Hur använa redan existerande stödrätter?

H

hopp_o_galopp

Rubriken ska givetvis vara: Hur ANVÄNDA redan existerande stödrätter? :p

Ska köpa gård (yey!! :banana:) och säljarna ska skriva över de existerande stödrätterna på oss. Kan vi använda dem? Någon/några stödrätt var för bete, någon/några för träda, någon/några för åker eller hur det nu var (säljarna hade inte 100% koll - det reds ut nu på måndag innan vi skriver papprena).

Vi kommer använda marken på följande sätt:
Marken (ca 5 ha) ska indelas i tre stora hagar. Varje år ska två hagar användas och den tredje ska användas för att så vall på (den ska alltså brukas = jordbruk/åker). Året därpå byter jag hage så att en av de hagar som användes som bete år 1 blir vall år 2.

Kan vi göra så och hur blir det med de stödrätter vi kommer ta över? Den som var för träda - kommer vi kunna använda den överhuvudtaget? Eller måste vi sälja dem och köpa nya?? :confused: Har försökt hitta info, men det enda jag hittade (och inte riktigt förstod fullt ut) var det som stod på jordbruksverkets hemsida:

Frågor och svar om stödrätter
3. Jag har ett arrende med 7 hektar åkermark som upphör år 2008. Då kommer jag i stället att arrendera 7 hektar betesmark vilket innebär att jag kommer att ha mer betesmark än stödrätter med värde för betesmark. Hur gör jag?
Om du har vanliga stödrätter med värde för åkermark kan du använda dessa på både betesmark och åkermark. För de 7 hektar åkermark som du arrenderar har du tilldelats 7 vanliga stödrätter med värde för åkermark. Dessa 7 stödrätter kan du alltså använda på den nya betesmarken du arrenderar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

*OT*

VAR HAR DU KÖPT GÅRD!?!?!?!?

grattis!!! :bump::banana:
 
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

Tack, tack! :D Ja - visst är det häftigt?!?! :bump:

Hittade efter många års letande en gård som passade både mig och sambon - dubbelgarage/verkstad till honom och möjlighet att hålla häst för mig! :love: Bra läge - sambon får hälften så långt till sitt arbete! Och inte så långt - 2 mil - från där vi bor idag (där jag har min familj och han sina vänner). Huset är "bara att flytta in i" då allt invändigt är klappat och klart! :d Utvändigt finns tex fönster som behöver färg och ny kittning, men det är ingen superpanik.

Inget färdigt stall i dagsläget, men i ena änden på ladugården finns ett perfekt utrymme för lösdrift som jag ska inleda med. Boxar ska byggas till därefter, antingen utnyttjar vi byggnaderna som redan finns (vilket vi får göra om vi snabbt behöver sätta upp tillfälliga boxar vid ev. sjukdom eller så) eller så har vi ev. planer på att bygga en helt ny stallbyggnad... Om man får tilläggslån till det, förstås! :angel: Allt kostar ju så förgjordat mycket! :crazy:

Mycket hästar i området, bra ridvägar och skrittavstånd (typ 5 min) till en bra paddock som det är gratis att rida i (och utnyttja hindermaterial) bara man betalt medlemsavgiften för stallklubben det året (typ 170,-) - kan det bli bättre? Det är ingen ridskola, men vissa dagar hålls träningar där. Men det är annars fritt fram och rida där. Underbart!! :)

JAG ÄR ÖVERLYCKLIG!!! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

Stödrätterna för "träda" kallas för uttagsrätter. När stödrätter en gång i tiden delades ut, så fanns det krav på att en viss mängd av marken skulle ligga i träda varje år - och den mängden mark kallades för uttagen areal (därav uttagsrätter). Fr.o.m i år finns längre inget krav på att mark måste trädas. De uttagsrätterna har jag för mig har lite lägre värde än en vanlig stödrätt för åkermark, men du kan fortfarande använda dessa på din åkermark, även mark som du har i produktion (typ en vall på åker som betas).

Stödrätter för betesmark kan vara värda lite mindre än åkerstödrätter, det handlar om var i landet du bor. Dessa används på betesmark. För att förtydliga så är betesmark inte samma sak som hagmark. Betesmark per definition är en mark som inte är plöjbar/lämplig att plöja. Kan vara pga stenar, stora tuvor (typ strandängar) eller att det växer träd och buskar som hindrar att den används som åker. Bete på vall är alltså inte betesmark utan åker.

(ursäkta om jag är övertydlig med sånt du redan kan, men eftersom jag dagligen pratar med brukare som faktiskt har sökt stöd i måååånga år och fortfarande inte förstår skillnaden så blir man miljöskadad).

Efter nya påtryckningar från EU efter revision så har kraven för betesmark ändrats lite. Max 50 träd per hektar får finnas och inga större sammanhängande buskpartier (över 100m2). Har du sån mark, så sök inte på den. Just det, betesmark har också krav på sig att varje år vara betat och det ska synas tydligt att marken använts för bete.

Får du stora upptrampade ytor, som vinterhagar etc. som permanent är leriga/ogräs, så sök inte stöd på det heller.

Sen finns tilläggsstöd att söka som inte är beroende av stödrätterna. Hör efter med din länsstyrelse och lycka till med gården!
 
Sv: Hur använda redan existerande stödrätter?

Tack så jättemycket! :) :bow:

Kan vi "byta ut" stödrätterna - tex om vi inte vill att de ska stå som träda utan att den marken ska stå som åkermark? Den/de stödrätten/rna som är uttagen för bete är på mark som inte är lämplig att bruka så den får stå kvar som bete, men övrig mark är åkermark (som i dagsläget ligger i träda). Eller är det sälj och köp som gäller då? Dvs sälja de gamla stödrätterna och köpa nya? Eller är det rent olämpligt och varför isf?
 
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

Du kan använda uttagsrätterna för träda på vanlig åkermark, men de är lite mindre värda än de vanliga. Däremot behöver du inte söka träda på den marken du använder dem på.

Jag antar att de som säljer egentligen haft en del mer mark, för på 5 ha delades det inte ut uttagsrätter. Att "byta" går inte, men det finns handel med stödrätter. dock tror jag att du tjänar mer på att behålla de uttagsrätterna med lägre värde än att försöka köpa till dig nya. Köper man nya brukar det ta ett par år innan du tjänar på dem nämligen.
 
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

Nej, om det någonsin varit mer än 5ha till denna gården så var det LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE sedan.
Och dessa säljare har bara bott på gården i fyra år - så de kanske har fel? Det kanske inte är träda? Någon/några var ju iaf på bete och åker, men de trodde att åtminstone en var för träda. Hm... Jaja - på måndag vet jag helt säkert iaf. Jag kan ju hoppas att det redan står som åkermark isf för om jag förstått det hela rätt så är det fullt tillåtet att låta hästarna beta på mark som det är uttaget stödrätter för åkermark... Eller har jag missuppfattat då?

Sen ang att det första året blir +-0 vet jag, men jag har ju tänkt bo här MÅNGA år så det är klart det isf lönar sig att byta ut dem (alltså sälja o köpa nya) - i längden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur använa redan existerande stödrätter?

TILLÄGG: Läste på jordbruksverkets hemsida att det finns något som heter frivillig träda och inte har med uttagen areal att göra. Kanske var något sådant som säljarna menade?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: sthu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 912
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 653
Senast: Jadzia
·
Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
1 923
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp