Hur är det att ha gård?

Sv: Hur är det att ha gård?

Vi har haft vår gård sedan i våras, och nu börjar man så smått bli inbodd... ;)
Det är bara en liten gård, drygt 2 hektar, så jag har bara mark åt mina egna hästar (1 häst, 1 ponny). Hö och halm köper jag via kompisar, men vi har ingen elevator så vi får sticka upp det på loftet. Foder får jag via samma kompis och ibland kommer hon och lämnar, ibland hämtar jag det ett par km bort.
Vi har ganska stor gräsmatta på "tomten" (dvs inte hästhagar) och det tar några timmar att klippa + att denna sommaren har vi lagt en hel del tid (och pengar) på att fräscha upp boningshus och gästhus. Vi har dessutom byggt inredning i stallet för det var tomt tidigare.
Jag har ingen ridbana idag, men tanken är väl att det ska tillkomma - kanske redan i höst/vinter. Det hade sparat en hel del tid för mig, för jag har inget ridhus på ridavstånd utan måste lasta om jag inte vill rida bara på grusvägarna häromkring.
Det tar mkt tid att hålla allt i ordning och det kostar en del pengar och man hinner definitivt inte rida lika mkt som tidigare - men jag tycker ändå att det vägs upp av att familjen tillbringar ändå mer tid tillsammans nu än tidigare (då åkte jag ju iväg själv när jag skulle till hästen), man kan mer bestämma när hästen ska vara ute/inne, vilka täcken och när, exakt hur mkt foder osv, man kan gå ner och klappa på honom precis när som helst...:love: Det tycker jag väger upp nackdelarna.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

KL

Måste faktiskt svara tvärtemot vad många gjort ang tid att rida. Jag har betydligt mer tid att rida nu än när jag hade häst inackorderad! Nu går de på lösdrift och jag kan komprimera ihop dagliga skötseln (mockning, fodring, osv) till en gång per dygn och kniper det med tid går det att sköta dem på ett vettigt sätt på 20 minuter. Sen kan jag förstås lägga i princip hur mycket tid som helst om jag vill och beroende på vad som ska göras.

Men jag tycker därför att jag ofta har mer tid till ridningen nu. Slipper ju restiden till stallet också när det bara är 50 meter dit.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Allt beror väl på hur man bor och vad det är för gård... Vi har en liten hästgård med plats för 9 hästar och arrenderar ca 7-8 ha mark. Huset ligger väl på runt 300 kvm och trädgården knappt en ha.

Det hade varit rätt lugnt om det inte var så MYCKET av allt. Om det var ett äppelträd istället 5, två vinbärsbuskar istället för en skog av buskar. Om inte mamma var så förtjust i rabatter :cool:

Jag skulle gärna ha det mer simpelt. Trädgård = gräsmatta och enstaka träd. Enkelt att udnerhålla, inte en massa ogräs i flertalet rabatter som ska rensas i tid och otid. Möjligtvis ett litet land för självhushållning. Nu har vi fyllt en hel frysbox med årets grönsaker och än har ju inte äpplen mognat och grönsakssäsongen är inte helt slut...

Vad jag ser som mer rimligt om man har 1-2 hästar är att ha just ett litet stall med 2 boxar alt lösdrift. Ett garage. Loge med plats för foder/strö. Man ska ha råd att köpa en traktor och gärna en fyrhjuling, ha råd att dränera och grusa utsatta platser (utanför stalldörren eller hela stallplan, insläppet i hagarna, grusa upp en parkering - eller var ska gäster parkera?). Är ju trevligt om man kan sätta upp gott med lampor och inte behöva vända på varje krona under månaden. En del sparar man såklart in i längden genom att kunna ta eget hö, egna grönsaker osv. Istället får man lägga mer tid. Jag vet PRECIS hur det ska se ut när jag väl köper en egen gård :D För så är det... Uppvuxen på egen gård så känns det riktigt avigt att vara inackordering resten av mitt vuxna liv.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Det hade varit rätt lugnt om det inte var så MYCKET av allt. Om det var ett äppelträd istället 5, två vinbärsbuskar istället för en skog av buskar. Om inte mamma var så förtjust i rabatter :cool:

Jag skulle gärna ha det mer simpelt. Trädgård = gräsmatta och enstaka träd. Enkelt att udnerhålla, inte en massa ogräs i flertalet rabatter som ska rensas i tid och otid.

Precis så känner jag. Skulle man få för sig att beskära några buskar och träd så måste man antingen elda upp STOORA högar med grenar och kvistar eller köra flera billass till tippen. Allt blir så mycket mer.

När vi flyttade in för 7 år sedan så var mamma helt tokig i trädgården och anlade flera jättestora rabatter. Fint när det var nytt och någon hade haft tid och dra upp ogräs. Numera har jag sått i gräs där. Bara gräs och enstaka träd är också min dröm.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Hur mkt tid man får till ridning beror kanske lite på hur familjesituationen i övrigt ser ut... Tidigare så åkte jag bara till stallet när jag skulle rida (betalade för fullservice, så hästen fick mat/mockat/togs in och ut även om inte jag var där), och då fick det lixom ta den tid det tog. Sambon "tvingades" hämta barnen och laga mat, för jag var inte hemma förrän vid 18-19 och barnen lägger sig vid 20.

Nu är det en annan ordning... Jag hämtar barnen på väg hem från jobb, får snällt handla oxå på vägen om det behövs något, sen lagar jag mat innan ev fritidsaktiviteter. Så har vi ju köpt en ponny som sällskap till min häst, och barnen vill rida ibland - då får jag hjälpa dem och tiden för min egen ridning får stryka på foten... Dvs jag sköter det mesta av de löpande hushållsgrejerna och ridningen får komma i sista hand. Fast nu har jag börjat fundera över hur jag ska lösa det till vintern, hittills har det ju varit ljust efter jag varit färdig med allt annat, men nu börjar det ju bli värre om jag ska rida hemmavid...
Jag är inte helt glad över att lämna barnen hemma, medan jag lastar och kör ner till ridhuset. Barnen slåss nämligen mkt och ofta... :crazy: och det är inte heller så roligt att ha dem med, för de blir osams även om vi är iväg + att de inte helt respekterar att jag inte vill bli störd var tredje minut när jag rider. Man tappar helt koncentrationen då...

Därför har jag mindre tid för ridning nu än tidigare - det är alltså eg inte gården som tar tid för mig, för den har jag tid över till ändå, utan det är pga andra omständigheter som det är annorlunda.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Det är mycket, av allt, men samtidigt så är det ju så himla härligt åxå :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 206
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp