftersom den vet att den blir fyad. Den dagen blir det farligt på riktigt för då kommer inga varningssignaler alls.
Om hunden straffas för osäkerhet och ännu inte har huggit är det ingen elak hund. Den är snarare snällare mot sina människor än de är mot hunden. Tror jag iaf....
Fast den har ju huggit, 4 ggr nu.
Problemet där är ju att de inte kan se att hunden är osäker. För hon är ju inte rädd för nya saker, eller sånt. Och de tror väl att om man är osäker så är man rädd för sånt med, vilket jag ju vet att man inte alls behöver vara. Men att förklara det för dem...

Gud jag ser framför mig hur någon av de små kommer få sätta livet till, och sen kommer hon avlivas. Det är så tråkigt att stå och se på och inte kunna göra något. Jag står mellan att vara där med och bevaka, och kanske kunna göra något, vad som helst. Och att helt undvika dem och låtsas som att de inte finns tills det går åt helvete nästa gång.
Hade hunden varit min så hade jag omplacerat den, direkt. För i övrigt är hon väldigt okomplicerad.
 
Kan mycket väl vara det som redan hänt. Den har försökt hugga verkar det som dessutom
Kanske missuppfattade men den var inte ens vuxen va?
En del ägare kan verkligen skapa problem och göra ett berg av ett gruskorn med sina ihopkokade metoder. Dessa har ju inte ens försökt. De bara straffar hunden. Tycker först och främst att hunden ska få en chans med en vettig person som vet vad den gör. Det kanske inte alls är nått större fel på hunden.
En chans förtjänar alla hundar i mina ögon.
 
Fast den har ju huggit, 4 ggr nu.
Problemet där är ju att de inte kan se att hunden är osäker. För hon är ju inte rädd för nya saker, eller sånt. Och de tror väl att om man är osäker så är man rädd för sånt med, vilket jag ju vet att man inte alls behöver vara. Men att förklara det för dem...

Gud jag ser framför mig hur någon av de små kommer få sätta livet till, och sen kommer hon avlivas. Det är så tråkigt att stå och se på och inte kunna göra något. Jag står mellan att vara där med och bevaka, och kanske kunna göra något, vad som helst. Och att helt undvika dem och låtsas som att de inte finns tills det går åt helvete nästa gång.
Hade hunden varit min så hade jag omplacerat den, direkt. För i övrigt är hon väldigt okomplicerad.
Ja att de inte ska ha kvar hunden är solklart. Men om de kunde hitta en kunnig person att omplacera till? De har väl en uppfödare? Kan inte den hjälpa till?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 408
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp