Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

@Karoliten barnen (på gymnastiken i detta fallet) har avslutning när föräldrarna får vara med, och är det något barn som av någon anledning vill ha föräldern på bänken så får de det. Likaså om det skulle vara någon dag man av någon anledning vill vara med och kika på sitt barn, barnet bett om det osv, så givetvis får man det.

Jag kan se värdet i att man inte alltid sitter brevid och tittar osv. 4 åringen har uttryckt mycket integritet ang upplägget tex att ”det är lite hemligt”, vill inte berätta detaljer men ”jag älskar gymnastiken!” tex. Sen nån gång uttryckt att ”jo du FÅR vara med därinne idag” osv.

Jag säger inte att något är rätt eller fel ang detta. Däremot ville jag belysa i sammanhanget att just att vid ridning föräldrarna sitter bänkade på läktaren utlöser ”reflexer” att springa ner vid en vurpa/avramling osv, som kanske inte är i linje med vad man i andra sammanhang gör/tycker är nödvändigt osv, eftersom det finns så många situationer barnen kan ramla och slå sig, där föräldrar INTE är i omedelbart bevittnande av det och där andra anförtrodda då hanterar det i första hand. Dagis/fritids/skolan är väl det mest uppenbara, men även som sagt otaliga andra situationer.
 
Senast ändrad:
/…./

Men jag förstår verkligen viljan att bara rusa fram till sitt barn och trösta/hjälpa när de skadar sig. Det är bara mänskligt.

Precis. Jag förstår också viljan att rusa till sitt barn. Den är en sak. Att de facto göra det är en annan sak.


Allmänt:
Där jag jobbat har vi som sagt haft regler.

Inte: om just detta händer....
Inte: men just mitt barn...
Inte: men just jag är väldigt väldigt duktig...

Icke-ridande ska ej in i manegen under pågående lektion.

Undantag enbart när personen är inbjuden av på plats ansvarig ridlärare.

Information ges när barnen börjar, om föräldrar bryter emot reglerna så får barnet inte rida kvar - av omsorg för de övriga barnen som löper risk att skadas om något händer.

Jag tror det är så man måste jobba. Säkerheten först och främst.

Vuxnas känslor sedan.
 
Precis. Jag förstår också viljan att rusa till sitt barn. Den är en sak. Att de facto göra det är en annan sak.


Allmänt:
Där jag jobbat har vi som sagt haft regler.

Inte: om just detta händer....
Inte: men just mitt barn...
Inte: men just jag är väldigt väldigt duktig...

Icke-ridande ska ej in i manegen under pågående lektion.

Undantag enbart när personen är inbjuden av på plats ansvarig ridlärare.

Information ges när barnen börjar, om föräldrar bryter emot reglerna så får barnet inte rida kvar - av omsorg för de övriga barnen som löper risk att skadas om något händer.

Jag tror det är så man måste jobba. Säkerheten först och främst.

Vuxnas känslor sedan.

Ypperligt klokt.
 
Precis. Jag förstår också viljan att rusa till sitt barn. Den är en sak. Att de facto göra det är en annan sak.


Allmänt:
Där jag jobbat har vi som sagt haft regler.

Inte: om just detta händer....
Inte: men just mitt barn...
Inte: men just jag är väldigt väldigt duktig...

Icke-ridande ska ej in i manegen under pågående lektion.

Undantag enbart när personen är inbjuden av på plats ansvarig ridlärare.

Information ges när barnen börjar, om föräldrar bryter emot reglerna så får barnet inte rida kvar - av omsorg för de övriga barnen som löper risk att skadas om något händer.

Jag tror det är så man måste jobba. Säkerheten först och främst.

Vuxnas känslor sedan.
men hur tänker ni kring sjukdom när du skriver: o just detta händer...., men just mitt barn.Tänker på typ om barnet har diabetes?
 
men hur tänker ni kring sjukdom när du skriver: o just detta händer...., men just mitt barn.Tänker på typ om barnet har diabetes?

Men hur tänker du att ett barn med diabetes eller annan kronisk sjukdom skulle hjälpas av en plötsligt inrusande förälder när hen ramlat av hästen under en ridlektion? Det är givetvis viktigt att upplysa sjukvårdspersonal, om det nu behövs sådan, om bakomliggande sjukdomar, men det är knappast så viktigt att det måste göras ögonaböj så fort barnet fått oönskad markkontakt?

Ett mer rimligt beteende - oavsett kronisk sjukdom eller ej - skulle ju kanske kunna vara att lugnt ta sig ner mot läktarens kant och fråga "hej, hur gick det? är det något jag kan hjälpa till med?" Då får man ju snabbt veta hur det gått för barnet utan att skapa någon panik, samtidigt som instruktören får chansen att t.ex. få hjälp av hästvan förälder att fånga in ponnyer eller annat...
 
men hur tänker ni kring sjukdom när du skriver: o just detta händer...., men just mitt barn.Tänker på typ om barnet har diabetes?

Jag tar för givet föräldrarna informerar om att barnet har en sjukdom?

Det finns ytterligt kompetenta handikappryttare, en funktionsnedsättning i sig är inte problemet. Däremot om barnet inte lärt sig att hantera sin eventuella sjukdom än, och då ska vi verkligen inte öka risken för ytterligare skador med vuxna som springer in på ridbanan.

Om barnet är så sjukt att barnet helt plötsligt svimmar på hästryggen så ska barnet inte rida självständigt överhuvudtaget.
 
Jag tar för givet föräldrarna informerar om att barnet har en sjukdom?

Det finns ytterligt kompetenta handikappryttare, en funktionsnedsättning i sig är inte problemet. Däremot om barnet inte lärt sig att hantera sin eventuella sjukdom än, och då ska vi verkligen inte öka risken för ytterligare skador med vuxna som springer in på ridbanan.

Om barnet är så sjukt att barnet helt plötsligt svimmar på hästryggen så ska barnet inte rida självständigt överhuvudtaget.
Jag tänker att om ett barn har diabetes tex bör ju gälla : men just mitt barn....om detta händer.....
Just vid diabetes kan ju ett barn behöva hjälp av en vuxen som känner till hens sjukdom vid lågt blodsocker. Då kan man ju liksom inte säga nä du får snällt vänta ute. Det är ju bara för föräldern lugnt hjälpa till.
 
men hur tänker ni kring sjukdom när du skriver: o just detta händer...., men just mitt barn.Tänker på typ om barnet har diabetes?


Svaret är väl att det specifika scenariot varken varit ämnet eller det folk avhandlat i tråden känner jag?
Däremot har det ju otaliga gånger nogsamt nämnts att speciella situationer givetvis kan finnas men det har ju inte med huvudämnet i denna tråd att göra alls tänker jag?

Varför problematisera något som diabetes i sammanhanget ? 😳 svaren i massor täcker ju även den eventualiteten att föräldrar för den skull inte behöver rusa ner i manegen utan etablerade rutiner .
 
Men hur tänker du att ett barn med diabetes eller annan kronisk sjukdom skulle hjälpas av en plötsligt inrusande förälder när hen ramlat av hästen under en ridlektion? Det är givetvis viktigt att upplysa sjukvårdspersonal, om det nu behövs sådan, om bakomliggande sjukdomar, men det är knappast så viktigt att det måste göras ögonaböj så fort barnet fått oönskad markkontakt?

Ett mer rimligt beteende - oavsett kronisk sjukdom eller ej - skulle ju kanske kunna vara att lugnt ta sig ner mot läktarens kant och fråga "hej, hur gick det? är det något jag kan hjälpa till med?" Då får man ju snabbt veta hur det gått för barnet utan att skapa någon panik, samtidigt som instruktören får chansen att t.ex. få hjälp av hästvan förälder att fånga in ponnyer eller annat...
ok nu skriver jag det åter igen! Inte någonstans har jag skrivit att det är ok att rusa in, utan att genom ordnade förhållande se till sig barn ska vara tillåtet, så som du säger genom kommunikation och tex knacka innan osv. Klart man måste upplysa personal om sjukdom men oftast känner ju den anhörige till bäst vad som behövs vid sjukdom :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Svaret är väl att det specifika scenariot varken varit ämnet eller det folk avhandlat i tråden känner jag?
Däremot har det ju otaliga gånger nogsamt nämnts att speciella situationer givetvis kan finnas men det har ju inte med huvudämnet i denna tråd att göra alls tänker jag?
jo jag undrade hur de ställde sig till barn med sjukdom med de "kriteriern" Inte: men mitt barn... Inte: när dettta händer... osv. Jag frågade bara en nyfiken fråga hur de resonerade då. Det måste man väl få undra el?
 
Svaret är väl att det specifika scenariot varken varit ämnet eller det folk avhandlat i tråden känner jag?
Däremot har det ju otaliga gånger nogsamt nämnts att speciella situationer givetvis kan finnas men det har ju inte med huvudämnet i denna tråd att göra alls tänker jag?

Varför problematisera något som diabetes i sammanhanget ? 😳 svaren i massor täcker ju även den eventualiteten att föräldrar för den skull inte behöver rusa ner i manegen utan etablerade rutiner .
Allmänt:
Där jag jobbat har vi som sagt haft regler.

Inte: om just detta händer....
Inte: men just mitt barn...
Inte: men just jag är väldigt väldigt duktig...

Icke-ridande ska ej in i manegen under pågående lektion.

Det var detta inlägg jag blev nyfiken på om de inte gör undantag vid sjukdom?
 
jo jag undrade hur de ställde sig till barn med sjukdom med de "kriteriern" Inte: men mitt barn... Inte: när dettta händer... osv. Jag frågade bara en nyfiken fråga hur de resonerade då. Det måste man väl få undra el?

Såklart du kan undra det?

Men alla svar i tråden täcker ju ämnet liksom ändå och att föräldrar givetvis kan tillkallas/gå in under ordnade former utifrån rutiner och olika akutbehov?

Jag har svårt att förstå hoppandet i ämne/olika scenariona ang dina frågeställningar/scenarion utifrån hur tråden sansat behandlar ämnet i stort ? Hur kan du inte se dessa nyanser vad så många uttrycker ?
 
Såklart du kan undra det?

Men alla svar i tråden täcker ju ämnet liksom ändå och att föräldrar givetvis kan tillkallas/gå in under ordnade former utifrån rutiner och olika akutbehov?

Jag har svårt att förstå hoppandet i ämne/olika scenariona ang dina frågeställningar/scenarion utifrån hur tråden sansat behandlar ämnet i stort ? Hur kan du inte se dessa nyanser vad så många uttrycker ?
Jo jag ser nyanserna men just i detta inlägg var regler på ett jobb och jag undrade om man inte gjorde undantag vid sjukdom om någon trillar av
 
Jag tänker att om ett barn har diabetes tex bör ju gälla : men just mitt barn....om detta händer.....
Just vid diabetes kan ju ett barn behöva hjälp av en vuxen som känner till hens sjukdom vid lågt blodsocker. Då kan man ju liksom inte säga nä du får snällt vänta ute. Det är ju bara för föräldern lugnt hjälpa till.
Har barnet speciella behov är det väl lämpligt att prata med ridläraren innan man börjar rida?
Typ detta kan uppstå och så bestämmer man gemensamt hur detta ska hantera. tex att förälder ser att barnet behöver hjälp och då signalerar man till ridläraren och så får man klartecken att gå in.
Jag ser inte någon anledning till att föräldrar på eget initiativ går in. Jag tycker inte att det funkar ur säkerhet och ordningsskäl.
Vill man gå in så påkallar man instruktörens uppmärksamhet och får klartecken att gå in.
 
Jag tänker att om ett barn har diabetes tex bör ju gälla : men just mitt barn....om detta händer.....
Just vid diabetes kan ju ett barn behöva hjälp av en vuxen som känner till hens sjukdom vid lågt blodsocker. Då kan man ju liksom inte säga nä du får snällt vänta ute. Det är ju bara för föräldern lugnt hjälpa till.


Tänk tvärtom. En barn med diabetes mår dåligt och känner av ett kommande blodsockerfall. En förälder kommer in utan att ha fått inbjudan från ridläraren. Hästen/-arna blir rädd/-a och börjar stressa runt. På vilket sätt hjälper det barnet med blodsockerfall?

Undantag - ridläraren bjuder in en förälder. Det står redan i mitt inlägg som en möjlighet.

Däremot inte att föräldern bara drar upp manegedörren och kommer in. Det är ett farligt beteende som kan skada många av barnen på plats.

Är barnet så sjukt att det plötsligt svimmar så ska barnet inte rida i vanlig ridgrupp utan ha ledare.
 
Men hur tänker du att ett barn med diabetes eller annan kronisk sjukdom skulle hjälpas av en plötsligt inrusande förälder när hen ramlat av hästen under en ridlektion? Det är givetvis viktigt att upplysa sjukvårdspersonal, om det nu behövs sådan, om bakomliggande sjukdomar, men det är knappast så viktigt att det måste göras ögonaböj så fort barnet fått oönskad markkontakt?

Ett mer rimligt beteende - oavsett kronisk sjukdom eller ej - skulle ju kanske kunna vara att lugnt ta sig ner mot läktarens kant och fråga "hej, hur gick det? är det något jag kan hjälpa till med?" Då får man ju snabbt veta hur det gått för barnet utan att skapa någon panik, samtidigt som instruktören får chansen att t.ex. få hjälp av hästvan förälder att fånga in ponnyer eller annat...
Tänker att det är så här jag i varje fall menar att jag gör och ser många andra göra.
Jag kan i andra ytterligheter irritera mig på när barn i 7-10 år är själva på ridskolan och trillar av och ridläraren ska behöva lägga sin tid på att trösta gråtande barn. Ofta finns ju en annan förälder som erbjuder hjälp men många gånger vill barnet hellre tröstas av sin ridlärare.
Jag tycker man finns tillgänglig. Jag tycker instruktören gör första insatsen men om det inte gäller ambulans ska ju lektionen kunna gå vidare.
 
Tänk tvärtom. En barn med diabetes mår dåligt och känner av ett kommande blodsockerfall. En förälder kommer in utan att ha fått inbjudan från ridläraren. Hästen/-arna blir rädd/-a och börjar stressa runt. På vilket sätt hjälper det barnet med blodsockerfall?

Undantag - ridläraren bjuder in en förälder. Det står redan i mitt inlägg som en möjlighet.

Däremot inte att föräldern bara drar upp manegedörren och kommer in. Det är ett farligt beteende som kan skada många av barnen på plats.

Är barnet så sjukt att det plötsligt svimmar så ska barnet inte rida i vanlig ridgrupp utan ha ledare.
Det jag undrade var om det var ok för en förälder med tex ett barn med diabetes att komma in lugnt?Såklart att föräldern måste säga till men ibland vid sockerfall måste man vara lite snabb
 
Det jag undrade var om det var ok för en förälder med tex ett barn med diabetes att komma in lugnt?Såklart att föräldern måste säga till men ibland vid sockerfall måste man vara lite snabb
Har en sådan elev i grupp. Förälder har informerat och vissa dagar när blodsockret svajar sitter han i ett hörn nära ingången till manegen och på ett tecken blir han snabbt välkomnad in.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 070
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 949
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp