Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helvete. Jag är i hundbryderier. Har en 4-årig hane som är sjukt träningsmotiverad, och jag börjar äntligen ha tid att planera för tävlingsstart. Har dessutom en 2-årig dotter och ett krävande jobb. Men samtidigt börjar det bli dags för nästa hund. Det finns en hanvalp som söker halvfodervärd och han förväntas bli rolig att träna och ev tävla med. Sen finns det en kombination som är leveransklar i höst som jag egentligen tror mer på mentalt. Ingen av dessa kommer dock antagligen i paritet med min nuvarande hund i termer av arbetsglädje, det vet jag, och frågan är om jag kommer hitta en sån hund igen då han kommer från uppfödarens sista kull. Jag har börjat fundera på att byta ras, och där vet jag om minst två kombinationer som verkar extremt lovande. Men samtidigt älskar jag ju collien. Suck. Så många olika funderingar. Hundvakterna är inte positivt inställda till valp just nu utan skulle bli mer vänligt inställda om det blev senare, alltså tidigast i höst. Men när är det rätt tid, och rätt kombination? Alla dessa känns liksom... nästan perfekta, men inte riktigt.
 
Helvete. Jag är i hundbryderier. Har en 4-årig hane som är sjukt träningsmotiverad, och jag börjar äntligen ha tid att planera för tävlingsstart. Har dessutom en 2-årig dotter och ett krävande jobb. Men samtidigt börjar det bli dags för nästa hund. Det finns en hanvalp som söker halvfodervärd och han förväntas bli rolig att träna och ev tävla med. Sen finns det en kombination som är leveransklar i höst som jag egentligen tror mer på mentalt. Ingen av dessa kommer dock antagligen i paritet med min nuvarande hund i termer av arbetsglädje, det vet jag, och frågan är om jag kommer hitta en sån hund igen då han kommer från uppfödarens sista kull. Jag har börjat fundera på att byta ras, och där vet jag om minst två kombinationer som verkar extremt lovande. Men samtidigt älskar jag ju collien. Suck. Så många olika funderingar. Hundvakterna är inte positivt inställda till valp just nu utan skulle bli mer vänligt inställda om det blev senare, alltså tidigast i höst. Men när är det rätt tid, och rätt kombination? Alla dessa känns liksom... nästan perfekta, men inte riktigt.

Vad är det för ras du funderar på att nyta till? Är det korthårig eller långhårig du har idag? :)
 
Igår hade vi en till eventuell valpköpare på besök. Ladda hånglade upp dem direkt i dörren, hon är så diskret :D Nu känns det som en evighetstid tills vi får reda på om hon är dräktig eller ej.
Floyd har varit så jäkla jobbig under höglöpet, min fina, välartade labrador har betett sig som ett hormonmonster :rage: Tur att han är lydig, annars hade han drivit mig till vansinne. Det har inte funnits tid till att fräsa ur honom ordentligt i helgen, men igår tog jag ut honom och Otis på en långrunda med kickbiken och sedan körde vi ett par shejpingpass i olika omgångar. I natt har han sovit som ett ljus :angel:
 
Huliganen satte vi chip på ett par omgångar när han var ung, han var så blockerad att det inte gick att nå fram till honom med alla dofter. De kan bli lite eller mycket värre den första tiden med chipet, jag märkte aldrig det utan märkte bara när han upptäckte att det fanns mer att ha koll på än dofter efter tikar. :cautious: När han blev äldre behövdes det inte längre så sista åren satte vi aldrig in något nytt chip.
Jag ville egentligen kastrerar honom men veterinären ville inte söva honom pga andra problem.
När chipet "tog slut", blev han som innan då eller? Innan han blev äldre alltså :)

Jag har gjort det för snart en månad sen så kanske lite tidigt att säga så mycket :p Men veterinären sa att de tre första veckorna skulle testosteronproduktionen öka och iaf första veckan märktes det stor skillnad på min, han hade inget tålamod utan flög på de andra hundarna så fort de gjorde något som enligt honom var fel. Han blev alltså mkt värre mot hur han var innan men nu har han lugnat ner sig.

Anledningen att jag chippade honom var att efter han kände löptik för första gången i vintras, har han sprungit efter mig och varit helt besatt, han har alltså uppvaktat mig sen i vintras, inte så kul. Har aldrig varit med om något liknande, han har alltså inte hoppat eller försökt rida på mig men han har betett sig väldigt speciellt :grin: men han har faktiskt slutat med det nu så det verkar hjälpa, så än så länge är jag väldigt nöjd och fortsätter det så här kommer jag kastrera honom på riktigt :)
Haha oj, aldrig hört talas om en hund som uppvaktar en människa så! Hoppas det funkar bra för er med chipet :) Jag tänker att jag också eventuellt chipar först och om det funkar bra så blir det riktig kastrering.

Vi har gjort det, resultatet blev bra. Hunden blev lugnare än innan och efter 6 mån gick husse med på att kastrera.
Blev det någon skillnad på honom när han hade chip och sen när han kastrerades? :)
 
När chipet "tog slut", blev han som innan då eller? Innan han blev äldre alltså :)


Haha oj, aldrig hört talas om en hund som uppvaktar en människa så! Hoppas det funkar bra för er med chipet :) Jag tänker att jag också eventuellt chipar först och om det funkar bra så blir det riktig kastrering.


Blev det någon skillnad på honom när han hade chip och sen när han kastrerades? :)
Chipet hann inte ta slut innan han kastrerades.
 
När chipet "tog slut", blev han som innan då eller? Innan han blev äldre alltså :)


Haha oj, aldrig hört talas om en hund som uppvaktar en människa så! Hoppas det funkar bra för er med chipet :) Jag tänker att jag också eventuellt chipar först och om det funkar bra så blir det riktig kastrering.


Blev det någon skillnad på honom när han hade chip och sen när han kastrerades? :)
Det kom sakta tillbaka på honom, och kanske lite mildare varje gång, vi gav ett chip om året, jag tror att man rekommenderar 6 mån mellan om man vill behålla "status", men efter tre år så kändes det som om det inte behövdes längre. Han fick väldigt ful päls av chipet, men gick inte upp i vikt.
 
Ikväll när jag kommer hem (runt 20:00) är det bara slänga i sig maten sen ut och försöka sätta upp staket så hunden slipper vara i lina när vi är ute.

Hatar att ha henne i lina när man är ute och pysslar men med hårt trafikerad väg och grannar vid sidan så vågar man inget annat.
 
Ikväll när jag kommer hem (runt 20:00) är det bara slänga i sig maten sen ut och försöka sätta upp staket så hunden slipper vara i lina när vi är ute.

Hatar att ha henne i lina när man är ute och pysslar men med hårt trafikerad väg och grannar vid sidan så vågar man inget annat.
Nej fy. En elevhund hittade ett hål i viltstängslet och blev överkörd på e18 här om dagen. Trafik är otäckt!
 
Nu har jag för första gången någonsin(!) jobbat heldag utan att ha möjlighet att ha med mig hundarna. Vi promenerade till morsan på morgonen, där åt jag lite frukost under tiden som hundarna varvade ner i soffan och sedan cyklade jag iväg.

Under dagen har de alltså haft sällskap av både morsan och hennes (för tillfället sjukskrivna) sambo. Två gånger kom hundrastaren och eftersom min mor är så otroligt fascinerad av hela konceptet med någon som jobbar med att rasta hundar såhär så kunde hon inte låta bli att kolla på klockan för att se hur länge hundrastaren faktiskt var ute. Morsan kunde därför rapportera att hundrastaren var otroligt effektiv när det gällde att få på hundarna koppel osv och sedan hade de varit ute exakt så länge som vi bestämt :p

Jag fick också sms från hundrastaren efter promenaderna med rapport om hur det gått och vad de gjort. En bild fick jag också och där såg de glada ut.

När jag kom hem så förväntade jag mig överdrivet glada hundar som skulle ha saknat mig jättemycket. Inte då :mad: De kom visserligen fram och hälsade, efter att jag ropat hej. Men det tog tid innan Aysu började prata och först efter en stunds klappande började Ebrah hoppa. I vanliga fall när jag lämnat dem så är det full cirkus när jag kommer tillbaka, där Aysu vrålar och Ebrah sprattlar runt som en galning. Jag tar det som ett tecken på att de varit nöjda med sin dag!

Nu har vi gått en rejäl långpromenad, de har fått springa i en tom hage och vi har ätit middag. Det känns bra det här.
 
Får väl fråga här i nya tråden också :D

Är det någon som kastrerat med chip? Vill gärna höra om era erfarenheter :)
Jag har kastrerat Pysslingen med chip - kunde inte lösa hundpassningen annars. Det har inte gått ur på ett år. Kulorna är fortfarande russin (eller så är de ute på äventyr utanför påsen).

På jobbet (tullen) kör de dock som rutin kemisk före kirurgisk. Vissa hundar tappar driv så de vill testa först. De har dock större hundar.

Jag skulle inte våga prova på en hund jag tänkt ha i avel.
 
Det blev ingen röntgen för Gibbs idag! Det första hon började tala om var en eventuell sträckning eller stukning, efter att vi gått igenom händelseförloppet. Veterinären undersökte, drog, tryckte och det var nästan så att jag trodde att benet skulle gå av där ett tag :p, men han uppvisade ingen hälta trots den grova behandlingen. Fick springa fram och tillbaka, palperade igen, fortfarande haltfri. Hon tyckte därför att röntgen nog var överflödig, och att vi börjar med en veckas koppelvila. Flera korta promenader per dag så att han inte riskerar "stelna till".

Giganten vägde in på 14,1 kg :eek: Lasse väger ca 15. Jösses! Veterinären påpekade själv att han var en kraftig bit men fin i kroppen. Jag hoppas att han inte blir för stor, ser helst att han inte går över 18. :cautious:

Gud så skönt att höra!
Måste väga min.
 
Jag har kastrerat Pysslingen med chip - kunde inte lösa hundpassningen annars. Det har inte gått ur på ett år. Kulorna är fortfarande russin (eller så är de ute på äventyr utanför påsen).

På jobbet (tullen) kör de dock som rutin kemisk före kirurgisk. Vissa hundar tappar driv så de vill testa först. De har dock större hundar.

Jag skulle inte våga prova på en hund jag tänkt ha i avel.
Märkte du nån skillnad i Pysslings sätt att vara/personlighet?

Tage har både underbett och en C-höft så han är inget avelsmaterial :D
 
Det kom sakta tillbaka på honom, och kanske lite mildare varje gång, vi gav ett chip om året, jag tror att man rekommenderar 6 mån mellan om man vill behålla "status", men efter tre år så kändes det som om det inte behövdes längre. Han fick väldigt ful päls av chipet, men gick inte upp i vikt.
Pratade med vet. igår när hundarna skulle vaccineras och hon sa att om man chipar för att testa innanför en riktig kastrering så rekommenderas chipet som håller i 6 månader - så det blir ett sånt ifall jag bestämmer mig för att chipa :)

Tack för dina svar!
 
Märkte du nån skillnad i Pysslings sätt att vara/personlighet?

Tage har både underbett och en C-höft så han är inget avelsmaterial :D
Nja jag märkte inget - men så hade jag inte hanhundsbekymmer hemma. Han är en ängslig själ så att jag oroade mig. Borta slutade han tydligen att pissa in, så de måste ha upplevt en förbättring
 
Fattar inte varför Bravecto och NexGard måste vara så himla stora :eek: får knappt i mina hundar det. Att den kräsna inte vill ha är väl en sak men när den matglade vägrar äta, gaaah. Fick i han tillslut men den blev inte tuggad..hoppas det funkar att svälja en tuggtablett hel..
 
Fattar inte varför Bravecto och NexGard måste vara så himla stora :eek: får knappt i mina hundar det. Att den kräsna inte vill ha är väl en sak men när den matglade vägrar äta, gaaah. Fick i han tillslut men den blev inte tuggad..hoppas det funkar att svälja en tuggtablett hel..
Våra är glupska och hinner inte fundera på vad de får :D först kastar man ett par frolic och sen en tablett - ingen hinner fundera på om det var en tablett. Bäst att äta när det erbjuds ;)
 
Effie har kommit in i en liten ond cirkel. Hon blev tyvärr rejält skrämd av en man i stallet. Tog sin lilla tid innan hon vågade sig fra och hälsa (nu dissar hon honom totalt men hon har koll på vad han gör)

Nu på jobbet när hon ligger och vilar och det kommer kunder reagerar hon med att morra och gå och kika på vad det är för några som kommer in. Kunderna bryr sig inte om henne för hon slutar morra så fort hon ser dom.

Får hålla lite koll så det inte blir värre känner jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
776
· Visningar
40 628
Senast: MCP
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 452
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp