Hundrasförbud i Sverige.

Men tror du inte att det beror på vem som äger dem? Menar att vi kan förstöra alla hundar. Pitbull har dessutom inte ens kraftigaste bett. Det torde ngn ovtjarka ha.

Det blir liksom en cirkel av förbjudande och sedan har vi typ bara tysk schäfer kvar och då tränas de till att vara agressiva
Det gör det alldeles säkert. Men det spelar inte så stor roll om du frågar mig. Det blir för knepigt att börja med "hundkörkort" så det är liksom inte en lösning.
Säger inte att det är en lösning att förbjuda raser heller. Men att dessa hundar är extra farliga är idag fakta.
 
Det gör det alldeles säkert. Men det spelar inte så stor roll om du frågar mig. Det blir för knepigt att börja med "hundkörkort" så det är liksom inte en lösning.
Säger inte att det är en lösning att förbjuda raser heller. Men att dessa hundar är extra farliga är idag fakta.

Nej, jag tycker inte alls det är faktiskt att hundarna är extra farliga. Det finns andra raser som är ovanligare men aggressiva och har starkare bett.
Det som är fakta att just nu hamnar pitbull i situationer där de blir aggressiva och har möjlighet att bita. Om folk hade sydasiatisk ovtjarka i storstaden skulle den vara farligare. Jag känner till den rasen, det är svårt även för proffs att ha vuxna hanar.
Det var några kriminella som försökte, men hundarna var för svåra...

Hundförbud är reaktiva men kanske lättare n hundkörkort.
 
Menar du att för att din mamma har en hund som inte skäller så går det att få alla hundar av larmande raser dit?

Jag har två hundar. Helsyskon, från samma kull. Papillon, pudel och jackrussel, recept på skällande hund typ. Den ena skäller inte. Hon har god självkontroll och är väl medveten om hur hon beter sig, socialt säker, lugn och cool. Den andra hunden är osäker, reaktiv, noll impulskontroll, skäller ofta innan hon själv vet om att hon skäller ser det ut som. Socialt osäker. Skäller ofta i förebyggande syfte. Däremot, om vi möter en hund som skäller, då säger hon inte ett ljud. Utan beter sig som att hon vore den mest välanpassade hunden någonsin.


Att kullsyskonen är på ett visst sätt säger inte så mycket, tyvärr. Min lilla osäkra hund kan jag få att inte skälla, men bara om jag fokuserar till 100% på henne på varenda promenad samtidigt som jag ska hålla 100% fokus på omgivningen eftersom jag måste förekomma henne. Och tyvärr, detta är helt enkelt inte möjligt för mig att göra. Jag vet inte hur ni andra är men jag klarar helt enkelt inte av det. Jag kan då varken stänga eller låsa ytterdörren, kan inte plocka upp efter henne och jag kan absolut inte gå med båda hundarna samtidigt, för någon form av fokus behöver jag ha på hennes syster. Och jag vet av erfarenhet att det räcker med en enda promenad där jag inte hinner med att reagera för att skällandet ska bli VÄRRE.

Så nej. Jag tränar inte detta. Det är liksom ingen idé eftersom jag aldrig kommer klara av att hålla den typen av fokus som krävs för att få en så pass impulsiv hund att sluta skälla när hon ser någon. Det betyder givetvis inte att hon skäller under hela hundmötet.

För övrigt så tycker jag att det är lite kul att du först skriver att din hund inte skäller och sedan börjar dra upp en massa situationer där din hund skäller. Och jag fattar att det är jobbigt att bli utskälld. Men bara för att din mamma har fått en individ där det har fungerat bra med så betyder inte det att alla andra småhundar är lika lätta.


KL

För övrigt, det där med att vissa hundraser inte är farligare än andra...

Visa bifogad fil 120188

https://www.dogsbite.org/reports/13-years-us-dog-bite-fatalities-2005-2017-dogsbite.pdf

Hur många är faktiskt renrasiga "Pit Bull" (Amerikansk pitbull terrier) utan är blandraser?
 
Kan vara svårt ja, men varför är det så tydligt att småhundsägare inget gör när hundarna skäller? Och så tydligt att större hundars ägare tar tag i skällande omedelbart? Det är faktiskt skillnad. jag ser det nästan dagligen på mina promenader.
Fast de kanske helt enkelt inte tycker att det är ett problem? :) Mina djur gör en Massa saker en hel del människor säkert skulle tycka är "ouppfostrat" men som jag tycker är helt okej att leva med.
 
Såg du inlägget jag gjorde på förra sidan? Där framkommer det att pitbull står för 65,5% av alla attacker med dödlig utgång i USA.
Säger inte emot din sista mening dock...

Med tanke pa att av alla hundar i USA ar 20-25% pitbulls ar det kanske inte sa overraskande.

Listan som postades undrar jag verkligen over. 55-60% av alla hundar i USA ar mixed breeds ... men man kan tala om vilka "raser" som dodat manniskor.

Pitbull är inte en ras utan en hundtyp som inkluderar flera raser samt blandraser.

Yes! har ar det definitivt en hundtyp ... inte en ras. Det ar dessutom en mycket popular hund typ och oftast med ratta.
 
Den reggas ju dock av både UHC och ADBA sen början av 1900 talet.
Jag skulle säga att det är både en hundras och en typ eg, pratar man med pitbullfolk har de ju stenkoll på linjer etc.

Sant!
Har uppe i Nordvastra delen av landet ar pitbull inte sa vanlig hund, men dar jag kommer fran, sydostra delen av landet, ar det den typ av hund som alla har, och som ibland springer losa som strays.

Jag vet ocksa att de som anvander hundarna att slass (och det ar inte alls ovanligt i sodra och mitten av USA) har "papper" pa hundarna och foljer linjer noga. En kompis i Georgia ar chef for ett shelter dar och fick ofta ta hand om hundar som kom fran "dog fighting busts" ... och det var sa oerhort sorgligt att jag har svart att vara objektiv runt "pitbulls med papper" ...

Jag vet att det maste finnas aven i USA sadana som har papper pa sina pitbulls men inte har dem for att slass ... men da jag aldrig traffat nagon vanlig mannsika eller pitbull som hor till den kategorien ser jag bara dessa stackars hundar med sar och skador framfor mig nar jag tanker pa det.

Eller den stackars "bait dog" jag traffade, som hade alla tander utdragna sa den inte kunde forsvara sig och skada hunden som var under traning. De gjorde ett stort tillslag och tog over 350 hundar i South Carolina forra aret, av de var 275 "fighting" hundar. Nagot som verkligen talar for pitbulls ar att de allra flesta nu bor i familjer och ar vanliga familjehundar som alskar sina manniskor och ar "fine" med andra hundar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/h%C3%A4r-f%C3%A5r-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 837
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp