Hundägaransvar och hemförsäkring

Rosett

Trådstartare
Har inte hund men kom att tänka på en sak.
Om en hund orsakar skada så har ju ägaren strikt ansvar.
Skulle ansvarsförsäkringen i hemförsäkringen kunna täcka skadan som hunden orsakat?
 
Ja generellt ingår det en ansvarsförsäkring i hemförsäkringen men det varierar från bolag till bolag samt vilken typ av hemförsäkring man har. Ju lägre premie, desto sämre skydd generellt. Som hundägare bör man absolut ha ansvarsförsäkring eftersom man annars riskerar att bli stämd i domstol för skador som ens hund orsakat. Det kan bli riktigt dyrt då man ofta, utöver skadeståndskravet, får betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader om man förlorar. Det brukar ofta vara riktigt dyrt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Skäll kan ni ta för er själva. Jag har en stövare sen ett par år. Hon skadade sig i ett framben och jakthundskarriären var över. Då fick...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 989
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 220
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
798
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp