Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Mirre

Trådstartare
Där ena föräldren är hemma och andra jobbar?
Tar den som är hemma allt eller delar ni på det?
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Vi delar. Det är jag som är hemma nu och jag gör det jag känner för att göra hemma så det händer att jag städar och donar mycket eller inte alls. Jag är hemma främst för att någons ka ta hand om vårt barn, övrigt hushållsarbete är bådas ansvar sen är det som sagt så att jag kan gå och plocka lite ibland hemma.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Det beror ju på hur Grodan är som bebis när h*n kommer ut :)

Ett barn som sover mycket gör ju att jag kan dona mer i hemmet, medan ett barn som kräver mer uppmärksamhet gör ju att jag inte hinner med allt .

Vi delar på mycket idag trots att jag är sjukskriven och min sambo jobbar, när jag inte har ont tar jag dock ett större ansvar för hushållet ..
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag är hemma och min sambo gör allt. Vårt barn är uppmärksamhetskrävande (tutte=mamma) så det bir inte mycket tid till annat.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Det har skett en gradvis förändring hos oss. När vår son var nyfödd, sov mycket, var allmänt lugn och nöjd med att sitt i babysittern och titta på mamma - då gjorde jag betydligt mer hemma än min arbetande sambo. Ju större och mer aktiv han blev desto mindre gjorde jag. Nu är han en mycket energisk 14 månaders kille som helst är på öppna förskolan eller i lekparken. I det stora hela gör vi lika mycket, sambon hinner kanske plocka i och ut en diskmaskin på dagen nu när han är föräldraledig.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Vi delar inte på det. Vi gör det som behövs, hjälps åt oftast. Blir väl att jag tvättar och städar mer nu när jag är hemma. Maten turas vi om med beroende på hur det ser ut från dag till dag. Storhandlar gör vi tillsammans annars blir det att Maja och jag tar en promme till Coop om något behövs.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Min sambo är i skolan 3 dar i veckan.

Jag jobbar i nuläget bara 1 dag i veckan.

Sonen är på dagis 5 timmar/ dag i 3 dagar.

Det brukar bli jag som sköter städning och sånt. Vill jag ha hjälp får jag säga till/fråga då min sambo inte gör det frivilligt. Jag städar när det behövs hemma.

Middan turas vi om med och Loke turas vi om med.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag tycker att jag gör det mesta, och han tycker att han gör det mesta...:D

Oftast tror jag inte att man ser vad den andra gör?

Han plockar oftast i och ur disken t ex, jag damsuger, (för det ser han aldrig när det behövs) och sköter den mesta tvätten. Han tar mycket nattningar av barn då jag är i stallet, men jag tar alla vardagsmornar. Han tar dock alla morgonfodringar i stallet på väg till jobbet.

Jag ser det inte som självklart att jag ska göra allt för att jag är föräldraledig, jag är ju hemma för att ta hand om barn!
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag är hemma och sambon jobbar. Jag tar hand om städning, tvätt och disk (har dock diskmaskin, men det är jag som fyller och tömmer den). Matlagningen gör han om han är hemma då middagen ska lagas, annars tvingas jag laga mat. Han bär in ved och sköter eldning och är även den som byter däck och de andra "typiskt manliga" jobben. (ja, jag vet att det är fördomsfullt att säga så, men då jag har problem med fibro så har det automatiskt blivit så att han tar hand om de tyngre jobben och det är oftast de som anses "manliga")

Vill jag ha hjälp så säger jag bara till, likaså om han vill ha hjälp med sitt. Är jag av någon anledning borta så tar han hand om "allt" och detsamma gäller då han åker någonstans.

Jag är helnöjd med vår fördelning!

Jenny
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag tar hand om allt, till 95%. Sambon jobbar och jag är hemmafru tills vidare.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag är ju hemma för att ta hand om vårt barn, de tre första månaderna dessutom med full lön, så man kan inte ens säga att den som jobbar drar in alla pengar.

Så nej, jag gör inte allt. Det jag absolut MÅSTE göra är ju att hålla Viking och mig själv mätta och nöjda, hinner jag med något mer är det ju bara bonus.

Eftersom vi använder tygblöjor måste jag ju köra en tvättmaskin varannan dag ungefär. Sen fixar jag lunch åt mig själv samt plockar in i diskmaskinen efter mig och torkar av bordet. Om maskinen råkar bli full sätter jag igång den, sen plockar sambon ur den på kvällen. Sängen brukar jag bädda för jag tycker det ser trevligare ut och sen så ligger jag ju där och ammar en del under dagen. Jag brukar laga middag tills sambon kommer hem, mest för att jag inte orkar vänta på mat ända till halvsex, vilket det skulle bli om sambon ska ställa sig och laga efter att han kommit hem.
Vi eldar med ved, så jag brukar elda lite på förmiddagen, så det håller sig varmt i huset. Sambon bär in veden.

Sambon sköter de flesta utesysslor, d.v.s. bär in ved, byter däck o.s.v. Han gjorde också allt tungt "hästjobb" medan jag var gravid:love:.

Han tar huvudansvaret för sonen från det att han kommer hem från jobbet, jag är bara mat då.

Storstädning- och handling gör vi tillsammans, men visst händer det att jag åker och handlar om något fattas.

Det händer också att jag viker lite tvätt och så om jag känner för det.

Så jag tycker att vi delar rätt så lika. Vissa sysslor är man ju tvungen att göra för sin egen överlevnad när man är hemma, men resten delar vi på.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag fixade allt när jag var hemma, nu jobbar jag och då gör sambon allt utom att dammsuga, men de tar bara max 5 min så de är inte direkt jobbig att göra efter jobbet.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Den som är hemma försöker fixa undan det värsta, vissa dagar är man flitigare och andra dagar gör man inget. Vi har inget som är speciellt uppdelat utan vi gör det som behövs. Men till våren när jag kommer vara hemma på heltid med en 2.5åring och en nyfödd kommer jag INTE kämpa ihjäl mig för att fixa och dona här hemma utan det får vi hjälpas åt med när vi har tid och ork.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Vi har gjort så att jag som varit hemma mest har tagit hand om dottern på dagarna såklart. på kvällen har vi hjälps åt.
utöver det har vi delat på hundpromenaderna, han har tagit morgon, jag mitt på dan, han när han kommer hem, å jag på kvällen.
Jag har skötit matlagning, tvätt och dammsugning, skurning.
Han har skött disken.
Så har vi hjälps åt med att plocka undan leksaker mm.

Jag verkligen hatar att diska! dammsuga å skura gör jag typ 1 gång i veckan. har tvättmaskin så jag kan tvätta när jag vill.
Tycker de e rätt bra uppdelat.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Den som är hemma sköter huvudsakligen disk o tvätt. Det vore svårt annars eftersom framförallt diskmaskinen måste gå minst 1-2 ggr om dagen numera (bänkdiskmaskin).

Matlagning delar vi på och så även städning.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag tycker att jag gör det mesta, och han tycker att han gör det mesta...:D

Ja, vår stora målsättning eller snarare överenskommelsen är som jag skrev innan. Men när vi talar om det (eller debatterar... :angel:) så har vi samma problem. Han tycker han gör mest, jag tycker jag gör mest. :crazy:
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Eftersom jag är hemma på heltid med dottern så gör jag det mesta. Maten är oftast klar när sambon kommer hem från jobbet. Dottern är inte så krävande just nu och då det funkar bra att fixa och dona är hemma. Dammsuger gör någon av oss medans den andra tar dottern. Hon gillar inte dammsugaren om hon inte får sitta i famnen på någon av oss. Tvättar i tvättstugan gör vi på eftermiddagen när sambon kommit hem och då hjälps vi åt. Den ena går ner i tvättstugan medans den andra tar dottern.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag ar hemma pa heltid och maken jobbar men eftersom vi har tvillingar sa far jag inte mkt gjort hemma pa dagarna :o det ar full rulle hela tiden liksom och blir sa mer och mer ju aldre de blir! Sa vi delar pa det mesta, forutom dammsugandet for det maste goras i princip varje dag (pga labrador + tva norska skogkatter :crazy:) sa det gor jag, men det funkar bra for dammsugaren verkar lugnande pa barnen :D
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Den som är hemma sköter hushåll + stall. Inte mycket hushållsarbete man hinner göra efter jobbet- har 45 minuters pendling och sedan hästar som ska ridas, hus som ska renoveras o.s.v. när dottern somnat.. Just nu är min man hemma fyra månader och innan detta var jag hemma elva månader. Har en pigg 14 månaders flicka, men hon får allt delta i hushållsarbetet :). "Sortera" tvätt, plocka i diskmaskin, jaga dammsugaren etc är ju jätteskoj :p.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 223
Senast: gulakatten
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 903
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
2 020
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp