Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade hoppats på att kunna gå rätt mycket viltspår med nya stjärnan, eftersom Milou är skotträdd. Men, Ivy är alltså inget fan av viltlukten och verkar tycka den är obehaglig, typ som att hon tror sig hitta ett monster.. Kan jag höja värdet för lukten och själva spåret utan att hon tycker det är obehagligt? Hur ska jag göra? Hon äter färska ben och kan leka med klöven.
 
Följde med en kompis på dreverutställning igår i Ullared. Sen passade vi på att handla lite på Gekås samtidigt :D
Hundarna var trötta sen. Det var nyttigt för Gripa att åka till en plats med mycket hundar och bara sitta och kolla. Märks att hon fått lite förväntan på träning när vi åker till liknande platser. När första applåderna kom började hon leta efter figurant, det var likt piskljuden i skyddet :angel:

Däremot börjar jag tro att det gömmer sig lite labbe eller något i henne :cautious: När hundar kommer nära och ger henne uppmärksamhet så hämtar hon bollen och ska visa dom :laugh: "Titta vad jag har, vill du leka?"

Knashunden :love:

IMG_6261.JPG
 
Jag hade hoppats på att kunna gå rätt mycket viltspår med nya stjärnan, eftersom Milou är skotträdd. Men, Ivy är alltså inget fan av viltlukten och verkar tycka den är obehaglig, typ som att hon tror sig hitta ett monster.. Kan jag höja värdet för lukten och själva spåret utan att hon tycker det är obehagligt? Hur ska jag göra? Hon äter färska ben och kan leka med klöven.

Spontant tänker jag om ni går några korta spår och att du i början går nära och peppar henne samt att ni leker med klöven när ni kommer fram? Korta för att hon verkligen ska få se att det är en klöv i slutet och inget monster :D
Hur gammal är hon?
 
Jag hade hoppats på att kunna gå rätt mycket viltspår med nya stjärnan, eftersom Milou är skotträdd. Men, Ivy är alltså inget fan av viltlukten och verkar tycka den är obehaglig, typ som att hon tror sig hitta ett monster.. Kan jag höja värdet för lukten och själva spåret utan att hon tycker det är obehagligt? Hur ska jag göra? Hon äter färska ben och kan leka med klöven.

Lasse reagerade likadant de första gångerna vi körde. Tror på korta spår som @linnsan skriver, och att gå spår ofta! Så fäster sig minnesbilden av viltspår = roligt och obehagskänslan försvinner fortare.
 
Helga är den mest miljöstarka hund jag skådat!
Vi lägger om taket här hemma och idag svassade byrackan omkring högt uppe på byggnadsställningen :o
Men jäklar vilken rar och storhjärtad hund hon är. Jag var väldigt kluven till henne i början, ffa eftersom hon "ersatte" Jarla men det går bara inte att låta bli att kära ner sig i den här tjejen :love:
 
Spontant tänker jag om ni går några korta spår och att du i början går nära och peppar henne samt att ni leker med klöven när ni kommer fram? Korta för att hon verkligen ska få se att det är en klöv i slutet och inget monster :D
Hur gammal är hon?
Lasse reagerade likadant de första gångerna vi körde. Tror på korta spår som @linnsan skriver, och att gå spår ofta! Så fäster sig minnesbilden av viltspår = roligt och obehagskänslan försvinner fortare.

Hmm ja. Har bara testat en gång och då ville hon bara gå åt andra hållet. Spårade lite i början, slickade på pinnar/stenar där blodet var, men ja haha... Hur ska jag uppträda om hon vill gå åt andra hållet? Milou bara kuta rätt igenom hans första gång för han ville åt klöven, så har bara haft honom som referens. Att tillägga är att hon tycker klöven är lite äcklig, men efter lite lek med den så var den helt okej att både leka med och bära! Känns som att det först och främst är själva blodet/lukten som är boven.
 
Hmm ja. Har bara testat en gång och då ville hon bara gå åt andra hållet. Spårade lite i början, slickade på pinnar/stenar där blodet var, men ja haha... Hur ska jag uppträda om hon vill gå åt andra hållet? Milou bara kuta rätt igenom hans första gång för han ville åt klöven, så har bara haft honom som referens. Att tillägga är att hon tycker klöven är lite äcklig, men efter lite lek med den så var den helt okej att både leka med och bära! Känns som att det först och främst är själva blodet/lukten som är boven.

Jag skulle nog bara börja gå bredvid och låtsas som att du har hittat spåret. Peka glatt i backen där spåret går och bete dig allmänt som att det var ju det bästa fyndet på hela veckan :D Och sen när ni hitta klöven leka och stoja med den. Om hon blir lite triggad av att du tar den och gömmer den i famnen som att den är din så hade jag gjort så också innan du ger henne den och låter henne bära hem den, om hon vill det.
 
Jag skulle nog bara börja gå bredvid och låtsas som att du har hittat spåret. Peka glatt i backen där spåret går och bete dig allmänt som att det var ju det bästa fyndet på hela veckan :D Och sen när ni hitta klöven leka och stoja med den. Om hon blir lite triggad av att du tar den och gömmer den i famnen som att den är din så hade jag gjort så också innan du ger henne den och låter henne bära hem den, om hon vill det.

Låter ju helt logiskt! Hon blir fruktansvärt triggad av att jag tjoar och leker med "hennes" leksaker utan att hon får dem, så det kan hon nog absolut gå igång på! Får sticka ut i skogen! Återkommer om resultat :D
 
Vi var på stranden idag och hoppade i vågorna. Så himla härligt. Svansson var superglad och vi var typ ensamma på stranden (ingen verkar vilja bada i ”bara” 23 grader och halv storm?!) så han kunde fjanta runt med sin leksak bäst han ville ihop med min sambo medans jag låg kvar i vattnet :D

4D1B7169-ACF8-44FA-9903-F4CDD2100E8C.jpeg


Och varenda gång vi är och badar i havet så blir jag påmind om vilka framsteg han gjort i livet. Jag blir typ gråtfärdig när han, istället för att stå kvar på land och vara orolig, simmar bland vågorna. :love:
 
Helga är den mest miljöstarka hund jag skådat!
Vi lägger om taket här hemma och idag svassade byrackan omkring högt uppe på byggnadsställningen :o
Men jäklar vilken rar och storhjärtad hund hon är. Jag var väldigt kluven till henne i början, ffa eftersom hon "ersatte" Jarla men det går bara inte att låta bli att kära ner sig i den här tjejen :love:

Jag blev också lite kär i henne den korta stund jag träffade henne :love:
Hon och Gripa var ju lite roliga. Gav varandra en snabb slick genom gallret när jag tog ut henne :laugh: Inte alla jämnåriga schäfertikar som gör det bara sådär haha.
 
Låter ju helt logiskt! Hon blir fruktansvärt triggad av att jag tjoar och leker med "hennes" leksaker utan att hon får dem, så det kan hon nog absolut gå igång på! Får sticka ut i skogen! Återkommer om resultat :D

Eftersom hon tycker klöven är lite läskig nu i början så behöver du ju ha en annan belöning i slutet också. Hon hittar klöven, du blir skitglad och drar fram hennes bästa leksak eller kastar en burk med hennes favoritgodis till henne. Sen leker ni/myser/har kul en stund. Hon kommer ju då att koppla ”hitta klöv = skitkul för då får jag min belöning”. Oftast kommer intresset för klöven då av sig själv och spåret blir viktigare eftersom hon vet att det blir jättekul på slutet. För övrigt måste hon ju inte gilla klöven. Så länge hon spårar bra spelar det ju ingen roll om hon vill bära hem klöven eller inte.
 
Så jävla ledsen. Har på något märkligt sett fått in kennelhosta här och det trots att vi heller inte knappt ens träffar andra hundar och inte gjort på ett bra tag :cry: Är dock oerhört hundtätt här, så dom har väl lyckats nosa på fel fläck när någon smittad hund nyss gått där.
Mammahund började för en vecka sen och det har varit ganska lindrigt. Pigg och glad hela tiden. Igår kväll började Mini och hon hostar så hon spyr :( Nu hoppas jag innerligt att inte valparna får - dels för att dom har sämre immunförsvar och dels för väntande valpköpares skull :(

Så där försvann Norrköpingsutställningen för Skalman och även rasspecialen jag skulle åkt på i slutet av månaden och haft superkul fre-sön. är så galet ledsen nu :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
586
· Visningar
43 084
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 648
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp