Hur är vägen mellan Sorsele och Saxnäs, via Dikanäs?

Överlag tycker jag en "bra" väg passerar affär varje timme typ. Då kan man köra vidare om barnen sover och sen stanna snabbt om de vaknar och gnäller.
Min mamma kör med kaffetermos och bara hund och gubbe och de kör ofta mindre vägar med lugn och ro...
 
Kommer man Norrifrån går det bra att vika av E4:an i Gumboda och åka mot Robertsfors, sedan över Bullmark, antingen ut på E4 igen vid Sävar eller ut mot 364 och sedan Umeå (men även denna väg ska renoveras i sommar, men jag tror inte de har hunnit börja än) så man behöver inte åka hela vägen runt Burträsk om man inte vill shoppa en massa ost förstås och beroende på om vart man ska vidare.

Väg 364 har dom börjat med. Mellan Flurkmark och Botsmark håller dom på, en sträcka på drygt tre mil. Alltså inte värt att åka via Burträsk för att försöka undvika vägarbete.
 
Väg 364 har dom börjat med. Mellan Flurkmark och Botsmark håller dom på, en sträcka på drygt tre mil. Alltså inte värt att åka via Burträsk för att försöka undvika vägarbete.
Då är ju frågan om de håller på mellan Flurkmark och Ersmark också? För tar man via Bullmark och Bodbyn kommer man ju ner i Fällforsån.

Känns som att den mest rekommenderade sträckan för något år framöver är Sävar-Bullmark-Robertsfors och Gumboda. Dvs undvika E4 på denna sträcka.
 
Särbon var till Skellefteå och handlade idag... jag tror jag aldrig hört honom svära så mycket. Alla vägar var avstängda och han höll nästan på att inte ta sig därifrån pga det :rofl:
Förstår honom! Jag försökte ta en bild på eländet för några veckor sedan, när jag insåg jag skulle bli sen hem. Tyvärr gör kameran ingen rättvisa utan bilden ser rätt trevlig ut, men jag kan lova det var flera mil med liknande väg, betydligt större dammoln och flera rödljus a vänta fem minuter. Men som sagt blir förbättring när det är klart!
 
Bilden dammet syns inte, vibrationer känns inte, milen framkommer inte
 

Bifogade filer

  • 843720ED-01B1-4FA2-98C2-CF63F3BD9B66.jpeg
    843720ED-01B1-4FA2-98C2-CF63F3BD9B66.jpeg
    230 KB · Visningar: 34
Då är ju frågan om de håller på mellan Flurkmark och Ersmark också? För tar man via Bullmark och Bodbyn kommer man ju ner i Fällforsån.

Känns som att den mest rekommenderade sträckan för något år framöver är Sävar-Bullmark-Robertsfors och Gumboda. Dvs undvika E4 på denna sträcka.
Inget vägarbete mellan Flurkmark-Ersmark, än i alla fall 😊
 
För att komma på Sveriges tråkigaste vägsträcka behöver du fortsätta ännu en bit norrut på E4. Vägen mellan Umeå och Skellefteå slår sträckan Stockholm - Sundsvall med hästlängder.
Sen kan nog inlandsvägarna vara sämre.
Min första tanke också! Då är inte e10 mellan Överkalix och Kiruna så jäkla roande heller, men det är något med Skellefteå-Umeå som sakta men säkert dödar livsglädjen :meh:

Älskar är övrigt ortsnamndroppandet i den här tråden, den fick även igång min västerbottniska inlandsbo i exil att diskutera vägstandard kring Åsele, Dorotea och Vilhelmina :D
 
Min första tanke också! Då är inte e10 mellan Överkalix och Kiruna så jäkla roande heller, men det är något med Skellefteå-Umeå som sakta men säkert dödar livsglädjen :meh:
Precis, speciellt i semestertider med husvagnar och husbilar i massor. Och inte blev det bättre när det blev 80 på sträckan. Något positivt är att jag vet exakt var alla kameror sitter, inte för att det går att köra för fort ändå då man aldrig tar sig om sniglarna.
 
Nu är jag efter fyra nätter i Jokkmokksfjällen framme i Saxnäs via Dikanäs och en avstickare till Matsdal. Nu har de börjat fixa vägen och jag förstår problemet med vägen, även om det var drygare att åka E45 mellan Sorsele och Arvidsjaur med helt opackad makadam. Det var så stora drivor att makadamen skrapade i underredet och minst en husbil sönderslitet däck.

Hur som helst så sitter jag nu i Saxnäs på STF och väntar på souvas från restaurangen, istället för i tält och svamppasta med viltskav och karl johan tillagat på stormkök som planerat. Ja tältet hade vi så klart inte tänkt att tillaga såklart - bara pastan.
 
Oerhört upplyftande läsning när man sitter i bilen på e4 på väg till Västerbotten. :laugh: Vi ska i alla fall bara halvvägs mellan Umeå och Skellefteå. Men håller fullständigt med, den sista sträckan är döden. Men jag har alltid hänvisat det till att man då nästan är framme, och trött, efter 10-12 timmar i bilen....
 
Nu är jag efter fyra nätter i Jokkmokksfjällen framme i Saxnäs via Dikanäs och en avstickare till Matsdal. Nu har de börjat fixa vägen och jag förstår problemet med vägen, även om det var drygare att åka E45 mellan Sorsele och Arvidsjaur med helt opackad makadam. Det var så stora drivor att makadamen skrapade i underredet och minst en husbil sönderslitet däck.

Hur som helst så sitter jag nu i Saxnäs på STF och väntar på souvas från restaurangen, istället för i tält och svamppasta med viltskav och karl johan tillagat på stormkök som planerat. Ja tältet hade vi så klart inte tänkt att tillaga såklart - bara pastan.


Välkommen till "mina" fjäll. Hoppas arr du blir väl omhändertagen 😀 vilken väg åker ni från saxnäs?

* Jenny*
 
Oerhört upplyftande läsning när man sitter i bilen på e4 på väg till Västerbotten. :laugh: Vi ska i alla fall bara halvvägs mellan Umeå och Skellefteå. Men håller fullständigt med, den sista sträckan är döden. Men jag har alltid hänvisat det till att man då nästan är framme, och trött, efter 10-12 timmar i bilen....

Åkte Sträckan mellan Umeå och Ske-å för 2,5v sedan och den var över förväntan då. Nu har de kanske hunnit fixa den ytterligare? Några släktingar åkte den för 3,5v sedan och då var det bara damm och elände. Jag åkte den i april och maj och det var bortfräst asfalt då med stora gropar och sten, såg folk med punktering osv efter vägen. Så det verkar ju iaf gå mot det bättre. Passerar där igen om 1-2v och hoppas de har asfalt där då...
 
Oerhört upplyftande läsning när man sitter i bilen på e4 på väg till Västerbotten. :laugh: Vi ska i alla fall bara halvvägs mellan Umeå och Skellefteå. Men håller fullständigt med, den sista sträckan är döden. Men jag har alltid hänvisat det till att man då nästan är framme, och trött, efter 10-12 timmar i bilen....
Sträckan är typ en miljon gånger bättre än förra hösten! Åkte den idag också :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Magiana
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: IrishDraft
·
Övr. Barn Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 741
Senast: CillaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 313
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp