Hur 17 döper man en hund?

Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.
Haha jaaa det är så himla kul vid prisutdelning med azawakh och saluki och afghan!
 
Ammos uppfödare döper efter drinkar och bokstav sas (vilket gör att man kan ha väldigt roliga kennelträffar ;) ) . Ammo heter Cape Secure Explosion i stamtavlan, så jag ville ha något som anknöt till det typ. Roomisarna kom på Ammo och jag tycker det passar perfekt. Det anknyter även till hans pappa som hette Artillery.

Jag skulle nog inte kunna döpa ett djur innan jag träffar det dock, det känns konstigt att göra det.
 
Min första kom från en kull där uppfödaren bestämt sig för ett hjärt-tema. Sen fick vi hitta på egna namn. Vissa av kullsyskonen har engelska namn, vissa har finska. Min hund är det viktigaste i mitt liv så hon fick heta hjärtevän (på finska), men kallas aldrig för det. Hon har hundra smeknamn.
 
Hudson heter Wildbird Little Jester, jag valde inte stamtavlenamnet så det har ingen koppling till hans namn. Han fick heta Hudson för att jag ville ha en koppling till Kanada (rasens ursprungsland) så han är döpt efter Hudson Bay.
 
Min första kom från en kull där uppfödaren bestämt sig för ett hjärt-tema. Sen fick vi hitta på egna namn. Vissa av kullsyskonen har engelska namn, vissa har finska. Min hund är det viktigaste i mitt liv så hon fick heta hjärtevän (på finska), men kallas aldrig för det. Hon har hundra smeknamn.
Sydänystävä?

Onekligen lite krångligt att kalla på den. :D Om man nu inte förkortar det till bara Ystäva
 
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:

Kollegans dotters hund heter Lennart! 😂😂🤣🤣🤣 Blev jättesugen på hanhund bara för att kunna döpa den till Lennart, tycker det är helt underbart!

Min heter så tråkigt som Molly... :meh: Dock säger jag bara Molly när hon hittar på hyss, annars så går hon oftast under Mollan, fjolly-Molly när hon är en fegis, eller boulevard (uttalar det som bollywaard) när vi busar. Helt normalt gissar jag. 🤷🏻‍♀️😅

Men kanske Zoe, Leah, Ellie, Maya, Josie?
 
Kollegans dotters hund heter Lennart! 😂😂🤣🤣🤣 Blev jättesugen på hanhund bara för att kunna döpa den till Lennart, tycker det är helt underbart!

Min heter så tråkigt som Molly... :meh: Dock säger jag bara Molly när hon hittar på hyss, annars så går hon oftast under Mollan, fjolly-Molly när hon är en fegis, eller boulevard (uttalar det som bollywaard) när vi busar. Helt normalt gissar jag. 🤷🏻‍♀️😅

Men kanske Zoe, Leah, Ellie, Maya, Josie?

Jag vill ha en som heter Allan, eller Kurt (efter pappa) eller så en Berit :D
 
Det är lite kul hur olika det är inom olika raser. Inte nog med att olika uppfödare har sina teman, det verkar ju också finnas vissa "rasteman" ibland :p Med salukis är det ju på så sätt lätt, eftersom de flesta uppfödarna använder sig av namn på språk som talas i rasens ursprungsländer. Det blir visserligen ett helvete för tävlingsfunktionärer att försöka uttala namnen, men vi som har rasen gillar ofta våra hundars namn.

Västgötaspetsar har nästan alltid svenska dubbelnamn. Min heter Perry Partaj, andra ex är sofia solstråle, Tor trådrulle osv. Lite kul tycker jag, även om jag inte har någon koppling mellan stamtavlenamn och tilltalsnamn på min
 
När jag köpte min katt Malla, så tog det lång tid innan hon fick sitt smeknamn. Hon heter S*Palace&Main's Sparkle-icious och jag hade Glittra, Glimma och massa sånt uppe. Men inget stämde. Hon var då yngst av mina och kallades Lilla Blå eftersom hon har färgen blå. Men det var inget jag ville ha i längden och jag vägrade Lillan. Gillar lite ovanligare namn. Ett år efter jag fått hem henne, åkte jag förbi en hållplats som heter Malla Silfverstolpes väg och trots att jag kört den busslinjen tidigare, slog det först nu ner. Malla. Och hon är en Malla. De andra är döpta efter namnet i stamtavlan, 2 för att dom ju har namn i där.
S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's blev Bonnie
S*Lisuanto's Chloe by Palace&Main's blev Chloe
S*British Dream's Seventh Heaven blev Seven.
 
Mina hundar har haft enkla namn i stamtavlan, Ture, Ruben och Figaro som blev Figge.
Har du inget speciellt namn du gillar hade jag väntat på vad uppfödaren döper till och sett om du kan göra något bra av det.

Min och killens hund ska heta Totoro, det är bestämt sen länge 😁

Jag är lite sugen på att skaffa en till katt längre fram. En honkatt som ska få heta Paisley, passar bra ihop med Prada.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 859
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Min hund är ett riktigt måndagsexemplar. Han har allergier, taskiga höfter, artros och inte minst ett gäng rädslor vilket gör att livet...
Svar
16
· Visningar
2 039
Senast: Miao
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 143
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp