Hundars sömnbehov?

Av någon anledning så har I_U och hunden inte förstått varandra
Det är ju ganska så troligt med tanke på min i princip obefintliga erfarenhet av hundar.
Hunden är dessutom extremt snäll så möjligheten finns att den bara sitter och väntar på att få order på arbete.

För det du beskrev är inget min hund skulle bli särskilt trött av..
Det var ju jätteskönt att få veta det.
Då så behöver jag ju inte oroa mig för att jag skulle överbelasta hunden.
Jag vill inte råka kräva för mycket.
 
De kraver mycket for att trotta ut hjarnan, men det allra basta ar nos ovningar som sparning, uppletande, eller liknande.
Det är ju spåra som jag vill göra.
Det är så oerhört häftigt vad hundar kan i det läget.
Och Husse vill ha en hund för att kunna spåra skadeskjutet vilt då det krävs vid den jakt han behöver utöva.

Men som jag skrev tidigare, ingen här verkar tycka att hunden har för mycket att göra så jag kör på.
I vinter kommer jag att behöva vara hemma mycket och har då tid för en massa aktiviteter med 4 tassar och en nos.
 
Det är ju spåra som jag vill göra.
Det är så oerhört häftigt vad hundar kan i det läget.
Och Husse vill ha en hund för att kunna spåra skadeskjutet vilt då det krävs vid den jakt han behöver utöva.

Men som jag skrev tidigare, ingen här verkar tycka att hunden har för mycket att göra så jag kör på.
I vinter kommer jag att behöva vara hemma mycket och har då tid för en massa aktiviteter med 4 tassar och en nos.

Har du någon erfarenhet av spår med hund? Hundar kan ju spåra helt på egen hand egentligen, så det man lär dem är hur samarbetet med den spårblinda människan ska gå till. Där kan man göra en del misstag och lära hunden fel saker, särskilt med en mjuk och försiktig hund. Ska man använda hunden i praktiskt spårarbete kan det vara värt att läsa på lite först så man lär hunden att vara självständig och säker i spåret samtidigt som den berättar tydligt vad den håller på med.

Spårhunden och lukterna är en väldigt bra bok, tex.
 
Har du någon erfarenhet av spår med hund?
Ingen alls.
Men jag tänkte dels läsa på här på Bukefalos och dels ta hjälp av erfarna jägare med hund.
Jag har förmånen att ha många omkring mig som är jätteduktiga på det där med att använda hund i jakt på olika sätt.
 
frågan om det kanske måste triggas igång en lust att jobba igen, dvs hitta rätt motivation.
Nog för att det kan förekomma individuella skillnader, men annars är ju "alltid redo" ett signum för schäfern. Men jag håller med dig att om att det kan handla om att förstå varandra. Har man inte vanan att läsa hund kan det ju uppstå misstolkningar av vad den uttrycker.
 
Nog blir det slarvigt alltid.
Hunden stöter i saker och klumpar till det.
Långsammare kan det också gå.

Efter att ha läst resten av tråden så tycker jag att du ska gå en allmänlydnadskurs. Inte för att du behöver bättre pli på hunden, utan för att du och hunden ska få göra lite övningar tillsammans när någon expert tittar på er. Kanske förstår du inte din hund. Kanske förstår din hund inte dig. Nätet är jättedåligt på sådana relationsgrejer. Enda gången man kan ge tips och råd det är när föraren faktiskt ser vad hunden gör. I alla andra fall är det bättre med någon som ser er "live". Skulle hunden verka sjuk på något sätt så kommer en duktig instruktör också kunna se det.

När det gäller normal ork för en hund av din rastyp i den åldern så har du fått bra svar. Energi ska finnas i överflöd. Sedan finns det saker som påverkar den där energinivån. Det kan vara smärta. Eller något mentalt. En ängslig hund som hela tiden behöver ha koll på sin omgivning så den inte blir uppäten ödslar mycket mer energi än den som bara lägger energi på den specifika uppgiften. Samma gäller hundar som har lite svårt med sin "avknapp", om den alltid är redo så bränner den mängder av energi bara på att vara. En mentalt stabil och frisk brukshund orkar oftast längre än vi ;). Den kan bli tillfälligt trött av ett knepigt spår t ex, eller om den får massor med nya intryck på en gång. Men lite enklare uppgifter som inte är någon utmaning ska inte trötta ut den så mycket att den måste sova för att bli på hugget igen.
 
Som sagt, det där med Bukefalos är ett vinnande koncept.
Tack, den skall omedelbart införskaffas.
Det är ju roligast att göra saker ordentligt och på rätt sätt.

Den boken är fantastiskt bra, men den kan nog vara lite tungläst, väldigt faktaspäckad :)
Jag hade nog kompletterat med någon mer bok, t ex någon av viltspårsböckerna från Marita Calrsson :) De är väldigt bra upplagda, med förslag på spår och övningar.
 
för att du och hunden ska få göra lite övningar tillsammans när någon expert tittar på er.
Det kan jag lätt ordna.
Sådana finns nära till hands.
Men nog kunde det vara roligt att gå en kurs också.
Det är ju som jag skrev alltid roligast att veta ordentligt vad man håller på med.
En ängslig hund som hela tiden behöver ha koll på sin omgivning så den inte blir uppäten
eller om den får massor med nya intryck på en gång.
Det är en litet ängslig hund vad gäller att bli övergiven av sin flock.
Den har haft det jobbigt med flytten och allt som är nytt.
Tydligen så tog det hårt att bli av med sin förra familj.
 
Jag har en plan nu i alla fall.
Jag skall börja med att hunden och jag varje dag gör någon typ av aktivitet för att träna på vår kommunikation.
Eller för att vara krass, för att träna på min kommunikation med hunden.
Vanan att vi hittar på något på regelbunden basis borde utvisa hur det är med hunden.
Om den hakar på och börjar att se fram emot det så är ju allt väl.
Men om det ser ut att ta emot så får jag ta och kontrollera upp vad som kan vara fel.

Vi började redan igår med en extra promenad där jag tränade vardagslydnad.
(Obs jag tränade, hunden kan ju redan.)
Typ inkallning, sitt, stopp, vänta, koppla upp, släppa lös och gå hem.
Då så var det bra drag i hunden må jag säga.
Så än så länge ser det ju bra ut.
Jag vågade ju göra det efter den här tråden.
 
Det kan jag lätt ordna.
Sådana finns nära till hands.
Men nog kunde det vara roligt att gå en kurs också.
Det är ju som jag skrev alltid roligast att veta ordentligt vad man håller på med.


Det är en litet ängslig hund vad gäller att bli övergiven av sin flock.
Den har haft det jobbigt med flytten och allt som är nytt.
Tydligen så tog det hårt att bli av med sin förra familj.

Ja det ska inte ta 3 månader för en hund att acklimatisera sig. Min omplacering var hos sin döda matte i flera timmar innan hon hittades, sedan bytte han miljö från ute i skogen till Stockholm och ett par veckor senare hamnade han hos mig. Jag tyckte att hunden var lite stressad i knappt en vecka, sedan var han som vanligt. Det är inte en ängslig hund, men inte heller jordens tuffaste.

Som sagt så hade det nog varit bra om ni haft någon som kunde hund som hade kunnat titta lite på er jycke.
 
Det kan jag lätt ordna.
Sådana finns nära till hands.
Men nog kunde det vara roligt att gå en kurs också.
Det är ju som jag skrev alltid roligast att veta ordentligt vad man håller på med.


Det är en litet ängslig hund vad gäller att bli övergiven av sin flock.
Den har haft det jobbigt med flytten och allt som är nytt.
Tydligen så tog det hårt att bli av med sin förra familj.
Med ditt öppna sinne o nyfikenhet tror jag att ni är på rätt väg.
Själv hade jag lagt extra vikt åt @Voff o @Milosari `s inlägg.
 
Hur som helst så är hundens och mitt lilla missförstånd utrett nu.
Vi satt helt enkelt och väntade på varandra.
Hunden har ett tålamod utöver det vanliga och väntade på mig.
Och jag väntade på att turbo-läget skulle infinna sig.

Jag höll upp halsbandet vid dörren och frågade den sovande hunden om den ville hänga med.
Den kom som skjuten ur en kanon och formligen flög in i halsbandet.
Bra på och av-knapp var det ja.

Det här blir bra.
Tack för all hjälp och alla goda råd hörrni.
Och alla roliga tips som jag har fått.
Böckerna skall inhandlas med det snaraste.
Måste bara få till ett PayPal-konto.
 
Som sagt så hade det nog varit bra om ni haft någon som kunde hund som hade kunnat titta lite på er jycke.
Det har vi flera av.
Så det skall ordnas så fort som möjligt.
Det är ju trist både om vi missförstår varandra eller om den inte mår helt prima.
 
Det har vi flera av.
Så det skall ordnas så fort som möjligt.
Det är ju trist både om vi missförstår varandra eller om den inte mår helt prima.
Jag kommer gjärna på en "full paid weekend" där Leon får dänga skiten ur er slyngel! Tyvärr besitterna han nog inte de egenskaperna som krävs.Något underviktig medelålders hund som förmodligen saknar den pondus som skulle behövas. Tänk om jag haft kvar Fähunden!
:love::love::love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 939
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 510
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 223
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp