Hunden äter inte mat

Rotterö

Trådstartare
Min rottis på 10 mån. Hon äter inte sin mat. Vi har provat allt, tort , blött, olika tider på dagen . Konkurens katt , annan hund. Vi tillo med köpte ett nytt foder för att kolla om det va det. Nä inte det heller.
Har kollat munen på henne , ser inget konstigt. Inte i halsen heller.
Hon äter jord o gräs.
Hon är pigg , busar spriger leker. Dricker vatten bra.
Jag har inte daltat med hene , Tar bort mate efter 10 min.
Provat ge midre mängd mat åt gåge..
Någo som har ide på va det kan va.-
Får åka till vet efter helgen om det ite går över
 
Sv: Hunden äter inte mat

Dålig matlust, ointresse för mat är det enda jag kan komma på. Nu blir jag säkert halshuggen och bränd på bål här, men det finns faktiskt hundar som inte gillar att äta, hundar som man får fjäska och truga igenom livet. Jag har en sån där omöjlig hund som bara äter i nödfall och som kan tacka nej till en hel skål med godis sm andra hundar hade ätit upp på ett nafs. De flesta hundmänniskor säger att det bara är dumheter men tyvärr så finns det här problemet :(

Hoppas dock att vet hittar något som kan bota din hunds matlust!
 
Sv: Hunden äter inte mat

Hur länge har du haft henne, o är hon underviktig?
Svårt att svara på din fråga om man inte vet mer.

mvh
 
Sv: Hunden äter inte mat

Hur länge har du haft henne, o är hon underviktig?
Svårt att svara på din fråga om man inte vet mer.

mvh

Jag har haft henne i 8 mån sedan hon va 8 v.
Hon är inte uderviktig. 36 kg 10 mån rottis Finn i hullet.
Pigg spriger som en tok o leker. Ute o motionerar henne regelbundet. Inga problem

Jag är lite rädd att hon har samma som min andra tik. Opererade bort tonsillerna förra sommaren
 
Sv: Hunden äter inte mat

Är ingen expert och är du orolig så klart att du ska ta kontakt med vet.

Det kan inte vara åldersrelaterad, könsmognad på g?

Min förra hund åt väldigt dåligt, särskilt under sina första år. Vi valde till slut taktiken att ha mat framme jämt, hon var ensam hund i huset och det spelade oss mindre roll om hon åt på natten/kvällen/dagen. Jag vet att det finns delade meningar om mat framme/ta bort om hunden inte äter upp men det var detta som passade henne bäst. Detta fungerar ju dock bara om djuret är ensamt i hushållet.

Chefens hund är ungefär lika gammal som din och äter också väldigt dåligt, kan gå flera dagar utan att hon äter något vettigt, förutom kaksmulorna som chefen sticker åt henne.... :)

Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: Hunden äter inte mat

Är ingen expert och är du orolig så klart att du ska ta kontakt med vet.

Det kan inte vara åldersrelaterad, könsmognad på g?

Min förra hund åt väldigt dåligt, särskilt under sina första år. Vi valde till slut taktiken att ha mat framme jämt, hon var ensam hund i huset och det spelade oss mindre roll om hon åt på natten/kvällen/dagen. Jag vet att det finns delade meningar om mat framme/ta bort om hunden inte äter upp men det var detta som passade henne bäst. Detta fungerar ju dock bara om djuret är ensamt i hushållet.

Chefens hund är ungefär lika gammal som din och äter också väldigt dåligt, kan gå flera dagar utan att hon äter något vettigt, förutom kaksmulorna som chefen sticker åt henne.... :)

Hoppas att det ordnar sig!

Lite svårt att ha maten framme dyget rut. Finns en hugrig hud också. Hon brukar inte själa henes mat. Men man vet ite.Ja vet inte va det kan bero på. Söker vet efter helge om det ite blir bra. Så läge hon är pigg o igen feber så väntar jag.
 
Sv: Hunden äter inte mat

Om du är orolig att något är fel, så kontakta vet.
Annars, prova att låta hunden arbeta lite för att få maten. Lägg i maten i petflaska eller någonting. Det kan göra dem ganska mycket mer motiverade ;)
 
Sv: Hunden äter inte mat

Vår Rhodesian-tik var sån en period i sitt liv. Jag kommer inte ihåg i vilken ålder hon var, hon hade också "konkurrens" av en annan hund.

Vi gjorde egentligen ingenting, hon fick ha sin mat så länge vår andra hund åt, sen tog vi bort den. Det gick över med tiden och nu sitter hon som ett tänt ljus när matskålarna skramlar.

Hon var hela tiden fin i hullet och humöret så vi åkte aldrig till veterinären men om du är orolig är det ju alltid bättre med en koll för mycket.

Nu för tiden får hon filmjölk på torrt torrfoder men det började vi med långt senare.

Lycka till!
 
Sv: Hunden äter inte mat

Om hon inte är underviktig så betyder det ju att hon äter det hon behöver, eller har jag missat något?
 
Sv: Hunden äter inte mat

Men hur länge har det stått på? Har hon alltid ätit lite, eller har hon varit matvrak och bara slutat äta nu den sista veckan eller så?
Det är ju också stor skilland på om hon äter lite varje gång hon får mat eller om hon rent faktiskt inte äter någonting alls.

Det är ju ganska vanligt att unghundar är lite ojämna i aptiten och att det går lite i perioder. Hundar klarar sig dessutom förhållandevis bra utan mat
(om man jämför med tex. katter..) Det kan evt bero på att hon löper!? Då är det många som matvägrar, och första löpet är ju inte alltid så tydligt.

Om hon inte äter nått alls, eller om hon får andra symptom så låter det som en bra idé att åka till vet.
 
Sv: Hunden äter inte mat

Hon åt dåligt när hon va liten. Sedan blev det bättre. Åt upp mate varje gång.
Nu äter hon inget alls dricker lagom.
Klart man vill att hon skall äta . Det bör väl alla djur göra.
Det är väl 1 vecka nu som hon ej har ätit.
Inte ens om jag mutar hene. Försökte ge henne maten i handen som träning. Hon spottar ut på marken.
Hon har inte löpt, i maj löpte hon.
 
Sv: Hunden äter inte mat

En del kan ju också bero på väder, är de för varmt så äter inte vissa hundar.
Min gör det nästan varje gång det är varmt, då hjälper det om man ger honom senare på kvällen.

Nu kanske det inte är så varmt hos er men man kan ha de i
åtanke nån annan gång om hunden helt plötsligt inte vill äta.
 
Sv: Hunden äter inte mat

D skulle jag me säga... att hunden verkar helt enkelt inte vara en hund med den stora aptiten, faktiskt vanligare än man tror. Sen att hon äter jord och gräs skulle kunna bidra till den sämre lusten till att äta hemma, det skulle helt enkelt kunna vara så att hon äter mask när hon e i jorden. Det är flera hundar, speciellt unghundar som får för sig detta, och det är helt enkelt rätt näringsrikt och hunden e mätt.
Så mitt råd är att försöka få hunden till att låta bli gräs och jord, träna med hunden lite extra varje dag både mentalt och kanske simning, och ge sedan hunden mat på bestämda tider 2 ggr per dag. Men ge inte för mycket mat (det e lätt att göra när man så gärna vill att den ska äta), och ställ bort om den inte äter, det hjälper på en del hundar.
Min hund skiter totalt i om maten står framme hela dagen eller om den tas bort, han har alltid ätit dåligt och ligger på gränsen till att vara för smal hela tiden, men han e ingen mathund...
En del hundar är morgontrötta och vill kissa innan maten på morgonen...
Så länge som hunden inte är undernärd så kan man testa sig fram. Annars e d ju veterinären som gäller för att se om det kan vara annat, men e han pigg så finns d inte någon anledning än ;)
lycka till
 
Sv: Hunden äter inte mat

Har du testat färskfoder?

Om du verkligen vill att hon ska käka och hon är svår så hade jag testat det. Har en kompis vars afgan är väääldigt pertig med mat, han har börjat käka som en häst nu vid 8 års ålder när de testade färskfoder, tappar aldrig aptiten:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 039
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 472
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 297
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 691
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp