Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Vi delar på allt. Jag är hemma och har betalt för att ta hand om våra barn, inte för att sköta hemmet. Visst... hinner jag göra hushållssysslor på dagarna så gör jag det, men långt ifrån alltid. Det vanligaste är att jag lastar och kör en tvätt- eller diskmaskin, men tiden med barnen prioriteras. Jag har dessutom varit på gränsen till utbränd, så jag tar det medvetet väldigt lugnt på dagarna för att slippa krascha in i den berömda väggen.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag tycker att det är helt rätt, hemma är man för att vara med barnet, inte för att dammsuga ! Sen är ju till exempel tvätt fördelaktigt att göra, eftersom det inkluderar mycket väntande och inte SÅ mycket i tid att aktivt göra saker.
Nu jobbar vi hälften var och är hemma hälften, och då har vi avtalat att den som JOBBAR får ta det tyngsta lasset på kvällen, för den som varit hemma är oftast tröttast :D

Jag tror det är så individuellt, beroende på hur barnet är och vad man har för jobb ... men vi ska dela jämnt, men jag vet att jag drar tyngsta lasset :crazy:
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Så gör vi också, dvs att den som jobbat får ta "kvällspasset" :D
I nuläget innebär det att när min man kommer hem så äter vi mat (som jag oftast gjort iordning så den är klar när han kommer hem), sen åker jag till min "själavård" (dvs stallet ;)) medans han tar hand om allt hemma. När barnen somnat vid 19-19.30 hjälps vi åt med det som måste göras (oftast gör han det mesta på vardagarna, och jag på helgerna)
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

KL

Skulle svara själv också kanske.

Jag är hemma med sonen och sambon jobbar heltid.
Jobbar dessutom över varrannan dag.
Sköter det jag hinner hemma såsom tvätt, disk och städning.
Lagar mat innan sambon kommer hem för det mesta.
Men i det stora hela delar vi på matlagningen.
Han gör alla "tungjobb" såsom eldar skräp, fixar bilen om det behövs, det är alltid han som kör när vi ska någonstans, lagar saker osv.

Trädgårdsarbete, matlagning, rastning av hund och självklart ta hand om sonen delar vi på. När han kommer hem äter han sedan hjälps vi åt att fixa hemma innan vi går och lägger oss
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag tycker att det är helt rätt, hemma är man för att vara med barnet, inte för att dammsuga !

Men vad gööör ni med barnen hela dagarna? Sitter och tittar på när ungen leker eller? :) Det är viktigt att man tar med barnet i dom vardagliga hushåll och gårdsysslorna, dagarna ska inte kretsa bara kring barnet, då gör man det en björntjänst.. Jag såg det som min plikt att fixa allt hemma när jag var föräldraledig (hur får man annars dagarna att gå??) och min man gör detsamma nu när han är ledig. Inte ska den som slavat på jobbet hela dagen behöva ägna kvällen åt att städa, när den andra varit hemma hela dagen :crazy:.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Men vad gööör ni med barnen hela dagarna? Sitter och tittar på när ungen leker eller? :) Det är viktigt att man tar med barnet i dom vardagliga hushåll och gårdsysslorna, dagarna ska inte kretsa bara kring barnet, då gör man det en björntjänst.. Jag såg det som min plikt att fixa allt hemma när jag var föräldraledig (hur får man annars dagarna att gå??) och min man gör detsamma nu när han är ledig. Inte ska den som slavat på jobbet hela dagen behöva ägna kvällen åt att städa, när den andra varit hemma hela dagen :crazy:.

Men att ta hand om barnen är väl också att "slava", lika mkt som det är att åka iväg till ett arbete en dag... Om båda arbetar då, vem är det då som ska fixa hemma? Inte ska väl de som "slavat" en hel dag på jobbet behöva göra det? Löser man det med hemhjälp, eller? :angel:
Självklart ska barnen få vara med i vardagssysslorna, men det kan de ju vara iaf, utan att JAG ska sköta alla vardagssysslor när jag är själv hemma med dem. Jag ser det inte som min plikt att vara hushållerska bara för att jag råkar vara den som är hemma med våra barn för tillfället, jag ser det däremot som min plikt mot mina barn att vara en bra och närvarande mamma för dem. Även när jag studerar är jag hemma merparten av dagarna, ska jag då städa osv då också, eller är det OK att plugga i sällskap av en kopp kaffe?

Att vara hemma och ta hand om barn ÄR en sorts arbete, man får betalt för att sköta sina barn, inte för att städa/tvätta/dammsuga/whatever. Fick jag välja skulle jag mkt hellre vara på ett arbete i 8 timmar och sedan komma hem och ta hand om barn + hem, än att vara hemma 8 timmar och ta hand om barn + hem, för att sedan ha barnens surr omkring mig resten av kvällen också. Du kan väl inte förneka att det är mentalt ansträngande att alltid se till att ha uppsikt över barnet, aldrig ha en enda sekund helt för sig själv. (till viss del beroende på barnets/barnens ålder självklart)

Jag kan ju bara berätta vad JAG gör med mina barn om dagarna:

Leker (sitter inte bara och tittar på när de leker, jag leker MED dem)
Fixar frukost/mellis/lunch/mellis/middag
Promenerar
Bakar eller ritar eller hittar på något annat kreativt.
Åker iväg och handlar när det behövs
Hittar på saker utanför hemmets 4 väggar

När barnen sover (har jag tur sover båda två samtidigt) så passar jag på att vila själv, oftast lägger jag mig i soffan för att läsa morgontidningen, vilket är ungefär vad som hinns med innan de vaknar igen. Man orkar inte vara i farten konstant i 8 timmar, iaf inte jag, så därför skulle jag inte få för mig att dra igång med exempelvis städning den tiden (även om ingen av dem skulle störas ett dugg av att jag drog igång dammsugaren när de sov)
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

*kl*

Nu är min son på dagis 15 h i veckan och eftersom att jag bara jobbar söndagar och är arbetssökande resten utav tiden så betyder det att jag har 15 h i veckan utan att ta hand om min son. Då hinner jag städa etc. Finns inga ursäkter. Eller jo, ifall om jag blir kallad till intervju0 såklart, det är ju en ursäkt.

Men, jag tycker att det är 2 vuxna i hushållet, inte 1 som ska behöva ta hand om allting även om man är hemma hela dagen. Min sambo äter, stökar ner och använder kläder precis lika mycket som jag. Är inte mer än rätt att han ska hjälpa till när han kommit hem.

Han går i skolan månd-tisd 9 - 16 och onsd 9 - 13. Det är inga långa, slitande tider direkt...........

Visst kan jag säga ibland: Jag vet att du avskyr att städa, så om du tar ut Loke/går och handlar/what ever så kan jag städa.
Men, om man har en överrenskommelse är det ju självklart en helt annan sak.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jovisst, men de 15 timmarna som Loke är på dagis så är du ju inte hemma för att ta hand om honom ;)
Min stora tjej går på dagis 15h/v (3 dagar i veckan), så då har jag bara den lilla att ta hand om, och då är det lättare att hinna med saker hemma (iaf när hon har en "bra" dag ur mammaperspektiv sett, dvs sover mer än 10 minuter åt gången :)), men de dagar då jag har båda barnen hemma så är det full rulle från kl 7 på morgonen fram tills sängdags vid 7 på kvällen (har jag tur så sover båda en stund samtidigt på dagen, men stora tjejen har mer och mer börjat skippa dagsvilan, och de dagar hon sover så har den lilla bestämt sig för att vakna exakt när storasyster somnat). Då blir det inte många knop gjorda vad det gäller hushållssysslor, och gissa om jag är glad när min man kommer hem vid 16.30-17 och löser av mig :angel:
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jovisst, men de 15 timmarna som Loke är på dagis så är du ju inte hemma för att ta hand om honom ;)
Min stora tjej går på dagis 15h/v (3 dagar i veckan), så då har jag bara den lilla att ta hand om, och då är det lättare att hinna med saker hemma (iaf när hon har en "bra" dag ur mammaperspektiv sett, dvs sover mer än 10 minuter åt gången :)), men de dagar då jag har båda barnen hemma så är det full rulle från kl 7 på morgonen fram tills sängdags vid 7 på kvällen (har jag tur så sover båda en stund samtidigt på dagen, men stora tjejen har mer och mer börjat skippa dagsvilan, och de dagar hon sover så har den lilla bestämt sig för att vakna exakt när storasyster somnat). Då blir det inte många knop gjorda vad det gäller hushållssysslor, och gissa om jag är glad när min man kommer hem vid 16.30-17 och löser av mig :angel:

Jopp, det var det jag menade. Kan nog ha skrivit det dåligt bara! :D

Det låter som att de flesta har full rulle och aldrig hinner med annat. Jag skäms nästan för att det inte är kliniskt rent hemma eftersom att som arbetssökande har jag tid. Känns som att alla andra gör något, medans jag bara slappar.

Visst, jag söker regelbundet, men det känns som att jag skulle kunna göra mer. Börja plugga vill jag göra, för att få bättre chans till jobb.
 
Sv: Hur delar ni på allt som ska göras hemma?

Jag försöker att städa, diska, tvätta fixa när jag är hemma, så att när mannen kommer hem kan han leka med barnen istället för att jobba i hushållet. Det funkar för oss!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 219
Senast: gulakatten
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
858
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 903
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
2 019
Senast: emma74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp