Bukefalos 28 år!

Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Nej det kanske jag inte kan men å andra sidan så hade jag blivit tvungen att skicka med hunden hem om hon inte kunnat träffa min familjs hundar. Nu gjorde jag i och för sig inte det så jag får väl stå mitt kast i det hela också.

Önskar verkligen jag inte var så mesig/snäll!
 
Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Jag förstår verkligen det, alltså både ATT du ångrar dig, och ATT du var snäll. Man vill ju ställa upp och hjälpa till, speciellt i ett sådant läge.
Det du väl skulle gjort - men det är ju alltid så himla lätt att tänka på sådant efteråt - hade väl varit ge hundägaren ett val kanske? Ta hem hunden, eller betala behandling för dina, dina föräldrars och din systers hund/ar. Just eftersom du var tvungen att i din tur ta hjälp av dem.

Sen, alldeles oavsett det, om JAG varit hundägaren (tja, då hade jag inte gjort som hundäg, jag har haft noskvalster och fått behandla alla de tre hundar jag hade då plus pappas hund - men vi låtsas jag gjort sådär) så hade jag dock utan omsvep erbjudit mig att betala för behandlingen för alla hundarna (eller större delen av den). Oavsett om jag ansett jag egentligen borde eller ej så hade jag nog resonerat som så att "alternativet hade ju varit hunden inte tagits emot, och betala behandlingen är ju billigare än 5 v isolerad på hundpensionat, om ens ett pensionat tagit emot"..
 
Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Jag hade krävt att hundägaren betalade dina hundars behandling. Men jag tycker faktiskt inte du kan kräva att hen betalar för din systers och dina föräldrars hund. De smittades (ev) efter att ägaren hade talat om att dennes hund behandlades.

Sen förstår jag varför du inte bara skickade hem hunden, men jag tycker ändå inte du kan kräva ersättning för föräldrarnas/systerns hund.

Fast å andra sidan kan man heller inte begära att hundvakten styr om hela sin vardag för att undvika att träffa familjens övriga hundar, även om det vore klokt att se till att de inte träffas. Det hela gör ju att Taxilock själv inte kan få hjälp med hundpassning av syster/familj pga noskvastret, förrän det är färdigbehandlat på hennes hund. Nu vet jag inte vad hon har för sysselsättning men utebliven möjlighet att lämna hunden till syster/familj/hundvakt kanske även innebär att hon inte kan jobba osv. Så det är inte ett enkelt ställningstagande. Jävla sits det där!
 
Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Hundarna är hos min mamma när jag jobbar på vardagarna, jobbar inte varje dag men jobbar 9 timmar i sträck så jag kan inte lämna dom själv hemma. Jag har andra intressen utöver hundarna, bland annat åker jag ofta snowboard när jag är ledig på helgerna. Har säsonskort på en skidanläggning nära här, skulle inte hundarna kunna vara hos syrran eller föräldarna då skulle jag gått miste om över en månads åkning, det hade jag inte velat göra för att ta hand om någon annans hund. Nu i helgen ska jag åka bort p.g.a helgträff för två kurser jag läser på högskolan, detta hade inte heller varit möjligt för mig att vara hundvakt om inte hunden kan vara hos syrran då.

Det här med snowboarden är ju i och för sig mitt eget val, jag hade ju som sagt kunnat skicka hem hunden. Att åka snowboard är ju inget jag måste göra till skillnad från att jobba och åka på helgträff för de kurser jag läser på högskolan.

Jag umgås väldigt mycket med min syrra och det skulle bli väldigt tråkigt och omständigt om jag inte kunde umgås med familjen på 5 veckor p.g.a någon annans hund. Hade jag fått ta ställning till att hunden som jag skulle vara hundvakt åt hade noskvalster innan den kom hit hade jag kunnat vägt in allt det här. Då kanske jag själv hade valt att fine, jag kan avstå att åka snowboard och umgås med familjen. Eller så hade jag tyckt att nej jag vill inte avstå det och jag vill inte riskera att alla familjens hundar bli smittade av noskvalster, hunden får inte komma hit.
Men när hunden redan var hos mig och ägaren skulle flyga iväg om mindre än 24 timmar var det väldigt svårt att säga att du får ta hunden och åka hem igen :/ Det är ju knappast så att jag blev tvingad att ta hunden när jag väl visste om det men i alla fall jag tyckte inte att det var en så himla enkel sits ägaren satte mig i.

Ägaren till hunden berättade om noskvalstrena först när hen kom på att hunden skulle ha tabletter under sin tid här. Hen sa det alltså inte för att informera mig om läget s.a.s.

Jag förlitar mig mycket på hjälp från min familj i mitt hundägarskap, detta var självklart något som jag tog i beräkning innan jag sa ja till att vara hundvakt över en så lång tid. Men jag hade ju inte räknat med att få hit en hund som hade smittsamma parasiter (om det nu räknas som det). Det kanske låter som att min hund alltid är hos mina föräldrar eller syrra men så är det ju självklart inte.
 
Sv: Hundvakt åt hund med noskvalster utan att bli informerad

Precis, och med hänvisning till det du nyss skrev tycker jag att det är minst sagt befogat att kräva att hon står för kostnaderna för behandling av ALLA hundarna, PUNKT ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 410
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 306
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp