Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Vad är skillnaden mellan att bocka och bralla? För mig är det samma sak.
Bralla för mig är att hästen sticker, drar iväg. Bocka är att den drar ner huvudet, skjuter upp ryggen och sparkar högt bakut. Och det vill jag inte behöva befatta mig med :p.
 
Min dotter är vuxen nu, har fyllt 18 i höst. Hon har lärt sig rida (från fyra års ålder ungefär) på vår islandsvalack, som jag haft hela hennes liv och som är genomsnäll och väldigt trygg, men ändå en häst med allt vad det innebär. Han har skyggat för hastigt uppflygande "jättefågel" (häger tror jag) så att hon flög av, han har hoppat "för högt" över hinder med åtföljande avsittning och spricka i handleden, han har tillsammans med dottern gjort en kullerbytta över ett lågt staket och gått omkull, han har både med henne och mig sprungit "oönskat fort" vid ett otal tillfällen osv osv. Alltså en oerhört snäll häst, som ändå givit upphov till en del ofrivilliga avsittningar och andra incidenter - helt enkelt sånt som händer när man rider och har häst.

Jag har vid samtliga tillfällen uppmuntrat dottern att sitta upp igen efter avramling. Hon har aldrig varit så svårt skadad att det inte funkat (sprickan i handleden ledde dock till gipsning senare), och hon har alltid velat försöka rida igen.

För mig har det heller aldrig känts sådär dramatiskt "nu måste hästen säljas" för att dottern ramlat av, eftersom han är min häst. Har hon inte velat rida så har jag ridit själv (fast vi har oftast "slagits" om att få rida fram tills vi skaffade en häst till :D).

Själv är jag uppvuxen med ridskola en gång i veckan från åtta års ålder. Och under en period blev det många avramlingar. Jag tror det blir så vid en viss fas i de flesta ryttares utveckling - man har lämnat nybörjarstadiet bakom sig, men är fortfarande inte så ridvan eller hästvan att man klarar att sitta kvar om något oväntat inträffar och man är heller inte så bra på att bedöma hästens reaktioner att man kan förutse att "nu kommer något hända". Så jag tror faktiskt inte man kan lära sig rida utan att någon gång ramla av - det ingår liksom i konceptet!
 
Om det känns absolut rätt att sälja ponnyn så gör det då men skaffa i så fall INTE en annan. Det blir ju helt galet fel. Det handlar om ett djur, en levande varelse, och det finns aldrig garantier för att de inte hoppar till eller gör något annat så att man ramlar av. Om inte viljan finns att försöka igen för att det händer en gång, då är det nog tyvärr fel sport att ägna sig åt.
 
Nä. Jag har ägt flera hästar, ingen av dem bockade någonsin. De kunde bralla, slå bakut, lätta i fram etc, men aldrig bocka.

Jag skulle ärligt talat inte behålla en häst som bockade. För mig är det en stor fet no-no.
Men att en häst kan bocka är ju något man får räkna med liksom? Sen att de aldrig gör det är ju en annan sak?
Vår har väl bockat en handfull gånger max sen vi red in honom 2011, så han är ju ingen bockhäst direkt - känns ju drastiskt att sälja pga det?
 
Men en häst som sticker skenar ju? En häst som brallar bockar och slår bakut.
Nä, det tycker jag inte. Sken för mig är riktigt jävla panikspring, en brall kan vara att de bara drar i väg/sticker en bit.

Men vi behöver inte tjafsa om det, det kanske är en språklig skillnad. Om du vill kan du ju tänka att jag skrev "De kunde sticka, slå bakut, lätta i fram etc, men aldrig bocka." :up:.
 
Men att en häst kan bocka är ju något man får räkna med liksom? Sen att de aldrig gör det är ju en annan sak?
Vår har väl bockat en handfull gånger max sen vi red in honom 2011, så han är ju ingen bockhäst direkt - känns ju drastiskt att sälja pga det?
Jaha, ja, det kan du ju tycka. Jag rider inte hästar som bockar och har ägt och ridit många hästar som samtliga aldrig bockat när man rider.

Sen kan ju du eller vem som helst tycka att jag ska vara okej med att rida hästar som bockar men jag är ändå inte det.

Nu menar jag alltså riktiga bocksprång, inte bara en vanlig bakutspark.
 
Nä, det tycker jag inte. Sken för mig är riktigt jävla panikspring, en brall kan vara att de bara drar i väg/sticker en bit.

Men vi behöver inte tjafsa om det, det kanske är en språklig skillnad. Om du vill kan du ju tänka att jag skrev "De kunde sticka, slå bakut, lätta i fram etc, men aldrig bocka." :up:.

Från "Slangopedia":

Brallar är en häst som bockar, sparkar bakut eller är allmänt knäpp. Oftast vid blåst.

*Hästen bockar*
- Oj vad han brallar idag!
- Jo, han gör så efter gallopombyten.

Alltså, du får väl fortsätta att kalla det vad du vill, men jag skulle påstå att din definition skiljer sig från gängse uppfattning om vad bralla är.
 
@FrauleinLeo Men vad är det ens att bråka om? :confused: Jag har ju förtydligat, du har ju uppenbarligen förstått vad jag menar. Så varför fortsätta?

Alltså det här är bukemysteriet nummer ett för mig. Varför man fortsätter att tjafsa om världens mest obetydliga grejer. Jag har inte ens sagt att det ÄR korrekt, tvärtom - "för mig" har jag skrivit.

Veva på du, I'm done. Och känn inga behov av att googla fram mer ammunition, jag kommer varken läsa det eller engagera mig i det :).
 
@FrauleinLeo Men vad är det ens att bråka om? :confused: Jag har ju förtydligat, du har ju uppenbarligen förstått vad jag menar. Så varför fortsätta?

Alltså det här är bukemysteriet nummer ett för mig. Varför man fortsätter att tjafsa om världens mest obetydliga grejer. Jag har inte ens sagt att det ÄR korrekt, tvärtom - "för mig" har jag skrivit.

Veva på du, I'm done. Och känn inga behov av att googla fram mer ammunition :).

Här är ännu ett bukemysterium: varför ska man envisas med att avvisa andras inlägg som "tjafs" och "bråk"?

Snälla. Jag gav bara en gängse definition för att klura ut vad som faktiskt menas med begreppet. Du behöver inte blåsa upp det till överdrivna proportioner. Och vänligen sitt inte och avfärda valida argument med att det skulle vara "tjafsigt" och "bråkigt". På riktigt tråkigaste attityden. Jag varken vevar, bråkar eller tjafsar, och nej, jag förstod uppenbarligen inte vad du menade. Då hade jag väl inte frågat?

Jisses så otrevlig.
 
Senast ändrad av en moderator:
För mig är bockar att den krummar med ryggen, bara. Sen kan det givetvis slå bakut också.
Tycker det kan vara hyfsat vanligt om man öser lite så krummar (bockar) hästen som "fan vad kul". Men då är det oftast små språng.
Är man liten och har dålig balans och framförallt inte blivit stark nog och samtidigt kommit upp med överlivet ordentligt så är det lätt att trilla av.

De flesta barn behöver landa lite innan de är på det igen om de blivit rädda. Men tycker de brukar kravla sig upp lagom fort igen.
 
Man kan inte tvinga någon som inte vill rida, upp på hästryggen, vare sig vuxen eller barn.
Det gemensamma i alla " men upp på ryggen igen" svaren, är att ni/barnet faktiskt VILLE rida.
Jag är också sån, har fallit pladask på ryggen på hårt underlag så jag blev sängbunden i några dagar- och så fort man var på benen, så ville jag upp igen.

Men tänk om rida kanske inte är det roligaste man vet, utan bara rätt okej. Då kan just avramlingarna vara där det går från " Rätt okej" till " nä, inte kul alls".

Nu är det ett litet barn, så åsikten kan ju ändras flera gånger per dag. Det är inte läge att sälja efter en dag.

Jag skulle föreslå att hon får lov att följa med till stallet iaf, och pyssla lite. Du kan ju säga att ponnyn saknar ju henne, eller hur?
Är den snäll i hantering, så kanske går rädslan över, och hon blir sugen på att rida igen.

Vill hon fortfarande inte rida efter en månad eller två, då skulle jag faktiskt sälja. En snäll ponny är guld värd för något annat barn som gärna vill rida. Synd på en fin ponny att bli hagprydnad.
 
Men en häst som sticker skenar ju? En häst som brallar bockar och slår bakut.
I min värld sticker en häst som inte lyssnar på vad du säger och springer tills den själv får lust att stanna, eller du får stopp på den.
En häst som skenar är panikslagen och stannar inte för något. Oavsett om det är en vägg ivägen. Sken är livsfarligt, en häst som sticker är mindre kul att sitta på.
 
I min värld sticker en häst som inte lyssnar på vad du säger och springer tills den själv får lust att stanna, eller du får stopp på den.
En häst som skenar är panikslagen och stannar inte för något. Oavsett om det är en vägg ivägen. Sken är livsfarligt, en häst som sticker är mindre kul att sitta på.
Precis exakt så. Jag har alltid stört mig lite på folk som använder "sken" lättvindigt, en häst som sticker i väg skenar inte nödvändigtvis.
 
I min värld sticker en häst som inte lyssnar på vad du säger och springer tills den själv får lust att stanna, eller du får stopp på den.
En häst som skenar är panikslagen och stannar inte för något. Oavsett om det är en vägg ivägen. Sken är livsfarligt, en häst som sticker är mindre kul att sitta på.

Sticka eller skena, det är fortfarande inte detsamma som att hästen brallar. Men vi kan med fördel skippa det spåret, så att det inte blir mer "tjafs" och "bråk". :)
 
Gillar inte heller hästar som bockar, speciellt om de passar på när jag är lite ur balans. Bralla för mig är när de krummar lite med ryggen, lättar lite bak, eller fram, i omgångar. Dvs lite yster och glad.
För mig är bocka när de går "all in" för att skjuta ryttaren ur sadeln, har faktiskt inte sett så många stora, fullvuxna hästar göra så, men däremot en mängd ponnys. Kanske för att en vuxen kan sitta emot bättre.

Jag rider inte hästar som gillar att bocka (= försöker skjuta ryttaren ur sadeln) lika lite som jag umgås med hästar som hugger efter en i boxen bara för att man finns till.
 
Kan inte undgå att häpna över inställningen "nu ramlade ungen av - nu säljer vi ponnyn". I all välmening, nej. Åtminstone inte när det (som jag uppfattade det) var två relativt snälla bockningar och dottern inte blev svårt skadad.
Det är en sak om säg hästen/ponnyn verkligen tokbockar, börjar stegra, skena helt okontrollerat längre sträckor etc. Riktigt farliga saker, vid upprepade tillfällen, och barnet skadar sig en/flera gånger. Då hade jag 1: Veterinärundersökt hästen för att se att det inte varit något fysiskt fel - och isf behandlat om det var det. Och 2: Om det inte var det, ev. övervägt att sälja. Om det var riktigt farliga olater vid upprepade tillfällen och barnet skadat sig ordentligt.

Men alltså, två små bockar och dottern åkte av men klarade sig tämligen oskadd. Återigen, i all välmening, upp med dottern så snart som möjligt så hon inte blir mer rädd och sedan bara fortsätta på. Kanske jobba lite extra med balansen så hon håller sig kvar i fortsättningen. :up:

Visserligen inte riktigt "bockar", utan "kasta ner huvudet och ruska om", gör H.H flera gånger varje pass - om det vill sig illa. :p Nu åker jag visserligen inte av och har aldrig gjort, men inte tusan funderar jag ens på att sälja honom för det! Tycker det verkar alldeles förhastat att sälja ponnyn för att den bockat två gånger. Jag hade till att börja med veterinärundersökt om den fortsatt, men sålt?! Absolut inte!
Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Det här svaret riktar sig till er alla som tycker vi ger upp för tidigt.
Men vi har diskuterat idag jag och barnet. Vi ger honom nog en chans till.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 998
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 070
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 949
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp