Hur "bantar" man barn på vettigast sätt?

Genom att byta ut dåligt godis på lördagar mot "bra" (bättre)? Göra fruktsallad, lite nötter, bananpannkakor, torkade bananer/bär doppade i mörk choklad etc etc? Finns ju massor med andra alternativ än raffinerat socker o konstgjorda ämnen att ha som snacks! :)
 
Alltså... Jag tror att det inte ska trippas på tå kring vikten på grund av rädsla för ätstörning, risken är nog ganska stor att hon REDAN HAR EN ätstörning. Hon behöver komma till rätta med hur, vad och varför man bör äta i stället för vad man inte bör äta - för att lära sig hur det fungerar och undvika hets- eller känsloätande. För att lära effektivt behöver hon vara motiverad. För att vara motiverad behöver hon lyckas. För att lyckas behöver hon delmål.

Ett godisfritt år = sjuuuukt låååång tiiiid och därmed inte motiverande alls. 10, 20 eller 30 dagar är mer rimligt att jobba med. Hälsofördelar är inte heller särskilt motiverande för ett barn, det krävs klar intressantare mutor.

Om det blir en situation i form av elephant in the room är det ändå skuldbeläggande, och på ett avsevärt värre sätt än att säga att "Vi behöver hjälpas åt för att du ska orka klättra, leka och må bra. Skolsyster ringde och var orolig för att du väger mer än vad som är hälsosamt, och nu kommer vi att börja ändra på saker och ting här hemma."
 
Jag skulle inte "ge råd", för jag kan inte föreställa mig att jag skulle lyckas bidra när det gäller problemlösningen.

Däremot har jag svårt att tro att alltsammans handlar om godis hos den där grannen. Snarare skulle jag anta att det finns ett inte så bra matbeteende i familjen, när nu även mamman är överviktig. Väldigt många överviktiga säger ju att de äter bra mat etc, men det gör det ju obegripligt hur de har blivit överviktiga, och i förekommande fall fortsätter att vara det. Jag tycker därför man tills motsatsen är bevisad, kan anta att det finns ett fullt begripligt samband mellan en persons matvanor och hens vikt, oavsett ålder.

Min gissning är att det mest fruktbara "steg 1", skulle vara att familjens vuxna på ett mycket öppet och reflekterande vis ser över familjens matvanor grundligt. Detta är inte gjort på en halvtimme. Tyvärr tror jag inte att det är det minsta fruktbart att en slumpmässig bekant föreslår det, så det hade jag aldrig vågar göra.

Men kanske bör familjen besöka en dietist för att diskutera familjens matvanor, inte specifikt barnets? Det skulle jag tyvärr inte heller våga föreslå.
 
Barnen brukar cykla till skolan, 5 km enkel väg. Nu har familjen börjat åka till badhus 3 dagar i veckan.

Jag kan mest se att småätande kanske är problemet. Middagarna är som sagt bra mat. Sen är inte barnen så aktiva, de har ingen sport de sysslar med på fritiden, förutom cykla till skola och nu badhus.
Tyvärr så bränner ju inte normal cykling så mycket kalorier, och simning är ju också ganska mild form av motion, såvida man inte tävlingssimmar.
Tror att bristen på rörelse kan vara en del av problemet. Tennis, fotboll eller liknande hade varit bättre men är kanske svårt att börja med om man är överviktig. Hade det varit lite närmare till skolan så hade jag föreslagit att hon skulle gå dit eftersom promenad är ett ganska bra sätt att bränna fett. Men nu gissar jag att det tar lite för lång tid, men någon dag i veckan kanske (i min familj så har barnen ganska ofta gått 5 km till skolan)? Hur kom hon till skolan i vintras?
 
Godis för 25 kr per vecka tycker jag är ganska mycket, blir 250 gram om det kostar 100 kr/kilo eller en påse chips själv. I mina ögon enorma mängder.
 
Tyvärr så bränner ju inte normal cykling så mycket kalorier, och simning är ju också ganska mild form av motion, såvida man inte tävlingssimmar.
Tror att bristen på rörelse kan vara en del av problemet. Tennis, fotboll eller liknande hade varit bättre men är kanske svårt att börja med om man är överviktig. Hade det varit lite närmare till skolan så hade jag föreslagit att hon skulle gå dit eftersom promenad är ett ganska bra sätt att bränna fett. Men nu gissar jag att det tar lite för lång tid, men någon dag i veckan kanske (i min familj så har barnen ganska ofta gått 5 km till skolan)? Hur kom hon till skolan i vintras?

De bor på landet och har skoljskjuts
 
De bor på landet och har skoljskjuts
Då har hon ju inte ens fått den motionen i vinter, och tidsmässigt sammanfaller det också med viktuppgången. Förutom att se över maten som flera andra föreslagit så skulle ett sätt att få in mer motion vara att åka skolbussen på morgonen och sedan gå hem. Borde ge mer än att cykla båda vägarna.
 
Flickan bär ju på en enorm övervikt. För att vara normalviktig enligt iso-BMI (som är det mått av bmi uträkning som nyttjas för barn) skulle hon behöva väga 23kg mindre alternativt vara 188cm lång.

Med den faktan tror jag att familjen har väldigt svårt att lösa flickan fetma enbart med hjälp av cykling och indraget lördagsgodis. Familjen behöver hjälp av dietist och kanske personlig tränare.

Ett gymkort för hela familjen kanske skulle kunna motivera både mamman och flickan att bli hälsosammare.

Sen att skylla 23kg övervikt på att flickan får godis hos en granne är att inte se hela problematiken. Hon skulle behöva äta enorma mängder godis varje dag i ett par år för att käka på sig 23kg. Hennes övervikt beror på hennes föräldrars vanor. Hårt men sant. Hon är så liten att all hennes extra kilon går att klandra föräldrarna för.

Så mina kontreta tips:
Dietist
Gymkort
Personlig tränare till flicka och mamma
Allt godis bort
Allt snacks bort
All fika bort

Hoppas det går att prata med din vännina! Lycka till!

Mvh Miks
 
Mor och dotter har tidigare gått på friskis och svettis tillsammans. Planen är att dra igång det igen i höst efter semestrar och allt sånt nu under sommaren.
Jag ska föreslå dietist, eller höra om de tänkt på det iaf.

Det är ju så lätt att vara "snäll" och välmenande men att det blir fel. De är inte bekväma med att sätta förbud, men kanske är det vad som krävs.
 
Mor och dotter har tidigare gått på friskis och svettis tillsammans. Planen är att dra igång det igen i höst efter semestrar och allt sånt nu under sommaren.
Jag ska föreslå dietist, eller höra om de tänkt på det iaf.

Det är ju så lätt att vara "snäll" och välmenande men att det blir fel. De är inte bekväma med att sätta förbud, men kanske är det vad som krävs.
Det är ju sorgligt att säga det men det de gör nu är att ge sin dotter fetmasjukdomar. Fortsätter hon väga så pass mycket en längre tid kommer hon att drabbas av klassiska fetmasjukdomar som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, knäproblem, ryggproblem.

Att vänta till hösten tycker jag verkar vara en dålig ide. Det betyder att det är 3 månader kvar innan de tar tag i sin dotters fetma. Tre månader av semesterrutiner, fika på stranden, snacks efter maten, gott grillat med beasås.

Ett bättre alternativ borde vara att redan nu under sommaren odla goda vanor så att de sitter tills skolan börjar igen. Då är det lättare för flickan att hålla sina matvanor i skolmatsalen samt att det är under sommaren man faktiskt har tid och energi att träna.

Att ge ett barn med grav fetma godis och snacks är inte att vara "snäll". Det är elakt. Men jag kan förstå att man vill "unna" sitt barn godsaker men ibland behöver vuxna faktiskt agera vuxet både för sig själv och sina barn.

Heja dej för att du engagerar dej!

Mvh Miks
 
Det är ju sorgligt att säga det men det de gör nu är att ge sin dotter fetmasjukdomar. Fortsätter hon väga så pass mycket en längre tid kommer hon att drabbas av klassiska fetmasjukdomar som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, knäproblem, ryggproblem.

Att vänta till hösten tycker jag verkar vara en dålig ide. Det betyder att det är 3 månader kvar innan de tar tag i sin dotters fetma. Tre månader av semesterrutiner, fika på stranden, snacks efter maten, gott grillat med beasås.

Ett bättre alternativ borde vara att redan nu under sommaren odla goda vanor så att de sitter tills skolan börjar igen. Då är det lättare för flickan att hålla sina matvanor i skolmatsalen samt att det är under sommaren man faktiskt har tid och energi att träna.

Att ge ett barn med grav fetma godis och snacks är inte att vara "snäll". Det är elakt. Men jag kan förstå att man vill "unna" sitt barn godsaker men ibland behöver vuxna faktiskt agera vuxet både för sig själv och sina barn.

Heja dej för att du engagerar dej!

Mvh Miks


De har precis dragit igång badhuset 3 dagar i veckan så något gör de ju. Ska tilläggas att det är äventyrsbad så det är en del spring runt bland lekgrejerna, upp och ner för rutschbanor osv. De simmar en del först och sen härjar i lekdelen.

Anledningen till att vänta till i höst är väl en del ekonomisk och praktisk. De kommer vara borta ett par veckor med husvagnen, de ska gifta sig osv. De har ett småbarn på lite drygt ett år också så det är ju ett bra läge för att vara ute och aktiv.

Mamman är mycket väl medveten om riskerna eftersom hon själv alltid varit stor. Pappan blir plufsig ibland när han är väldig oaktiv och jobbar mycket, men han är sån som får resultat bara han reser på sig typ.

Jag är ju orolig för mobbing nu också. Den åldern närmar sig snabbt och tjejen är mjuk och känslig.

Jag kan ju inte lösa något, men komma med nya tankar och idéer i alla fall.
 
Har dom kollat upp sköldkörteln på tjejen? Den kan göra att man går upp snabbt i vikt och onormalt.

Jag skulle ta barnet till läkaren och be dom kolla upp sådant. Finns många sjukdomar som kan ge fetma. Så inget sådant ligger bakom. Och sen ta hjälp av sjukvården istället för att laborera själv.
 
De har precis dragit igång badhuset 3 dagar i veckan så något gör de ju. Ska tilläggas att det är äventyrsbad så det är en del spring runt bland lekgrejerna, upp och ner för rutschbanor osv. De simmar en del först och sen härjar i lekdelen.

Anledningen till att vänta till i höst är väl en del ekonomisk och praktisk. De kommer vara borta ett par veckor med husvagnen, de ska gifta sig osv. De har ett småbarn på lite drygt ett år också så det är ju ett bra läge för att vara ute och aktiv.

Mamman är mycket väl medveten om riskerna eftersom hon själv alltid varit stor. Pappan blir plufsig ibland när han är väldig oaktiv och jobbar mycket, men han är sån som får resultat bara han reser på sig typ.

Jag är ju orolig för mobbing nu också. Den åldern närmar sig snabbt och tjejen är mjuk och känslig.

Jag kan ju inte lösa något, men komma med nya tankar och idéer i alla fall.
Du tror inte att hon redan mobbas och hanterar ångesten med att äta? Så var/är det för mig, och jag har en rejäl ätstörning pga det. Jag är en överätare helt enkelt. Se till att de pratar med skolan också!
 
Har dom kollat upp sköldkörteln på tjejen? Den kan göra att man går upp snabbt i vikt och onormalt.

Jag skulle ta barnet till läkaren och be dom kolla upp sådant. Finns många sjukdomar som kan ge fetma. Så inget sådant ligger bakom. Och sen ta hjälp av sjukvården istället för att laborera själv.
Tror inte de har det. Men hon har alltid varit överviktig så det har egentligen inte ramlat på nu. Den stora skillnaden kom för att hon gick ner med LCHF och nu rasade upp allt igen när hon slutade.
 
Du tror inte att hon redan mobbas och hanterar ångesten med att äta? Så var/är det för mig, och jag har en rejäl ätstörning pga det. Jag är en överätare helt enkelt. Se till att de pratar med skolan också!

Hon har alltid varit stor och hennes bror är stor, men inte som henne.
Jag vet inte. Jag vet att de har en skola med stora problem. Jag vet att hon ibland råkar illa ut i skolan, men också att hon har vänner. Skolan i sig har stora problem, det förekommer våld och vandalism. En dag förstördes alla cyklar t.ex. Jag vet inte hur mycket riktat hon får på sig mot just henne. Hon har vänner så ensam och utfryst är hon inte i alla fall. Men omöjligt är det absolut inte. Hon sticker ju ut med sin storlek. Hon är 10 år och drar 42 i klädstorlek :(
 
Hon har alltid varit stor och hennes bror är stor, men inte som henne.
Jag vet inte. Jag vet att de har en skola med stora problem. Jag vet att hon ibland råkar illa ut i skolan, men också att hon har vänner. Skolan i sig har stora problem, det förekommer våld och vandalism. En dag förstördes alla cyklar t.ex. Jag vet inte hur mycket riktat hon får på sig mot just henne. Hon har vänner så ensam och utfryst är hon inte i alla fall. Men omöjligt är det absolut inte. Hon sticker ju ut med sin storlek. Hon är 10 år och drar 42 i klädstorlek :(
Jag hade också vänner, men mobbades likväl. Man måste inte vara ensam för att vara utsatt. Jag var stor från början liksom, föddes stor, vilket de andra barnen tog fasta på och mobbade mig för, varpå jag åt ännu mer för att dämpa smärtan.
 
Jag hade också vänner, men mobbades likväl. Man måste inte vara ensam för att vara utsatt. Jag var stor från början liksom, föddes stor, vilket de andra barnen tog fasta på och mobbade mig för, varpå jag åt ännu mer för att dämpa smärtan.
Ja att hon far illa ibland det vet jag. Jag vet dock inte orsaken.
 
Tror inte de har det. Men hon har alltid varit överviktig så det har egentligen inte ramlat på nu. Den stora skillnaden kom för att hon gick ner med LCHF och nu rasade upp allt igen när hon slutade.

Värt att kolla upp. Hon kan ha dålig ämnesomsättning som gör att hon går upp.

Men tycker ändå att dom ska ta hjälp av experter på området.
 
Jag tycker de ska prata med skolsköterskan och be om en remiss till barnmottagning och dietist så de får konkreta råd och tips om hur de ska göra. De kollar även sköldkörteln o div andra saker med blodprov ifall det är något som ligger bakom. (Iaf här).
Bad är förvisso bra, men inte tillräckligt.
Finns det inget mer de kan göra tillsammans hela familjen? Långpromenader kanske? Gärna i skogen med kuperad terräng, dvs inte gå på stigarna? Som en början iaf?
 
Det måste gå att hitta något hela familjen kan pyssla med även om man inte är alla 4 varje gång. Det gäller att skapa ett behov av att röra på sig. Det finns så mycket som inte är prestationssporter eller att man hängs ut för att man är lite tyngre. Nu har man bestämt sig för att simma en gång per vecka, det är en bra början. Man kan även spela krocket, badminton, minigolf, bordtennis, bowla, cykla, gå/jogga och så kan hela familjen tillsammans gå en kurs i någon "mjuk" kamsport t ex jiu jitsu där man lär sig att kontrollera sin rörelser. Frisbee och drakflygning är ett par andra exempel. Man kan ställa/lägga ut saker som man ska cykla i en bana runt. Framför allt barnen ska ju tycka att det de gör ska vara kul. Om de får prova på en massa olika aktiviteter så brukar det visa sig ganska snabbt vad de vill fortsätta med.

Jag har sett en video nånstans, på fb tror jag som handlar om en liten överviktig flicka som blir "inslängd" att hon ska dansa balett. Hon gillar det absolut inte i början, men efter ett tag är hon i läget att nu ska hon visa de andra och så fortsätter det tills hon är vuxen och gör en provdans för någon teater och får jobbet för hon är bäst. För de flesta är denna vägen helt förkastlig, det bästa är om de får göra något de tycker är kul från början.

Som någon sagt tidigare, barn ska inte banta men om de tappar något kg för att de skippar godis är det inte fel. Nu vet inte jag vad föräldrarna erbjöd att barnen skulle få om de skippade godis i 1 år. Men be dem tänka om och erbjuda barnen något de verkligen önskar sig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 437
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 093
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 652
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp