Hur 17 döper man en hund?

Hella heter ju egentligen Hoksels Babben. Men jag vägrade använda Babben som tilltals namn 😅😂 vi har ett eget tema hemma där alla djuren (och faktiskt barnen 🤣🤣) börjar på H så jag sökte lite på nätet och fastnade för det. Att det sen är namnet på helljuse är bara ren tillfällighet 😂
 
Vår omplacering hade ju namn då han kom, men väl hemma fick han smeknamnet Janne😁 lystrar på båda. Kallas också Göran eller Älgen pga sina långa ben. Våra får har alla tantnamn. Marsvinen däremot var döpta efter skådespelare. Katterna efter filmkaraktärer. Tycker man ser på djurer vad det ska heta😅
 
Gillar när tilltalsnamnet är med i stamtavlan. Vi har haft skogstema på våra sista :D
Ergo - en modell av skogsmaskin
Lyra - en skada på träd kallas så
Ata - ett skogsföretag, uppfödaren (@AraSlei ) ville att det skulle vara ett verb, på spanska ska det innebära koppla eller surra.
Modo - syftar på skogsföretaget, inte på hockeylaget :p
Svea - efter Sveaskog...
 
Labbarna döps till så konstiga grejer, det går inte att kalla dem det :laugh: Floyd heter Breakdance och Louie heter I Wish. Det viktigaste för mig är att jag gillar namnet och att namnen låter bra tillsammans. Ladda, Louie, Floyd och Finn heter våra. Ladda och Finn heter sina namn i stamtavlan och jag har valt båda själv :)
Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.
 
Jag har fått välja stamtavlenamn (som började på en förutbestämd bokstav) på 2 av 3 och dessa har detta som tilltalsnamn också. Den vi inte fick välja på hade ett annat tilltalsnamn. H var knepigt att komma på ett namn på men vi är väldigt nöjda med Helix som det blev. Å var nästan omöjligt att komma på ett namn på men Åysan blev rätt bra ändå tycker jag.

I min ras har de flesta hundar en koppling mellan stamtavlenamn och tilltalsnamn upplever jag, de flesta uppfödare verkar vilja ha det så enkelt som möjligt att hålla reda på vem som är vem när de flyttat sen. Men då får nog de flesta valpköpare också kommer med önskemål/förslag.
 
Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.

Haha, verkligen så!
Labbarna döps oftast på engelska, och inte helt sällan efter naturtema. Min labbeuppfödare har strikt musiktema, medans de flesta wachtelhundsuppfödare kör bokstavsordning.
Jag ville ha ett tema på min kull, så det blev som nämnt verb. Valpköparna fick bestämma själva.

Jag tycker att salukisarnas namn ofta är så vackra!
 
Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.

Samma gäller ju hästarna som hör ihop med salukis... arabernas namn kan också vara en utmaning för en speaker :angel:
 
Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.
Det är lite samma med borzoier även om det är vanligare i vissa delar av världen än andra. Många är förtjusta i rysk-klingande namn på sina kullar och planen var att jag också skulle döpa Emiron till något ryskklingande, men tyvärr är E en jättesvår bokstav när det kommer till ryska namn, eller ord öht så efter flera dagars kämpande fick jag ge upp.
 
Ingen av de två uppfödarna vi står på kö hos har hemsidor där man kan se tidigare kullar osv... så ingen aning om vad något tema skulle kunna vara eller vilken bokstav i ordningen...

Jag antar vi får reda på detta först om där föds en valp för oss.

Jag vill ju kalla den framtida gula labbetiken för Potatis men det är nope från sambon :sneaky:

Och "Spud" känns som ett han-namn...

Jag gillar annars också människonamn som någon nämnde men jag får gå igenom australienska babynamnlistor då..

Jag gillar Mathilda. - Tilly. Men det heter vår väns hund redan :rage::laugh:
 
Jag har en bekant i Sverige som har en hund som heter Åke :D

Uppfödaren döper nog hunden men vi vill ha ett eget namn. Vi vet ju inte ens om där blir en valp till oss heller så 🤷‍♀️😁
Jag har också en vän här i Sverige som har en hund som heter Åke! :D Halvt OT, men man blir ju lite lite nyfiken på om det är samma hund. Kanske inte helt ovanligt dock.
 
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:
Vår heter Daisy. Visserligen vanligt men tycker det är ett mjukt och behagligt namn som passar väldigt väl. Jag var lite inne på "Paisley" vilket ju är väldigt nära rent ljudmässigt. Utöver det kommer jag inte ens ihåg vilka andra namn jag övervägde, det är klart Daisy är Daisy liksom :D

Eller jo! Jag funderade nog kring en del människonamn som jag sparat sen yngre år tills jag landade i att jag aldrig vill ha barn. Ella, Alice, Astrid, Ester.
 
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:

Innan jag köpte min hund hade jag gjort en lista med säkert 50 tiknamn men kommit på endast kanske 5 fina hannamn.

I slutändan valde jag mellan Indo och Frej, men idag skulle jag aldrig komma på tanken att kalla honom Indo :p.

Lotis tycker jag skulle vara fint som tiknamn, men vet inte hur det fungerar på engelska.
 
Ett fåtal hundar har jag döpt tidigt, vissa har jag väntat innan jag fått hem dom (om jag köpt) tills jag ser personligheten :)
Min hane Skalman (född här) var det absolut inte tänkt han skulle heta Skalman - det bara blev så då han var som en sköldpadda som liten och alltid blev liggandes på rygg (han va tjock) :p
 
Jag vet inte vad jag skulle göra om en uppfödare ville tvinga mig att döpa en hund efter vad den heter i stamtavlan. Den dagen jag är uppfödare själv skulle jag aldrig göra något sådant. När vi skaffade Milla (jag var 7 så hade ju inte så mycket att säga om det) så ville uppfödaren att hunden skulle heta på C, för det var C-kullen. Vi hade redan bestämt oss för Milla; mamma löste det genom att döpa henne till Camilla.

För mig är ett kennelnamn något fancy som är trevligt att ha på stamtavlan :D
 
Jag kör på tema som jag själv gillar dvs hockey. Mina två har fått namnen Hopalong Gretzky (tik) och Coach Bombay (hane) (Mighty Ducks är en fav...) men de kallas kort och gott Gretzky och Coach.
 
Här har hundarna hetat vad dom heter i stamtavlan, några har vi fått ge förslag men långt ifrån alla. Eller ja fram till senaste hunden som heter Tindra i stamtavlan och tänker bara på dejting appen när jag hör det namnet så hon är fösta hunden som inte heter samma i stamtavlan och till vardags.

Dom svenska jakthundraserna brukar heta enkla och korta namn.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 859
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Min hund är ett riktigt måndagsexemplar. Han har allergier, taskiga höfter, artros och inte minst ett gäng rädslor vilket gör att livet...
Svar
16
· Visningar
2 038
Senast: Miao
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 142
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp