Hundfunderingar rasförslag, mindre hund.

ii-ssa

Trådstartare
Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024.
Uppvuxen med en Lhasa also blandning, som var envis, hade mat aggression, inget will to please iprincip.
Men vi lyckades lära henne sitt, ligg och tass iaf trots noll erfarenhet.

Det jag kan erbjuda är ett boende i ett litet hus, med altan som jag hyr på en hästgård.
Jobbar dock 75%, däremot finns lösningen att den kan vara med kompisen som bor här på gården och hennes hundar i stallet när hon jobbar osv.
Det bor även schäfrar hör och finns hundpensionat på gården samt hunddagis för tillfället, så mer hund kunniga än mig finns här tätt inpå.
Därför också kravet om en mindre hund då hon själv har en papillon och en dsg.
Jag önskar en hund som gärna har en del will to please men som gärna kan tänkas testa på allt möjligt, då jag själv inte gjort det. Däremot gärna en hund som inte blir galen ifall men är sjuk och inte orkar hitta på något varje dag.
Gärna inte i pälsnivå Lhasa also, shi tzu, och ingen plattnosad hundras.
Jag själv gillar att vara ute i naturen även om jag varit dålig på det nu som ensam, men promenerade mer än gärna med tidigare medryttarhästar osv ist för att ibland skritta ut .
Så svårt och beskriva och komma på vad man kan erbjuda.
Men söker väll en bästa vän i hundform helt enkelt.
 
Skulle gärna testa på lydnad, kanske gå kurser, kanske testa agility, vem vet kanske skulle tycka utställning är roligt. Är en hästmänniska i grunden men nu slutat med hästar på obestämd tid.
 
Här finns folk med betydligt bättre övergripande raskoll än jag, men spontant skulle jag säga att japansk spets uppfyller kravspecen fint. Pälsen är i praktiken inte särskilt krävande även om det kan se så ut.
 
Jag har haft en cairnterrier och skulle säga att det är en ras som stämmer rätt bra in på det du söker. Är en av de mindre terrierraserna och är glad, lättlärd och med på allt. Frisk och sund, jag känner inte till några rasbundna sjukdomar eller defekter. Behändig storlek, vi hade med våran på segelbåt utan att det kändes det minsta besvärligt. Det är dock en ras som behöver trimmas, men vi lämnade honom hos professionell trimmare ett par gånger per år och då höll sig pälsen lättskött.
 
Söker du en "bästa vän i hundform", så är väl dsg ett perfekt val. Liten, trevlig och aktiv hund som älskar sin flock.
Undrar, precis som Hedinn, vad du tycker om kompisens dsg?
 
Söker du en "bästa vän i hundform", så är väl dsg ett perfekt val. Liten, trevlig och aktiv hund som älskar sin flock.
Undrar, precis som Hedinn, vad du tycker om kompisens dsg?
Hur upplever du din kompis hundar, dvs papillon och dsg?
Papillonen har jag kännt sen den var typ 1, är 12 år iår. Väldigt pigg och glad för sin ålder samtidigt som han verkar ha en avknapp. Men är reserverad mot nya människor.
Dag:n är inte ens ett år än, så hon är väldigt pigg och glad verkar älska allt och alla. Men samtidigt verkar hon även kunna koppla av helt inne.
 
Papillonen har jag kännt sen den var typ 1, är 12 år iår. Väldigt pigg och glad för sin ålder samtidigt som han verkar ha en avknapp. Men är reserverad mot nya människor.
Dag:n är inte ens ett år än, så hon är väldigt pigg och glad verkar älska allt och alla. Men samtidigt verkar hon även kunna koppla av helt inne.
Tänkte mer om det är raser du skulle kunna tänka dig, eller vad du ser som positivt/negativt med dem utifrån vad du vill ha hos en hund. :)
 
Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024.
Uppvuxen med en Lhasa also blandning, som var envis, hade mat aggression, inget will to please iprincip.
Men vi lyckades lära henne sitt, ligg och tass iaf trots noll erfarenhet.

Det jag kan erbjuda är ett boende i ett litet hus, med altan som jag hyr på en hästgård.
Jobbar dock 75%, däremot finns lösningen att den kan vara med kompisen som bor här på gården och hennes hundar i stallet när hon jobbar osv.
Det bor även schäfrar hör och finns hundpensionat på gården samt hunddagis för tillfället, så mer hund kunniga än mig finns här tätt inpå.
Därför också kravet om en mindre hund då hon själv har en papillon och en dsg.
Jag önskar en hund som gärna har en del will to please men som gärna kan tänkas testa på allt möjligt, då jag själv inte gjort det. Däremot gärna en hund som inte blir galen ifall men är sjuk och inte orkar hitta på något varje dag.
Gärna inte i pälsnivå Lhasa also, shi tzu, och ingen plattnosad hundras.
Jag själv gillar att vara ute i naturen även om jag varit dålig på det nu som ensam, men promenerade mer än gärna med tidigare medryttarhästar osv ist för att ibland skritta ut .
Så svårt och beskriva och komma på vad man kan erbjuda.
Men söker väll en bästa vän i hundform helt enkelt.
Tycker Papillon låter som en bra kandidat till de saker du listar.
De har mycket will to please och är gärna med på det mesta. En enkel och kul hund som gärna är aktiv men ändå kan chilla och ta det lugnt.

Jag fick mina första pappisar som 9-åring för över 30 år sen. Jag har hittat min ras i dem och fortsatt med pappisar. De följde med på segling, har alltid varit med mig i stall(även senare då jag började jobba i stall) och ofta hängt med på ridturer, gå i skogen, hänger med om man vill löpträna, ligger gärna och gosar i famnen på en i soffan.
De är ju intelligenta och snabba i huvudet. Så att träna dem i typ agility, lydnad etc funkar fint.
De är atletiskt byggda och orkar mycket, är smidiga och tar sig lätt fram även i lite terräng eller på agilitybanan.
Frisk ras som lever länge och pälsvården är oftast mindre än man tror med tanke på att pälsen är lite längre. Men den ska vara silkig. Så man brukar inte behöva borsta så mycket och den mesta smutsen ramlar av när det torkar. Jag borstar nog mina varannan v. Och då är det främst öronhåret längst in mot nacken som kan tova sig ngt och inget annat.

Jag tycker de är världens bästa små kompisar. De är liksom alltid glada, vill göra rätt, vill hänga med på allt och är sådana glädje- och kärleksspridare.
Mina har alltid varit jättelätta att få hundvakt till om det skulle behövas. Just för att de är små, tysta, luktar inte, enkla att hantera, lekfulla och gosiga så är det mer att folk frågar om lov att få låna dem. Och de får alltid följa med hem även till folk som annars inte vill ha hundar där.
Det kan vara värt att fundera på om du behöver hjälp någon gång. Det behöver ju inte vara pappisar så klart! Men att du funderar på vilka egenskaper som ger dig enklare att få hjälp om du kommer behöva det. :)
 
Tycker Papillon låter som en bra kandidat till de saker du listar.
De har mycket will to please och är gärna med på det mesta. En enkel och kul hund som gärna är aktiv men ändå kan chilla och ta det lugnt.

Jag fick mina första pappisar som 9-åring för över 30 år sen. Jag har hittat min ras i dem och fortsatt med pappisar. De följde med på segling, har alltid varit med mig i stall(även senare då jag började jobba i stall) och ofta hängt med på ridturer, gå i skogen, hänger med om man vill löpträna, ligger gärna och gosar i famnen på en i soffan.
De är ju intelligenta och snabba i huvudet. Så att träna dem i typ agility, lydnad etc funkar fint.
De är atletiskt byggda och orkar mycket, är smidiga och tar sig lätt fram även i lite terräng eller på agilitybanan.
Frisk ras som lever länge och pälsvården är oftast mindre än man tror med tanke på att pälsen är lite längre. Men den ska vara silkig. Så man brukar inte behöva borsta så mycket och den mesta smutsen ramlar av när det torkar. Jag borstar nog mina varannan v. Och då är det främst öronhåret längst in mot nacken som kan tova sig ngt och inget annat.

Jag tycker de är världens bästa små kompisar. De är liksom alltid glada, vill göra rätt, vill hänga med på allt och är sådana glädje- och kärleksspridare.
Mina har alltid varit jättelätta att få hundvakt till om det skulle behövas. Just för att de är små, tysta, luktar inte, enkla att hantera, lekfulla och gosiga så är det mer att folk frågar om lov att få låna dem. Och de får alltid följa med hem även till folk som annars inte vill ha hundar där.
Det kan vara värt att fundera på om du behöver hjälp någon gång. Det behöver ju inte vara pappisar så klart! Men att du funderar på vilka egenskaper som ger dig enklare att få hjälp om du kommer behöva det. :)
Ja, jag upplever precis så med kompisens 12åring, hade jag inte vetat om hur gammal han är hade man aldrig kunnat gissa, han kastar runt tuggben och leker med fortfarande och studsar omkring. Hon klipper ner honom stundtals dock iom att han är med mkt i stallet och tkr värmen på sommaren är jobbig.
 
Ja, jag upplever precis så med kompisens 12åring, hade jag inte vetat om hur gammal han är hade man aldrig kunnat gissa, han kastar runt tuggben och leker med fortfarande och studsar omkring. Hon klipper ner honom stundtals dock iom att han är med mkt i stallet och tkr värmen på sommaren är jobbig.
Just eftersom de är så små och lätta och är byggda som de är så upplever jag att de är mindre benägna att drabbas av besvär i rörelseapparaten så att säga.
Så de kan vara aktiva och smärtfria högt upp i åldrarna. Himla skönt!
 
Puttar upp tråden.
Är det någon här som kan berätta lite mer om iaf Norwich, Norfolk och australisk terrier?
Som har egna erfarenheter av hur dessa är, kom ju tyvärr på detta med och ta tag i att skaffa hund efter att stora Stockholm utställningen varit
 
Puttar upp tråden.
Är det någon här som kan berätta lite mer om iaf Norwich, Norfolk och australisk terrier?
Som har egna erfarenheter av hur dessa är, kom ju tyvärr på detta med och ta tag i att skaffa hund efter att stora Stockholm utställningen varit

@Gnist tror jag har Australisk terrier!
 
Jag har min 3:e schipperke som jag tränar och tävlar lite allt möjligt med. Ibland är vi väldigt aktiva, ibland är det lugna perioder. Jag vill ha en bästa kompis att hitta på saker med. Åka husbil, tävla, promenera, fika, hänga i soffan osv. Schipperken passar bra för det. Smidig päls har de också.

Jag har även en phalene som än så länge bara är 6 månader men planen är densamme för henne.

Jag upplever att båda raserna passar för det du beskriver. Jag skulle säga att schipperken är mer självständig och har mer egen vilja än phalenen har.
 
Puttar upp tråden.
Är det någon här som kan berätta lite mer om iaf Norwich, Norfolk och australisk terrier?
Som har egna erfarenheter av hur dessa är, kom ju tyvärr på detta med och ta tag i att skaffa hund efter att stora Stockholm utställningen varit
Jag skulle säga att aussien är den sportigare, fartigare och allsidigare av de tre.
Avlades för att vara en allt-i-allo på gårdarna och de egenskaperna finns kvar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 210
Senast: Bison
·
S
Övr. Hund Jaha, så är jag som jag är och tänker redan på nästa hund. Inte förrän om minst 2 år, men eftersom jag är nyfiken på andra raser tänkte...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: SarahOlofsson
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 756
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp