Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag träffade vi en 4 månader gammal spanielvalp i skogen. Skitsöt, tokigt glad och Ebrah tyckte att hon hade hittat en ny bästa kompis. Herregud vad de sprattlade runt tillsammans de två (båda kopplade dock). Även Aysu blev nyfiken, efter att jag hälsat på valpen, men hon var mycket skeptisk till allt galet sprattlande. Jag tror bestämt att Ebrah vill ha en valp :D (fast jag skulle aldrig orka...)
 
Här har vi haft en riktigt härlig dag. Varit tidigare idag på en ordentlig långpromenad där vi tränade både barmarksdrag och lydnad. Vi har inte kört drag sen i maj, delvis pga av värmen men även pga andra orsaker. Blev därför sjukt glad och impad av Ascot som drog super fint på dagens träning :love:. Jag tycker inte att jag riktigt lyckas få upp dragglädjen hos Ascot men idag visade han på sådan fokus! Då vi inte har tränat på länge och då hans dragglädjen varit sisådär enligt mig så körde vi från grunden men oj va glad jag är med dagens träning.

Efter draget blev det lek och sen lydnadsträning. Riktigt finnt fokus även där! Jag blev dock påmind om det viktiga i VAR man placerar ut externa belöningar. Hade lagt ut Ascots tennisboll och gav honom varsågod att ta den efter vårt sista momentet - glad rusar Ascot mot bollen, stannar dock upp och kollar på mig om det verkligen är ok - konstigt agerandet tänker jag och säger varsågod varav Ascot rusar på - förbi bollen - rakt ner i vattnet :arghh::meh:. Jag hade ju då laget bollen några meter innan vattenbrynet, vilket jag ju inte hade tänkt på, så när jag sa varsågod tänkte Ascot - jippi bada och inte jippi boll. Ibland är man dum :p, jag vet ju hur extremt mkt Ascot älskar att bada. Och därtill stannade han ju upp en extra gång för att stämma av att det var ok...

Ascot var dock supernöjd med badet. Äntligen hade ju matte förstått att det är en superbra idé att bada även om det är 9 grader varmt i luften.
 
Idag träffade vi en 4 månader gammal spanielvalp i skogen. Skitsöt, tokigt glad och Ebrah tyckte att hon hade hittat en ny bästa kompis. Herregud vad de sprattlade runt tillsammans de två (båda kopplade dock). Även Aysu blev nyfiken, efter att jag hälsat på valpen, men hon var mycket skeptisk till allt galet sprattlande. Jag tror bestämt att Ebrah vill ha en valp :D (fast jag skulle aldrig orka...)
Spanielvalpar är något av det sötaste som finns i valpväg. En granne till sambons ena släkting har en jaktspanielvalp, Siri. Jag som i regel avskyr den typen av hundar blev helsåld.
 
Här har vi varit glada och positiva senaste veckan. Frej blev friskförklarad i fredags, 8 veckor & 3 dagar efter hans slipped tendon-operation (den andra i samma ben, tredje totalt i år). Igår ökade vi längsta promenaden till 30 minuter, i måndags började vi på kurs i noswork. Idag köpte vi en rolig leksak och tre påsar Mush wild för 29 kr/st. Så allting glatt och bra! Till cirka 15.30 idag. Då for senan åt helvete igen.

Min 17 månader gamla hund har nu varit konvalescent i nio månader och det blir minst 3 månader till om vi gör en ny operation. Och det känns som jag trots en "snäll" operation med vanligtvis god prognos hamnat i gränslandet för vad som är okej att utsätta en hund för :cry:

Men usch så tråkigt :( Håller tummarna att det går bra ändå.
 
Sitter och lyssnar ofrivilligt på en PMS-trippad löptik som går runt och gnäller för att hon inte får uppmärksamhet... Skjut mig i huvudet.
 
Grannhunden levde sina första 8 månader med öronen instoppade i dassrullar som stod upp på huvudet. Rejält med tejp för att få annordningen att stå upp. En gång i veckan packades öronen om så det här var konstant.
Enligt ägaren så skulle visst tryck finnas mot örat som inne i rullen var inpackat med fetvadd och tejp. Trycket skulle göra att örat fick en broskbildning :(
Hunden fick inga ståöron så det var helt i onödan. Däremot fick den öroninflammation och svamp.
 
Det är jobbigt att bo i nytt hus med en hel gård att hålla koll på. Så jobbigt så man måste sova kanelbulle en stund på eftermiddagen :love:

7F20FEBA-53AE-4978-A673-2C1F56F16A7A.jpeg
 
Har just bokat in mig på prova-på-kväll med Heelwork-to-music.

Tävlar ju redan rallylydnad och tränar jaktapportering och nosework, men testa kan man ju alltid göra :D.
Får väl så småningom bestämma om jag på allvar ska satsa på något mer än rally och då välja bort något annat. Eller hålla på med allt på aktiveringsnivå.
 
Efter tips här ifrån så har jag köpt Pommys torkade hjortkött, vilket gick hem rätt ordentligt. Men jag är petig med ursprungsland. Kan inte hitta var det kommer ifrån, någon som vet? Tittade på vildsvinskött där det står att det är från Polen (hur fungerar sådant när det är ett land med svinpest t.ex.?).
 
I dag tog Helga och jag en powerwalk på en mil runt samhället. Sååå skönt att se nått annat än skog. Helga uppskattade nog också miljöbytet trots att det innebar koppel hela vägen. (I skogen är hon lös nästan jämt)
Golfarna på golfbanan var galet spännande. Hon följde dem med stor fascination på banan :p

Nu på kvällsrundan hann vi bara 300 meter från huset innan hon blåste upp sig och stirrade ut i mörkret. Jag hann precis rikta pannlampan ut på fältet när jag hörde en gris grymta till och trampa iväg :nailbiting:
Det här hatar jag med att bo på landet!!!
För två veckor sen brakade det upp en stor älgtjur på vägen mitt framför oss.
Skägget och Mamma Mu fick kvällsrasta sig i trädgården i kväll.

IMG_20180930_170226_619.jpg
 
I dag tog Helga och jag en powerwalk på en mil runt samhället. Sååå skönt att se nått annat än skog. Helga uppskattade nog också miljöbytet trots att det innebar koppel hela vägen. (I skogen är hon lös nästan jämt)
Golfarna på golfbanan var galet spännande. Hon följde dem med stor fascination på banan :p

Nu på kvällsrundan hann vi bara 300 meter från huset innan hon blåste upp sig och stirrade ut i mörkret. Jag hann precis rikta pannlampan ut på fältet när jag hörde en gris grymta till och trampa iväg :nailbiting:
Det här hatar jag med att bo på landet!!!
För två veckor sen brakade det upp en stor älgtjur på vägen mitt framför oss.
Skägget och Mamma Mu fick kvällsrasta sig i trädgården i kväll.

Visa bifogad fil 19927
Jag som var så galet nöjd med att ha köpt gård på landet utan vildsvin i närheten ( enligt både förre ägaren och grannarna). Vad hoppar inte upp framför bilen på en kompis till min syster härom veckan?? Jooo en hel grisfamilj på typ 15 medlemmar :meh: Awsome! Hoppas dem håller sig långt ifrån min gräsmatta och mina odlingar!:mad:
 
Fick lite halvt hjärtsnörp igår. Framåt kvällen när jag skulle ge hundarna mat så kom bara Bobber springande, och jag tänkte att det kanske bara är att Chiko inte hörde matskålen rassla. Så jag går igenom hela huset två gånger utan att hitta honom och börjar få lite panik. Öppnar dörren ut och ser en svart fläck ligga och sova på stenläggningen. I ösregn.:confused: Då hade han släppt ut sig själv nån gång på em och sen hade väl dörren blåst igen. Men han låg därute så nöjt i det iskalla regnet. Jag tror jag får raka ner honom igen, han mår inte bra inne nu när vi börjat dra igång värmen lite inne.
 
Det är ju närheten till djurlivet och naturen som är en av de stora behållningarna med att bo på landet :love:
Håller helt med. Men jag har mött lite griniga svin när jag varit ute till fots och det är ju inte direkt en jätteinspirerande upplevelse :D Men jag gillar att ha djuren intill knuten ändå.
 
Haha, nej, man måste ju så klart inte älska att ha alla djur precis runt husknuten :D
Jag skulle t ex inte vilja ha varg runt tomten, men grisarna stör mig inte något.
När jag jobbade på en golfklubb för en hiskeligt massa år sen så råkade jag köra över en kulting som kom på efterslänt från resten av familjen som korsade vägen. Den blicken jag fick av suggan när hon stannade har satt lite skräck i mig vid möte med svin. Men älskar dem på min tallrik :D:D
 
När jag jobbade på en golfklubb för en hiskeligt massa år sen så råkade jag köra över en kulting som kom på efterslänt från resten av familjen som korsade vägen. Den blicken jag fick av suggan när hon stannade har satt lite skräck i mig vid möte med svin. Men älskar dem på min tallrik :D:D

Ja, de kan ju bli rätt ilskna :D Men i regel är det ju ett fredligt vilt som hellre går undan än söker konflikt.
 
Fy så tungt:cry:
Har gjort samma operation på min sheltie för 2 månader sen och har ju också fått höra att den här skadan är tacksam på så vis att prognosen är god den och att hunden nästan alltid blir helt återställd.

Lycka till med din hund! :heart Det går sannolikt mycket bättre än det gått för Frej.

@Monstermom Ja, det lutar åt att vi åtminstone konsulterar en annan veterinär. Skulle vilja rådfråga alla ortopeder som jag fått rekommenderade, men det är inte riktigt görligt då de flesta vill se/undersöka hunden för att kunna rådgiva. I nuläget har vi preliminärbokat tid hos en ortoped i Upplands Väsby och har två andra som ska återkomma per telefon först, om jag nu förstod det hela rätt. Ytterligare en, som känns som det kanske hetaste tipset, vill att jag ska komma med hunden. Bestämmer vi operation så blir den samma dag. Men det är långt och frågan är hur vi tar oss hem på vettigt sätt efter en operation...

@russinbulle Det finns några olika metoder, men vid det här laget har även jag fått intrycket att det är vanligast att man gipsar. En av de ortopeder vi träffat här hade erfarenheten att resultatet blev bäst av att man sydde fast senan och sedan lät benet vara gipsat i sex veckor. Vet dock inte vad för metod/metoder han jämförde med.

@Red_Chili Bara veterinärerna och rehabsköterskorna har tittat/känt på honom. Han har dock inte visat några tecken på att vara spänd eller ha ont mer än lite i benet som varit gipsad. Men det är nog ofrånkomligt efter att ha haft gips. Men jag har tagit första kontakt med en fysioterapeut i Åre och får överväga om vi ska åka dit.

@linnsan (och om jag missat någon) Tack :heart
 
I dag tog Helga och jag en powerwalk på en mil runt samhället. Sååå skönt att se nått annat än skog. Helga uppskattade nog också miljöbytet trots att det innebar koppel hela vägen. (I skogen är hon lös nästan jämt)
Golfarna på golfbanan var galet spännande. Hon följde dem med stor fascination på banan :p

Nu på kvällsrundan hann vi bara 300 meter från huset innan hon blåste upp sig och stirrade ut i mörkret. Jag hann precis rikta pannlampan ut på fältet när jag hörde en gris grymta till och trampa iväg :nailbiting:
Det här hatar jag med att bo på landet!!!
För två veckor sen brakade det upp en stor älgtjur på vägen mitt framför oss.
Skägget och Mamma Mu fick kvällsrasta sig i trädgården i kväll.

Visa bifogad fil 19927

Vad bildskön hon är Helga :love:
 
Haha, nej, man måste ju så klart inte älska att ha alla djur precis runt husknuten :D
Jag skulle t ex inte vilja ha varg runt tomten, men grisarna stör mig inte något.

Vi har varg, lo, älg, gris, rådjur och bäver vid tomtgränsen. Älg, varg och råddjur har varit på tomten. Just älg och gris tycker jag är läskigt då de kan vara rätt griniga och göra rejäl skada.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
27 28 29
Svar
567
· Visningar
40 767
Senast: YlvaG
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 877
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp