Bukefalos 28 år!

Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Sv: Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Eftersom jag är hemma 99% av tiden så har jag inte haft bråttom nej, den enda gången han verkligen behöver vara ensam är om jag rider på dagtid när ingen annan är hemma och när det är för varmt/kallt att ta med honom i bilen, annars är hann alltid med mej.
Jag tycker att man inte ska ha så bråttom, jag har aldrig haft några problem att lämna honom eller min förra hund ensam utan de har sovit när jag har varit borta och jag tror att det är för att jag aldrig har haft bråttom utan sett till individen och vad den klarar.
Mina hundar har varit/är medlemmar av familjen och jag vill ha dem hos mej så mycket som det bara går därför har just ensamhets träning kommit långt ner på prioriterinngs listan och det är inget jag egentligen har övat utan det har kommit naturligt.
 
Sv: Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Men herregud, inte behöver man "ha bråttom" bara för att man börjar ensamhetsträna tidigare än 4 månader? Likväl är de givetvis fullvärdiga familjemedlemmar ändå, och likväl lämnas även barn på dagis, mannen på jobb osv. Det har väl ingenting med att vara familj eller ej att göra? Även om man själv är hemma mycket så anser jag ändå att ensamhetsträningen är av yttersta vikt, jag själv var och är fortfarande hemma otroligt mycket men såg helt enkelt till att gå på stan eller göra annat medan jag ensamhetstränade.

Har man bråttom med en nervös individ kan det givetvis gå mycket fel, men vi måste väl ändå utgå ifrån att TS får en normalt fungerande hund även om vi varnar för att det kanske inte blir som man har tänkt. Jag har haft tur med mina, dels har de sällskap av varandra och dels så är det stabila hundar = ensamhetsträningen har gått utmärkt. Jag tror det tog 1 vecka innan jag började med Arwen, dock då med att gå ut med sopor osv. När hon var 4 månader kunde hon lugnt lämnas ensam 1-2 timmar minst, även om jag ytterst sällan gjorde det och fortsatte ensamhetsträningen i lugn takt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Jag har ju också fördelen av att ha flera hundar som håller varandra sällskap, så jag gör aldrig något aktivt faktiskt. Det faller sig så naturligt för nya valpar/hundar att spendera tid med resten av flocken, så jag bara gör det jag ska. Nu är jag inte iväg särskilt mycket, så det är väldigt sällan dom behöver vara ensamma längre än 1 timme ungefär - men när det väl händer så bryr dom sig inte.

Men om jag bara har en ensam valp, så är jag oerhört noga med att börja ensamhetsträna i tid! För då är valpen verkligen ensam, och det är något helt annorlunda för dom. Dessutom har man ingen vuxen och trygg hund som kan visa att det är lugnt, trots att matte går iväg.
Jag börjar tidigt då som sagt, men jag låter inte en 4 mån vara hemma länge ensam ändå. 2 timmar är alldeles för mycket för mig, att lämna en så pass liten valp, hur trygg den än är.
 
Sv: Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Förstår hur du menar! Men det skedde absolut inte på regelbunden basis, det hände någon enstaka gång av misstag att det kanske blev 2 timmar men hon har alltid varit en väldigt cool individ när det gäller sånt (läs: alldeles för självständig på gott och ont :devil:).
 
Sv: Hundvalp, hur länge lämna hemma?

Jag har också sådana självständiga hemma ;) Vet hur det är, hehe.

Det värsta är att Monstret, som är väldigt självständig, BUSIG och påhittig = anser att "ensamtid" ska spenderas med att sikta efter stjärnorna. Dvs alla dom sakerna hon vet om att hon inte får lov att ta, som jag alltid har högt upp. Jag tror att hon kan hoppa jämfota 2 m upp nu :crazy:
Det är ju liksom farliga saker jag aldrig har framme, delvis pga valp i huset och delvis pga barn i huset. Men dom är tydligen heeeelt oemotståndliga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 850
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp