Hur agerar ni hemma hos andra?

Fast Va?! Det är ju inte en hamburgare vi pratar om. Självklart kan man plocka upp en tappad handduk från golvet.
En gång när barnen var små så tappade ena sonen sin korv med bröd på golvet. Med 4 hundar i huset så kan du ju gissa att den inte låg på golvet så speciellt länge, men han som längtat så efter just korv med bröd hoppade kvickt efter sin tappade korv och öppnade gapet på hunden som var på väg att sluka den, fiskade ut den bit som var kvar och skulle precis stoppa i munnen när jag vrålade rakt ut så att alla tre barnen och fyra hundarna glodde stort på mig. Jag påtalade att man inte kan äta något hunden tuggat på och att han fick en ny, men han tyckte det var slöseri med korv att kasta den, hundar är ju inga giftiga djur. :D
Han fick en ny och en annan hund fick korven till middag sedan.... Barn är inte så noga! :D
 
Det handlar ju som många skriver om handhygien, men e coli är de bakterier man främst kopplar med avföring från friska människor. https://www.folkhalsomyndigheten.se...kdomar/escherichia-coli-infektioner-i-tarmen/.
Jo, alltså, jag är medveten om vad det finns för bakterier i bajs och jag brukar inte äta det eller kleta det runt omkring mig. Men på riktigt. Har någon blivit sjuk av att tandborsten har stått framme och någon har spolat utan att stänga locket?
 
En gång när barnen var små så tappade ena sonen sin korv med bröd på golvet. Med 4 hundar i huset så kan du ju gissa att den inte låg på golvet så speciellt länge, men han som längtat så efter just korv med bröd hoppade kvickt efter sin tappade korv och öppnade gapet på hunden som var på väg att sluka den, fiskade ut den bit som var kvar och skulle precis stoppa i munnen när jag vrålade rakt ut så att alla tre barnen och fyra hundarna glodde stort på mig. Jag påtalade att man inte kan äta något hunden tuggat på och att han fick en ny, men han tyckte det var slöseri med korv att kasta den, hundar är ju inga giftiga djur. :D
Han fick en ny och en annan hund fick korven till middag sedan.... Barn är inte så noga! :D

Det är inte jag heller! :D Inte när det gäller mat på golvet i alla fall, fast om hunden lagt beslag på det känns det som om hon vann och därmed får behålla priset. :angel:
 
Det är inte jag heller! :D Inte när det gäller mat på golvet i alla fall, fast om hunden lagt beslag på det känns det som om hon vann och därmed får behålla priset. :angel:
Än i dag så kan barnen, beroende på vad det är, bara ta upp maten och syna det, borsta av det och sedan äta det trots att det hamnat på golvet! Kan säga att sådan är inte jag. Jag kastar! :o
 
Än i dag så kan barnen, beroende på vad det är, bara ta upp maten och syna det, borsta av det och sedan äta det trots att det hamnat på golvet! Kan säga att sådan är inte jag. Jag kastar! :o

Jag anser att aftersom det bara är jag som bor i huset sluskar jag bara i mig min egen smuts. Tja, och hundarnas förstås, men de får ju ändå pussa mig på munnen liksom. :D
Sedan beror det förstås lite på vad det är som tappas - jag skrapar inte upp en smörklick till exempel, det vore ju fånigt, men om älgsteken eller dubbelmackan åker i golvet är jag tamefan ninja!
 
Jag anser att aftersom det bara är jag som bor i huset sluskar jag bara i mig min egen smuts. Tja, och hundarnas förstås, men de får ju ändå pussa mig på munnen liksom. :D
Sedan beror det förstås lite på vad det är som tappas - jag skrapar inte upp en smörklick till exempel, det vore ju fånigt, men om älgsteken eller dubbelmackan åker i golvet är jag tamefan ninja!
Du är i gott sällskap med bakteriologer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvlMze/glom-myten-om-tresekundersregeln
 
Jag anser att aftersom det bara är jag som bor i huset sluskar jag bara i mig min egen smuts. Tja, och hundarnas förstås, men de får ju ändå pussa mig på munnen liksom. :D
Sedan beror det förstås lite på vad det är som tappas - jag skrapar inte upp en smörklick till exempel, det vore ju fånigt, men om älgsteken eller dubbelmackan åker i golvet är jag tamefan ninja!
Det hade blivit hundmat här! :D I dag tappade jag en isbit i diskhon. Jag hade precis diskat så jag tänkte att den nog kommer smaka diskmedel. Jag tänkte också att man KAN ju skölja av en isbit....men tja, jag sköljde av den och gav till hunden! Hon gillar isbitar. :o Jag är som sagt lite känslig.
I förrgår gjorde dottern mat och skulle knäcka några ägg. Ett i taget i ett glas först. Jag såg hur hon tog sitt glas från bordet och sköljde av och sedan knäckte ägg i. Frågade bestört vad hon gjorde och hon kom på sig själv och sa skrattande att hon glömde att jag också skulle äta....:wtf:
 
Men dina fötter nuddar väl både golv, säng,soffa och annat?
Jo, men jag vill ha nytvättade händer som är torkade på en ren handduk innan jag hanterar mat.
Det är hygien på riktigt som faktiskt spelar roll.
Så jag kladdar inte runt med händerna i varken sängen, soffan eller annat mellan tvätt och hantering av mat.
Edit: Soffan är totalt osanitär med tanke på att hunden ofta ligger där.
 
Gud nej. Inte fan orkar man hålla på så! Jag såg sånt när Eltandborsten Var Ny, hemma hos kompisar på 90-talet. Numer aldrig.
Gör man inte? Vi har bara en eltandborste, precis som @Petruska hatar vi grejer och vill inte ha massa onödigt skit. Men - vi har båda blivit rekommenderade att ha eltandborste. Så vi köpte en och byter huvud på den. Kan inte se det som nåt annat än onödigt junk att ha två identiska eltandborstar stående bredvid varandra i badrummet. Inte har vi plats för det i vårt minimala badrum heller.
 
Gör man inte? Vi har bara en eltandborste, precis som @Petruska hatar vi grejer och vill inte ha massa onödigt skit. Men - vi har båda blivit rekommenderade att ha eltandborste. Så vi köpte en och byter huvud på den. Kan inte se det som nåt annat än onödigt junk att ha två identiska eltandborstar stående bredvid varandra i badrummet. Inte har vi plats för det i vårt minimala badrum heller.

Om
Man är två kan jag se att det funkar, om man är fyra blir det mer av ett projekt.
Eftersom jag är
Gift med en antikhandlare har jag resignerat vad gäller prylarna🙄
 
Jo, men jag vill ha nytvättade händer som är torkade på en ren handduk innan jag hanterar mat.
Det är hygien på riktigt som faktiskt spelar roll.
Så jag kladdar inte runt med händerna i varken sängen, soffan eller annat mellan tvätt och hantering av mat.
Edit: Soffan är totalt osanitär med tanke på att hunden ofta ligger där.

Fast i så fall bör man väl ha en speciell handduk i köket och tvätta händerna där innan man hanterar maten. Handdukarna inne i badrummet har nog för det mesta blivit tafsade på av allsköns människor med alla möjliga och omöjliga hygienrutiner om man har fest - oavsett om de ligger på golvet eller inte. :)

Jag skulle bli vansinnig om alla mina (eventuella) gäster helt enkelt slängde handduken på golvet efter användning och förväntade sig en ny.
 
Jo, men jag vill ha nytvättade händer som är torkade på en ren handduk innan jag hanterar mat.
Det är hygien på riktigt som faktiskt spelar roll.

Om mathygien är så viktigt, så varför torka händerna på handdukar som hänger i badrummet?

För handtvätt i samband med matlagning så tvättar man händerna i köket och om man öht har ett behov av att torka dem innan man sätter igång med maten, så använder man självklart en för ändamålet handduk som är placerad i köket och som byts ut dagligen.
 
Sånna här trådar är ju lite komiska till slut i form av att fundera över saker man aldrig funderat över...

Har aldrig fallit mig in att torka av handfatet eller putsa kranen till vardags, det gör jag nån gång i veckan när jag städar bara. Gränsen går väl vid att styra vattnet med handen för att spola undan, är väl mest tandkrämsrester och då hos mig själv.

Hade inte reagerat på nåt av det i ts tror jag. Lämnar nog oftast dörren på glänt och fäller ner locket. I omgivningen har var och varannan människa katt med låda i badrummet, och toalettlocket är väl 50/50 öppet och stängt. Tandborstar förvaras hos de flesta i badrumsskåpet (även här, i mugg) och de flesta jag har koll på har vanlig manuell borste. Själv har jag jättesvårt för vibrationerna på eltandborste.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp