Hunden äter inte mat

Sv: Hunden äter inte mat

Min rottis på 10 mån. Hon äter inte sin mat. Vi har provat allt, tort , blött, olika tider på dagen . Konkurens katt , annan hund. Vi tillo med köpte ett nytt foder för att kolla om det va det. Nä inte det heller.
Har kollat munen på henne , ser inget konstigt. Inte i halsen heller.
Hon äter jord o gräs.
Hon är pigg , busar spriger leker. Dricker vatten bra.
Jag har inte daltat med hene , Tar bort mate efter 10 min.
Provat ge midre mängd mat åt gåge..
Någo som har ide på va det kan va.-
Får åka till vet efter helgen om det ite går över

Det framgår inte hur många dl du ger eller hur ofta och vilket foder men du hade ju tidigare (april) en fråga om vilket foder du skulle ge. Jag vet inte om du fastnade för det foder du föreslog då men det är ju ett foder med mycket protein och fett. Kanske är det så att du ger en större protion än vad hunden behöver och att den då inte hinner bli hungrig mellan målen. Väger hunden 36 kg så känns det inte som om den var tunn/mager. Berätta lite om foderrutinerna - hur ofta och hur mycket. Hon har ju också löpt fö någon månad sen och därefter har åtminstone våra tikar haft ett lägre behov.

Du har ju också bytt foder någon/några gånger - åtminstone funderade du på det så det kan ju vara sådana saker också dvs hon har blivit kräsen. Då ska du inte byta utan hålla dig till ett och samma foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden äter inte mat

Om hunden är frisk och sund i övrigt. Pigg och glad och har friska tänder, tandkött och rosa "blanka" slemhinnor. Är bra i hull och har fin päls...
Så ser jag heller inga större problem med att hon tappar aptiten en kortare tid.

Mitt enda konkreta tips är faktikt att du fastar henne helt ett dygn!
Och då menar jag HELT! Inget godis, inga tuggben, inget "ska-du-inte-ha-en-liten-bit-mat"-trugande!
Erbjud sedan ½ portion morgonen efter och se om hon vill äta!

Äter hon inte då heller så hade jag kontaktat vet.

Fastan rekommenderar jag av två orsaker:
1. Om hennes mage är lite i olag pga att hon tex ätit någon snusk på en promenad så får den vila helt. (Hundmagar kan vara lite off utan att de har diarée eller kräks, precis som våra magar :) )
2. Hunden hinner verkligen bli hungrig!

Unga tikar vars hormoner rör på sej kan dessutom ibland tappa aptiten av den orsaken.

Lycka till!
Swat
 
Sv: Hunden äter inte mat

Om hon inte är underviktig så betyder det ju att hon äter det hon behöver, eller har jag missat något?

Instämmer. Min valp på 7 månader matsrejkar ibland upp till två dagar. Jag erbjuder mat men vill han inte ha så vill han inte. Sedan ätet han som vanligt.
Han är pigg och i fint hull så jag oroar mig inte, även om det är aningen irriterande..:devil:
 
Sv: Hunden äter inte mat

Löpte i maj .
Äter på regelbundna tider varje dag frukost kl 8 middag 16 30 .
Jag är hård med godis mellan mål. Kan bli vid träning.
Hon får 4 dl torrfoder halla aktiv på morgonen Äter inget
Hon får 4 dl på kvällen äter inget. I dag fick hon 1 dl i skålen , Hon går inte ens dit o tittar.
Vi hade royal canin när hon va liten valp.
Bytte över till HALLA aktiv. Hon har ätit det bra hela sommaren. Men för att se om det va fodret köpte jag en liten påse doggy . Men hon äter inte det heller .

Detta har nu varit hela denna veckan

Hon dricker vatten. I lagom mängd
Jag ringer nog vet för att få kolla upp henne på mondag.
 
Sv: Hunden äter inte mat

Eftersom hon har ätit tills för ungefär en vecka sedan så undrar jag om hon kan ha fått i sig ben. De är ju snabba att plocka i sig sådant de hittar ute t ex. Ben tar några dagar att smälta. Ett annat alternativ är att hon kan ha fått i sig något som har fastnat i magen, t ex strumpa eller liknande.
 
Sv: Hunden äter inte mat

Äsch, folk oroar sig så mycket i onödan. Hon är fin i hull vilket innebär att hon äter det hon behöver. Varför ska du truga i henne maten?
 
Sv: Hunden äter inte mat

Har hon inte ätit något alls på en hel vecka tycker jag att du ska kolla upp henne.
Vanligt att dom kan matvägra 1-2 dagar men inte äta en enda tugga på en hel vecka tycker jag är konstigt!
 
Sv: Hunden äter inte mat

Min hund äter lite sämre då och då, då är det matskålen framme i 10 minuter och då har hon sin chans. Äter hon dåligt ett par dagar så tycker jag ändå att hon ska få i sig något, men då får hon arbeta för sin mat. Har en gummiboll som man häller i maten i och när hon får den äter hon, då får hon jobba för det. Dessutom är den ju i gummi så man slipper bli galen på ljudet som de hårda bollarna ger.
Sen äter min hund sämre vid värme, hon är inte lika hungrig. Hon dricker ordentligt och så länge hon inte verkar loj eller må dåligt tycker jag inte det är något som gör något. Det finns ju de som fastar sina hundar någon gång då och då och en del hundra fastar själva sas.
Fast om hunden nu inte ätit på en vecka är det ju lite jobbigt det förstår jag. Däremot så svälter ju faktiskt ingen hund ihjäl. Sen är det svårt att veta om de får i sig något annat under dagarna om man inte har 100% översikt, de kan ju äta sig mätta på något äckligt (eller i deras ögon mumsigt) som finns till hands sas.
 
Sv: Hunden äter inte mat

I dag har jag trugat i henne 3 dl mat
Fick i hene det till slut.
Hoppas det släpper snart
Aars får vi ringa vet
 
Sv: Hunden äter inte mat

Min hund som bara väger 15 kg ( man brukar ju säga att mindre hundar mår bra av mat 2 ggr om dagen ) Började äta ok med färskfoder men det stora genomslaget kom när han började få ETT mål mat om dagen mellan kl 20-23 beroende på hur hårt vi tränat/hur mycket träningsgodis han fått.

Dessutom har jag fått en mycket motiverad hund att träna med ;)
 
Sv: Hunden äter inte mat

Min rottis-tik tjurade också med maten vid den åldern, fick två mål mat per dag men åt aldrig mer än ett (skålen bort efter 30 minuter). Men eftersom hon var pigg, aktiv och växte som hon skulle så fick hon i sig det hon behövde ändå, uppenbarligen.
Idag, vid 2½ års ålder, lyfter hon inte nosen förrän matskålen är tom ;) Hon började äta ordentligt efter andra löpet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 038
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 472
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 295
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 691
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp