Hundvakt - veterinärkostnader

Hade aldrig begärt pengar från en hundvakt!
Pålitliga människor som kan tänka sig att passa hundar växer inte på träd så jag är djupt tacksam för de hundvakter jag har.
Olyckor händer och kan lika gärna hända i mitt sällskap som i en hundvakts.
Själv skulle jag inte vara så sugen på att passa någons hund om jag visste att jag kunde råka ut för skyhöga vet-kostnader.
 
Då jag är arbetslös så brukar jag vara gårds- och djurvakt åt diverse släkt och vänner. Pga rådande arbetslöshet så är det rätt uppenbart att jag inte kan betala veterinäravgifter på stående fot, vilket jag såklart ser till att påpeka och vill att det ska finnas en lösning för det vid behov. Vill även ha instruktioner om hur mycket som ska göras då det hos vissa funnits rätt gamla djur som det önskats ska tas bort om det händer något. Tack och lov har jag aldrig behövt veterinärkontakt för andras djur, men jag vill veta redan innan jag tar över ansvaret för jag vill inte stå där och undra. Ihop med sunt förnuft då.

Det värsta som hänt är en rävjäkel som tog en höna nästan varje dag i en veckas tid. Med över 30 höns så märkes det inte för mig. Det var dock mammas höns och även om jag har lite dåligt samvete för det så hade det varit värre om det var någon annans.
 
En kompis var hundvakt till mina rottisar nar jag akte till Sverige pa 2 veckor for nagra ar sedan. Jag forklarade mycket noggrant Att Diva ater ALLT och hon hann se en hel del ocksa innan jag akte. Nar jag kom hem igen forklarade hon att hon inte kunde hitta sina glasogon och skrattade att Diva kanske tagit dem.:cautious: Senare hittade jag ett halvt glas ... metallbagen och ett och ett halvt glas aterkom alldrig, men det var helt klart att de legat sa Diva kom at dem. Det var ren tur att det gick bra. :crazy:
Efter det litar jag bara pa proffs, som jag kanner val, att passa mina hundar nar jag aker bort.
 
En kompis var hundvakt till mina rottisar nar jag akte till Sverige pa 2 veckor for nagra ar sedan. Jag forklarade mycket noggrant Att Diva ater ALLT och hon hann se en hel del ocksa innan jag akte. Nar jag kom hem igen forklarade hon att hon inte kunde hitta sina glasogon och skrattade att Diva kanske tagit dem.:cautious: Senare hittade jag ett halvt glas ... metallbagen och ett och ett halvt glas aterkom alldrig, men det var helt klart att de legat sa Diva kom at dem. Det var ren tur att det gick bra. :crazy:
Efter det litar jag bara pa proffs, som jag kanner val, att passa mina hundar nar jag aker bort.
Men hur kan man ens passa en sådan hund, om den till och med äter glasögon :confused:??? Det låter ju som det enda ställe som funkar helt riskfritt är en helt TOM hundgård.
 
Jag har en som rotar i väskor och kan äta saker som står på bord om hon är obevakad längre stunder (typ ensam hemma).
Säger alltid till hundvakterna att hon är så och att man måste plocka bort allt ätbart och ställa handväskor/ryggsäckar i garderober eller liknande.
Hade trots detta ändå inte krävt att hundvakten skulle betala någon räkning om hon ändå hade kommit åt något.
Den enda gången jag inte betalat är om det berott på grov oaktsamhet.
Jag tycker att det var väldigt smart av någon att lämna med ett kreditkort till hundvakten för oförutsedda utgifter så hundvakten inte behöver ligga ute med pengar.
 
En kompis var hundvakt till mina rottisar nar jag akte till Sverige pa 2 veckor for nagra ar sedan. Jag forklarade mycket noggrant Att Diva ater ALLT och hon hann se en hel del ocksa innan jag akte. Nar jag kom hem igen forklarade hon att hon inte kunde hitta sina glasogon och skrattade att Diva kanske tagit dem.:cautious: Senare hittade jag ett halvt glas ... metallbagen och ett och ett halvt glas aterkom alldrig, men det var helt klart att de legat sa Diva kom at dem. Det var ren tur att det gick bra. :crazy:
Efter det litar jag bara pa proffs, som jag kanner val, att passa mina hundar nar jag aker bort.
Är det en vuxen hund? Att valpar knaprar på skor etc vet man ju om. Men glasögon?
Kan hunden äta allt?
 
Om man är hundvakt och hunden tuggar sönder ens glasögon så får man göra en avräkning. Hundens veterinärkostnader mot mina glasögon. Mina glasögon kostade 10 000 när jag skaffade dem. :D

Ja, det där är ju en annan intressant aspekt. Är det okej att lämna ut hur ouppfostrade hundar som helst till hundvakt?

Det finns ett enda ställe i mitt hem som är tuggdemolerat av en hund: en fönsterkarm. Den tuggades sönder av en hund som jag var hundvakt åt i 6 veckor när ägaren var på semester (den började även löpa ett par dagar in i sin vistelse här, något som ägaren lite fint "glömt" berätta). Ägaren vägrade ersätta för hon menade att det lika gärna kunnat vara nån av mina hundar.
 
@Migo Jamen precis. Även hundvakten kan ju tänkas vilja ha ersättning om hunden förstört något.

Det enda raka är nog att lämna till hundpensionat, där man har rätt att ställa krav, eller till en hundvakt som man känner utan och innan och som har samma inställning till hundars beteende som man själv har.

Är man hundägare och tycker att hundvakten ska betala veterinärvård så bör man upplysa om det innan hunden lämnas, tycker jag. Och då skulle i alla fall jag hoppa av det tilltänkta uppdraget.
 
Ja, det där är ju en annan intressant aspekt. Är det okej att lämna ut hur ouppfostrade hundar som helst till hundvakt?

Det finns ett enda ställe i mitt hem som är tuggdemolerat av en hund: en fönsterkarm. Den tuggades sönder av en hund som jag var hundvakt åt i 6 veckor när ägaren var på semester (den började även löpa ett par dagar in i sin vistelse här, något som ägaren lite fint "glömt" berätta). Ägaren vägrade ersätta för hon menade att det lika gärna kunnat vara nån av mina hundar.
Leon var hos @Jeffery när jag var på buketräff, jag hjälpte till med hundsäkringen så bl a knäckebröd hamnade utom räckhåll. När de kom ner på morgonen knastrade det när de gick i köket, hunden hade demolerat ett paket skruvmakaroner.
Han är välkommen tbx.
 
@Migo Jamen precis. Även hundvakten kan ju tänkas vilja ha ersättning om hunden förstört något.

Det enda raka är nog att lämna till hundpensionat, där man har rätt att ställa krav, eller till en hundvakt som man känner utan och innan och som har samma inställning till hundars beteende som man själv har.

Är man hundägare och tycker att hundvakten ska betala veterinärvård så bör man upplysa om det innan hunden lämnas, tycker jag. Och då skulle i alla fall jag hoppa av det tilltänkta uppdraget.

Självklart bör man göra upp om sådant innan. Även var hundvakten ska vända sig om något händer.
Det gäller ju även dagmatte/-husse och liknande, kanske ännu viktigare där att veta vad som gäller eftersom det är ett stående uppdrag.

Jag är alltid jättenoga med valet av hundvakt och har bara ett få jag kan tänka mig lämna till då ena hunden har EP och behöver medicin på exakta tidpunkter varje dag.
 
Om man är hundvakt och hunden tuggar sönder ens glasögon så får man göra en avräkning. Hundens veterinärkostnader mot mina glasögon. Mina glasögon kostade 10 000 när jag skaffade dem. :D
Sånt där var min största oro förr när jag hade hund som hittade på allt möjligt olämpligt. Hon bröt sig in i skafferi, sopskåp och öppnade ytterdörrar och rymde. Jag var alltid mer orolig för att hon skulle ta sönder saker än att det skulle hända ngt med henne..
Hade aldrig ens tänkt tanken att hundvakten skulle betala något när det är min hund som inte kan bete sig i möblerade rum.. Typ ;)
 
@MiniLi på något vis ställer åtminstone jag automatiskt in mig på att inte vara så noga med hemmet om jag har djur. Mina katter är döda och för ett par år sedan köpte jag en kopiöst dyr säng. När jag valde den tänkte jag "om jag vill ha katt igen, kan jag acceptera att den kanske klöser på sängen då?" Och kom fram till att ja, jag kan inte vara så materialistisk att en möbel blir viktigare än ett djur.

(Naturligtvis skulle jag göra allt för att den inte skulle klösa där, jag lyckades vänja mina tidigare katter av med att klösa på soffan. Men det KAN ju ändå hända).
 
@MiniLi på något vis ställer åtminstone jag automatiskt in mig på att inte vara så noga med hemmet om jag har djur. Mina katter är döda och för ett par år sedan köpte jag en kopiöst dyr säng. När jag valde den tänkte jag "om jag vill ha katt igen, kan jag acceptera att den kanske klöser på sängen då?" Och kom fram till att ja, jag kan inte vara så materialistisk att en möbel blir viktigare än ett djur.

(Naturligtvis skulle jag göra allt för att den inte skulle klösa där, jag lyckades vänja mina tidigare katter av med att klösa på soffan. Men det KAN ju ändå hända).
Ja så är det ju! Hemma hos en själv ;)
Men det är ju något annat när hunden försöker bryta sig ut och gör gigantiska rivmärken på hundvaktens sprillans nya ytterdörr. True story :arghh:
 
Efter att ha levt många år med två synnerligen kriminella Greyhounds som banne mig obemärkt kunde sno saker framför ögonen på dig så är jag väl insatt i uppfinningsrikedomen hos skillade matjuvar. När hundskrället omärkligt stal julskinkan från julbordet TROTS att alla bevakade både skinka och hund så...

De senaste tio åren har jag levt med en sopletande foderallergiker. Han saknar helt skills i att stjäla fint men gör det om han får chansen. Han rensar soppåsen när han är ensam eller om natten.
Men han stjäl inte en limpa från bänken, rotar i väskor, står på bakbenen för att nå saker etc.

Kontentan - skulle jag idag vara hundvakt åt en grey skulle jag tycka "jag vet" och börja stöldsäkra. Sen skulle greyisen visa mig att jag tänkt alldeles för lite utanför boxen genom att sno allt det jag helt förträngt är möjligt för en vinthund med talanger att snatta. Dvs inte ens jag skulle nu kunna säkra mitt hus nog, trots att kag tidigare tränat i 15 år.

Så att en hundvakt ens med information ska det. Nä. Så länge hundvakten inte skiter i "släpp inte lös" och "ge inget att äta utom hans mat och det här godiset. Inget annat!" Så skulle jag se det som ren olycka. Dvs ger hundvakten hunden en skinkmacka skulle jag bli sur. Stjäl hunden en skinkmacka så inte hundvaktens fel så länge hen inte la den på kanten på köksbordet och gick och duschade.

Kag skulle inte kräva TS på en krona, det var inte dennes fel. Jag skulle betala väskan om den skadats/förstörts av hunden dessutom.
 
@hastflicka Jag tänker som @bettysmatte. Hur ser det ut hemma hos er, om hunden kan tänkas äta precis ALLT?

Man blir en jäkel på att alltid plocka undan allt som ligger ovanför noshöjd (när hunden står på bakbenen). :D

Min förra hund, född 1994, åt till och med upp parkettgolvet, så jag har levt med undanplockat hem sedan dess. Att inte låta saker ligga framme sätter sig i ryggmärgen.

De sista åren stal hon dock inte så mycket, så vi blev lite förslappade. När nuvarande äldsta hund var valp förolyckades därför sista kapitlet i en deckare som jag nästan hade läst färdigt och ett manuskript med anteckningar i kanten innan vi skärpte till oss igen. :) Men nu för tiden stjäl de mest mat, blomjord och ullstrumpor. Men bara om de kommer åt, så det sker ganska sällan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 190
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 902
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp