Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, när man är van att bara kunna ta ett par pinnar i skogen, en boll å sen bara traska ut ett spår. Nu ska det tinas blod och klövar, detta ska sen bäras med i hela spåret, klöven fastnar givetvis i det mesta och man får blod på byxorna :meh: dessutom duger det inte med en torr frolic eller en boll i slutet. Nä det ska tuggas på klöven i en evighet och inget sämre än korv kan accepteras.

Lyra fick iallafall gå 400 m spår som inte legat så länge, men löste det mycket, mycket bättre än innan! Mognat på sig lite efter löpet förhoppningsvis :up:

Glad i hågen så traskade jag ut ett till som vi ska gå i morgon, tack vare tips från @Elegant machinery och @AraSlei så blev det tack och lov bara ett spår. Hade inte orkat bråka med klöv och blod en gång till ikväll :banghead:
Lyran får ta ett en del och sen får Ergo gå efter henne och få en bit till :)

Hahaha :D Jag har blivit så lat att jag dels lägger ett spår, och ofta nästan bara med klöv :angel:
 
Jag har en rävjävel som springer runt o gapar o skriker utanför staketet (än så länge) hur stor är risken att han/hon tar Gissa på 5kg?? Den har redan decimerat antalet höns o ankor hos en granne.

Rävar kan ju ta ett vuxet rådjur, så risken finns ju.
En bekants dotter fick sin chihuahua tagen av räv på tomten, men den vägde bara 2,5 kg.
 
Jag har blivit av med tre lamm i år, de låg runt 3-6 kg. Hade varit väldigt vaksam @dobbis

Vad tråkigt :(
Man räknar med att ca 50% av rådjurskiden tas av räv innan de nått vuxen ålder, och även om de bara väger 1-1,5kg när de föds så kommer de ju snart upp i vikter om 5-6kg också.
 
Försökt köpa en Treat & Train begagnat, går sådär. Blir att köpa en ny istället men det blir nästan samma pris som de andra vill ha för sina begagnade. Heh :laugh:
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:


Har ju en blandad flock med 4 hanar och 2 tikar. Jag kör på precis som vanligt träningsmässigt med mina hundar under löptider, ev hormonpåslag hos hanar anser jag inte vara en orsak för dem att "slippa undan" träning eller motion :) .
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:
Jag har visserligen bara haft daghund som löpte men jag upplevde att det blev lite bättre om hanen fick arbeta sig trött, däremot gjorde han inte sina bästa arbeten under höglöpen. Men just spår var så pass intressant att det toppade löptik. :D Jakt var även det tillräckligt roligt, men det är ju inte möjligt den här årstiden. Om ni inte har möjlighet att åka till ett hägn då. :D
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:

Floyd var apjobbig när Ladda höglöpte (okej, allt är relativt, men för att vara honom) och han mådde mycket bättre av att få jobba ur kropp och knopp ordentligt :)
 
Har ju en blandad flock med 4 hanar och 2 tikar. Jag kör på precis som vanligt träningsmässigt med mina hundar under löptider, ev hormonpåslag hos hanar anser jag inte vara en orsak för dem att "slippa undan" träning eller motion :) .

Med tikarna har jag kört på som vanligt under löp, men jag har inte upplevt att det blir särskilt påverkade mentalt av löpen.
Aldrig haft hanhund tidigare så det är därför jag blir lite osäker. Rent spontant vill jag köra skiten ur honom så vi alla får sova, han också, men i nästa tanke blev tveksam :) Men då kör jag på min plan så hoppas vi på att spåret är tillräckligt intressant så han jobbar sig trött. Annars blir det en låååååång promenad idag. Typ hela dan :grin:

Jag har visserligen bara haft daghund som löpte men jag upplevde att det blev lite bättre om hanen fick arbeta sig trött, däremot gjorde han inte sina bästa arbeten under höglöpen. Men just spår var så pass intressant att det toppade löptik. :D Jakt var även det tillräckligt roligt, men det är ju inte möjligt den här årstiden. Om ni inte har möjlighet att åka till ett hägn då. :D

Ger mej ut och lägger ett rejält spår han får i em. Och hoppas på att han tänker ta det :grin:
Just nu känns hägn nästan som ett bra alternativ, bara jag slipper gnisslet, trots att det är säkert 25-30mil till närmaste vettiga..
 
Tog spåret innan jobbet imorse, Lyran löste sin del över förväntan! Hade lite bekymmer i en återgång på nyslagen vall men löste det efter en stund. :) Ergo tyckte det var riktigt konstigt att gå efter Lyra, de sista hundra meterna som bara var till honom löste han riktigt fint!
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:
Våran hane är gudomligt snäll vid löp, visst kan han gnissla lite i höglöpet men det är inte mycket. Inga problem att gå gemensamma promenader och vid spår och jakt är han i princip som vanligt.
Jag hade också försökt trötta ut honom rejält både fysiskt och psykiskt. :)
 
Ni med både intakta tikar och hanar i huset.

Det är löp i full gång. Höglöp typ precis avslutat. Hanen var bortlämnad tills igår men kunde tyvärr inte va kvar där längre (var bortlämnad då första höglöpsdagen vart väldigt jobbig för honom, tokstressad). Var stressad även igår när han kom hem, gnisslar, kommer inte till ro och äter inte (vilket iofs inte är ovanligt för honom).
Nu till min fråga, jag har nån form av plan på att aktivera skiten ur honom idag (jakthund, så långt viltspår och långpromenad är tanken), men är det dumt? Eller oschysst mot honom när hormonerna sprutar ur öronen på honom?

Jag vill sova inatt och slippa gnisslandet.. :arghh:

Rastar dem delvis separat och hade dem åtskilda rätt mycket under höglöp. Och pips det säger jag till.
 
@attheedge och @Hyacinth Promenerar gör vi gemensamt men då är det inga större problem. Det är hemmatiden som är jobbig för honom.
Säger jag till honom när han gnisslar eller vandrar omkring blir han bara mer stressad tyvärr. Ibland kan det funka att säga till honom att gå och lägga sig, en stund.
Det här är alltså en spets med väldigt lätt till ljud i vanliga fall ( :meh: ) och nerverna lite på utsidan så att säga..

Bilen är packad med hundar och klöv. Tinade tom blod, vilket jag inte brukar orka med, för att få honom extra intresserad.
Tanken är att Ebun ska få gå efter honom sen. Första gången hon provar begagnat spår, så vi får se hur det går :D
 
Jag blir inte riktigt klok på vissa människor. Var ute med Tinja och Nero och ser att det kommer en tant med hund. Samlar ihop hundarna på ena sidan av den breda skogsvägen, ryggen mot och matar Nero med godis eftersom han varit spänd i hundmöten sen vi blev anfallna av en lös schäfer.

Vänder mig om efter en liten stund eftersom ingen går förbi oss - tanten står med sin unga labbe och stirrar på oss, på samma sida av skogsvägen som oss. Typ tre meter bort. Jag får ur mig typ ett "åh" och börjar föra över hundarna på andra sidan av vägen, varpå tanten börjar långsamt gå mot/förbi oss medan hon säger "ja de hade ju kunnat hälsa, men det är inte min hund, jag vet inte hur hon beter sig" och jag svarar "det är okej, vi ska inte hälsa". Då börjar hon tjata om "men det skulle säkert gå jättebra att hälsa" varpå jag åter igen säger att "vi ska inte hälsa" medan jag börjar bestämt röra mig förbi. Fick säga det typ fem gånger innan vi kom förbi, för hon fortsatte tjata om att det säkert skulle gå jättebra att hälsa. Det var som att hon fiskade efter att jag skulle intyga att det är en jättebra idé att hälsa och såklart ska de få göra det :banghead:

Varför är folk så besatta av att hälsa på främmande hundar? :confused:
 
Börjat kolla försäkring lite mer seriöst nu till valpen och det är ju INTE en billig ras att försäkra, det kan man ju inte påstå direkt. Jädra retriever :D

Vad har ni andra för veterinärbelopp på era?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
736
· Visningar
38 547
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 375
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp