Hur är det på Erat dagis?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mrs LunaTanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 376
Sv: Hur är det på Erat dagis?

man betalar ju beroende på hur mkt inkomst man har.. Vi betalar typ 2000 kr/mån för två barn.
Vi ska ha med egna blöjor, inte up&go. Det är ju massor mer jobb med up&go (ta av byxor osv varje gång man byter blöja), så det tycker jag är ett skäligt "krav".

Sen är det inte säkert att de måste smörja exsem heller egentligen, här skulle de säkert göra det men tror inte det är något man egentligen kan kräva , jämförelsevis att enda medicinen förskolan ger är om barnet har astma, har jag för mig att det är här..

*kl*

Wår dotter har förlagt sin eftermiddagsbajstid till mellan 15-16. Det innebär att det sker ungefär runt den tid hon hämtas. Ibland kommer wi senare och det är inte owanligt att hon är nerbajsad då. Säg att det händer en gång i weckan, warken regel eller undantag liksom. Är det ok eller hade ni reagerat? Igår kom hon hem i samma blöja som hon lämnades i (10,30-16,30), det wet wi för på dagis har wi bara Up&Go och hemma har wi för stunden wanliga. Är det ok?

Det tycker jag inte är o.k. och det skulle jag definitivt ta upp med personalen.
Både att ni vill att de ska hålla extra koll på eftermiddagarna (en bajsblöja bör man inte missa såvida hon inte bajsat i samma sekund som ni kommit genom dörren) då hon flera gånger varit nedbajsad samt att ni märkte att hon en dag gått i samma blöja i hela 6 h och att det inte känns bra.

*
Fö tycker jag att det kan wara ok att dagispersonalen bestämmer wilken blöja som ska anwändas dagistid, men inte att de inte byter så ofta som föräldrarna önskar aw medicinska skäl eller att barnet inte blir ordetnligt sanerat.

Håller helt med.

Det kan ju bli förändringar på en förskola under loppet på två år (ex.vis färre i personalen, fler blöjbarn, barn som behöver punktmarkering etc.). Det spelar heller ingen roll vem som framför kravet, det räcker ju med att det är någon ur personalen.

Våra barn åker ju på utflykt ibland (även de små) och då behöver man byta utomhus. Även inomhus går bytena snabbare med vanliga blöjor och det kan behövas att det inte tar alltför lång tid borta från gruppen om personalen behövs hos de andra barnen.

Och varför skulle de inte kunna prata med dig utomhus när du hämtar? Det är väl då man får höra hur dagen har gått? Eller kräver du personalresurser i form av kvartsamtal på kvällen för en så enkel begäran som byte av blöjor för att underlätta personalens arbetsmiljö (som förhoppningsvis kan leda till större pedagogiskt utbyte för ditt barn)?!

Är din förskola bara förvaring så skulle jag direkt lägga in om byte.

Wow, inte så att du jobbar på dagis eller ;)

Klart att jag förstår att det sker förändringar på 2 år.
Här är det dock inte så kulit vare sig för de som jobbar i/för kommunen eller för den delen som bor här.
Kommunen har ett sparbeting på 400 miljoner!!!!!!!!!!
Detta har gjort att de flesta kommunala förvaltningarna står i sta, i väntan på bilan.
På vårt dagis har turbulensen startat och personalen har blivit MYCKET påverkade negativt så visst har jag förstående för arbetsmiljön för personalen men förlåt om jag blir egoistisk och sätter miljön för barnen först!
Skulle alltså gärna ha användt "vanliga" på xx men som jag skrev tidigare han kan inte ha dem, då kan han lika gärna vara utan (vilket vi förövrigt kommer att köra med nu i sommar).:)

Nej jag förväntar mig inte enskilda kvartsamtal på kvällen -kanske vore nåt att kräva:D *haha*
Jag pratar gärna med fröknarna vid hämtningarna men att få krav på mig utan att de lyssnar på orsak och verkan. No no.
ENvägs kommunikation fungerar icke på en som livnär sig på service:devil:

Skall dock låta denna fröken få prova "vanliga" och visa problematiken, därmed gör man slut på alla funderingar.:idea:

Missförstå mig rätt, jag tycker nämligen om fröknarna som personer och de gör så gott de kan med minus i resurser. Känns dock inte så trevligt att de utstrålar känslorna att de rullat runt och gett upp.
Det praktiseras endast fri-lek för nuvarande. Och beträffande utflykter har de endast varit på 1 sedan 2007.

Nej jag tänker inte lämna in om byte, som sagt dagiset i denna form stänger till midsommar sen blir det nya givar som förhoppningsvis ger gladare personal och därmed gladare ungar! :):rofl:

På vår förskola accepterar de alla sorters blöjor. Vi hade tygblöjor till ettan, och det accepterade de, trots att man måste byta oftare och att det blir lite krångligare att lägga den användna blöjan i en påse som ska med hem.

Men visst, de byter inte blöjor lika ofta som vi gör hemma. Det kan jag förstå. Jag tycker vi får väldigt bra service.

Jag tycker att det är rimligt att föräldrarna köper den blöja de trivs med om det är de som betalar och fraktar dit dem. Vill man att en speciell blöja ska användas och man dessutom har skäl till det som förälder så måste det kunna vara okej. Sen kan det ju finnas skäl till att personalen önskar en viss typ av blöja, men det argument som ditt dagis kommer med är inte särskilt rimligt. Av hygieniska skäl så är det väl inte särskilt lämpligt att man byter på barn var som helst på ett dagis, det finns ju skötbord och hygienutrymme och personalen bör ju tvätta händerna direkt eller ha handskar. Och att byta ute på gården är också olämpligt, det finns ju regler kring vem som får byta (föräldrar får tex inte byta hur som helst på andras barn i föräldrakooperativ) och att barnens integritet ska skyddas så rent principiellt bör man inte dra ner byxorna på barnen offentligt ute på gården. Sen att det kan ske av praktiska skäl vid utflykter etc är en annan sak men att byta blöjor på gården som rutin tycker jag inte är helt okej.

Personligen skulle jag dock försöka tillmötesgå personalen i den här frågan, man får välja sina strider och att behöva köpa en annan sorts blöja är inte hela världen kan jag tycka.

Wow, inte så att du jobbar på dagis eller ;)

Nej, jag jobbar inte på förskola utan har ett helt annat jobb utan någon som helst barnkontakt.

På vårt dagis har turbulensen startat och personalen har blivit MYCKET påverkade negativt så visst har jag förstående för arbetsmiljön för personalen men förlåt om jag blir egoistisk och sätter miljön för barnen först!

Det är ju det det gör, tar ett blöjbyte 5 min längre (och det gäller alla blöjbyten på alla barn som har föräldrar som har en blöja som tar längre tid att sätta på) så blir den pedagogiska tiden med resten av barnen mindre.

Nej jag förväntar mig inte enskilda kvartsamtal på kvällen -kanske vore nåt att kräva:D *haha*
Jag pratar gärna med fröknarna vid hämtningarna men att få krav på mig utan att de lyssnar på orsak och verkan. No no.
ENvägs kommunikation fungerar icke på en som livnär sig på service:devil:

Strängt räknat så är ju förskoleverksamheten oerhört subventionerad. Den dag du betalar "fullt" pris för servicen kanske du kan kräva att allt är på dina villkor. Här ber en personal dig att att använda en annan sorts blöjor då verksamheten för barnen blir lidande. Och du reagerar med taggarna utåt och förstår inte vitsen med bytet.

Skall dock låta denna fröken få prova "vanliga" och visa problematiken, därmed gör man slut på alla funderingar.:idea:

Det tycker jag att du ska göra. Då har du visat att du har förståelse för arbetsmiljön och vill underlätta. Det är betydligt jobbigare att behöva byta byxor etc. så om barnet inte fungerar med de blöjorna så lär det inte vara något problem att byta tillbaka.

Ang. olika blöjsorter så fungerade våra barn bäst på Willys blöjor (dessutom mkt billiga). Prova några olika och se vad som passar ditt barn bäst.

Senast ändrad:

Våran har ju inte börjat på dagis än, men på syrrans dagis är det förbjudet med up and go. Man får ha up and go när man lämnar dom, men sen ska man ha med sig vanliga blöjor.

Håller med dig helt! Varför vill man byta var som helst? Man har ju ett skötrum för att byta på dem. och är det bara kiss (ibland kan det vara mycket) så kanske man måste tvätta lite ändå!

Här jag bor är barnen sällan inne på förskolan hela dagarna. Det är om de verkligen är skitväder. Hela vintern har de t.ex. varit i pulkabacken. Tror inget barn vill gå med full blöja i 30 minuter innan de är framme och kan använda skötbordet.

Min son går hos dagmamma och min son använder vanliga blöjor för hennes skull. 2 dagar i veckan är det ner på lokalen och samma sak där så lämnar jag med vanliga blöjor. Tycker själv det är drygt att ta av byxor och kanske även långkalsonger för att byta en blöja och hos oss är det 5 barn/personal (på dagis ännu fler barn) och jag vill inte att min dagmamma eller dagispersonalen ska tillbringa all tid för att byta blöjor utan vara med barnen.

Sen är de väldigt sällan hemma. Nu lämnar jag sonen kl 11 och det är när det verkligen vart pissväder som jag inte åkt runt halva byn och lämnat honom i olika lekparker, grillplatser i skogen eller pulkabackar ;)
De kommer hem för att äta lunch vid 12 sen går de ut igen.

Och även om de är ute och leker hemma, kan ju inte personalen ta med sina kanske +5 barn in, klä av dem, byta blöja på barnet som behöver, sen klä på alla barn igen och gå ut!

Kostnaden här är max 1.260 kr för barn 1-5 år.
Allmän förskola 4-5 år som följer skolans läsårsdata är kostnadsfri (max 15h/vecka)
Dagis max 10h kostar 630 kr och över 10 timmar 840 kr.

Priserna gäller alltså för hushåll där månadsinkomsten är över 42.000kr.

:rofl::rofl::rofl:
Det ska man ju, det har du alldeles rätt i, tänkte visst inte längre än näsan räckte!:o

Jag tänkte faktiskt som dig första gången personalen bad att vi skulle ha andra blöjor än byxblöjor. Men min sambo är inte lika trög så han förklara för mig. :crazy:

Jag har under årens lopp varit på flera olika förskolor (både som förälder och personal). På ett ställe har man uttalat att man föredrar vanliga blöjor framför U&G. Du har redan fått orsaken till varför förskolepersonal föredrar gamla hederliga blöjor, jag har tex inte arbetat på något ställe där man haft en "blöjbytare" kvar inne när barngruppen är ute på gården.

*kl*

Vanliga blöjor är billigare än Up & Go-blöjor.

Personalen hinner fler byten med vanliga blöjor och kan byta även ute på utflykt, dvs det blir mindre "delay".

Jag kan inte se varför man som förälder propsar på Up & Go-blöjor när det inte är man själv som byter dem :confused:

Sar skrev:
"Strängt räknat så är ju förskoleverksamheten oerhört subventionerad. Den dag du betalar "fullt" pris för servicen kanske du kan kräva att allt är på dina villkor. Här ber en personal dig att att använda en annan sorts blöjor då verksamheten för barnen blir lidande. Och du reagerar med taggarna utåt och förstår inte vitsen med bytet."

Har läst igenom och förstår att jag varit otydlig.
Varför jag visade taggarna är att jag tycker att denna fröken hade kunnat läst om xx i hans pärm innan hon började avvisa mig!
Vi har provat ALLA blöjor på honom fabrikanterna mer eller mindre tävlade om honom med fria blöjor när han var 2 månader (blev iof billigt ;)) Den blöja som håller bäst är alltså X´s Up&go. -tro mig att använda blöjor från 6 månader som kostar mer än dubbelt så mkt var inget som någon av oss tyckte va kul.
Samt ingen av tjejerna hade varit några problem där kunde vi ha alla olika sorter och märken. De har inte heller haft några problem med huden men den här....:cry: Han får blöjeksem DIREKT om man inte byter snabbt och gör rent och torrt.
Problematiken är alltså att han kissar så snabbt & kraftigt att blöjorna inte kan hålla det inne utan det blir the easy way out efter sidorna -vilket up&go blöjorna oftast fixar -men man måste byta omg för den klarar inte 2 ggr.

Sar skrev:
"Det tycker jag att du ska göra. Då har du visat att du har förståelse för arbetsmiljön och vill underlätta. Det är betydligt jobbigare att behöva byta byxor etc. så om barnet inte fungerar med de blöjorna så lär det inte vara något problem att byta tillbaka."

Jag tänker givetvis låte dem få prova själva! :)
Efter semestern så skall jag ta med både vanliga och up&gos så kan de få välja. Jag vet nog vad som blir utfallet... Tror som sagt inte att de föredrar att byta blöta kläder jag heller....

Sar skrev:
"Den dag du betalar "fullt" pris för servicen kanske du kan kräva att allt är på dina villkor
"

Här har du fel! Jag betalar fullt pris efter gängse taxa som är beslutad av regering och kommunfullmäktige och har rätt att kräva service!.
Den privata sektorn kan erbjuda mkt bra service till samma peng och här måste de som jobbar kommunalt se upp!!!
I vår kommun har merparten av de som jobbat inom städ förlorat jobben till privata just för att de inte hållit samma service grad, (privata företag städar alltså våra kommunala lokaler) vi har fått jättemånga friskolor som går med vinst!!! som gjort att flera av de kommunala skolorna har fått slå igen och lärarna förlorat jobben. På vårt dagis-distrikt finns nu tre föräldrakopperativ som taigt barn från den kommunala verksamheten och stängt flertalet avd och skickat hem personal.
-För av någon anledning så är det inte den kommunala personalen som får jobben hos kooperativen....

Jag har fått erbjudanden om platser till mina barn i kooperativ till en kostnad av 1500 kr för båda -heltid.
Men här handlar det om segregering, -de väljer vilka som får komma med och det gillar inte jag.:mad:
Vi måste verka för att den offentliga skolmiljön blir minst lika bra som den privata, för annars kommer vi få problem i samhället framgent.
Det är min åsikt och den står jag för!

Ha det gott allihopa! :banana:

Det är ju det det gör, tar ett blöjbyte 5 min längre (och det gäller alla blöjbyten på alla barn som har föräldrar som har en blöja som tar längre tid att sätta på) så blir den pedagogiska tiden med resten av barnen mindre.
Men hur kan det ta 5 minuter längre med en U&G? Ligger ungen på skötbordet så har jag svårt att se att det skulle ta längre tid. När man är på utflykt är det en sak men det naturliga är väl att man byter på skötbordet? Dessutom är det väl bättre att man tar lite extra tid som en hälsocheck och ser efter att ungen inte är röd i rumpan och inte bara av och på i all hast utan nån koll? Jag tycker att det verkar lite märkligt att man skulle ha så fullt upp med aktiviteter för så pass små barn att man inte hinner byta på dem ordentligt. Det sker ju inte heller så vansinnigt ofta, dottern som går 6 timmar om dagen byttes på en gång per dag om hon inte bajsade när hon hade blöja.

Hur mkt längre tid det tar beror naturligtvis på hur mkt kläder barnen har på sig och hur lätta de är att klä på igen.
Och inget hindrar en ordentlig kontroll och sanering även om man bara drar ner byxorna istället för att klä av barnen helt på underkroppen på skötbordet.

Sar skrev:
"Sar skrev:
"Den dag du betalar "fullt" pris för servicen kanske du kan kräva att allt är på dina villkor
"

Här har du fel! Jag betalar fullt pris efter gängse taxa som är beslutad av regering och kommunfullmäktige och har rätt att kräva service!.

Det förändrar inte det faktum att barnomsorgen i sig ÄR subventionerad.
Minns jag inte fel ligger subventionen på ca 120.000 kr för en heltidsplats på förskolan (i debatten om vårdnadsbidrag nämndes detta).

Självklart ska man har rätt till service men man får ju vara beredd att också själv bjuda till. Det ska både fungera för förskolan i stort samt för det enskilda barnet. Och i ditt fall har uppenbarligen personalen problem med blöjorna.

Så låt dem prova, det är ju rätt tydligt om det inte fungerar och då blir det antagligen lättsammare för personalen att använda up & goblöja än att byta byxor etc. och du får bestämma vilka blöjor du vill ha.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 777
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 794
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka