Bukefalos 28 år!

Hund som skäller

Netted

Trådstartare
Jag har en dvärgpudel på 2 år, som är lite skällig av sig, endast när det ringer på dörren/någon kommer in. Jag har läst de trådar jag har hittat i det här ämnet och jag har försökt med att varje gång hon börjar skälla så säger jag till henne att gå och lägga sig. Går hon därifrån innan jag tillåter/innan hon tystnat så får hon gå och lägga sig igen.. och hon får inte gå därifrån/gå fram och hälsa förrän hon är tyst.

Problemet är då att det inte har skett någon förbättring.. och jag vill verkligen att vi ska kunna jobba bort det. Det är en omplacering och jag har bara haft henne i 3 månader. Hon har alltid varit såhär skällig tydligen. Nu är hon inte överdrivet intresserad av nya människor (hon är väldigt blyg och tycker inte om karlar, utan är en väldig enmanshund) så det är inte alltid hon vill fram och hälsa när det kommer någon utan oftast ligger hon/står där hon är och skäller och morrar..

tips tack! kan tillägga att jag är ganska ny på det här med hundar. min hund och jag har en del vi måste jobba på, det är ju självklart. så jag tar gärna emot tips vad jag kan göra annorlunda..
 
Sv: Hund som skäller

Kan tillägga att "Nej" är befäst då hon lyssnar på det när vi gör övriga saker, men när det gäller att hon skäller verkar det inte ge någon verkan. Det är väl i princip det hon har fått höra mest av tidigare ägare tror jag.
 
Sv: Hund som skäller

Ett tips jag hört är att ge korv eller ngt från kylskåpet så hunden genast springer dit när det ringer, dvs positiva associationer istället för lägg dig som känns mer som bestraffning?
 
Sv: Hund som skäller

Min uppfattning är att det kan ta mycket längre tid. Låt inte heller någon tränga sig på och försöka hälsa, utan låt hunden vara ifred. När hon är tyst kan hon få komma upp ur sin säng (tex) men väljer då själv om hon vill hälsa eller gå iväg.
 
Sv: Hund som skäller

Ja, jag antar att tålamod är vad man mest måste ha. Hunden är väldigt blyg/osäker/ointresserad av människor hon inte känner, så om hon kunde få trygghet av att veta sin plats när det kommer någon så kanske det vore bra..?

Men jag är inne på rätt spår då eller?

Sen är ju grejen att man har en sambo som gärna bjäbbar tillbaka på henne på "skoj" och inte tar mig fullt på allvar samt någon mer som gör likadant.. som tur var är inte den personen här så ofta..
 
Sv: Hund som skäller

Då tycker jag hunden får gå och lägga sig i något annat rum, om den är lättare att kontrollera än övriga människor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 191
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag jobbar hemifrån och streamar höjdpunkter från älgvandringen 2023 för att få lite bakgrundsljud. Doris tycker att örnen var väldigt...
2
Svar
25
· Visningar
1 666
Senast: Reville
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp