Hur "bantar" man barn på vettigast sätt?

(Oj vad man engagerar sig!)
Som flera hr påpekat så tror ja okså att det är viktigt att ta hjälp av proffs, att banta barn är inte riktigt samma sak som vuxna, t ex så är kanske inte (strikt) LCHF kost så bra för växande hjärnor i längden (men Obs! vet inte).

Men sedan funderar jag på om inte en stor del av lösningen finns hos mamman. om hon går in för att ändra matvanor och även röra sig mer (vilket hon verkar vara inne på) så kommer det även att påverka dottern positivt, utan att fokus blir på henne.

Som andra skrivit, om ingen köper hem godis, chips eller läsk så finns det inte hemma. Om mamman (och pappan) har sunda matvanor så får ju barnen det också. Om dottern sedan ser mamman gå ner i vikt så blir det en positiv förebild. På sikt tror jag också att man måste komma ifrån diet och bantningstänket, det måste vara normala matvanor som man ska hålla, inte något som bara gäller en period och sedan kan man återgå till det gamla. Även om man kan ha en mer strikt period för att komma igång och få ett "kvitto" på att man är på rätt väg.

Jag hoppas att de tar var på sommarens goda möjligheter till att röra mer på sig,
 
Jag kan bara utgå från mig själv i detta fallet fast jag är gammal :). Jag har inte någon form av godis eller kakor hemma på vardagar. Det handlas in på fredag. Finns det inget sött mer än sirap och det är inte så gott att äta av. Då äter man inget sött. Frukt o bra mellan mål är grunden. Inte köpe risifrutti och sånt. En vettig macka eller frukt nötter o mandel o liknade är toppen. Dämpar söt suget på mig. Äter inte någon form av Jästextrakt eller Glutamat. Tog 3 månader innan mat suget var borta och känslan av att behöva äta mer. Tar man bort det i hemmet så kanske flickans mat lust minskar lite. Finns i aromat m.m Det är verkligen supersvårt men om man förklara o tar dietist hjälp så tror jag att familjen fixar detta.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Har bara skummat igenom nu, men jag var också åt det överviktiga hållet i mellanstadiet.
och även efter.. och har aldrig haft den energin att springa runt och leka eller sånt.

för att motivera mig till ett aktivare och nyttigare liv så hade det krävts att hela familjen var med på det. Eller i alla fall att någon drog med mig och simmade eller cyklade eller bara promenerade i skogen.

Att säga "ät inte det du blir fet" eller att klaga på att jag petade i maten hjälpte inte direkt.. ledde bara till att jag inte klarade av att äta då folk såg på under många år.
Och pga allergier och kräsenhet så begränsades min kost en hel del och det var få grönsaker jag vågade äta (hade svårt med konsistens och var överkänslig mot mycket).

Hade hela familjen slutat att köpa hem godis och börjat röra sig mer dagligen med promenader eller cykelturer så hade motivationen Och energin ökat.
Istället så små åt jag, systern åt inte alls och föräldrarna jobbade mycket. Hemma så var det renovering 24/7 och djuren så även där så jobbade föräldrarna.

Felet för mig var att jag kände mig tvingad till att äta rätt, vilket gjorde att jag tog större avstånd från det. Hade en bättre kost introducerats successivt utan att jag la märke till det så hade det varit en annan sak. Lika så en aktivare vardag.

Träning ska inte vara för att bli smalare, det ska vara för att det är roligt.
Mat ska inte vara för att banta, det ska vara för att det är gott och för att man mår bra av det.
blev långt nu och inte direkt sammanhängande förlåt .
 
Nej att man ska skapa fredagsmys som inte kretsar runt mat var det jag som skrev. Jag förstår vad du menade, jag håller bara inte med.

Och alltså, hårt och hårt. För mig handlar det inte om en bestraffning eller "nu-jädrans-ska-vi-allihop-dissa-lördagsmyset-och-gud-så-trist-vi-ska-ha" utan mer om att vända vanor. Att kanske tänka tanken att fredagsmyset inte är beroende av vad familjen äter tillsammans. Det behöver inte bli mer omvälvande än att föräldrarna slutar köpa hem läsk över huvud taget och bara hänvisar till vatten.

Oroa dig inte, jag är inget fan av kostdoktorn eller någon annan LCHF-anhängare. Nu skrev jag "teorier om" och inte "bevis för" men jag letade upp lite intressanta texter ändå! Nu behandlade inte någon av artiklarna just insulinutsöndringen och det hittade jag heller inga studier på. (Det är en möjlighet vi har diskuterat på min utbildning utifrån tanken att insulin utsöndras redan när vi känner söta smaker på tungan. Hittade inga studier för detta dock!)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1885993

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/10/Artificiella-sotningsmedel-paverkade-blodsockret/

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=1157
Under rubriken "Insulin hindrar överintag av socker" står följande:
"En annan faktor är koncentrering av smakämnen. Vi kan idag konstruera smakämnen, som är »supersmakliga« och effektivt aktiverar smakreceptorer på tungan. Ett exempel är artificiella sötningsmedel. De har förmåga att aktivera belöningssystemen, precis som socker, och ge smärtlindring [36]. De stimulerar också aptiten när de finns i dryck [14]. Dock är det en stor variation i upplevelsen av ett sötningsmedel. En del personer är relativt okänsliga, medan andra reagerar med ökad hunger.

I en undersökning utförd i mitt laboratorium fick 20 personer äta en portion hamburgare och pommes frites antingen tillsammans med kolsyrat vatten eller med »light-läskedryck«, varefter mättnaden skattades [opubl data]. Det visade sig att de som druckit vatten blev mätta på ett likartat sätt, medan bilden av mättnad var mer splittrad hos dem som druckit »light-läsk«. En del förblev hungriga efter måltiden, andra var mätta under lång tid (Figur 4)."


Ja, jag är medveten om att 20 personer inte är någon stor testgrupp och därför inte går att presentera som forskning men tyckte ändå texten i sin helhet var intressant i detta sammanhang.

..

Oavsett studier kan jag tycka det är onödigt att befästa tvånget att allting måste smaka sött. Särskilt i en situation med ett såpass överviktigt barn som tydligt har problem med sockerintag och matintag.

Vill tillägga att jag inte är någon anti-lightare, dricker själv lightläsk ibland. Är bara emot just "helgmys" i form av sockerfrosseri.
Intressanta artiklar även om det med insulinnivån inte är med. Dock känns det mer som ganska breda studier och inte direkt fokuserade på varken insulin eller light produkter. Den ena tog visserligen upp sukralos vilket är ett relativt nytt sötningsmedel som nyttjas i betydligt mindre utsträckning än det mer väldokumenterade aspartam.

Nä jag förordar inte heller sockerfrosseri. Men jag förordar inte heller strikt avhållsamhet utan är så fall mer för att byta ut till bättre alternativ. Speciellt för en familj där socker och tex godis varit och är en etablerad tradition. Ha kvar traditionen men med utbytta produkter.

Mvh Miks
 
Eller varför inte fredagsmys med grönsaksdipp/fruktsallad och servera med vatten, med eller utan bubblor?

Jag tror personligen inte att varken vanligt socker eller konstgjort socker är bra. Det är väl möjligen stevia då men det smakar ju hemskt i stället.

Jag förstår varför du tänker så men av samma anledning som du tycker att sockret ska ersättas med light anser jag att man helt kan ta bort söt dricka och servera något bättre än godis att äta.
Stevia har vi aktivt valt bort. Det är nyligen godkänt i Sverige (2011) och det finns inga långtidsforskningar på växten. Aspartam har varit godkänt sedan 1981 och är oerhört väl utrett.

Såklart är vatten bäst att dricka. Om man tycker det är gott.

Mvh Miks
 
Seriöst? Du menar att en tjej med den vikten inte är överviktig?
Hej!
Det är mitt blogginlägg och därmed bilder på mig i länken i inlägget du citerat. Nu vet jag inte om det där var menat som en reaktion på mig, eller på det barn TS skriver om. Skulle det gälla mig vill jag gärna höra mer om varför du kommer med den reaktionen (förslagsvis via pm, för att inte bli för OT). Gäller det barnet i TS fall: tänk på hur du uttrycker dig så det blir tydligt vem som avses.
 
Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i vikt. Tjejen är 10 år och väger 70 kilo :crazy:

Föräldrarna är medvetna om problemet så det är inte tal om att de "försvarar" barnets vikt. Nu hade skolsyster ringt och varnat. Grejen är att de åt LCHF i höstas och tjejen gick då ner en hel del. Resten av familjen påverkades inte nämnvärt. De slutade med LCHF och dottern vill inte fortsätta. När de slutade med LCHF vägde dottern 60 kilo och det är bara 3 månader sen så det har gått snabbt.

Familjen äter bra mat. De äter hemlagat, mycket frukt och grönt då mannen jobbar med det, i stort sett aldrig köpmat/skräpmat, inte läsk eller liknande. De har okej till godis på helgen. Barnen får 100 kr i månaden att köpa godis för, vilket ju blir 25 kr per helg så inga jättemängder.

Barnen brukar cykla till skolan, 5 km enkel väg. Nu har familjen börjat åka till badhus 3 dagar i veckan.
Tjejen erkände dock att hon fått godis av grannen nästan varje dag, vilket såklart är en stor bov i dramat.

Min vän vill förstås ta tag i problemet innan det är för sent, Barnen har alltid blivit uppfostrade med att alla är bra som man är, så dottern går inte runt och tycker att hon är tjock och ful eller liknande. Då gäller det ju också att få till bantandet utan att väcka negativa känslor om sig själv. Hon vill ju inte skapa ätstörningar åt andra hållet, eller få dottern att tro att hon inte är bra som hon är. Dottern vill också ner i vikt ska tilläggas.

Jag kan mest se att småätande kanske är problemet. Middagarna är som sagt bra mat. Sen är inte barnen så aktiva, de har ingen sport de sysslar med på fritiden, förutom cykla till skola och nu badhus.

Har ni några kloka funderingar? Jag vill gärna kunna komma med råd men jag har ingenting. Sonen är också överviktig, men inte lika som systern.

Inte läst tråden. Men söta drycker sätter sig tydligen direkt i fettlagren på barn. Har ngnstans (om du vill) en länk till en bloggartikel om det. 33 cl festisliknande dryck om dagen gick rakt in i ökade kg på barn i en undersökning.

Vidare skrev samma bloggare om att det fanns ett samband mellan att barn som väger mindre rör sig mer, men inte nödvändigtvis ett samband som säger att bar som börjar röra sig mer kommer att väga mindre. (däremot rör de sig mer när de går ned i vikt) Så gissningsvis bara måste man skära på godis och läsk för effekt. Bara extra rörelse behöver inte hjälpa. Kan länka där också om jag letar (min gamla vanliga favoritbloggare).
 
Första tanken. Vet vännen och dess familj om denna tråden? Jag menar det är ju en enormt detaljerad beskrivning av deras leverne som kanske inte är jätteroligt att ha på nätet om man inte vet om det.

Sen, en "normal" 10-årig tjej som äter bra hemlagad mat och aldrig skräpmat, inte dricker läsk, cyklar en mil om dagen och badar i badhuset 3 dagar i veckan väger inte 70 kg för att hon får godis av en granne så länge det inte är massor med godis. Men frågan är väl om de verkligen lever så hälsosamt om mamman också är rejält överviktig. Mamman får väl inte hon också godis från grannen tänker jag. Det kan ju vara några av alla dessa detaljer som vännen utelämnar för TS, medvetet eller omedvetet. TS kan ju omöjligt leva så tätt inpå vännen att hon verkligen vet allt tänker jag :)

Annars måste något vara fel mer medicinskt så kolla sköldkörtelvärden och sånt är väl en bra start. Det kan ju gälla mamman också.

Sen så är ju detta nästan exakt samma problematik men från andra hållet som i tråden för någon månad sen där TS systers son fått höra att han var överviktig i skolan. Även där levde ju familjen ju familjen väldigt hälsosamt och det fanns ingen uppenbar felkälla. Systerns familj har inte fått några tips som du kan förmedla vidare till vännens familj?
 
Första tanken. Vet vännen och dess familj om denna tråden? Jag menar det är ju en enormt detaljerad beskrivning av deras leverne som kanske inte är jätteroligt att ha på nätet om man inte vet om det.

Sen, en "normal" 10-årig tjej som äter bra hemlagad mat och aldrig skräpmat, inte dricker läsk, cyklar en mil om dagen och badar i badhuset 3 dagar i veckan väger inte 70 kg för att hon får godis av en granne så länge det inte är massor med godis. Men frågan är väl om de verkligen lever så hälsosamt om mamman också är rejält överviktig. Mamman får väl inte hon också godis från grannen tänker jag. Det kan ju vara några av alla dessa detaljer som vännen utelämnar för TS, medvetet eller omedvetet. TS kan ju omöjligt leva så tätt inpå vännen att hon verkligen vet allt tänker jag :)

Annars måste något vara fel mer medicinskt så kolla sköldkörtelvärden och sånt är väl en bra start. Det kan ju gälla mamman också.

Sen så är ju detta nästan exakt samma problematik men från andra hållet som i tråden för någon månad sen där TS systers son fått höra att han var överviktig i skolan. Även där levde ju familjen ju familjen väldigt hälsosamt och det fanns ingen uppenbar felkälla. Systerns familj har inte fått några tips som du kan förmedla vidare till vännens familj?

Oj.. jadu.. vad ska man säga.
Du läser då inlägg så som du vill tolka till det.

Ja hon cyklar till skolan när vädret tillåter och ja det är 5 km enkel väg.
Nej de äter inte skräpmat, utan bra hemlagad mat. Sen hur portionerna ser ut vet jag såklart inte. De kanske överäter allihop. Jag vet att de är duktiga med grönsaker och frukt. Barnen äter alla grönsaker som serveras. Det är en familj som äter middagar tillsammans.
De dricker inte läsk till vardags nej. Jag vet dock inte hur det är med juice.. eller mjölk. Ett stort intag av mjölk är också kalorimättat.
Jag vet inte heller vad barnen äter mellan måltiderna.
Godis hos grannen har varit i stort sett dagligen. Barnen är ensamma en stund efter skolan innan pappan kommer hem. Så det är ett barn som äter godis i stort sett dagligen, även om hon inte får godiset från föräldrarna.
Fysisk aktivitet är för låg, det vet mamman också.
Mamman är medveten om sina problem.

Ja systern skulle kunna ge 100 förslag till min kompis familj, med tanke på att hon är gyminstruktör, hennes största rädsla i livet är att bli tjock och hon har spenderat 30 år av sitt liv på att banta. Skillnaden är att hennes barn inte är överviktiga, det är barnen i trådstarten.

Så ville du bara vara lite syrlig otrevlig eller hade du ett verkligt råd att komma med i tråden?
 
Hej!
Det är mitt blogginlägg och därmed bilder på mig i länken i inlägget du citerat. Nu vet jag inte om det där var menat som en reaktion på mig, eller på det barn TS skriver om. Skulle det gälla mig vill jag gärna höra mer om varför du kommer med den reaktionen (förslagsvis via pm, för att inte bli för OT). Gäller det barnet i TS fall: tänk på hur du uttrycker dig så det blir tydligt vem som avses.
Nej, jag syftade enbart på tjejen ts pratar om, och lindas svar om att hon inte är överviktig enligt midjemått. Jag såg ingen länk alls då jag svarade, men nu ser jag att det är länkat till en blogg. Nu då jag ser att det är en länk med i inlägget fattar jag ju att hon inte alls pratar om tjejen här i tråden.
 
Nej, jag syftade enbart på tjejen ts pratar om, och lindas svar om att hon inte är överviktig enligt midjemått. Jag såg ingen länk alls då jag svarade, men nu ser jag att det är länkat till en blogg. Nu då jag ser att det är en länk med i inlägget fattar jag ju att hon inte alls pratar om tjejen här i tråden.
Sånt kan hända alla :)
 
Oj.. jadu.. vad ska man säga.
Du läser då inlägg så som du vill tolka till det.

Ja hon cyklar till skolan när vädret tillåter och ja det är 5 km enkel väg.
Nej de äter inte skräpmat, utan bra hemlagad mat. Sen hur portionerna ser ut vet jag såklart inte. De kanske överäter allihop. Jag vet att de är duktiga med grönsaker och frukt. Barnen äter alla grönsaker som serveras. Det är en familj som äter middagar tillsammans.
De dricker inte läsk till vardags nej. Jag vet dock inte hur det är med juice.. eller mjölk. Ett stort intag av mjölk är också kalorimättat.
Jag vet inte heller vad barnen äter mellan måltiderna.
Godis hos grannen har varit i stort sett dagligen. Barnen är ensamma en stund efter skolan innan pappan kommer hem. Så det är ett barn som äter godis i stort sett dagligen, även om hon inte får godiset från föräldrarna.
Fysisk aktivitet är för låg, det vet mamman också.
Mamman är medveten om sina problem.

Ja systern skulle kunna ge 100 förslag till min kompis familj, med tanke på att hon är gyminstruktör, hennes största rädsla i livet är att bli tjock och hon har spenderat 30 år av sitt liv på att banta. Skillnaden är att hennes barn inte är överviktiga, det är barnen i trådstarten.

Så ville du bara vara lite syrlig otrevlig eller hade du ett verkligt råd att komma med i tråden?

Eh, desamma får jag väl säga då. Jag menade verkligen inget annat än att om familjen lever så hälsosamt som de uppger för dig så måste de söka hjälp för dotterns vikt mer medicinskt. Men det är ju också omöjligt för dig att veta exakt hur de lever om du inte bor med dem :)

Så nej jag hade inget syfte att vara syrligt otrevlig. Även om jag fortfarande hoppas att familjen känner till tråden..
 
Eh, desamma får jag väl säga då. Jag menade verkligen inget annat än att om familjen lever så hälsosamt som de uppger för dig så måste de söka hjälp för dotterns vikt mer medicinskt. Men det är ju också omöjligt för dig att veta exakt hur de lever om du inte bor med dem :)

Så nej jag hade inget syfte att vara syrligt otrevlig. Även om jag fortfarande hoppas att familjen känner till tråden..

Fast nu har hon ju inte sagt att de lever "så hälsosamt" Hon är medveten om att fysisk aktivitet saknas, men också att det är svårt när barnen inte har någon egen lust. Barnen har fått fullt stöd att prova på alla aktiviteter de velat, men de slutar alltid.

Godis på helger erkänner hon ju också. Sen att middagsmaten är bra mat, det är ju iaf bra. Att frukt och grönt är helt naturlig del i kosten är ju också bra.

Jag försöker inte försvara dom på något vis, jag söker bara efter tips och råd i hur jag kan stötta min väninna.
 
borttaget borde läsa tråd först

Ok skriver samma sak igen :)

Man behöver ju inte ta bort lördagsgodis, det är ju synd. Det räcker väl med att plocka bort godis alla andra dagar. Sedan tycker jag också att 25 kr till bara lördagsgodis är mycket, så mycket äter ju inte ens jag som är vuxen (och som inte kan låta bli godis :) ). Tio kronor smågodis i en liten papperspåse av den nygamla sorten är väl mer lagom (om än inte heller lite), så kan hon köpa en tidning för 30 kr varannan vecka också eller ngt.

Man kanske kan spela spel på fredagar och ha en efterrätt (fruktsallad och grädde) istället för att äta chips?
 
Fast nu har hon ju inte sagt att de lever "så hälsosamt" Hon är medveten om att fysisk aktivitet saknas, men också att det är svårt när barnen inte har någon egen lust. Barnen har fått fullt stöd att prova på alla aktiviteter de velat, men de slutar alltid.

Godis på helger erkänner hon ju också. Sen att middagsmaten är bra mat, det är ju iaf bra. Att frukt och grönt är helt naturlig del i kosten är ju också bra.

Jag försöker inte försvara dom på något vis, jag söker bara efter tips och råd i hur jag kan stötta min väninna.

Jag skulle säga: jag tror knappt att du kan det.

Eftersom det är din väninna som är mamman (om det inte är du själv?) som är överviktig och som har en vad jag kan förstå ganska svårt överviktig dotter. Jag tror som @Breaktown, antingen har dottern någon för mig helt obekant sjukdom som gör henne så svårt överviktig, eller så är det mycket i familjens ätbeteenden som du inte känner till. Jag tror att det flickan behöver är att hennes mamma grundligt tar itu med sig själv - inte att hon är "medveten om problemet". Vilket problem är hon medveten om? Var har den medvetenheten varit medan flickan har lagt på sig till den grad?

Jag uppfattar det här som ett rejält svårt och känsligt problem, där det är svårt att se vad du skulle kunna göra överhuvudtaget, och ännu svårare att se vad olika käcka tips på magert fredagsmys från random bukefalister kan göra.

Jag tolkar din tråd som att du i hög grad förringar problemet. Varför du förringar det, vet jag inte. (Min spontana gissning är att det är för att du är mamman, men det skriver du ju att du inte är, och då har jag inga fler gissningar.)
 
Ok skriver samma sak igen :)

Man behöver ju inte ta bort lördagsgodis, det är ju synd. Det räcker väl med att plocka bort godis alla andra dagar. Sedan tycker jag också att 25 kr till bara lördagsgodis är mycket, så mycket äter ju inte ens jag som är vuxen (och som inte kan låta bli godis :) ). Tio kronor smågodis i en liten papperspåse av den nygamla sorten är väl mer lagom (om än inte heller lite), så kan hon köpa en tidning för 30 kr varannan vecka också eller ngt.

Man kanske kan spela spel på fredagar och ha en efterrätt (fruktsallad och grädde) istället för att äta chips?

De är lite inne på samma linje. Har de varit i en affär där godiset legat på 3 kronor hektot har de förstås begränsat barnen. Men de kan ju begränsa det hela ännu mer. Det låter inte så mycket när man säger det (eller jag reagerade inte på det) men när jag läser era exempel så ser jag ju att det är en del. Det beror ju helt på vad de köper.

De har mycket familjetid så att spela spel och umgås gör de redan. Vad de äter till har jag inte koll på men ska absolut föreslå fruktsallad eller liknande. Popcorn kanske? Bättre än chips iaf.

Det känns som att godiset är viktigt för barnen och också på något sätt viktigt för föräldrarna att tillåta. Kanske ska försöka luska i vad det står för? Men behöver ju inte förbjuda helt, men det kanske inte heller MÅSTE vara godis varje helg?
En annan kompis förbjuder inte godisätande och de fikar och sånt, men de har inte heller någon fast dag då man ska äta godis. Köper de inte godis på en helg så är det liksom så. Lördagsgodiset är inte heligt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 403
Senast: alazzi
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 502
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 108
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 745
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp