Hur är vägen mellan Sorsele och Saxnäs, via Dikanäs?

Philosophia

Trådstartare
Ropar på @kamomillo

Jag ska åka från Jokkmokksfjällen till Grövelsjön och skulle gärna vilja åka vägen via Dikanäs istället för E45 via Vilhelmina (där jag annars skulle övernatta). Tanken är i så fall att övernatta i Saxnäs och även hinna se mig lite omkring till fots. Men hur lång tid extra kan det ta att ta vägen via Dikanäs till Saxnäs istället för att åka direkt från Jokkmokk till Vilhelmina? Är vägen okej, eller är den väldigt gropig (jag läste något om att den har korats till Västerbottens sämsta väg)? :)
 
Ropar på @kamomillo

Jag ska åka från Jokkmokksfjällen till Grövelsjön och skulle gärna vilja åka vägen via Dikanäs istället för E45 via Vilhelmina (där jag annars skulle övernatta). Tanken är i så fall att övernatta i Saxnäs och även hinna se mig lite omkring till fots. Men hur lång tid extra kan det ta att ta vägen via Dikanäs till Saxnäs istället för att åka direkt från Jokkmokk till Vilhelmina? Är vägen okej, eller är den väldigt gropig (jag läste något om att den har korats till Västerbottens sämsta väg)? :)
Inte exakt samma väg men hängde i Tvärsele och Borgafjäll i somras, åkte dit från Vilhelminahållet och hem via Dorotea och kan säga att det bitvis var grusväg(!) där man inte kunde köra snabbare än typ 40 km/h och inte ovanligt att få punktering tydligen.
 
Halloj! Vägen Stalon- Dikanäs är Sveriges sämsta... Men om jag inte är helt ute och cyklar så ska den vägen rustas för 58 miljoner med början i sommar.
Från Vilhelmina till Saxnäs är det bara 9 mil, och jag tycker absolut att de är värt den avstickaren även om du väljer bort Dikanäs - Stalon.
Om du utgår från Saxnäs har du mycket att titta på, i flera dagar...
Jag har väldans dålig koll på Grövelsjön, men hur skulle det bli om du tar Vildmarksvägen från Vilhelmina och kommer fram i Strömsund?

* Jenny *
 
Halloj! Vägen Stalon- Dikanäs är Sveriges sämsta... Men om jag inte är helt ute och cyklar så ska den vägen rustas för 58 miljoner med början i sommar.
Från Vilhelmina till Saxnäs är det bara 9 mil, och jag tycker absolut att de är värt den avstickaren även om du väljer bort Dikanäs - Stalon.
Om du utgår från Saxnäs har du mycket att titta på, i flera dagar...
Jag har väldans dålig koll på Grövelsjön, men hur skulle det bli om du tar Vildmarksvägen från Vilhelmina och kommer fram i Strömsund?

* Jenny *

Planen från början var egentligen att sova i Vilhelmina och sedan åka Vildmarksvägen till Strömsund och vidare ner mot Östersund, men det blir tyvärr en för lång omväg (även om jag gärna hade stannat flera dagar). Jag tänkte därför på alternativet att sova i Saxnäs och få en halvdag där, och kanske åka till Fatmomakke som jag är väldigt nyfiken på (mer lär jag inte hinna med, tyvärr).

Men då låter det som att det är en bättre strategi att köra in mot Saxnäs via Vilhelmina än att ta den kortare vägen via Dikanäs?
 
Inte exakt samma väg men hängde i Tvärsele och Borgafjäll i somras, åkte dit från Vilhelminahållet och hem via Dorotea och kan säga att det bitvis var grusväg(!) där man inte kunde köra snabbare än typ 40 km/h och inte ovanligt att få punktering tydligen.

Så är det på många håll ffa i Norrlands inland, enda sättet är att ha gott om tid och köra sakta. Det får man ta med i planeringen :)
 
Det är ju inte så långt mellan Dikanäs och Saxnäs, 6 mil. Sedan behöver man inte heller köra hela vägen till Stalon så den sträckan blir kortare. Tänker att några mil kan det gå bra ändå att köra på en dålig väg.

Från Sorsele och mot Dikanäs är vägen helt hyfsat vad jag vet i alla fall till Umnäs. Körde Sorsele-Slussfors senast förra midsommar. Tyvärr var det länge sedan jag körde Umnäs-Dikanäs.

E45 är Sveriges tråkigaste väg så jag skulle lätt ta en avstickare bara för att få slippa några mil på den.
 
Det är ju inte så långt mellan Dikanäs och Saxnäs, 6 mil. Sedan behöver man inte heller köra hela vägen till Stalon så den sträckan blir kortare. Tänker att några mil kan det gå bra ändå att köra på en dålig väg.

Från Sorsele och mot Dikanäs är vägen helt hyfsat vad jag vet i alla fall till Umnäs. Körde Sorsele-Slussfors senast förra midsommar. Tyvärr var det länge sedan jag körde Umnäs-Dikanäs.

E45 är Sveriges tråkigaste väg så jag skulle lätt ta en avstickare bara för att få slippa några mil på den.

Jag som trodde att E4:an mellan Stockholm och Sundsvall var Sveriges tråkigaste väg! Då tar vi nog vägen via Dikanäs på ren självbevarelsedrift. :laugh:
 
Jag som trodde att E4:an mellan Stockholm och Sundsvall var Sveriges tråkigaste väg! Då tar vi nog vägen via Dikanäs på ren självbevarelsedrift. :laugh:
För att komma på Sveriges tråkigaste vägsträcka behöver du fortsätta ännu en bit norrut på E4. Vägen mellan Umeå och Skellefteå slår sträckan Stockholm - Sundsvall med hästlängder.
Sen kan nog inlandsvägarna vara sämre.
 
För att komma på Sveriges tråkigaste vägsträcka behöver du fortsätta ännu en bit norrut på E4. Vägen mellan Umeå och Skellefteå slår sträckan Stockholm - Sundsvall med hästlängder.
Sen kan nog inlandsvägarna vara sämre.

Jag tycker det är fullt illa nog mellan Hacksta och Timrå... :wtf:
 
Jag som trodde att E4:an mellan Stockholm och Sundsvall var Sveriges tråkigaste väg! Då tar vi nog vägen via Dikanäs på ren självbevarelsedrift. :laugh:

Nädu. Det värsta jag kört i hela mitt liv var Östersund-Strömsund-Dorotea-Åsele-Lycksele-Piteå... Inlandsväg när det är som sämst: Vägarbete med sprängsten i flera mil. Ingenting att se på. Ingenting. Bara skog och myr, skog och myr, skog och myr. Och nån ren. Bil utan AC. Jag ville grina när jag kom fram och då är jag van att köra bil i Norrland. Kommer aldrig välja den vägen igen, är fortfarande traumatiserad trots att det gått många år ;)
 
Jag som trodde att E4:an mellan Stockholm och Sundsvall var Sveriges tråkigaste väg! Då tar vi nog vägen via Dikanäs på ren självbevarelsedrift. :laugh:
Ohhhh, du har inte sett mycket du 😂

inlandsvägen är som sagt skog,myr, skog myr i 100 mil!
Vill passa på att vara för en skarp kurva några mil innan Orsa, den dyker upp tvärt efter världens längsta raksträcka och eftersom att vägen är ett enda sömnpiller så tenderar man att vara lite ouppmärksam, obs denna kan vara bortbyggd nu, jag har bojkottat denna väg sedan jag blev myndig och kunnat göra min röst hörd!
 
Ohhhh, du har inte sett mycket du 😂

inlandsvägen är som sagt skog,myr, skog myr i 100 mil!
Vill passa på att vara för en skarp kurva några mil innan Orsa, den dyker upp tvärt efter världens längsta raksträcka och eftersom att vägen är ett enda sömnpiller så tenderar man att vara lite ouppmärksam, obs denna kan vara bortbyggd nu, jag har bojkottat denna väg sedan jag blev myndig och kunnat göra min röst hörd!

Åh, jag föredrar inlandsvägen alla dagar i veckan framför E4. Jag har iofs inte åkt delen norr om Östersund sedan jag var barn, men delen mellan Mora och Östersund gillar jag, särskilt kring Ytterhogdal - och även ner mot Orsa. Jag gillar den lugna vemodiga känslan (även om vägen stundtals är trist) och ställen som heter Gråtbäck osv. Tyvärr blir det E4 till Timrå och sedan vi Sollefteå när jag ska till Vilhelmina och senare vidare till Tjåmotis. Jag hade gärna åkt via Mora och Östersund, men det tar för lång tid.
 
För att komma på Sveriges tråkigaste vägsträcka behöver du fortsätta ännu en bit norrut på E4. Vägen mellan Umeå och Skellefteå slår sträckan Stockholm - Sundsvall med hästlängder.
Sen kan nog inlandsvägarna vara sämre.
Håller med om Umeå-skellefteå! Speciellt nu när flera mil är katastrofalt dålig när de bygger om... Det känns som tur när man tagit sig igenom utan punka!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Magiana
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: IrishDraft
·
Övr. Barn Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 741
Senast: CillaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 312
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp