Bukefalos 28 år!

Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Nu har jag begränsad erfarenhet av jaklabbe och knappt någon av jaktspringer, däremot träffat många och själv haft en dp som funkat bra till jakt.

Jag tycker det du beskriver låter som en oerhört ouppfostrad hund!
Har mina spaniels haft "fritt fram" så strövas det runt, hälsas försiktigt med en nos i knät på folk och rätt snart lägger de sig vid mig, ja om ingen börjar klia och gosa med dom för då blir de såklar kvar där en stund.

Det har heller inte behövts mer än ett lungt "ligg här" så skippar de sin hälsningsrund och lägger sig direkt vid mina fötter.

Sedan behöver man ju inte rikta in sig på de mest prestationsavlade jaktlinjerna om man nu inte vill jaga aktivt.
Visst det kan och ska vara mycket hund i en springer men jag kan aldrig tycka att det är rätt på något sätt när det inte är en mjuk, förig hund med massa will-to-please. Jag vill ha arbetsmotor javisst, men det ska samtidigt finnas ett lugn, en intelligens, och allvar över det.
Det är glada hundar med fart men avknappen ska i princip finnas "från födseln" och det ska va lätt att träna en spaniel!

(retrivrar kan jag inte så mycket om så nu riktade jag in mig mest på spanjlarna)
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Jag tycker det du beskriver låter som en oerhört ouppfostrad hund!
Har mina spaniels haft "fritt fram" så strövas det runt, hälsas försiktigt med en nos i knät på folk och rätt snart lägger de sig vid mig, ja om ingen börjar klia och gosa med dom för då blir de såklar kvar där en stund.

Och jag tycker din spaniel låter snudd på apatisk för att vara en springer... :o Nu har jag turen att ha en jaktgolden som är precis som din men jag inser att hon är rätt otypisk för sin ras. Men min förra, ja hon var verkligen högt och lågt! Billie Bulldozer... Just därför har jag insett att det inte blir någon mer jaktgolden för mig eftersom jag också tycker att flamset och tramset kan bli lite mycket ibland och chansen att hitta en jaktgolden (med den lätta atletiska kroppen) med Lokas lugna sinnelag känns försvinnande liten.

Jag vill som nästa hund ha en vovve som, om man utgår ifrån Loka, är precis som henne fast en gnutta mindre, lite tuffare och lite mer stresstålig utan att vara nervös/stressad men gärna "på". Jag gillar hundar med clownfasoner och de får gärna hitta på hyss. Ska vara sund och frisk, ha förutsättningar för att kunna göra "lite av allt" men också tycka om att slöa i soffan ibland. Den får också gärna hålla lite koll på dörren hemma.

Först var jag inne på staffordshire bullterrier (Calaziryas fel... de där jäkla valpbilderna :devil:). Den står fortfarande kvar på listan.
Ett tag charmades jag av den franska bulldoggen men när jag läst på mer om hälsan i rasen så strök jag den. Likaså bostonterrier.
Kunde tänka mig tibetansk terrier, tyckte det kunde vara mysigt med pälsvården. Men escodobes skräckhistorier har avskräckt lite :angel: och jag fick lov att inser att den "mysiga" pälsen och skulle dra med sig ruskigt mycket skit in.
Havanaisen har jag kikat på just för att den skulle vara så frisk, den står på b-listan nu pga pälsen och att den kanske blir lite för liten.
Har också kikat på kooikerhondje men det blir svårare att hitta en bra hund när rasen är så liten som den är.
Idag är jag inne på schnauzer faktiskt, "mellan"varianten som den kallades förut.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Idag är jag inne på schnauzer faktiskt, "mellan"varianten som den kallades förut.

Och DÅ ska jag sukta med en massa valpbilder imorgon på en liten grå :devil::D

Men du får vänta till imorgon!
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Jasså... jag tyckte bara hon var väluppfostrad. Ingen av mina hundar får gå upp i knät på folk, tigga vid bord eller vara jobbiga på annat vis. Då är det bara att gå och lägga sig i hörnet. Ska man vara med så sköter man sig...

Energin har man till att jobba inte till att vara störig... (men kanske jag som är för mycket gestapo eller mina hundar som är överdrivet enkla)

Däremot var tiken högt och lågt om man tar fram kopplet, spårselen eller jaktkläderna/geväret... Då pips det och hoppas febrilt runt öronen på en och man snubblar minst fem gånger över hunden.

Hanen är mest en "skräphund" men i stort beter han sig lika förutom att han bara har koppel och kampleksak att bli glad åt och att han mest gör av med energi på att ge matte grå hår och äta tvätt. Men det är raka rör och ordentligt uppförande som gäller för honom också. Jag vill kunna samla tio pers och femton hundar i mitt vardagsrum och ha LUGNT och ordningssamt där inne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Jag har upplevt de schnauzers jag har träffat som mycket lugna och kloka. "min" (grannens, men säg det till en hundälskade elvaåring) schnauzer som jag hade hand om var väldigt mycket enmanshund. Det tog ett tag för oss att bli kompisar, men när vi var det gick han lös vid min sida och kunde inte bry sig mindre om andra hundar eller människor. Han hade fullt fokus på mig. Fast han kanske bara var väldigt väluppfostrad och kastrerad.
Jag uppfattar dem i alla fall som smarta och trygga hundar, utan att för dess skull sakna energi :)
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

KL och totalt OT.
Är det dumt att vilja ha en hund som antingen kan försvara en om den måste, eller åtminstone ser ut som att den kan? När jag är ute med hunden nu schäfer/rottis vågar jag gå var som helst med henne när det är mörkt och så. Det skulle jag inte våga med en papillon. Då skulle jag smyga runt huset med hjärtklappning och hundstackarn skulle bli ännu nervösare :D

Om det inte framgick vill jag alltså inte ha någon supertuff kamphund så jag får respekt i kvarteret... eh. nej.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Jag ville egentligen bara påpeka att det är lurigt att rekommendera retriever och spaniels som "lagom" hundar då jag har personlig erfarenhet av både räzer- och soffpotatisvarianten inom samma ras. Jag ville ha en "lagom" hund men fick en arbetsnarkoman. Mot slutet hade jag rätt bra pli på henne (tummen i ögat) men att släppa kontrollen av henne i ett rum med 15 personer? Inte en chans.... Min nuvarande har jag ingen "pli" på alls, hon kan typ tre kommandon, men är till sättet följsam, mild och mycket lyhörd och därför funkar vardagen rätt så perfekt. Att träna seriöst är däremot mycket svårare.

Fast så är det nog i de flesta raser, man måste kolla linjer också.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Ja förvärra mitt lidande bara, gör det, GÖR det....! mört....

:D;)

Nu när våren kommer blir jag så valpsjuk...
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Oj. Jag trodde loka var en ängel. Eller menade du din andra hund nu?
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Loka är en mesig liten ängel. :) Men Billie var nog allt en liten smådjävul, fast med ett gott hjärta innerst inne. Oerhört snäll men det var bara jag som kunde se det, alla andra tyckte att hon var jobbig för "damp-rycken" var allt de såg.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Ja. alltså jag måste säga att det kan vara jobbigt att ha en hund som älskar alla för mycket och vill krypa upp i knät på alla och som främlingar tillika slänger sig över för att krama. Goldens är nog som nallebjörnar i mångas ögon.
Har du funderat på att sätt på henne ett nithalsband? ;)
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Om du är en aktiv hundägare som kommer att tillbringa mycket tid med din hund och aktivera den, kan du visst ha en Schäfer. Tycker jag.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Grannarna gör dock ett bra jobb för att motarbeta min schäferfablesse, det bor ett gäng schäfrar och schäferkorsningar i krokarna som skäller konstant, inte klarar av hundmöten (vissa går omvägar), och släpar runt på sina ägare i flexikoppel. Nu är det väl ägarna som det mesta ligger på men just skälligheten är nog något man får jobba med med schäfrar va?

Jag skulle aldrig skaffa en hund för att Inte träna med den, vara med den så mycket jag bara kan osv. Det är därför jag inte har någon hund än trots alla år som gått. Jag känner att jag måste vara 100% på att hunden får det bra och jag hinner med.

(Fast ibland tror jag att jag bara har beslutsångest och är rädd för ansvar.
Jag kanske behöver peppa mig att ta mig i kragen.)
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

UPPDATERING:

Nu har jag ringt hundstallet och bokat in en tid för introduktion för att bli doggy walker! Dock fanns ingen tid förrän första april, men det känns ack så spännande!!!1
Det betyder ju inte att jag ska ta med mig en hund hem inom en snar framtid men det ska bli jätteroligt att se hur det fungerar!!! yay!
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Loka är ju lite unik och kan ignorera folk ute. Men på Billie hade jag under periond av koppelträning en svart haltigrimma på henne. Det var jätteskönt!! Ingen vågade hälsa (munkorg trodde de), jag kunde hålla hunden under kontroll (kom någon fram blev det rodeo av lycka) men hunden blev besviken. :p

Jag har ju märkt att jag trivs bättre med en hund som kan göra mycket men som inte kräver det.
Det där kravet att träna varje dag för att hunden ska vara lugn orkar jag inte med, nöjet försvinner för mig då.
 
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Hunden jag har har vid vissa tillfällen grimma. Det fungerar på vissa (de som redan är hundrädda) men bra många kommer och stoppar fram händer och fingrar i ögon och mun och GUD VET ALLT.
Men som du skrev, de flesta tror att det är en munkorg ja.

En hund som kan slappna av är lite ett kriterium för mig. Daisy ligger som en död fisk bara hon får vara i samma rum som oss. mycket skönt.


(NU HAR JAG ÄNDRAT AVATAR. HAR NI NÅGONSIN SETT SÅ SÖTA ÖRON?)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?

Ett sätt att välja ras är ju att titta på de olika rasgrupperna först för att få någon slags överblick. Vill jag först och främst ha en vallare eller en apportör? Eller en hund att jaga med eller en gårdshund?
Sedan kan man ju utesluta de grupper som inte stämmer in alls på det man vill göra tillsammans med sin hund. Tillslut har man kanske en eller två grupper att välja ras ur. Så har jag gjort i alla fall.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 489
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 862
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 289
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;) Som rubriken lyder...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 828
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp