Hundars sömnbehov?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag läste någonstans att hundar behöver sova mellan 12-18 timmar per dygn.
Och jag tycker nog att Schäfern sover bra mycket.

Mina storslagna planer på spårträning och annat har därför fått anstå till senare.
Hur mycket orkar en hund egentligen?
Får den mer vakentid när den blir äldre, den här är bara 18 månader?
Just nu så tar hunden slut innan dagen är slut så att säga.
 
Jag läste någonstans att hundar behöver sova mellan 12-18 timmar per dygn.
Och jag tycker nog att Schäfern sover bra mycket.

Mina storslagna planer på spårträning och annat har därför fått anstå till senare.
Hur mycket orkar en hund egentligen?
Får den mer vakentid när den blir äldre, den här är bara 18 månader?
Just nu så tar hunden slut innan dagen är slut så att säga.
Ju mer man håller på desto mer orkar hunden är det enkla svaret, det mer invecklade handlar om vad man gör, i vilken omfattning, växer hunden osv

Sen beror det på lite hur du menar, min egen passar på att sova så fort vi aktivt inte gör något tillsammans, speciellt inomhus. Utomhus kan han sysselsätta sig på egen hand men sällan något som gör honom trött, även om han i ren njutning kan lägga sig rak lång i solen och sova.
Men även om han ligger och sover så är han på hugget om jag börjar plocka med tex spårselen eller andra saker som indikerar att det ska hända något roligt, det finns alltid några markörer för honom. Spåra-sele, hjärngympa-godaste godiset, promenad-koppel osv Det allra bästa i hans värld är när jag på kvällen börjar lägga gps halsbandet på laddning, då vet han vad som gäller på morgonen. :D
Så bara för att hunden ligger ner behöver inte det betyda att den är slut, det innebär snarare att den är smart och huserar med sina krafter. Som ett exempel när vi jagar så jagar vi "bit för bit" med biltransport emellan, när jag kallar in huliganen och håller i täcket så vet han att det är vila en stund, alltså åker täcket på och han lägger sig i bilen och sover. Då skulle man kunna tro att han är trött, men när vi stannar på nästa ställe, tar av täcker så är han på hugget igen.
 
Hundar sover när de är göralösa, de kan inte se på TV eller plocka fram en bok. ;)

18 timmar per dygn tror jag inte alls att de behöver! Men det ska sägas att jag inte har något annat att gå efter än egna observationer, jag vet inte hur hundars sömnbehov ska se ut. Jag upplever i alla fall att den sömn hundar behöver är ungefär som vår - på nätterna behöver de sova, på dagarna kan de sova.

Har hunden upplevt något jobbigt, framförallt mentalt jobbigt som ett svårt spår eller tung miljöträning, kan den behöva sova lite extra (någon timmes riktig sömn när uppgiften är över). Men bortsett från sådant så har jag inga problem med att väcka en tupplurande hund för att vi ska göra något. Man märker på hunden om den sov djupt eller bara slumrade, en som sover djupt är förmodligen trött av någon anledning medan en som bara tog en tupplur är redo att hitta på något.

18 månader är inte särskilt ungt när det kommer till hundars ork. :)
 
Jag tycker, som både @Snurrfian och @Monstermom är inne på, att hundar går och lägger sig och sover när det inte finns något för dom att göra. Men den sömnen är ju inte direkt någon djupsömn, även om åtminstone mina kan verka i det närmaste medvetslösa där de ligger. Men så fort jag går ut i hallen (= där hänger kopplen, då får man gå på promenad) eller i köket (= där finns det godis) så far huvudena upp och de kollar om det är något spännande på gång.

Ska jag bara gå på toa eller koka te eller nåt annat ointressant i deras värld så återgår de till sin dvala. Men skulle jag däremot göra något som indikerar att de är inkluderade (plocka med träningskläder, träningsgrejer, hundgodis eller ta på ytterkläder och skor) så är de KLARVAKNA på nolltid och står och svansar och påpekar att jag inte får glömma att de ska med. Har aldrig varit med om att jag känt att de inte orkat, annat än när de var valpar förstås. Men från 6-7 månader tycker jag nog att det känns som att det är min tid som är begränsande för vad de klarar av att göra, snarare än deras ork. Och ju mer de får att göra, desto mer orkar de, inom rimliga gränser förstås.

Jag läste i en studie kring husdjurs sömn, att hund i genomsnitt är vaken c:a 11 timmar, sover mer eller mindre djupt under c:a 9 timmar och utöver det dåsar c:a 4 timmar. Så upp till 18 timmars sömn tycker jag låter jättemycket, även om det förstås förekommer stora individuella skillnader.
 
Den här är tvärslut och tittar trött på den som föreslår något och hoppas på att slippa.
Den kan t.o.m. bli så trött att den bara går runt och gnyr.
En eller annan timmes sömn så är den på hugget igen.

Vi är ju hemma i princip alltid och hunden har sysslor att utföra större delen av tiden så den ligger inte på latsidan totalt sett.
Men några ytterligare aktiviteter ser det inte ut att finnas ork för just nu.
Alltså vi är två-tre st. som vill göra olika saker med denna hund så det kanske blir litet mycket?
 
Den här är tvärslut och tittar trött på den som föreslår något och hoppas på att slippa.
Den kan t.o.m. bli så trött att den bara går runt och gnyr.
En eller annan timmes sömn så är den på hugget igen.

Vi är ju hemma i princip alltid och hunden har sysslor att utföra större delen av tiden så den ligger inte på latsidan totalt sett.
Men några ytterligare aktiviteter ser det inte ut att finnas ork för just nu.
Alltså vi är två-tre st. som vill göra olika saker med denna hund så det kanske blir litet mycket?
Jag skulle prata med uppfödaren/den som sålt hunden till er och fråga till råds, det är ju nästan omöjligt att avgöra så här på nätet. Men antingen aktiverar ner honom mer än vad ni upplever eller så är det något som inte riktigt stämmer. Jag har aldrig upplevt att min hund inte vill göra mer, nu har jag visserligen en ras som är känd för sin arbetsvilja, men det är även schäfern så där har jag snarare fått lov att se till att han kom ner i varv och vilade som unghund.
Men om du skulle beskriva en vanliga dag för honom så kanske vi kan hjälpas åt och hitta någon orsak till hans trötthet.
En tanke är om han kan ha fått fästing på sig som har gett honom någon sjukdom.
 
Jag läste någonstans att hundar behöver sova mellan 12-18 timmar per dygn.
Och jag tycker nog att Schäfern sover bra mycket.

Mina storslagna planer på spårträning och annat har därför fått anstå till senare.
Hur mycket orkar en hund egentligen?
Får den mer vakentid när den blir äldre, den här är bara 18 månader?
Just nu så tar hunden slut innan dagen är slut så att säga.
Ni har ju en schäfer av brukstyp. Den ska orka massor. Du behöver inte vara orolig för att den jobbar för mycket :)
Hunden sover när den inte har något att göra. En hund som får för lite att göra blir antingen hyperaktiv, eller slö....den "stänger ner".
Du behöver absolut inte anpassa träning efter när hunden sover. Den vilar när ni är klara :)
Vår gammeltik ser inte jätteladdad ut hon heller när hon ska ur soffan och jobba. Men väl ute och jobbet är presenterat...ja då blir hon överlycklig och går in med liv och lust i arbetet.
 
Den här är tvärslut och tittar trött på den som föreslår något och hoppas på att slippa.
Den kan t.o.m. bli så trött att den bara går runt och gnyr.

Det här låter inte som någon schäfer jag någonsin känt. Vad gör ni med den, på ett ungefär?
Jag hade inte trott att det vore just trötthet som skulle få hunden att inte vilja jobba.
 
Den här är tvärslut och tittar trött på den som föreslår något och hoppas på att slippa.
Den kan t.o.m. bli så trött att den bara går runt och gnyr.
En eller annan timmes sömn så är den på hugget igen.

Vi är ju hemma i princip alltid och hunden har sysslor att utföra större delen av tiden så den ligger inte på latsidan totalt sett.
Men några ytterligare aktiviteter ser det inte ut att finnas ork för just nu.
Alltså vi är två-tre st. som vill göra olika saker med denna hund så det kanske blir litet mycket?

Trött så den går runt och gnyr? Om den är väldigt trött så sover den. Inte går den runt. Låter snarare som den vill något. Vår ungtik gör så när hon är rastlös. Får hon inte gehör för sitt uttryck faller hon suckande ihop i en hög och se uttråkad ut. Inte att misstaga för trötthet.

Din hund kanske har en väldigt bra av och påknapp? Intensiv i jobb och utnyttjar vila maximalt för att kunna ladda om?
Du nämner att hunden har "sysslor" den gör. Hur ser dessa sysslor ut?
Är det uppgifter ni bestämmer att hunden skall göra där den får använda hjärna och sinnen så kan den bli trött? Men är det självpåtagna uppgifter som att gå/springa runt hemma och pyssla så är det inte speciellt utmanande eller uttröttande för hunden. Isf kan du lätt ge hunden mer jobb om du vill.
 
Det är skillnad på sömn och sömn. Riktigt djupt sover väl hundarna kanske 8-10 timmar per dygn, resten är mer någon sorts vila med lite tupplurar. Tycker det låter mer smärtrelaterat än som sömnbrist att hunden ser olycklig ut och gnäller när den varit igång mycket. Alla mina hundar har klarat att vara igång i princip hela dagar utan att bete sig på det där viset. Både när det gällt jobb som jag ordnat åt dem, och när de själva valt sina aktiviteter. Det som händer när de blir trötta är att antingen så blir de slarviga (mer ben än hjärna) eller så går det allt långsammare.
 
Valpar kan ju bli sådär trötta så de liksom bara faller ihop eller blir överspeedade så att man får "tvinga dem att sova", men en 18 månaders borde väl orka mer?
Vad har den gjort innan? Är den van vid att jobba?

Och exakt hur mkt jobbar den idag hos dig? Beskriv en typisk dag!
 
Vad gör ni med den, på ett ungefär?
Hunden skall vakta och larma om det händer något.
Det skall den göra i princip hela tiden.
Så den är med oss, främst sambon, i vår vardag.

Upp på morgonen, följa med i bilen för att skjutsa sonen till skolan (kommunen har inte lyckats med att ordna skolskjuts).
Fm. Ute med den som är ute och jobbar.
Em. Vakta husse och larma om någon kommer eller telefonen ringer.
El. tvärt om.
Kväll. Gå ut med någon av oss på kvällsrundan runt gården. (Gård = stora ytor)
Bada i sjön eller leka på tomten eller något annat som hunden uppskattar minst en gång/dag.

Får den bara ladda om en liten stund, någon timme eller så, så är det fullt ös medvetslös igen.
 
Vad har den gjort innan? Är den van vid att jobba?
Om den är van vid att jobba vet jag faktiskt inte.
Men den har ägnat mycket tid åt att lära sig massor av saker, den verkar liksom kunna allt.
Det kan jag ta reda på.

Men jag tror att den har varit ensam och sovit några timmar varje dag innan vi fick den.
Och här så är den ju nästan aldrig ensam.
 
Din hund kanske har en väldigt bra av och påknapp?
Ja det har den.
Eter litet vila så är den startklar på bråkdelen av en sekund.
Och efter arbete eller lek så är den av på någon minut, det tar längre tid att stänga av än att komma igång.
 
Hunden skall vakta och larma om det händer något.
Det skall den göra i princip hela tiden.
Så den är med oss, främst sambon, i vår vardag.

Upp på morgonen, följa med i bilen för att skjutsa sonen till skolan (kommunen har inte lyckats med att ordna skolskjuts).
Fm. Ute med den som är ute och jobbar.
Em. Vakta husse och larma om någon kommer eller telefonen ringer.
El. tvärt om.
Kväll. Gå ut med någon av oss på kvällsrundan runt gården. (Gård = stora ytor)
Bada i sjön eller leka på tomten eller något annat som hunden uppskattar minst en gång/dag.

Får den bara ladda om en liten stund, någon timme eller så, så är det fullt ös medvetslös igen.
Det där är inget "jobb" för hunden så till vida inte det dyker upp "hot" då och då som hunden aktivt får arbeta med.
Den kan vara uttråkad isf trött. Du kan iaf absolut göra de där spåren du önskar. Om hunden inte skulle orka det pga trötthet så är den sjuk.
 
Oj, nu så har jag skrivit massor.
Så jag hoppas att ni orkar med att läsa.

Jag tror så här.
Hunden är van att vila ganska så mycket och kan definitivt vara lugn på kommando.
Här hos oss så blir det inte så mycket vila så den har litet svårt med omställningen.
Där den bodde förut så arbetade människorna borta.
Vi arbetar hemma och hemifrån så den får liksom aldrig vara ledig.
Den följer oss som ett plåster så länge som den orkar.
Det är bra, den skall göra det för att sköta sina sysslor.
Nu så kan jag nog avslöja vad dessa är.
Den skall höra åt husse som har ett tilltagande hörselproblem med tinnitus och behöver hjälp med att höra telefonen, att det knackar på dörren eller att det kommer en bil på vägen.
Hunden sköter sina uppgifter mycket väl.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 939
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 510
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp