Hur är det att ha gård?

G

Graman

Nu är det så att jag är extremt nyfiken på hur det är att ha gård. Är det mycket jobb? Är det dyrt? Är det värt det? Ni som har gårdar är välkomna att berätta allt. Har ni ridhus till exempel? Paddock? Hur många hästar? :p Jag vill veta ALLT! :D
/Graman :bump:
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Beror på vad du menar med "att ha gård". Det är enorm skillnad mellan att ha en liten hästgård på 1-4 hektar, mellanstor gård 5-50 hektar eller en stor gård.
De litet större gårdarna innebär ofta att man har mycket annat än hästar att tänka på.

Vi har en liten gård (17 ha) där vi odlar främst vall för foder och där vi även har sex hästar. Grundförutsättningen för att ha den här typen av gård är att man är ganska händig och beredd på att arbeta ganska intensivt när andra ligger på badstranden. När man har gård så har man oftast mindre tid till hästarna än om man står uppstallad eftersom det alltid finns saker som måste åtgärdas.
Nu tycker jag själv att det är ganska kul att meka med traktorer, fixa stängsel och arbeta fysiskt eftersom jag har ett typiskt kontorsjobb på dagarna.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Jag tänkte nog på en lite mindre gård, med högst 6-7 hästar.
Att arbeta mycket har jag absolut inget emot. Men hur är det med kostnader då? Dyrt? Billigt? Har ni ridhus eller bara paddock? Vi funderar smått (med en viss betoning på "smått") på att flytta till en gård. Så behöver veta det mesta! ;) :p Vi skulle dock ha runt 2 till 3 hästar.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Det är mycket. :D Det sammanfattar det hela ganska bra...

Det är mycket att underhålla, mycket att laga, mycket att organisera, mycket att besluta, mycket stress, mycket pengar, mycket energi, mycket fysiskt, mycket mentalt.

Men också mycket glädje, mycket lättnad, mycket frihet, mycket roligt, mycket att välja själv.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

:bow: :bow:

Perfekt sammafattning även om jag inte har egen gård nu så är det denna uppfattning jag fått av andra
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Jag går lite emot strömmen och säger att inte är mycket jobb alls hos oss.
Men det beror väl på vad man har för upplägg.

Vi har ju turen att sambon har en släktgård där även hans föräldrar bor, vi har alltså inget lån eller så utan fick allt "serverat" :D

Men ligghall har vi byggt och hagar har vi satt upp.
Hästarna går på bete nu, annars lösdrift med fri tillgång.
Sambon ordnar eget hösilage på sina åkrar.
Tanken är att bygga ett litet litet stall/uteboxar framöver.
Jag tycker inte det är så dyrt heller, vi gör allt jobb själva.

Jag har hur mycket tid som helst till hästarna. Igår satte jag upp en ny hage, det tog hela dagen men sedan sitter staketet där. Går något sönder så lagas det, tar inte så lång tid.

Jag tycker inte det är jobbigt alls helt enkelt, bara underbart :D

Tillägger: Vi har 3 hästar nu, men en period i vintras var det 4. Förhoppningsvis är nordis dräktig så det blir föl nästa år med. Vi har ingen ridbana än men både rundcorall och paddock (ev med tak) är planerad.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Då är det ju lite skillnad! Om man slipper lån, slipper ägandet (eller vem äger gården), någon annan tar hösilget osv... ;)

Vi har också lödsdrift och ordnar tex staket rejält så att man slipper gå och laga var och varannan månad. Men det tar ju liksom aldrig slut på saker att göra. Ska skottas snö, klippa gräs, hämta foder, strö, målas, snickras osv. Men bor man som ni, två familjer på en gård gissar jag att det blir något lättare med sådant med?
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Nej de sköter sitt och vi vårat.
Sambon ordnar hösilage och kör runt det med traktorn.
Vi gör samma saker som du räknar upp.

Målar ligghall/hus en gång om året. Tar inte så lång tid?
Snöplog på traktorn, snabbt och enkelt. Skottar för hand utanför dörr osv, dock inte så mycket snö här.
Foder köper jag när jag ändå är i stan.. Strör med halm i ligghallen en gång på hösten sedan underhålls det till våren då jag öser ut det.

Jag tycker bara inte det är så jobbigt :)
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Säger som de andra i tråden det finns alltid något som behöver göras.
Vi har en gård på 34 Ha varav vall och bete är ca 12 Ha.
Visst hade jag mycket mera tid till hästarna när vi bodde i villa.
För nu är det 1000 andra saker som måste göras som man faktiskt inte tänker på när man inte har egen gård. Man blir dessutom rätt låst, det går ju inte att bara sticka iväg någonstans utan att ha någon som ser till alla djuren. Dessutom kostar underhållet en hel del och det finns alltid något som behöver åtgärdas.

Men trots allt så är det så skönt att själv få bestämma över när hästarna ska komma in/ut, fodras utan att någon lägger sig i.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Man blir dessutom rätt låst, det går ju inte att bara sticka iväg någonstans utan att ha någon som ser till alla djuren.

Håller helt med! Min fru och jag har visserligen ofta gemensam semester men den längsta gemensamma resa vi kunnat göra sedan vi skaffade går har varit 4 dagar. Det krävs också ständig planering för att det ska fungera med djuren.

Sedan kan man fundera på var man kan hitta ett bättre semestermål än på vår gård där man kan bada, fiska och vara i skog och natur?
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Jag tycker inte heller det är så jobbigt. Nu har jag en liten gård och ingen mark förutom till hästarna. Jag bor ensam och fixar det jag kan själv, annars tar jag hjälp.

Skotta snö behövs inte så ofta, klipper gräset gör hästarna, hämta foder och strö fick jag göra i stan med, måla är jag inte så noga med och ev snickeri lejer jag bort men det är sällan det måste snickras här.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Bor på mindre gård, 8 ha. Har två hästar, 26 får, 3 hundar och 5 katter. Arbetar heltid både jag och min man och är således "månskensbönder" ;)

Jämför man med att bo i lägenhet i stan, ha hästen uppstallad med helpension så ja - då är det jobbigt och "mycket" att bo på gård.... :D

Men gillar man lantluft, ogillar att se på TV, trotsar kyla och mörker, tycker om fysiskt arbete och att röra på sig... trivs med pyssel här och var, gillar att harva paddocken lika mycket som att rida i den, klarar av att den planerade semestern får ställas in pga höskörd som bara måste tas när det är rätt väder... osv osv.. osv osv...

Ja då, som i mitt fall, är det heeeeelt underbart!
och dyrt... ja, när vi köpte traktorn tycket jag den var lite dyr... men å andra sidan får man andra referensramar och sen tyckte jag inte att ett hinderpaket från safetysystem var någon vidare kostnad... :D

Snarare tycker jag det är dyrt att bo i lägenhet - speciellt hyresrätt... då betalar man ju till någon anna liksom... vår gård (och allt vi gör på den) är ju bara återbetalning till oss själva :bow:

Helt underbart, alltså! :love:
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Det är klart att det är olika vilka förutsättningar man har. Vi har skottat många hundra kvadrat med snö för hand, och det snöade inte bara ett par gånger i vintras.

Hur menar du med att du inte är så noga med att måla? Klart att det behöver man ju inte vara, men risken är att byggnader tar skada och gården värdeminskar.

Leja ut snickeri är ju också toppen! Men då kostar det istället. Så det finns ju sidor av allt.

Sen är det verkligen guldvärt med hästarna hemma, välja allt själv, sköta hus, gård och mark.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Bor på mindre gård, 8 ha. Har två hästar, 26 får, 3 hundar och 5 katter. Arbetar heltid både jag och min man och är således "månskensbönder" ;)

Jämför man med att bo i lägenhet i stan, ha hästen uppstallad med helpension så ja - då är det jobbigt och "mycket" att bo på gård.... :D
Jag är uppvuxen på gård på 150 hektar, 14 byggnader, hus på hundratals kvadrat meter, egen häst jag skött själv sedan 11 års ålder, så jag jämför inte med bo i lgh och ha helpension på hästen :cool:

Men gillar man lantluft, ogillar att se på TV, trotsar kyla och mörker, tycker om fysiskt arbete och att röra på sig... trivs med pyssel här och var, gillar att harva paddocken lika mycket som att rida i den, klarar av att den planerade semestern får ställas in pga höskörd som bara måste tas när det är rätt väder... osv osv.. osv osv...

Ja då, som i mitt fall, är det heeeeelt underbart!
och dyrt... ja, när vi köpte traktorn tycket jag den var lite dyr... men å andra sidan får man andra referensramar och sen tyckte jag inte att ett hinderpaket från safetysystem var någon vidare kostnad... :D

Snarare tycker jag det är dyrt att bo i lägenhet - speciellt hyresrätt... då betalar man ju till någon anna liksom... vår gård (och allt vi gör på den) är ju bara återbetalning till oss själva :bow:
Håller helt med ang att det känns bättre att investera pengarna i sig själv! Eller hur man ska säga.
Helt underbart, alltså! :love:

Hur länge har ni bott på er gård?
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Jag är troligen för okunnig om målning för att inse att det behövs. Jag skottar också för hand när det behövs.

Det är inte så att jag är gjord av pengar utan jag måste leja bort vissa saker typ rörmokeri, snickeri osv - många verkar ha världens händigaste X (företrädesvis sambo, pappa) i familjen som fixar allt men nån sån har inte jag och då måste jag helt enkelt betala. Här finns inga vi, bara jag.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

DET ÄR INTE DET MINSTA KUL när man kommer ut i stallet söndag förmiddag och upptäcker att det är översvämmat. Varmvattenberedaren eller något rör i sadelkammaren har sprungit läck på något vis, hela sadelkammaren är översvämmad plus stallgången och två av boxarna. Då kan man hålla sig för skratt jag lovar. Att ringa en rörmokare söndag förmiddag är inte att tänka på, deras jour taxor är horribla.:devil: Så nu är jag utan vatten i stallet.

Nu kommer hela dagen gå till att städa stallet, det ösregnar dessutom ute så allting är blött vilket gör att det kommer inte torka idag i alla fall:devil: Allt strö i boxarna måste kanske slängas då det FLYTER omkring i boxarna. Vattnet måste sopas ut eller ösas upp. Sen får jag köra vatten från huset till stallet så hästarna får dricksvatten.

Som tur var har man alltid en reservplan efter stormarna Gudrun och Per så vattentunnorna är inte långt borta. Och som tur är förvarar man det mesta av foder och utrustning i plastbackar och plasttunnor. Och som tur är kan man stänga av vattnet till stallet utan att bli av med det i huset. Och som tur är var jag hemma annars hade det blivit ännu värre.

Sådana här händelser för man vara beredd på med jämna mellanrum som gårdsägare och det är inte det minsta kul. Och så måste rörmokaren kontaktas, eventuellt ny varmvattenberedare och i vart fall en oväntad utgift...igen:mad:

Men jag kommer inte lämna min lilla gård förrän jag är för gammal för att kliva upp och mocka varje dag
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Jag tycker det mest avgörande för hur jobbigt det är beror på hur ekonomin ser ut. Om man har en bra inkomst så är det inte jobbigt då kan man laga allt som behöver åtgärdas på en gång och ha nya fina grejor och tid över. Om man har en låg inkomst, eller stora lån, så får man försöka fixa det mesta själv och får då ta det pö om pö allt eftersom tid och pengar finns. Och ju mer som behöver fixas desto mer tid går åt till att gå runt det som inte fungerar ännu. Det tar längre tid att fodra om man gör det i mörker, med skottkärra i lera än om man har upplyst, grusat och fyrhjuling.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Att ha egen gård och egna hästar är en livsstil. Jag tror att det är det valet man måste göra - förutsatt att man har rimliga förutsättningar beträffande ekonomin. Jag älskar livet på min gård april - nov, men under dec - mars skulle jag helst bo med en guldfisk eller två i en lägehet i stan .....:D
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Det stora plusset för mig är att jag kan göra precis som jag vill med mina hästar. Fodra dem med vad jag vill och när jag vill, flytta dem till vilka hagar jag känner för och sköta dem helt själv. Det övervinner det jobbiga i att ha en gård.

Min man reser mycket i jobbet och är nästan aldrig hemma mitt i veckan. Så det är upp till mig att sköta allt. Bara att klippa gräsmattorna tar mer än 3 timmar, jag kör in hösilage själv, sprider gödsel själv och sköter vallen och övrig mark själv. Pappa hjälper mig så mycket han kan. Får väl säga att innan vi köpte gården så hann jag definitivt rida mer men vantrivdes med att vara inackorderad.
 
Sv: Hur är det att ha gård?

Hur länge har ni bott på er gård?

Gården har varit i vår ägo sedan 1994. Dock är det bara de senaste 3 åren vi haft både häst och får... (tidigare bara häst).

...och min kommentar där med jämförelsen gård kontra lägenhet och helpension för hästen var såklart ett sätt att säga "allting är relativt"... Hur "jobbigt" något är beror ju på vad man jämför med och utgår ifrån.
(plus vilken grundinställning man har som person... en del tycker säkert det är jobbigt att ta bilen till kvarterspizzerian ... fast i den divisionen spelar nog inte många som har häst såklart :D)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 210
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp