Hur "bantar" man barn på vettigast sätt?

Jag tycker de ska prata med skolsköterskan och be om en remiss till barnmottagning och dietist så de får konkreta råd och tips om hur de ska göra. De kollar även sköldkörteln o div andra saker med blodprov ifall det är något som ligger bakom. (Iaf här).
Bad är förvisso bra, men inte tillräckligt.
Finns det inget mer de kan göra tillsammans hela familjen? Långpromenader kanske? Gärna i skogen med kuperad terräng, dvs inte gå på stigarna? Som en början iaf?

Nu har de också en 1-åring så jag antar att någon får hålla sig på stig med barnvagnen ;)

Visst kan de göra mer ihop, i alla fall när mammans schema gör att de är hemma tillsammans. Hon jobbar väldigt varierande. Mamman går på gåband på kvällarna, de har sån hemma. Det är ju då för att hon jobbat sent så barnen sover. Så mamman är aktiv hon också. Barnen kanske kunde få en utmaning på bandet? en familjetävling eller nåt? På skoj förstås
 
De har precis dragit igång badhuset 3 dagar i veckan så något gör de ju. Ska tilläggas att det är äventyrsbad så det är en del spring runt bland lekgrejerna, upp och ner för rutschbanor osv. De simmar en del först och sen härjar i lekdelen.

Anledningen till att vänta till i höst är väl en del ekonomisk och praktisk. De kommer vara borta ett par veckor med husvagnen, de ska gifta sig osv. De har ett småbarn på lite drygt ett år också så det är ju ett bra läge för att vara ute och aktiv.

Mamman är mycket väl medveten om riskerna eftersom hon själv alltid varit stor. Pappan blir plufsig ibland när han är väldig oaktiv och jobbar mycket, men han är sån som får resultat bara han reser på sig typ.

Jag är ju orolig för mobbing nu också. Den åldern närmar sig snabbt och tjejen är mjuk och känslig.

Jag kan ju inte lösa något, men komma med nya tankar och idéer i alla fall.
Eftersom hela familjen har överviktsproblem tror jag att dietist eller ännu bättre pt inkl mathjälp skulle kunna få familjen på rätt spår. Ekonomin är väl det som ställer till det om man väljer pt. Skolläkaren är iaf första instans. Med ett så pass gravt överviktigt barn borde det vara lätt att få hjälp.

Andra sätt som kan få barnen mer aktiva:
Studsmatta
Kickbike
Utomhuspool (finns 5kubikspooler för 1500)
Sån där skattletning via koordinater. Tror det heter typ geocatch. Perfekt om de ska ut och resa.
Anmäla sig till ett 5km lopp tillsammans i slutet av augusti. Det finns massor av lopp som anordnas av tex gym eller idrottsföreningar.

Vad gäller mobbing kommer elaka barn alltid på anledningar till att mobba. Det spelar ingen större roll om barnet är överviktigt eller inte. Däremot om hon är mjuk och känslig är det lätt att hon blir utsatt. Att bli normalviktig kan (jag säger kan) stärka hennes självkänsla i att hennes kropp är stark och kan utföra fysiska aktiviteter.

Som jag ser det kommer denna familj inte lyckas på egen hand. Det baserar jag på att du skriver att samtliga i familjen (bebisen borträknad) har överviktsproblematik. Familjen har ett grundläggande problem runt matvanor och motionsvanor och behöver hjälp med att ändra om sina rutiner och vanor. Om det är för stora portioner, för fet/fel mat, småätande, snacks, godis eller annat är svårt att sia om. Troligtvis en kombo av flera. Att då bara (även om det är superbra) börja åka och bada 3 dagar i veckan och tro att de ska få fantastiska resultat är lite som att spara 1 kr om dagen och tro att man ska kunna åka på semester vid jul.

Fy, jag känner att jag låter hård men det engagerar mig. Jag blir illa berörd när jag ser feta barn eftersom jag tycker att det är snudd på barnmisshandel att inte hålla sitt barns vikt på en sund nivå.

Mvh Miks
 
Eftersom hela familjen har överviktsproblem tror jag att dietist eller ännu bättre pt inkl mathjälp skulle kunna få familjen på rätt spår. Ekonomin är väl det som ställer till det om man väljer pt. Skolläkaren är iaf första instans. Med ett så pass gravt överviktigt barn borde det vara lätt att få hjälp.

Andra sätt som kan få barnen mer aktiva:
Studsmatta
Kickbike
Utomhuspool (finns 5kubikspooler för 1500)
Sån där skattletning via koordinater. Tror det heter typ geocatch. Perfekt om de ska ut och resa.
Anmäla sig till ett 5km lopp tillsammans i slutet av augusti. Det finns massor av lopp som anordnas av tex gym eller idrottsföreningar.

Vad gäller mobbing kommer elaka barn alltid på anledningar till att mobba. Det spelar ingen större roll om barnet är överviktigt eller inte. Däremot om hon är mjuk och känslig är det lätt att hon blir utsatt. Att bli normalviktig kan (jag säger kan) stärka hennes självkänsla i att hennes kropp är stark och kan utföra fysiska aktiviteter.

Som jag ser det kommer denna familj inte lyckas på egen hand. Det baserar jag på att du skriver att samtliga i familjen (bebisen borträknad) har överviktsproblematik. Familjen har ett grundläggande problem runt matvanor och motionsvanor och behöver hjälp med att ändra om sina rutiner och vanor. Om det är för stora portioner, för fet/fel mat, småätande, snacks, godis eller annat är svårt att sia om. Troligtvis en kombo av flera. Att då bara (även om det är superbra) börja åka och bada 3 dagar i veckan och tro att de ska få fantastiska resultat är lite som att spara 1 kr om dagen och tro att man ska kunna åka på semester vid jul.

Fy, jag känner att jag låter hård men det engagerar mig. Jag blir illa berörd när jag ser feta barn eftersom jag tycker att det är snudd på barnmisshandel att inte hålla sitt barns vikt på en sund nivå.

Mvh Miks

De är ju inte naiva och tror det ska ge resultat omedelbart. Det är ett steg på vägen och bättre än ingenting i dagsläget.
Barnen har inget eget sug att göra saker. Ja dottern red, men trivdes inte. Sonen har testat basket, sen kanot, sen ville han testa klättring. Båda är med i scouterna men det är ju inte fysisk aktivitet.

Hela familjen är liksom.. mjuk i sättet. Man resonerar och pratar om saker. Barnen är väldigt väluppfostrade och skrik och bråk händer ytterst, ytterst sällan. Barnen vill gärna vara hemma och umgås som familj, även om de såklart umgås med vänner också. Jag tror därför att föräldrarna har svårt med att ha benhårda regler liksom. De har ju tider att sköta och barnen lyssnar på de regler de har. Men de är så..ja mjuka är nog ordet.

Jämför jag med t.ex min syster så framstår hon som värsta psykopaten som helt enkelt bestämmer att "nu är det inget godis/kakor mer på en månad" enbart för att det varit ett par barnkalas en period med mycket sött. Inte för att barnen har viktproblem, utan mer en princip.
Jag kan inte se min vän ta till en sån sak, även om det nog är vad de skulle behöva. Då behöver jag komma med förslag som inte blir så diktaturmässigt för henne också.
 
Nu har de också en 1-åring så jag antar att någon får hålla sig på stig med barnvagnen ;)

Visst kan de göra mer ihop, i alla fall när mammans schema gör att de är hemma tillsammans. Hon jobbar väldigt varierande. Mamman går på gåband på kvällarna, de har sån hemma. Det är ju då för att hon jobbat sent så barnen sover. Så mamman är aktiv hon också. Barnen kanske kunde få en utmaning på bandet? en familjetävling eller nåt? På skoj förstås

Bärsele! Jag har också en 1,5 åring och stövlar runt i skogen var och varannan dag med henne på ryggen och hundarna i varsitt koppel.
Men även om mamman jobbar sent, kan inte pappan ta med barnen på långpromenader då? Även om det inte är i skogen så bränner det ju en del att gå på vanliga vägar med om man har hyffsat tempo och går en längre runda
 
många skriver att barn inte ska banta, utan växa i sin vikt
Men detta är ett barn som om vikten står stilla och barnet blir 167 cm, så ligger barnet på BMIgränsen (för vuxna) mellan normal- och övervikt.
Som jag ser det så handlar det om att det här barnet behöver gå ner i vikt, inte bara växa i sin vikt. Och hur man än vänder och vrider på saken så är de viktnedgång som kallas för bantning.

Det är, för mig, uppenbart att den här familjen har ett mat- och ätbeteende som inte är fungerande. De skulle behöva hjälp med sin kosthållning och inställning till ätande. Och detta i kombination med att hitta motionsformer som passar för familjen.

Jag tror att man behöver kunna sätta fingret på varför övervikten uppstår, vari ligger problemet?
Ser jag till mig själv så har jag "druckit" mig till en stor del av min övervikt. Jag 'kan inte' dricka mig otörstig på vatten (det knyter sig i strupen, har alltid gjort) och det är svårt att hitta alternativ som inte lägger sig på hullet. Jag har genom livet konsumerat stora mängder saft, läsk och energidrycker. Jag är nu medveten om problemet och försöker åtgärda det.
Jag har ett barn (av fyra) som är överviktigt, inte alls lika mycket som det barn TS nämner, men ändå tillräckligt för att vara störande.
Även här är väl orsaken känd - hen är tämligen kräsen, äter få grönsakssorter (typ bara morötter och röd paprika, plus gurka under tvång...), äter stora portioner och gärna stora mängder ris eller pasta. Kräsenheten gör det svårt att förändra kosthållningen, även om försök görs. Och mindre portioner jobbar vi på, men det är samtidigt viktigt att barnet ifråga kan äta sig mätt för hen har ett väldigt svängigt humör, som svänger mer med sjunkande blodsocker... (och, att välja livsmedel som ger jämnare blodsockerhalt är, som sagt, inte lätt när barnet är kräset och totalvägrar att smaka)
Och barnet är ganska ointresserat av det mesta som har med motion att göra, även om hen just nu cyklar en del på fritiden.
 
De är ju inte naiva och tror det ska ge resultat omedelbart. Det är ett steg på vägen och bättre än ingenting i dagsläget.
Barnen har inget eget sug att göra saker. Ja dottern red, men trivdes inte. Sonen har testat basket, sen kanot, sen ville han testa klättring. Båda är med i scouterna men det är ju inte fysisk aktivitet.

Hela familjen är liksom.. mjuk i sättet. Man resonerar och pratar om saker. Barnen är väldigt väluppfostrade och skrik och bråk händer ytterst, ytterst sällan. Barnen vill gärna vara hemma och umgås som familj, även om de såklart umgås med vänner också. Jag tror därför att föräldrarna har svårt med att ha benhårda regler liksom. De har ju tider att sköta och barnen lyssnar på de regler de har. Men de är så..ja mjuka är nog ordet.

Jämför jag med t.ex min syster så framstår hon som värsta psykopaten som helt enkelt bestämmer att "nu är det inget godis/kakor mer på en månad" enbart för att det varit ett par barnkalas en period med mycket sött. Inte för att barnen har viktproblem, utan mer en princip.
Jag kan inte se min vän ta till en sån sak, även om det nog är vad de skulle behöva. Då behöver jag komma med förslag som inte blir så diktaturmässigt för henne också.
Då kanske det skulle passa dem bättre att köra med öppna kort och utbilda både sig själva och barnen. Tioåringar fattar ju mer än vad många vill tro. Kanske lägga upp det mer som att "pappa och jag har funderat på det här med kost. Vi har räknat ut något som heter BMI och inser att vi väger för mycket i förhållande till hur långa vi är. Vi tänkte att vi ska koka på hur mycket socker det är i olika livsmedel och bara äta de livsmedel med mindre socker. Vi tänkte även köra oss hur mycket mat vi ska äta för att få ett bättre BMI. Ni kommer få lära er massor av nytt"

Jag är helt övertygad om att flickan är smärtsamt medveten om att hon är fet. Hon behöver hjälp och verktyg till att komma på fötter. Svårt att väga det mellan utbildning och skuldbeläggning. Har de så lugna barn som går att diskutera med borde det funka att resonera med dem. Men föräldrarna behöver ju också ändra. Barn gör som vuxna gör, inte som vuxna säger.

Mvh Miks
 
Då kanske det skulle passa dem bättre att köra med öppna kort och utbilda både sig själva och barnen. Tioåringar fattar ju mer än vad många vill tro. Kanske lägga upp det mer som att "pappa och jag har funderat på det här med kost. Vi har räknat ut något som heter BMI och inser att vi väger för mycket i förhållande till hur långa vi är. Vi tänkte att vi ska koka på hur mycket socker det är i olika livsmedel och bara äta de livsmedel med mindre socker. Vi tänkte även köra oss hur mycket mat vi ska äta för att få ett bättre BMI. Ni kommer få lära er massor av nytt"

Jag är helt övertygad om att flickan är smärtsamt medveten om att hon är fet. Hon behöver hjälp och verktyg till att komma på fötter. Svårt att väga det mellan utbildning och skuldbeläggning. Har de så lugna barn som går att diskutera med borde det funka att resonera med dem. Men föräldrarna behöver ju också ändra. Barn gör som vuxna gör, inte som vuxna säger.

Mvh Miks

Hon är medveten om sin storlek men tycker hon är bra ändå. Hon lägger ingen värdering i det... än. Men det kommer väl snart det också. Hon vet att hon är tjock, men att vara tjock är inte dåligt och inget man behöver skämmas för. Det är hennes inställning just nu.
 
många skriver att barn inte ska banta, utan växa i sin vikt
Men detta är ett barn som om vikten står stilla och barnet blir 167 cm, så ligger barnet på BMIgränsen (för vuxna) mellan normal- och övervikt.
Som jag ser det så handlar det om att det här barnet behöver gå ner i vikt, inte bara växa i sin vikt. Och hur man än vänder och vrider på saken så är de viktnedgång som kallas för bantning.

Det är, för mig, uppenbart att den här familjen har ett mat- och ätbeteende som inte är fungerande. De skulle behöva hjälp med sin kosthållning och inställning till ätande. Och detta i kombination med att hitta motionsformer som passar för familjen.

Jag tror att man behöver kunna sätta fingret på varför övervikten uppstår, vari ligger problemet?
Ser jag till mig själv så har jag "druckit" mig till en stor del av min övervikt. Jag 'kan inte' dricka mig otörstig på vatten (det knyter sig i strupen, har alltid gjort) och det är svårt att hitta alternativ som inte lägger sig på hullet. Jag har genom livet konsumerat stora mängder saft, läsk och energidrycker. Jag är nu medveten om problemet och försöker åtgärda det.
Jag har ett barn (av fyra) som är överviktigt, inte alls lika mycket som det barn TS nämner, men ändå tillräckligt för att vara störande.
Även här är väl orsaken känd - hen är tämligen kräsen, äter få grönsakssorter (typ bara morötter och röd paprika, plus gurka under tvång...), äter stora portioner och gärna stora mängder ris eller pasta. Kräsenheten gör det svårt att förändra kosthållningen, även om försök görs. Och mindre portioner jobbar vi på, men det är samtidigt viktigt att barnet ifråga kan äta sig mätt för hen har ett väldigt svängigt humör, som svänger mer med sjunkande blodsocker... (och, att välja livsmedel som ger jämnare blodsockerhalt är, som sagt, inte lätt när barnet är kräset och totalvägrar att smaka)
Och barnet är ganska ointresserat av det mesta som har med motion att göra, även om hen just nu cyklar en del på fritiden.
Man räknar ISO BMI på barn upp till 18 år. Om flickan blir medellängd, dvs 167cm, skulle det betyda att hon är överviktig under hela sin barndom. Inte ens när hon är 18 år anses hon normalviktig med sina 70kg.

Hårt att säga det men flickan måste gå ner drygt 20kg för att bli en normalviktig 10 åring. Eller växa 30cm på längden ;) Visst banta är ett laddat ord. Hälsosamt leverne kanske är mindre laddat.

Svårt med ditt kräsna barn. Rårivna morötter innan maten? Vi dricker bara lightprodukter hemma. Sjukt onödigt att dricka sina kalorier. Aspartam är mer forska än någr andra smaksättare så det väljer vi.

Mvh Miks
 
Andra sätt som kan få barnen mer aktiva:
Studsmatta

Mvh Miks
Studsmatta är ett jättebra tips! Roligt och barnen kan även göra det själva. Jag har sett hur det kan hjälpa till att få bort många kilon på barn, till synes helt utan ansträngning. Vill minnas att det dessutom är skonsammare mot t ex knän än t ex att springa.

Förutom mat så kan även dryck vara en bov. Inte bara läsk utan även juice är rejält kaloririkt. Har man för vana att ta ett glas till frukost så blir det en hel del socker per dag. Vitaminer är det bättre att få via hel frukt.
 
Hon är medveten om sin storlek men tycker hon är bra ändå. Hon lägger ingen värdering i det... än. Men det kommer väl snart det också. Hon vet att hon är tjock, men att vara tjock är inte dåligt och inget man behöver skämmas för. Det är hennes inställning just nu.
Och det är sant! Hon ska inte skämmas (däremot kanske hennes föräldrar). Om hon vet om att hon är tjock så tycker jag att man även är skyldig att utbilda henne i att man faktisk alltid ska välja att inte vara tjock. Hon verkar medveten och då måste man även upplysa om orsak och verkan tycker jag.

Svårt med ätstörningsrisk dock. Det är väl där skolhälsovården kan hjälpa.

Mvh Miks
 
Svårt med ditt kräsna barn. Rårivna morötter innan maten? Vi dricker bara lightprodukter hemma. Sjukt onödigt att dricka sina kalorier. Aspartam är mer forska än någr andra smaksättare så det väljer vi.

Mvh Miks
Jag har numera minimerat sockrade drycker, det är inte längre något problem. Men det har varit, under väldigt många år. Rom byggdes inte på en dag, inte ens på ett år...
Aspartam kommer inte in i mitt hus! (precis som med salt - se aktuell tråd på Senior - så finns det två läger bland forskarna, angående dess farlighet)
Barnen dricker, tackochlov, vatten.
 
Ser inte alls poängen med lightprodukter. Varför ersätta sött med sött? Känns vettigare i så fall att skrota begäret. Vi dricker gärna smaksatt vatten, med riktig frukt/grönsak. Har inte haft saft hemma på ett par år tror jag och då för att jag inte drack tillräckligt och såg saft som en enkel utväg ur vätskebristen som varat i några dagar :p
 
Ser inte alls poängen med lightprodukter. Varför ersätta sött med sött? Känns vettigare i så fall att skrota begäret. Vi dricker gärna smaksatt vatten, med riktig frukt/grönsak. Har inte haft saft hemma på ett par år tror jag och då för att jag inte drack tillräckligt och såg saft som en enkel utväg ur vätskebristen som varat i några dagar :p
Därför att lightdrycker inte adderar några kalorier alls. Det är ett större steg att ta bort all saft tex än att byta till light. Vi dricker för övrigt inte mjölk eller juice heller. Vi dricker väldigt sällan kalorier helt enkelt. Man får mer ut av att äta kalorier.

Har man barn med sockersug som man behöver få ner i vikt är lightprodukter ett ganska snällt sätt att låta barnen få behålla tex fredagsmys med lightdricka och grönsaksdipp eller fruktsallad.

Mvh Miks
 
Jag förstår inte varför de slutade med LCHF om det nu fungerade för dottern? Grannen måste ju funnits med i bilden även då och hon gick ändå ner i vikt, så uppenbarligen äter de sämre nu än vad de gjorde då om hennes chokladätande hos grannen inte hade större inverkan.
 
Har man barn med sockersug som man behöver få ner i vikt är lightprodukter ett ganska snällt sätt att låta barnen få behålla tex fredagsmys med lightdricka och grönsaksdipp eller fruktsallad.

Eller också försöker man skapa ett fredagsmys som inte nödvändigt kretsar runt mat.. Att skapa en trevlighetsfaktor utan att man måste äta till liksom.

Dessutom finns det teorier om att sötningsmedel leder till ökad frisättning av insulin vilket leder till lägre blodsocker vilket triggar hungerkänslorna.
 
Eller också försöker man skapa ett fredagsmys som inte nödvändigt kretsar runt mat.. Att skapa en trevlighetsfaktor utan att man måste äta till liksom.

Dessutom finns det teorier om att sötningsmedel leder till ökad frisättning av insulin vilket leder till lägre blodsocker vilket triggar hungerkänslorna.
Jag sa aldrig att man skulle skapa fredagsmys utan i så fall behålla men förbättra. Självklart är det bättre att inte äta något i sådana sammanhang men för en familj med barn som äter godis (se TS tidigare inlägg om veckopeng och godis) så kanske det blir en aning hårt (se även TS beskrivning om föräldrarnas mjuka förhållningssätt) att ta bort fredags eller lördagsmys.

Vad gäller teorier om sötningsmedel får du gärna visa källa (kostdoktorn räknas inte).

Mvh Miks
 
Jag sa aldrig att man skulle skapa fredagsmys utan i så fall behålla men förbättra. Självklart är det bättre att inte äta något i sådana sammanhang men för en familj med barn som äter godis (se TS tidigare inlägg om veckopeng och godis) så kanske det blir en aning hårt (se även TS beskrivning om föräldrarnas mjuka förhållningssätt) att ta bort fredags eller lördagsmys.

Vad gäller teorier om sötningsmedel får du gärna visa källa (kostdoktorn räknas inte).

Mvh Miks

Nej att man ska skapa fredagsmys som inte kretsar runt mat var det jag som skrev. Jag förstår vad du menade, jag håller bara inte med.

Och alltså, hårt och hårt. För mig handlar det inte om en bestraffning eller "nu-jädrans-ska-vi-allihop-dissa-lördagsmyset-och-gud-så-trist-vi-ska-ha" utan mer om att vända vanor. Att kanske tänka tanken att fredagsmyset inte är beroende av vad familjen äter tillsammans. Det behöver inte bli mer omvälvande än att föräldrarna slutar köpa hem läsk över huvud taget och bara hänvisar till vatten.

Oroa dig inte, jag är inget fan av kostdoktorn eller någon annan LCHF-anhängare. Nu skrev jag "teorier om" och inte "bevis för" men jag letade upp lite intressanta texter ändå! Nu behandlade inte någon av artiklarna just insulinutsöndringen och det hittade jag heller inga studier på. (Det är en möjlighet vi har diskuterat på min utbildning utifrån tanken att insulin utsöndras redan när vi känner söta smaker på tungan. Hittade inga studier för detta dock!)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1885993

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/10/Artificiella-sotningsmedel-paverkade-blodsockret/

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=1157
Under rubriken "Insulin hindrar överintag av socker" står följande:
"En annan faktor är koncentrering av smakämnen. Vi kan idag konstruera smakämnen, som är »supersmakliga« och effektivt aktiverar smakreceptorer på tungan. Ett exempel är artificiella sötningsmedel. De har förmåga att aktivera belöningssystemen, precis som socker, och ge smärtlindring [36]. De stimulerar också aptiten när de finns i dryck [14]. Dock är det en stor variation i upplevelsen av ett sötningsmedel. En del personer är relativt okänsliga, medan andra reagerar med ökad hunger.

I en undersökning utförd i mitt laboratorium fick 20 personer äta en portion hamburgare och pommes frites antingen tillsammans med kolsyrat vatten eller med »light-läskedryck«, varefter mättnaden skattades [opubl data]. Det visade sig att de som druckit vatten blev mätta på ett likartat sätt, medan bilden av mättnad var mer splittrad hos dem som druckit »light-läsk«. En del förblev hungriga efter måltiden, andra var mätta under lång tid (Figur 4)."


Ja, jag är medveten om att 20 personer inte är någon stor testgrupp och därför inte går att presentera som forskning men tyckte ändå texten i sin helhet var intressant i detta sammanhang.

..

Oavsett studier kan jag tycka det är onödigt att befästa tvånget att allting måste smaka sött. Särskilt i en situation med ett såpass överviktigt barn som tydligt har problem med sockerintag och matintag.

Vill tillägga att jag inte är någon anti-lightare, dricker själv lightläsk ibland. Är bara emot just "helgmys" i form av sockerfrosseri.
 
Senast ändrad:
Därför att lightdrycker inte adderar några kalorier alls. Det är ett större steg att ta bort all saft tex än att byta till light. Vi dricker för övrigt inte mjölk eller juice heller. Vi dricker väldigt sällan kalorier helt enkelt. Man får mer ut av att äta kalorier.

Har man barn med sockersug som man behöver få ner i vikt är lightprodukter ett ganska snällt sätt att låta barnen få behålla tex fredagsmys med lightdricka och grönsaksdipp eller fruktsallad.

Mvh Miks
Eller varför inte fredagsmys med grönsaksdipp/fruktsallad och servera med vatten, med eller utan bubblor?

Jag tror personligen inte att varken vanligt socker eller konstgjort socker är bra. Det är väl möjligen stevia då men det smakar ju hemskt i stället.

Jag förstår varför du tänker så men av samma anledning som du tycker att sockret ska ersättas med light anser jag att man helt kan ta bort söt dricka och servera något bättre än godis att äta.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 426
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 078
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp