Hunden åt råttgift

Sv: Hunden åt råttgift

hej!! för ca 1 mån sedan var jag och min hund (schäfer-korsning) upp till ett par kompisar som tydligen hade råttgift i stallet.
Vi stod uppe vid stallet och pratade när min hund kom utspringandes med hela munnen full med tomcat (ett blått kakliknade råttgift) som är en av de effektivast gifterna.
Jag ringde 112 och pratade med giftcentralen och de talade om för mig att jag var tvungen att så fort som möjligt få tag på en veterinär. Jag prövade minst 15-20 ggr att få tag på min vet men inget svar:cry: ... sprang in och ringde strömsholm som sa att det var bråttom, att hon skulle komma in fort!! jag blev panikslagen och drog iväg.. Kan bara tala om att det var den värsta dagen utav alla dagar denna vinter, snön vräkte ner och det var KAOS!! stora vägen (E20) var blockerad utav lastbilar som vält och bilar som åkt av.
Jag blev ännu mera panikslagen när vi kom fram till ena korsningen här på grusvägen där det också var blockerat!! Som tur var fick vi hjälp!!
När vi väl var framme på strömsholm så fick hon en stor skål med burkmat och efter det en spruta med kräkmedel.! Efter en stund kom ALLT upp!! det var inte lite hon ätit kan jag säga!! De talade då om för mig att hade vi inte sett henne äta detta så hade hon blivit dålig om ca 2-3 veckor och då hade det varit försent för henne och hon skulle ha dött av inre förblödning... Hon fick motgift och K-vitamin och fortsatte leva!!:bump: :bow: :bump:
Jag fick en jätte bra förklaring om dessa "nya" gifter som inte gör "någon skada" förrän efter några veckor!! och då är det försent!!
 
Sv: Hunden åt råttgift

Om ni inte hade hunnit kräka hunden så hade hon behandlats med K vitamin och troligtvis klarat sig utan några problem.
 
Sv: Hunden åt råttgift

*kl*

Det är inte lätt att veta och är man jäkligt osäker, så är det bara att ringa till en veterinär och se vad de säger.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 535
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 133
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 574
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp