Re: Hur \"bygga om\" en travare?
Finns det ingenstans du kan sätta upp en enkel inhägnad så att du kan prova rida bettlöst? En del jätteheta hästar blir som lamm när de inte behöver ha något i munnen! Det fungerar inte på alla, men det ÄR värt att prova -fast inte med livet som insats såklart!
Jag rider på en före detta kapplöpningshäst (galoppör) som gått med tungband och tungfelsgummi på banan (på ett 2 cm för långt tränsbett). Av naturliga skäl är hon lite skeptisk mot bett, men hon går väldigt bra på sidepull. I början när jag fick henne red jag på det som i alla fall då var standardbetsling: tjockt 12.5 cm tränsbett, och fick många intressanta skenturer på det. Vid ett par tillfällen sprängde vi ljudvallen...
Men jag kan galoppera henne barbacka i grimma utan att hon gör minsta försök till ökning! Det är som om bettet i sig framkallar 'hänga sig på-beteendet'
Dessutom går hon bättre på bettet när jag varvar med bettlöst.
Som kommentar på din beskrivning av övningar från marken du gjort, så låter det som om du tagit ett gott första steg.
När du provar att böja honom så var noga med att inte ge kontrahjälp med yttertygel, stöd honom inte i munnen, utan låt yttertygeln hänga. Lirka lite med inner (försök inte att placera huvudet eller nacken i höjdled, be BARA om böjning), och när du fått några steg med mjuk böjning, så ge långsamt efter på tygeln. Förhoppningsvis följer hästen efter din hand med sin mun, och du har det första och viktigaste redskapet för att stärka hästen: framåt-nedåt. Låt hästen gå där några steg, och be om ny böjning följd av ny framåt-nedåt. Byt varv genom att först länga innertygeln, för att sedan mjukt plocka åt dig den nya innertygeln, och gör samma sak i det varvet. Gör korta repriser av allt, och byt varv ofta.
Man kan även (tex när man rider ut) rida serpentiner där man hela tiden hjälper hästen att länga sig in i sin nya yttersida på samma sätt som ovan: du länger först den gamla innersidans tygel, och först därefter tar du kontakt med den nya sidans inner. Detta är en jättebra övning för att få hästen att tänka framåt-nedåt och bli lugn i munnen.
När jag började med detta arbetet, så var jag på en kurs och fick då lite hjälp med hur jag behövde skola om min sits. Eftersom jag ridit i 28 år i den sitsen, så har det inte varit jättelätt... men det här inledande skrittarbetet är ju suveränt att kombinera med att känna in sig på sin sits.
Hoppas du fått några konkreta ideer för hur du kan börja skola din häst, och om du uppfattade mitt tidigare inlägg som kritik så var det inte alls menat så, utan som en varning så att du inte skulle göra ett onödigt misstag. Det behöver ju inte vara ett misstag att lägga på stångbett, men din häst låter som om den snarare behöver skolas i böjning först.
För att du ska få ett tidsperspektiv att jämföra med, så ägnade jag i princip de första 1-2 månaderna åt böjning och framåt-nedåt i skritt, travigångsättningar (5-10 steg) och min sits. Detta varvat med uteritter, mest i skritt på lång tygel och klättring i alla gångarter.
Berätta gärna hur det går framöver!