Bukefalos 28 år!

Hur bygga rumpmuskler

Sv: Hur bygga rumpmuskler

BACKA !! , den bästa träningen som finns för rumpmuskler : att backa i volter sick sack jaa allt !!! men inte för långa pass då det är väldigt jobbigt för hästen :) lycka till :D
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

musli till tävlingshästen har jag hört ( av granngården) inte är bra då det innehåller alldeles för lite fibrer...
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

muskel och häst över lag mår kanon av att powerwalka! att skritt snabbt och energiskt alltså....

långa, effektiva och snabba steg är det som ska till, då kommer musklerna som ett brev på posten.
en stor :bow:.
Men då ska det vara på lååång töm och huvudet ska röra sig ordentligt upp och ner, ett rejält övertramp. Hästen ska trampa ner ordentligt med alla hovar och inte någon halvtripp. Heta hästar som lär sig att skritta ordentligt på låååång töm blir riktigt mjuka och fina. Brukar passa på att ha någon på släp ochså. Hästarna blir riktigt trötta efter en träningspass i rejäl skritt. (och mjuka)
De få gånger vi försökt att träna en viss kroppsdel har givit bakslag, så vi tränar traditinellt och ser till att hästarna är fräscha. Och mycket mat.
gulan
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

jag har en het sak, så fort han får "arbetskläderna" på sig så KAN han inte gå...det ska springas och att ge honom tömmen eller tygeln går inte....men leder jag honom till hagen , eller om han går i walkern....alt har en rygg o sätta honom i så funkar det ypperligt...värsta coolingen förutom när han är på jobbet....dock funkar han i snabbare banjobb där tempot är under 25, då pullar han inte , men då har han problem i utgång av kurvorna i stället....rakbanan travar han perfekt.
..han är genomgådd.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

jag har en het sak, så fort han får "arbetskläderna" på sig så KAN han inte gå...det ska springas och att ge honom tömmen eller tygeln går inte....men leder jag honom till hagen , eller om han går i walkern....alt har en rygg o sätta honom i så funkar det ypperligt...värsta coolingen förutom när han är på jobbet....dock funkar han i snabbare banjobb där tempot är under 25, då pullar han inte , men då har han problem i utgång av kurvorna i stället....rakbanan travar han perfekt.
..han är genomgådd.

Tyvärr så får få travhästar lära sig att skritta utan att bli "hållna" i munnen. Min man säger att man ska köra häst inte åka, varpå hans hästar alltid vill ha stöd. Jag tränar ständigt på att mina hästar ska kunna skritta utan stöd. Vi har tjaffsat rätt mycket kring detta genom åren....
Jag tycker man måste ta hänsyn till en hel del om man ska kunna träna en häst att kunna skritta utan stöd. Hur gammal är hästen. Ung och ligger på=ganska lätt att omvända. Gammal kan vara svårare och tar lite längre tid. Het häst i grunden dvs hett påbrå eller efter föräldrar som är heta.....här kan det gå bra men flera av dessa hästar blir släphästar i min ägo. Alternativet kan vara att den här typen av häst kan lära sig att skritta på rätt sätt om jag som skötare bestämmer mig för att hästen under motionsturerna bara ska skritta jämt jämt jämt. Jag tar så lite som möjligt i hästens mun. Kontakten är lika med noll. Livsfarligt säger min man. Ok svarar jag-jag anser det vara värt risken. Dessa hästar får man heller inte ta i munnen då man ska ut ur stallet. Som regel är det ochså att börjar turen bra,dvs inget får ske som gör att jag måste ta i den, fortsätter den bra. Måste jag ta i den kan hela turen vara förstörd. Det kan gå bra om jag får en rygg att skritta i.
När jag börjar med en häst som bara fått gå med stöd, så gör jag det oftast med en rygg till hjälp. Många hästar är vana att få ligga på. Jag skrittar och släpper av,tar och släpper av. Det måst ske mycket försiktigt, annars blir hästarna än mer peppade. Nu har jag övat i så många år att jag nästan direkt känner om hästen i slutet av turen kommer att kunna gå utan stöd eller inte. Känner jag att den inte kommer att klara det, så blir det släp eller rygg ett tag så provar jag själv igen. De flesta klarar det själva efter ett tag. Men endel gör inte det. Då accepterar jag det och hästen tränas bara på släp och går fort.
Hästar som tillåtits få ligga på upplever jag som rätt stängda hästar under körningen. De ser liksom inte sin omgivning, och när den väl släpper kontakten med bettet (under skritt) och tar ut sina steg, huvudet gungar upp och ner, svansen fint välvd i en båge och pendlar rejält från sida till sida och hästen går för egen maskin tittar sig omkring utan att fixera sig vid olika saker, följer själv vägen rakt fram utan att behöva bli styrd, blir en underbar körtur oavsett väder..faktiskt. Allra bäst vid solsken såklart.
Jag vägrar att slåss med hästarna under motionsrundorna. Då ska hästarna komma ut och röra sina muskler ha en skön och avslappnande tur.
gulan
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

vi kör ju oftast in våra hästar själva och jag är nog mnitt emellan dig o din man...jag vill "köra" dom, men i avspänd skritt vill jag ge dom tömmen , och det kan jag på alla utom honom. Och han har alltid varit sådan, att han är e scarlet knight kan ha en viss del i det..han är het men mer bara i intervaller, kör man fortare än 25 så pullar han inte så hårt , som t ex när vi är på banan. det är i intervallerna när jag vill´ligga på 35-40 och vid långsamkörningen han blir "ambitiös"
Jag vil heller inte köra fortare i intervaller, det går dock bra om jag har en rygg att ligga i.
 
Sv: Hur bygga rumpmuskler

Ger man ordentligt med hö så får de ju MYCKET fibrer.
Sedan kompletterar man med kraftfoder om man behöver öka energi eller protein
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp