Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite ledsen och besviken efter gårdagen :( 1 oktober innebär att drevjakts säsongen startar och självklart skulle Lyra få lufta vingarna. Vi har gott om rådjur runt huset, så jag gick 500-600 m från huset och släppte, ser direkt get och kid som Lyra inte får vind på. De förflyttar sig sakta bortåt och då skuttar en bock upp en bit bort. Lyra ser bocken och skäller kanske 10 skall, följer efter 50 m och tappar sen bort sig. Hon ger sig direkt och kommer tillbaka till mig, jag följer med henne till där hon tappade men inget direkt intresse. Låter henne gå som hon vill i en kvart, men hon tar inte upp slagen... Bestämmer att vi fortsätter att gå utmed älven, det är snårigt, buskar och vass vilket rådjuren gillar att stå i. Lyra däremot lämnar knappt fötterna och jag ser att vi stöter iväg en bock till, förflyttar mig mot området där jag såg bocken och Lyra följer bakslagen i ca 50 m och sen åt rätt håll dryga 100 m innan hon släpper och kommer tillbaka. Följer med henne till där hon släppte men inget intresse av att försöka igen. :banghead: 10 min senare när vi kommit in i huset ser jag ett smaldjur som går ut ifrån området vi hade gått i... Så synobs på 5 rådjur på typ 1 ha och ändå blev det inget av det.

Det finns liksom inget driv i henne. Fåglar är oftast intressanta, men tränar vi med kallvilt så kan hon tänka sig att hämta typ två på ett sök och kanske någon markering, sen är hon liksom nöjd och det går inte riktigt att få fart på henne. Hon är 1,5 år och borde aldrig vilja vara stilla, men hon nöjer sig med en promenad, låter jag henne vara i 3-4 dagar med bara koppelpromenader så kan jag tycka att hon borde bli lite understimulerad och vilja göra saker. Men nej, ingen direkt skillnad. Så tråkigt med en hund som inte riktigt vill, jag vet inte hur jag ska kunna uppmuntra henne mer än vi gjort? Får bli ett samtal till uppfödaren iallfall och se vad de tycker.

Lyra fick åka på lite semester som sällskapsdam efter jaktförsöket, då en vän som är väldigt nere behövde lite sällskap. Fick rapport om att de tittade på film i sängen igår kväll och Lyra såg mer än nöjd ut, vi som ville ha ett monster som ville göra saker, inte en hund som helst ligger inne och sover :meh:
Men så tråkigt! :(Vi har varit lite i samma. Skaffade brukshund och var nojiga för om vi skulle räcka till. Men det är snarare hunden som är en livsnjutare som helst ligger i soffan en helkväll :meh: I vårt fall är han ju dock under utredning för smärta nu.
För mig handlade det "bara" om en träningskompis som visar sig vägra hänga med på ex löpturer och inte kunde vara mindre intresserad av lydnadsträning. Det får liksom vara. En tilltänkt jakthund, eller annan hund som ska arbeta, ja det hade helt klart varit tuffare att hantera...
 
@attheedge så himla tråkigt :( Jag vet inte heller vad ni ska kunna göra mera, mer än att möjligtvis ge henne mer tid. Jag vet inte hur münstrarna brukar vara, mognar de sent/tidigt? Hur har hon det med löp framåt?
 
Spontant tänker jag på noskvalster? Men det kanske har varit så här hela tiden? Har ni fått skjutit något för henne? Det brukar ju kunna tända dem. Men det är trist när det inte blir som det är tänkt.:( sen spökar alltid fästingsjukdomar i mitt huvud, jag skulle ta ett blodprov på det och behandla för noskvalster för att kunna utesluta det första.
Behandlad för noskvalster för ett par veckor sedan, vi har gått ett öppenklass viltspår efter behandlingen och då fungerade näsan. Viljan och drivet har saknats hela tiden, förra säsongen var hon ju så ung så då la vi inte så stor vikt vid det.

Vi har skjutit rådjur för henne på ett eftersök. Inget på riktigt "drev" däremot har hon fått spåra fram till både rådjur och älg som varit skjutna. 2 rådjur har hon drivit en kort stund men avbrutit innan passskytten så de två har jag tagit med henne till tappet och så har hon fått gå fram till dom. Inte helt på egen vilja dock... Under sommaren har vi spårat en massa, bara för att vi tyckte att hon släppte så lätt och då tänkte vi att hon behövde mer spårrutin.
 
Men så tråkigt! :(Vi har varit lite i samma. Skaffade brukshund och var nojiga för om vi skulle räcka till. Men det är snarare hunden som är en livsnjutare som helst ligger i soffan en helkväll :meh: I vårt fall är han ju dock under utredning för smärta nu.
För mig handlade det "bara" om en träningskompis som visar sig vägra hänga med på ex löpturer och inte kunde vara mindre intresserad av lydnadsträning. Det får liksom vara. En tilltänkt jakthund, eller annan hund som ska arbeta, ja det hade helt klart varit tuffare att hantera...
Men jättetråkigt för er ändå! Det blir liksom inget roligt att göra något när hunden inte tycks uppskatta det :( Hoppas att utredningen för smärta utmynnar positivt så en del av de sakerna ni ville göra med hunden, också uppskattas av hunden :)
 
@attheedge så himla tråkigt :( Jag vet inte heller vad ni ska kunna göra mera, mer än att möjligtvis ge henne mer tid. Jag vet inte hur münstrarna brukar vara, mognar de sent/tidigt? Hur har hon det med löp framåt?
Hon löpte första gången i maj, så svårt att veta hundra när nästa blir. De mognar inte jättetidigt, men kullsyskonen har utvecklats mer än våran. Det är ju en lite delad ras, så vi kollade noga upp så båda föräldrarna driver med skall och att de jagar allt klövvilt. Man bygger ju ändå upp en slags förväntan på att hon skulle ha mognat över sommaren, i spårningen har hon mognat massor, så när gårdagen blev ett fiasko så tar det liksom energin ur en...

Ja tid är egentligen det enda vi kan ge henne mer, men den där riktiga viljan som saknats hela tiden börjar jag misstänka aldrig kommer fram :( Många münster ägare och uppfödaren varnade oss för att müstrarna är galna, att de går i taket om de inget får göra, att vi kunde räkna med att få halva huset uppätet osv. Hade det varit så, så hade hon ju i alla fall gjort något!
 
Spontant tänker jag på noskvalster? Men det kanske har varit så här hela tiden? Har ni fått skjutit något för henne? Det brukar ju kunna tända dem. Men det är trist när det inte blir som det är tänkt.:( sen spökar alltid fästingsjukdomar i mitt huvud, jag skulle ta ett blodprov på det och behandla för noskvalster för att kunna utesluta det första.
Glömde att svara på fästingsjukdomar, blodprov är inte taget men det kan vara värt att göra :up: Eftersom vi upplevt henne såhär sen liten så har vi inte riktigt tänkt på det faktiskt.
 
Hon löpte första gången i maj, så svårt att veta hundra när nästa blir. De mognar inte jättetidigt, men kullsyskonen har utvecklats mer än våran. Det är ju en lite delad ras, så vi kollade noga upp så båda föräldrarna driver med skall och att de jagar allt klövvilt. Man bygger ju ändå upp en slags förväntan på att hon skulle ha mognat över sommaren, i spårningen har hon mognat massor, så när gårdagen blev ett fiasko så tar det liksom energin ur en...

Ja tid är egentligen det enda vi kan ge henne mer, men den där riktiga viljan som saknats hela tiden börjar jag misstänka aldrig kommer fram :( Många münster ägare och uppfödaren varnade oss för att müstrarna är galna, att de går i taket om de inget får göra, att vi kunde räkna med att få halva huset uppätet osv. Hade det varit så, så hade hon ju i alla fall gjort något!

Jag förstår helt din förväntan, och det är klart att man blir besviken!
Det kan nog vara så :(
Hade det varit min hund hade jag nog gett henne denna säsongen att mogna och se om det ändrar sig, och märks ingen förbättring så finns det kanske risk för att hon inte kommer igång. Tror du att hon kan fungera som eftersökshund?
 
Jag förstår helt din förväntan, och det är klart att man blir besviken!
Det kan nog vara så :(
Hade det varit min hund hade jag nog gett henne denna säsongen att mogna och se om det ändrar sig, och märks ingen förbättring så finns det kanske risk för att hon inte kommer igång. Tror du att hon kan fungera som eftersökshund?
Det är ungefär så vi tänkt också, fortsätta ge henne positiva erfarenheter så förutsättningarna att lyckas är så bra som möjligt. Hon har utvecklats bra i spårningen, men hon har inte uppvisat något bytesbegär så just nu är det nog bara i lina det skulle fungera bra. Det är en fruktansvärt okomplicerad hund i övrigt, alltid glad i alla och kräver typ ingenting! I förra veckan försvann en påse bullar från köksbänken när alla hundar var inne, jag misstänkte förstås gråhundarna men när jag såg att hon hoppade upp med framtassarna på en bänk i tvättstugan dagen efter så ändrades misstankarna. Jag ringde M och typ skrek "Det måste varit Lyra som tagit bullarna, äntligen har hon visat att hon vill något!" :D Så ja, ni kanske förstår nivån på det hela :p
 
Det är ungefär så vi tänkt också, fortsätta ge henne positiva erfarenheter så förutsättningarna att lyckas är så bra som möjligt. Hon har utvecklats bra i spårningen, men hon har inte uppvisat något bytesbegär så just nu är det nog bara i lina det skulle fungera bra. Det är en fruktansvärt okomplicerad hund i övrigt, alltid glad i alla och kräver typ ingenting! I förra veckan försvann en påse bullar från köksbänken när alla hundar var inne, jag misstänkte förstås gråhundarna men när jag såg att hon hoppade upp med framtassarna på en bänk i tvättstugan dagen efter så ändrades misstankarna. Jag ringde M och typ skrek "Det måste varit Lyra som tagit bullarna, äntligen har hon visat att hon vill något!" :D Så ja, ni kanske förstår nivån på det hela :p

Det låter klokt :up:
Hon kan ju säkert fungera som linhund, och släpphundar har ni ju :)

Hahaha :D
 
Tänk att den här lilla korven numera väger ~13 kg :love:

22089957_1938363352847788_5137157646487497651_n.jpg
 
Haft hantverkare här ett par timmar på förmiddagen. Trodde jag skulle få hålla efter nyfiken hund hela tiden. Men efter att ha hälsat och nosat på verktygen så lade hon sig bara och tittade. Och då hade vi bara varit ute en kort runda på morgonen. Avknappen inne är välfungerande.
Och nu har vi också hunnit en skogsrunda med lite apportering och rulla i hästbajs...
 
Har tränat ovanligt mycket de sista dagarna. Vi var på kennelläger på Tånga Hed torsdag kväll till söndag förmiddag och det blev en hel del lydnad. Sen var vi på kurs på hemmaklubben på måndag och så lite träning på Lerum nu på morgonen. Lägret satte massa myror i huvudet på mig (många olika bud om hur jag ska komma nån vart med odjuret), men träningen verkar i alla fall ha nått fram till honom för han gick ganska bra både igår och idag. Har en tävling inbokat på söndag och går han som idag kanske vi kan fixa det. Bara han inte sticker igen.
 
Sådär, då är två operationstider bokade. En för att kupera Laddas svans och en för att operera bort Finns hörntänder i underkäken. Ladda har ju en historik av ständigt sönderslagen svans, och nu har hon dels kronisk svullnad i tippen och så tog det ett släpp innan den var trasig denna säsongen :( Jäkla skit. Men det blir skönt för henne att bli av med den, och även om det är dålig timing med jaktsäsong osv så kommer hon ändå löpa i oktober/november, så jag tror inte det ska störa allt för mycket.
Finn har fått ett sår av ena hörntanden i gommen, så då passar vi på att dra mjölktänderna när vi ändå håller på.
 
Sådär, då är två operationstider bokade. En för att kupera Laddas svans och en för att operera bort Finns hörntänder i underkäken. Ladda har ju en historik av ständigt sönderslagen svans, och nu har hon dels kronisk svullnad i tippen och så tog det ett släpp innan den var trasig denna säsongen :( Jäkla skit. Men det blir skönt för henne att bli av med den, och även om det är dålig timing med jaktsäsong osv så kommer hon ändå löpa i oktober/november, så jag tror inte det ska störa allt för mycket.
Finn har fått ett sår av ena hörntanden i gommen, så då passar vi på att dra mjölktänderna när vi ändå håller på.

Men hon blir väl inte av med hela svansen utan bara tippen dvs den skadade biten?
 
Men hon blir väl inte av med hela svansen utan bara tippen dvs den skadade biten?

Jag hoppas att de tar mer än tippen, jag ser gärna att de tar typ hälften, men det är helt klart tippen som är mest utsatt. Hon har en kronisk svullnad på ca 4cm från tippen och inåt, och sedan har hon ytterligare två (visserligen oömma i dagsläget) knölar på svansen från gamla sönderslagningar, den som sitter längst in sitter knappt halvvägs in mot svansroten från tippen räknat. Så jag hoppas att de tar precis innan den :)
 
Jag och Minn mötte precis en älg på promenaden. Är nog första gången jag varit så nära en älg utan att jag suttit i bil eller älgen varit bakom ett staket i ett hägn. Den stod typ 10 meter längre fram på grusvägen och glodde på oss. Jag kallade in och kopplade Minn och då gick älgen vidare ut i bushen.

Jag ringde mamma för att ha nån att prata med och för att vi skulle höras där vi gick :D
 
Har insett ett tag att vi behöver ny dragsele men har nånstans stoppat huvudet i sanden eftersom det funkat medan vi tränat kommandon. Nu däremot när det är dags att starta igång ordentligt med drag så behövs en bättre sele. Varför ska alla återförsäljare vara så långt bort att man måste mäta själv? Och varför får man ett behov av att utöka sina hundsaker, som i det här fallet med drag-redskap för det räcker inte med bara en sele för att kunna dra. Troligtvis lär det inte stanna vid enbart en skrinda heller. Fördelen är att vi bara har en hund, jag vill knappt veta hur det ser ut hos hundägare som har flera hundar :angel::rofl:
 
Jag hoppas att de tar mer än tippen, jag ser gärna att de tar typ hälften, men det är helt klart tippen som är mest utsatt. Hon har en kronisk svullnad på ca 4cm från tippen och inåt, och sedan har hon ytterligare två (visserligen oömma i dagsläget) knölar på svansen från gamla sönderslagningar, den som sitter längst in sitter knappt halvvägs in mot svansroten från tippen räknat. Så jag hoppas att de tar precis innan den :)

Man får ju inte ta mer än vad skadan kräver, enligt djurskyddslagen så har hon inte problem av de äldre skadorna får man egentligen inte ta bort den delen också. Förhoppningvis slipper hon problem i framtiden efter ingreppet i alla fall! En del hundar är verkligen mästare att slå upp svansen :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
4 239
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
591
· Visningar
44 426
Senast: Acto
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 940
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp