Bukefalos 28 år!

Hundar i affärer

bettysmatte

Trådstartare
Har på sistone uppmärksammat att det verkar finnas en hel del folk som inte drar sig för att ta med hunden in i affärer. När mamma och jag var ute och julhandlade såg jag, till min förvåning, att en tjej plockade upp sin lilla, vad-det-nu-var-för-något, hund och bar den in på H&M. I går var det en tjej som gick runt inne på Börjes (hästaffären) med någon liten vit sak i koppel. Får man verkligen göra så? Det skulle aldrig falla mig in att ta med min hund i en affär. Vad tycker ni? Är det så att småhundar inte riktigt räknas som hundar? Tror inte att, t.ex., H&M hade blivit överförtjusta om mina föräldrar hade kommit inklampandes med sin Bouvier des Flandres.... :smirk:
 
Sv: Hundar i affärer

Nej kanske inte på h&M men vet att på djuraffärer här i stan får man ta med sig hunden in.
 
Sv: Hundar i affärer

När jag jobbade på en liten livsmedelsbutik var det flera som försökte ta med sig hunden in och blev förnärmade eller sura när jag upplyste dom om att hundar inte får komma in i affären :crazy:

Jag älskar hundar, men jag vill inte ha dom runt livsmedel jag ska handla och inte heller runt kläder jag ska köpa. Man måste ju även tänka på de som är allergiska. I djuraffärer tycker jag inte att det är konstigt om man får ta med sin hunden in, det är ju just en djuraffär och där lär inte allergiker vara utan att veta vad de utsätter sig för.
 
Sv: Hundar i affärer

det såg jag igår också. en liten borderterrier som nosade på mitt ben utan att jag sagt ok. lite fräckt tycker jag. vi var på åhlens parfymeriavdelning...
 
Sv: Hundar i affärer

Ja, man får ta med hunden in om det inte står en skylt om hundförbud eller om det är en livsmedelsaffär.

Jag tar ibland med mina hundar in på bokhandeln och på skivaffären. Jag skulle aldrig ta med in där det är kläder för det känns inte så trevligt för dom som är allegiska då mycket fastnar i kläder.

Jag kan dock säga att mina hundar tycker att det är ap-tråkigt att gå i affärer.
 
Sv: Hundar i affärer

Min systerdotter är supermegadunderallergisk mot pälsdjur. Istället för katt och hund har hon nu fiskar och det tycker hon är skoj. Tyvärr kan hon aldrig följa med in i djuraffärer just därför att det är hundar, marsvin och hästluktande människor där.

Jag tar ibland med mig min hund in i djuraffären, om vi ska handla något till honom (ex halsband) och om det är en skylt som talar om att det är okej. Jag skulle dock aldrig få för mig att ta med honom in på andra affärer lika lite som jag går med hästkläderna på in i en affär (jag duschar inte alltid, men byter till andra kläder).
 
Sv: Hundar i affärer

På djuraffärer tycker jag att det är okej men absolut inte i livsmedelsaffärer och klädaffärer.
 
Sv: Hundar i affärer

oftast sitter det ju ett litet klistermärke på dörren om man inte får ta in hundar.
Hittar jag inget klistermärke så frågar jag innan om jag får ta med hunden in.
Oftast är ju exbiditdisken vid in/utgången så det går ju lätt att fråga.

När min hund var liten så man lätt kunda ha honom under armen hände det att han fick följa med in på tex. en mack när man skulle betala bensin eller köpa något snabbt.

Men aldrig att jag skulle ta med hunden när jag ska gå och kolla på kläder eller så.

I djuraffärer brukar man få ta in djur, även i hästaffärer säljer ju ofta grejer till hundar som man kanske vill testa. men även där skulle jag fråga först.
På lantmännen får man ta med jycken om man har den kopplad vilket jag förutsätter att man alltid har när det är mycket folk =)
 
Sv: Hundar i affärer

Jag skulle aldrig få för mig att ta med vovven in i något annat än en djuraffär!! Anser inte att de har något att göra, varken i mataffärer, klädesaffärer eller någon annan affär heller! Går aldrig in i en mataffär ens för att köpa en liter mjölk om jag har stallkläder på mig. Eftersom jag har en bror som är så allergisk att han reagerar om han sitter i en bil UTANFÖR ett stall så tänker jag nog ett steg längre. Som tur är reagerar han inte lika starkt på hund. Men jag har en kollega som blir jättesjuk om någon har haft sin hund med på jobbet, om det så bara är en liten hälsa-på-kvart.

/Timsetim
 
Sv: Hundar i affärer

När vi var på börjes gick vi in o frågade om vi kunde at med hunden in för vi skulle prova täcke till honom och det fick vi.. Varför skulle man inte få göra det? Man måste ju få prova sakerna på hunden likväl som du kanske vill prova dina kläder innan du köper, eller hur? Har även haft med milo när vi provat ut halsband, sele osv.

Det är självklart en annan sak I livsmedelsbutiker eller klädesaffärer.
 
Sv: Hundar i affärer

det finsn förordningar för sånt där

i huudsak kan man säg att endast tjänste hund hos funktionshindrad har lagstadgad full rättighet att följa med eftersomdet annars är diskriminering av funktionshindrad.(ny lag förra året)

men dte där kan också vara olika berend epå hur man väljer att tolka lagen o vihar många tjänstehundsekipage(som vanligt) som nekas tillträde.

mycket pga vad privathundägare förstör för oss genom att inte ta hänsyn...

det regleras öven i §18 livsmedelslagen.

enskild närinsgidkare(ej livsmedel) kan välja själv om de tillåter eller inte.

hundhavande i övrigt regeras via tex lokala ordningstadgan.

generellt kan jag som hundförare säg atat jag ör förvånad över hur många som väljer attta in sina hundar i affärer,hundar som sedan får strosa omkring o dra av hår o epitel mot allt möjligt,dr ai koppel,stryka sig mot folk osv.

man måst e tänka på dem som inte klarar av sin allergi mot hund tex o föröska minska risken så gottd et går..

vis av erfarenhet vill jag påstå att hundar sällan tycker dte r kul att gå o shoppa..men om enda alternativet r att binda dem utanför så tycker jag man skal fråga om man kan få ta med dem in(omman måste ha med sig dem),o kanske lägga dme på undanskymd plats ..

viktigast är att föröska ta hänsyn tll de långtgående effekterna av hundhandhavande i offentliga lokaler.

ha en ren hund,tvättad om ni skall vistas i riskmiljöer.håll d en i kort koppel.se till att dne inet stryker sig mot saker,inte viftar på svansen,skakar sig,slickar på folk o saker.rör så lite som möjligt på den i affären..håll noga uppsikt på folk omring för att se allergiker eller fobiker. lägg den om möjligt på undanskymd plats där ni kanha uppsikt över den.

Thina
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 732
Senast: Migo
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 853
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 502
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp