Hundar och choklad

Har oxå lite svårt att tro på det...men visst har man skärpt sig :smirk:
 
Synd att du kunde tolka det så, det var absolut inte meningen. Men jag kan tyvärr inte se vad som skulle kunna misstolkas..
 
Som några andra ovan skriver; det är Teobriminet som är giftigt! Därför kan man inte generellt säga att en chokladkaka på 100 gr är dödlig - DET BEROR PÅ HUR MYCKET TEOBROMIN DEN INNEHÅLLER OCH HUR MYCKET HUNDEN VÄGER!

Exempel:

Mörk choklad innehåller 4,5- 16 milligram teobromin per gram choklad.
Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt. Dödlig dos är 90-250 milligram per kilo kroppsvikt.

Källa: Giftinformationscentralen

Saxat från Agrias hemsida.
 
Här kommer mer info, saxat från Agrias hemsida;

Det är vanligt att olika djurslag är mer känsliga för vissa mediciner, växter och gifter än andra. Det beror på skillnader i olika enzymsystem och ämnesomsättningen i olika djurslag. Det finns mediciner som en hund eller människa tål bra men en katt kan dö utav eller tvärtom!!
I chokladen finns teobromin och kaffein, som blockerar vissa recptorer vilket leder till att kärl drar ihop sig, hjärtat slår fortare och nervsystemt stimuleras. Allt detta kan leda till kramper.
Hundarna kräks, får diarré 2-4 timmar efter intaget a choklad, de visar oro, kissar massor, de kan bli stela och få allvarliga kramper.


Chokladförgiftning kan inträffa om en hund sätter i sig mycket choklad. Orsaken är att choklad innehåller teobromin och caffein. Om hunden blir förgiftad eller ej beror på vilken sorts choklad det rör sig om Kakaobönor är mest giftiga, mörkchoklad något mindre och vit choklad väsentligen mindre. Man räknar med att 500 gram mjölkchoklad kan vara livshotande för en 8 kg hund.
 
Räkneexempel , enligt mitt inlägg ovan:

En chokladkaka (med mycket teobromin) innehåller 15 miligram teobromin/gram chokladkaka. Det innebär att en chokladkaka på 100 gram innehåller 1500 miligram teobromin.

En dödlig dos teobromin för en hund är ca 100 miligram/kg (dödlig dos är ~ 90-250 milligram per kilo kroppsvikt).
Det innebär att ovanstående chokladkaka i detta räkneexempel kan döda en hund på 15 kg!
 
funderar... kan olika hundar vara olika känsliga? jag har i min okunskap gett båda mina hundar choklad, och labben har otaliga gånger lyckats stjäla choklad av min lillebror och hans kompisar utan att jag kunnat märka något på dom (hundarna alltså :smirk:). samma labbe har visserligen satt i sig 45 st 2 mg nikotintuggumin (motsvarar 90 cigaretter!!), fick 1 msk salt och spydde upp 5 st. i övrigt mådde han hur bra som helst :crazy: men matte höll på att få en hjärtattack...
 
Det är ju verkligen farligt med människochoklad, men det finns hundchoklad! Vet dock inte om de är bra för hunden! Nån som vet? Har själv inte vågat testa.... :crazy:
 
Sitter just nu här och är orolig.
Anledningen är att mina hundar lyckats stjäla och sätta i sej 2 chokladkakor med punch, 100 gram styck.

Den ena väger 30 kg och den andra 9 kg.

Vet inte hur mycket den ena eller den andra fått i sej men de har troligen satt i sej en del staniolpapper me.

Är det någon här som vet vad veterinären kan göra?
Sitter redo att åka in. :crazy:
 
Puh!

Fick äntligen tag i en veterinär.
Efter att han räknat på det kom han fram till att:
om den lilla hunden ätit upp allchoklad så har hon
fått i sej max en halv dödlig dos.

Känner mej lugnad eftersom jag vet att den stora ätit mest.
Han är glupskast och den lilla har dåliga tänder så hon
får inte i sej mat så fort.

Han sa också att om hunden börjat visa symptom så är
det oftast för sent att göra något åt.

Kommer i alla fall vara orolig hela natten nu.
 
Sambon bror gav Nixon en 200grams chokladkaka när Nixon var ca 4-5mån. Han vägde väl då ungefär 15-20kg ( :confused: ).

Hur som helst så hände inget mer än att Nixon blev dålig i magen och killen fick en rejäl utskällning!
 
och jag har hört att 100 gram mörk choklad kan döda en liten hund. Vad är sant då?
Mjölkchoklad innehåller så lite kakao så det ska enligt uppgift inte vara nämnvärt farligt (om du inte ger en kaka varje dag förstås).
 
Om ni läser mina inlägg ovan, så får ni veta vad och hur mycket som kan döda. Det beror alldeles på HUR MYCKET teobromin och kaffein som chokladen innehåller. Det är väldigt olika mellan olika chokladsorter!
 
jag ger aldrig mina hundar cholad utan jag ger hundchoklad som är gjorda för hundar=) finns ju choklad till hund varför inte använda det då slipper man ju dödsrisken=)
 
ja det klart men min hund är så kinkig han gillar inte allt så man får ge det han vill ha=) och han ÄLSKAR hundchoklad :love:

Så då får han det som belöning i träningar!
 
Det man kan göra själv om en hund fått i sej mycket choklad är att ge dem koltabletter så fort som möjligt.

Det kan hjälpa till att neutralisera det giftiga ämnet
så att hunden får mindre skador eller överlever.
Bra att ha hemma alltså.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 099
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 487
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 228
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp