Hur är det på Erat dagis?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mrs LunaTanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 376
Sv: Hur är det på Erat dagis?

Tippar på våtservetter. Oftast har någon en eld i gång och då blir det inte så kallt för barnet om man lägger det på ett renskinn bredvid.

Förstår att det är olika på alla dagis och kommuner, här får de inte använda våtservetter -varför vet jag inte men skulle gissa på ekonomi.

SMen det spelar inte så stor roll då de aldrig byter utomhus de har som jag sagt tidigare nära in samt en fröken inne, pulkabacken ligger 4 meter från husväggen...:)

Självklart ska man har rätt till service men man får ju vara beredd att också själv bjuda till. Det ska både fungera för förskolan i stort samt för det enskilda barnet. Och i ditt fall har uppenbarligen personalen problem med blöjorna.

*hakar på*

Förskolan är till för barnen när deras föräldrar jobbar. Förskolan är ingen rättighet för att man ska få service som förälder.

Förskolan och föräldrarna ska samverka för att barnen ska ha det så bra som möjligt. Inte för att föräldrarna ska vara kunder och få service. Med de knappa resurser vi har idag krävs det att båda parterna samverkar.

Jag blir helt allergisk när jag läser att man är "kund" och betalar för service. Då är man ute och cyklar.

För 1500:- kan jag komma och jobba för dig (TS alltså) i 5 h och då lovar jag att du skulle få riktig service.

Själv blir jag lite mörkrädd om man har sådan tidsbrist att man inte ens hinner dra ned byxorna på barnen. Jag har aldrig låtit dem sitta kvar vid blöjbyte. De är jättebra träning att barnen sätter på sig byxorna efteråt! Ska man vara ute någon gång kan man ta med en vanlig blöja den gången.

På dagis här behöver vi inte lämna några blöjor det får dom där. Däremot om barnet kanske är lite känslig mot vissa blöjor å kanske bara kan använda ensort utan att bli röd m.m så får man ta med det själv annars håller förskolan med blöjor.

Men om de är i pulkabacken hela dagen, hur byter de då om barnen bajsar?

På samma sätt som de byter när de kissat fullt. Ljummet vatten i en flaska, tvätta rent med pappersservetter och sen snabbt torka torrt med torra pappersservetter och på med ny blöja, byxor och overall. Antingen ståendes så barnet får en filt över sig eftersom man då måste knäppa upp overallen och dra ner den (om de inte har thermobyxor) eller liggandes på en fäll. Knäpper man upp overallen och viket upp benen så blir den så pass hängig i rumpan att man kan dra ner byxorna och ta bort blöjan.

Sonens dagmamma har bytt blöjor i över 40 år så hon är grym. Och är de vinter hjälper alltid 2 i personalen till för de ska gå så fort som möjligt.

*hakar på*

Förskolan är till för barnen när deras föräldrar jobbar. Förskolan är ingen rättighet för att man ska få service som förälder.

Självklart är det servicen FÖR barnen som jag begär/kräver.
Jag behöver ingen service den fixar jag själv!

Nu har det tyvärr gått så långt att vissa barn tydligen mår dåligt att gå dit, träffade en av mammorna idag som berättade att de bytt dagis med omedelbarverkan med start på måndag. Hennes pojke har märkt av försämringarna som skett de sista månderna jätte tydligt och vid flera tillfällen har tydligen personalen ignorerat att hjälpa honom vid tex toalettbesök vilket har resulterat i olyckor = pojken har blivit ledsen och har inte fått någon tröst. Han har suttit i ett hörn och gråtit när mamman kommit för o hämta honom, när hon frågat personalen om varför så har de ryckt på axlarna och menat på att han surar. (pojken är nyss fyllda 3)

Mamman hade nu ringt in och berättat om händelserna för chefen och tydligen var det mycket klagomål nu på vårt dagis nu.(OBS! jag har inte klagat officiellt än!) och hon fick nytt dagis på 1 vecka......

:eek: MEEEN hallå, då måste ju chefen vara VÄL medveten om att personalen verkar skita i det mesta, varför gör hon då inget krafttag mot problemet???

Jag skall ringa in på måndag och fråga. :mad::mad::mad:

Jag pratade med en vän som arbetar på dagis (eller arbetade fram tills häromdagen) om denna tråd.

Hon sa dels att hon i stort sett kunde svära på att blöjbyte ute på gården är förbjudet, det är att "visa upp" barnen nakna för ev personer som finns utanför.
Hon sa även att personal inte får vägra att smörja in barn med eksem eller använda särskilda blöjor pga detta.

Jag undrar som du varför chefen inte verkar reagera, min vän sa att det är bara att prata med ledningen om detta så kommer dom troligtvis gå i taket o ändringar kommer ske, men ledningen verkar ju vara lika imkompetent tyvärr.

Hos oss gillar de inte heller upandgo. Däremot gick det bra med tygblöjor när vi hade det.

På mitt dagis, ett vanligt komunalt, är det inga problem att komma med vilken blöjtyp som helst.
Jag har heller aldrig fått "mothugg" på mina krav, t.ex så måste min son smörjas med en viss typ av salva (som jag naturligvis försett dem med) för han är känslig. Han får inte heller tvättas med annat än ljummet vatten. Men det är inga problem för dom tar alltid barnen till skötbordet för att byta blöja.

Jag vet att jag har skrivit det förut i trådar, men jag tror att jag är lyckligt lottad - jag uppskattar verkligen personalen på mitt dagis :love:. Det är aldrig problem med dialogen oss emellan.
P.s jag betala full taxa i min kommun och nyttjar ca 50% av full tid.

Senast ändrad:

Nu har det tyvärr gått så långt att vissa barn tydligen mår dåligt att gå dit, träffade en av mammorna idag som berättade att de bytt dagis med omedelbarverkan med start på måndag. Hennes pojke har märkt av försämringarna som skett de sista månderna jätte tydligt och vid flera tillfällen har tydligen personalen ignorerat att hjälpa honom vid tex toalettbesök vilket har resulterat i olyckor = pojken har blivit ledsen och har inte fått någon tröst. Han har suttit i ett hörn och gråtit när mamman kommit för o hämta honom, när hon frågat personalen om varför så har de ryckt på axlarna och menat på att han surar. (pojken är nyss fyllda 3)

Är det sant att sånt här verkligen inträffar :eek:
Jag skulle riva upp himmel och helvete om det hände min son :devil:

skrämmande eller hur!

Har träffat andra föräldrar idag och alla ha incidenter som hänt den senaste tiden, nu väntar vi ut tiden denna vecka (2 dgr kvar).
sen stänger de i den här formen, när de öppnar igen i augusti bör de ha gjort en sjuhelsikes omorganisation och tankat personalen ordentligt för jag kommer personligen att följa upp att dagiset blir det bästa möjliga för barnen!

Jag bör väl inte tillägga att jag förnärvarande skiter i vilken blöjsort jag skicka med, jag verkar nu för att inget barn skall behöva bli ignorerat och att inget litet barn skall behöva må dåligt för att gå på dagis!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 773
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 794
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka